شناسه خبر : 45658 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یک سال اعتراض یک ماه جنگ

چرا مردم اسرائیل معترض بودند؟

یک سال اعتراض مداوم؛ از روز پیروزی نتانیاهو در سال 2022 تا روز هفتم اکتبر 2023 و حمله حماس به اسرائیل،‌ نخست‌وزیر و کابینه اسرائیل را گوشه رینگی قرار داد که حتی هم‌پیمانان و طرفدارانشان هم مقابلشان صف کشیدند. برای کابینه نتانیاهو پیوستن قشری از ارتشی‌ها و اعضای موساد به معترضان سنگین تمام شد. گفته می‌شود غافلگیری نیروهای امنیتی نظامی اسرائیل مقابل حمله حماس بی‌تاثیر از اعتراضات منسجم یک‌ساله و ریشه‌دار در چند سال گذشته نبوده است. اما مطالبه معترضان چه بود؟ رابطه عرب‌های اسرائیل با یهودی‌ها؟ رابطه مذهبی‌ها با مردم عادی؟ اصلاحات در مجمع قانونگذاری؟ عملکرد نتانیاهو و کابینه؟ این روزها، به دلیل جنگ آتش‌بسی در داخل اسرائیل اتفاق افتاده و معترضان هم از دولتشان حمایت می‌کنند اما آیا این حمایت دائمی است؟

برای شناخت هویت اسرائیل جنگی این یک‌ماهه، باید سیاست داخلی اسرائیل را شناخت. در این پرونده تلاش شده از طریق پاسخگویی به پرسش‌هایی مهم، سپهر سیاست داخلی اسرائیل نمایان شده و به بازنمایی شخصیت اسرائیل امروز بپردازیم.

این پرسش‌ها عبارت‌اند از: اسرائیل چگونه در دام اسرائیل افتاد؟ نقش حریری‌ها در بحران اسرائیل چیست؟ کدام عوامل زمینه‌ساز نارضایتی عمومی در اسرائیل شد؟ ریشه‌های داخلی بحران اسرائیل کجاست؟ چرا مردم اسرائیل معترض شدند؟ 

دراین پرونده بخوانید ...