شناسه خبر : 45364 لینک کوتاه

طالبان: گفت‌وگو نمی‌کنیم

نیازهای دفاعی ارمنستان چیست؟

وزیر دفاع فرانسه ضمن تاکید بر تعهدات کشورش در قبال تمامیت ارضی، حاکمیت و امنیت جمعیت ارمنستان، اعلام کرد که فرانسه در حال حاضر «نیازهای دفاعی ارمنستان» را بررسی می‌کند. «سباستین لکورنو»، وزیر دفاع فرانسه در بیانیه‌ای عنوان کرد: فرانسه در حال حاضر نیازهای دفاعی ارمنستان را بررسی می‌کند و این بررسی به دلیل اهمیت راهبردی ارمنستان برای فرانسه، شخصاً توسط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور نظارت می‌شود. وی خاطرنشان کرد: من چندین‌بار با وزیر دفاع ارمنستان دیدار کرده‌ام. علاوه بر این، من خودم را به‌عنوان اولین وزیر نظامی در نظر می‌گیرم که چندین تماس با همتای ارمنستانی‌اش داشته است. وزیر دفاع فرانسه افزود: ما یک نمایندگی دفاعی در ارمنستان تاسیس کردیم که تا امروز وجود نداشته است و برای ما امکان گفت‌وگوی روزانه را با ارتش ارمنستان و مقامات این کشور میسر می‌سازد.

از سوریه خارج نمی‌شویم

وزیر دفاع ترکیه بار دیگر اعلام کرد که نیروهای این کشور از مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه خارج نمی‌شوند. یاشار گولر، بر موضع کشورش در مخالفت با خروج از شمال سوریه تاکید کرد و این طرح را «غیرمنطقی» خواند. گولر ادعا کرد: ما همواره برای دیدار و گفت‌وگو آماده هستیم؛ اما خواسته‌های سوریه چیزی نیست که بتوان آنها را فوراً پذیرفت، آنها می‌خواهند ترکیه از خاک سوریه خارج شود؛ اما ترکیه چرا باید خارج شود؟ وزیر دفاع ترکیه در ادامه نیز گفت: دمشق به ترکیه که برای بازگشت سوری‌ها به کشورشان در تلاش است و اقدامات گسترده‌ای را در این چهارچوب انجام می‌دهد، می‌گوید از سوریه خارج شوید، اما این را به حزب کارگران کردستان، داعش یا آمریکا نمی‌گوید، این را از ترکیه‌ای می‌خواهد که سال‌هاست بیش از سه میلیون سوری را پناه داده است. وزیر دفاع ترکیه خطاب به دمشق گفت: به ما می‌گویید (از سوریه) خارج شوید، چرا ما برویم؟ ما بعد از تامین امنیت مرزها، به سمت تسهیل دوباره بازگشت سوری‌ها و ایجاد جوی از آرامش خواهیم رفت، ترکیه هیچ امید و آرزویی در خاک دیگر کشورها ندارد.

اسرائیل به ان‌پی‌تی بپیوندد

قطر خواستار تشدید تلاش‌های بین‌المللی برای پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای شد و اینکه همه تاسیسات هسته‌ای این رژیم مشمول تضمین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بشوند. این موضوع در بیانیه‌ای از سوی قطر پیش از کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هم‌اکنون در وین در حال برگزاری است، آمده است. عبدالعزیز سالمین الجابری، رئیس کمیته ملی کنترل تسلیحات قطر گفت: قطعنامه‌هایی از ۵۰ سال پیش از جمله قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل مصوب سال ۱۹۷۴، قطعنامه ۴۸۷ شورای امنیت سال ۱۹۸۱ و قطعنامه ۶۸۷ سال ۱۹۹۱ و قطعنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کنفرانس پیمان عدم انتشار تسلیحات هسته‌ای خاورمیانه برای سال ۱۹۹۵ بر این درخواست تاکید دارند. این کشور معتقد است که این کار شرط اصلی برای ایجاد یک منطقه بدون سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است.

زنان ارتش اوکراین کفش مناسب جنگ ندارند

با شدت گرفتن جنگ روسیه و اوکراین تعداد بیشتری از زنان اوکراینی برای جنگ به خط مقدم رفتند تا به عنوان داوطلب یا پرسنل ارتش در کنار مردان به جنگ بپردازند. امروز حضور زنان در نیروهای مسلح اوکراین بخش لاینفکی از این ساختار شده است، اما این زنان با مشکلات قابل توجهی در جنگ مواجه هستند؛ یکی از بارزترین آنها مناسب نبودن لباس‌های نظامی مردانه برای فیزیک آنهاست و در این رابطه به‌طور ویژه‌ای بابت اندازه نبودن جلیقه‌های ضدگلوله و نیز نبود کفش‌های مناسب شکوه و شکایت دارند.

نظامیان زن اوکراینی بارها خواستار حل این مشکل شدند تا بتوانند بهتر در خط مقدم جنگ فعالیت کنند. همین امر باعث شد چندی پیش وزارت دفاع هلند اعلام کند، تعداد زیادی پوتین و نیز کلاهخود و چند شیء نظامی دیگر را که مخصوص نظامیان زن تولید شده است به ارتش اوکراین اهدا می‌کند.

به گفته وزارت دفاع هلند، مقادیری لباس کامل نظامی با سایز زنانه نیز ارسال شده است.

پیش از این وزارت خارجه اوکراین در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده بود بیش از 42 هزار زن در نیروهای مسلح اوکراین خدمت می‌کنند که حداقل پنج هزار نفر از آنها در خط مقدم حضور دارند.

گفت‌وگو نمی‌کنیم

 معاون وزارت امور داخلی طالبان افغانستان به تازگی گفته است که برخی چهره‌های سیاسی افغان خواهان گفت‌وگو با طالبان هستند اما هیچ موضوعی برای مذاکره وجود ندارد. محمد نبی عمری معاون وزارت امور داخلی طالبان تاکید کرده است که اکنون طالبان در افغانستان حاکم شده و این حکومت هیچ‌گاه درباره موضوعاتی مانند مردم‌سالاری (دموکراسی) گفت‌وگو نخواهد کرد. محمد نبی عمری افزود: دستورکار این نشست چه خواهد بود، دموکراسی؟ آن دموکراسی فاحش و خبیث که در بیست سال گذشته نتیجه‌ای در پی نداشت؟ اگر دستورکار مذاکرات این باشد، مجاهدین و طالبان برای نپذیرفتن مردم‌سالاری سال‌ها فداکاری کرده و برای صد سال دیگر نیز آماده‌اند. برخی بزرگان قوم در پکتیا نیز گفته‌اند که زمان اختلاف‌ها در کشور به پایان رسیده و لازم است چهره‌های سیاسی که خارج از افغانستان به سر می‌برند، به این کشور بازگردند. بزرگان این قوم همچنین از حکومت طالبان خواستند که به حقوق شهروندان خود احترام بگذارد. محمدانور صدیقی، بزرگ قوم گفت: ایشان می‌توانند آزادانه بیایند و با اعتماد و باور در افغانستان زندگی کنند و تمامی امور زندگی خود را زیر چتر حکومت طالبان پیش ببرند. مامور، یکی دیگر از بزرگان قوم می‌گوید: از تمام افغان‌ها که برادران ما هستند می‌خواهیم که بازگردند و از آنان استقبال می‌کنیم. حکومت طالبان باید به آنان توجه کند و از آنان مراقبت کند. برخی چهره‌های سیاسی افغانستان بارها خواهان گفت‌وگو میان افغانان شده‌اند اما طالبان همواره گفته است که این گفت‌وگوها باید پیش از به قدرت رسیدن این حکومت انجام می‌شد.

حمله قبایل عربی سوریه به ۱۳ مقر نیروهای قسد

منابع میدانی اعلام کردند، قبایل عربی سوریه مقرهای نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) را در ۱۳ نقطه در حومه شرقی دیرالزور هدف قرار دادند. به نقل از سایت المیادین، منابع میدانی اعلام کرند، قبایل عربی ۱۳ مقر و ایست بازرسی متعلق به نیروهای قسد (مورد حمایت آمریکا) را در روستاهای «الحوایج»، «الصعوة»، «الطیانه»، «الجاسمی»، «الشنان»، «ابو حردوب»، «الکشکیه»، «الجنینه» و «الدحله» هدف قرار دادند. منابع مذکور همچنین اعلام کردند، در این حملات از راکت‌هایی از نوع «آر‌پی‌جی» استفاده شد و با این نوع راکت‌ها همچنین ایست بازرسی «الوحده الإرشادیة» در «الشحیل» و ایست بازرسی «الصنور» در شهرک «ابو حمام» هدف قرار گرفته شدند که تلفات جانی و مالی به همراه داشته است. منابع همچنین اعلام کردند، نیروهای سوریه دموکراتیک تعداد نیروهای خود را در حومه شرقی دیرالزور و همچنین تعداد گشتی‌ها را در امتداد خط مرزی با مناطق تحت کنترل دولت سوریه افزایش دادند. در همین راستا، نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) از بسته شدن گذرگاه آبی بین مناطق تحت کنترل خود و مناطق تحت کنترل دولت سوریه در منطقه «الحوایج» بنا به دلایل امنیتی خبر دادند.

روابط دوجانبه؛ محور گفت‌وگوی عراق با روسیه

نخست‌وزیر عراق در جریان دیدار با دستیار رئیس‌جمهوری روسیه و هیات همراه وی در خصوص روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند. دفتر اطلاع‌رسانی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، السودانی با ایگور لویتین، دستیار رئیس‌جمهور روسیه و هیات همراه وی دیدار کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق «واع»، در این بیانیه همچنین آمده است، دو طرف در جریان این دیدار در خصوص روابط دوجانبه میان عراق و روسیه و راه‌های تقویت همکاری متقابل در زمینه‌های مختلف با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در بیانیه مذکور آمده است، السودانی و لویتین در جریان این دیدار همچنین روابط مستحکم و تاریخی عراق و روسیه و تمایل دولت عراق به تقویت آن را مورد بررسی قرار دادند. در این دیدار دو طرف در خصوص برنامه سفر آتی نخست‌وزیر عراق به مسکو با یکدیگر رایزنی کردند. السودانی در جریان این دیدار ضمن تاکید بر آغاز پروژه «جاده توسعه» همزمان با پروژه «بندر الفاو» این پروژه را یک پروژه اقتصادی پایدار در راستای سیاست دولت عراق برای تغییر به سمت اقتصاد چندوجهی و عدم تکیه به نفت دانست که برای کشورهای منطقه اهمیت دارد، زیرا باعث تکامل مسیرهای اقتصادی دیگر می‌شود. در همین راستا، لویتین سلام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به نخست‌وزیر عراق رساند و عید ملی عراق را تبریک گفت. دستیار رئیس‌جمهور روسیه در جریان این دیدار بر تمایل کشورش به توسعه همکاری با عراق در سطوح و زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

اظهارات کره شمالی درباره «نورد استریم»

یک مقام کره شمالی گفت که آمریکا و کشورهای غربی در تلاش‌اند آثار دخالت خود در انفجار خط لوله «نورد استریم» را پنهان کنند. خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) به نقل از کیم جونگ گیو، رئیس اداره امور خارجه کره شمالی در امور روسیه گزارش داد: ایالات‌متحده و غرب درخواست‌های قانونی فدراسیون روسیه برای مشارکت در تحقیقات این حادثه و انجام تحقیقات بین‌المللی مشترک تحت صلاحیت سازمان ملل را رد کردند و حتی روسیه را از پیشرفت تحقیقات خود مطلع نکردند. اینها چیزی جز تلاش احمقانه برای پنهان کردن آثار جنایات خود در انفجار خطوط لوله گاز نیست. نماینده وزارت خارجه کره شمالی همچنین تاکید کرد جامعه بین‌المللی باید از خواسته‌های روسیه برای بررسی انفجارها در خطوط لوله گاز نورد استریم حمایت کند. یک سال پس از انفجار خط لوله نورد استریم، غرب همچنان از انجام تحقیقات باز و اعلام‌شده بین‌المللی برای یافتن حقیقت درباره اینکه چه کسی پشت این انفجار تروریستی است، خودداری می‌کند. این انفجارها در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ در دو خط لوله صادرات گاز روسیه به اروپا - نورد استریم و نورد استریم ۲ رخ داد. آلمان، دانمارک و سوئد احتمال خرابکاری هدفمند را رد نکرده‌اند. اپراتور Nord Stream AG گزارش داد که خسارت وارده به خطوط لوله گاز بی‌سابقه است و تخمین بازه زمانی تعمیرات غیرممکن است. 

♦♦♦

ایسنا: جو بایدن، قانون بودجه موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت تا ۱۷ نوامبر آینده را بدون تخصیص کمک به اوکراین امضا کرد.

ایلنا: پس از آنکه «رابرت فیتسو»، نخست‌وزیر پیشین اسلواکی در کارزار انتخاباتی خود وعده داد که به کمک‌های نظامی اوکراین خاتمه خواهد داد، در انتخابات پارلمان رقیب خود را شکست داد اما برای پیروزی نهایی باید بتواند دولت بعدی این کشور را تشکیل دهد.

ایرنا: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور کنونی مصر برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نامزد شد. السیسی در حالی برای انتخابات آتی مصر نامزد شده است که از سال ۲۰۱۴ در منصب رئیس‌جمهوری حضور دارد. السیسی در سال ۲۰۱۸ نیز با کسب ۹۷ درصد آرا برای دومین‌بار رئیس‌جمهور مصر شد.

ایسنا: جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت قدرتمندترین ضمانت امنیتی که اتحادیه اروپا می‌تواند به اوکراین بدهد، تایید عضویتش در این اتحادیه است.

مهر: ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه جاری میلادی (اکتبر ۲۰۲۳) به کشور برزیل یکی از ۱۰ عضو غیردائم این شورا رسید.

فارس: ویلیام بار، دادستان کل سابق آمریکا در زمان دونالد ترامپ، می‌گوید در صورت صحت ادعاهای مربوط به نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده، توسط رئیس‌جمهوری سابق، «کارش تمام است».‌

تسنیم: سازمان اطلاعات ترکیه اعلام کرد که طی یک عملیات ویژه، یکی از رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) را در منطقه قامشلی واقع در شرق سوریه کشته است.

مهر: به موجب فرمان پوتین، نیروهای خارجی که با قراردادهای یک ساله به استخدام ارتش درمی‌آیند، این فرصت را خواهند داشت تا از طریق یک فرآیند سریع به همراه همسر، فرزندان و والدین خود تابعیت روسیه را دریافت کنند.

ایسنا: تانک‌های آمریکایی «ام ۱ آ ۱ آبرامز» به اوکراین رسیده‌اند، اما برخلاف انتظارات، این تانک‌ها کارایی چندانی در این جنگ نداشته و کی‌یف نمی‌تواند از تمام ظرفیت آنها استفاده کند.

فارس: روابط عمومی طالبان، کاردار سفارت عربستان سعودی را به دلیل حضور یک زن در جلسه‌ای به وزارت امور خارجه افغانستان احضار و اعلام کرد: «این مساله، اعضای هیات ما را عصبی کرده است.»

♦♦♦

گروکشی اردوغان

هم‌میهن نوشت: رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از دیدار با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان با بیان اینکه دولت آمریکا موافقت کنگره این کشور با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ را به موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو گره زده، گفت: حرف من این است که اگر شما کنگره دارید، ما هم پارلمان داریم. رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: اگر آنها (واشنگتن) به وعده خود عمل کنند، ما هم به وعده خود (برای موافقت با عضویت سوئد) عمل خواهیم کرد. پارلمان ترکیه حرف آخر را درباره عضویت سوئد در ناتو خواهد زد.

 

به جنگ چریکی ادامه می‌دهیم

شرق نوشت: احمدمسعود گفت: با طالبان درباره سازش، گفت‌وگویی نداریم و به جنگ چریکی برای آوردن این گروه بر سر میز مذاکره ادامه می‌دهیم. رهبر در تبعید جبهه مقاومت ملی افغانستان در مصاحبه‌ای در پاریس گفت، تنها راه برای طالبان به‌منظور دستیابی به مشروعیت این است که انتخابات برگزار کند اما در حال حاضر دورنمایی برای چنین اقدامی دیده نمی‌شود. وی ادامه داد: طالبان از هرگونه مذاکره برای گفت‌وگو امتناع می‌کند و فقط از جهان و مردم افغانستان می‌خواهد تا بپذیرند این تنها روش رو به جلوست.

 

هند دستور اخراج ۴۰ دیپلمات کانادایی را صادر کرد

ایسنا نوشت: پس از اظهارات جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، مبنی بر اینکه دهلی‌نو ممکن است با قتل یک فعال استقلال‌طلب سیک در کانادا ارتباط داشته باشد، هند از کانادا خواسته است تا حدود ۴۰ دیپلمات خود را تا ۱۰ اکتبر از این کشور خارج کند. یکی از منابع دولت هند به رسانه‌ها گفت کانادا ۶۲ دیپلمات در هند دارد و افزود که دهلی‌نو به اتاوا گفته است که از این تعداد ۴۱ نفر را کاهش دهد. در این گزارش آمده است دهلی‌نو تهدید کرده است که مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌های کانادایی را که پس از آن تاریخ باقی مانده‌اند، لغو خواهد کرد.

 

خشونتی علیه غیرنظامیان قره‌باغ رخ نداده

اعتماد نوشت: سازمان ملل متحد اعلام کرد هیات اعزامی این نهاد به منطقه قره‌باغ در آذربایجان هیچ‌گونه رفتار خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان ارمنی یا هدف قرار دادن زیرساخت‌ها در این منطقه را مشاهده نکرده است. «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل گفت: هیاتی که از پاسگاه مرزی لاچین و شهر خانکندی بازدید کردند، هیچ مدرکی دال بر اعمال خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان ارمنی پیدا نکرد و شواهدی مبنی بر هدف قرار دادن زیرساخت‌های منطقه ملاحظه نکرد. دوجاریک تاکید کرد بیمارستان‌ها، مدارس، منازل، مراکز مذهبی و فرهنگی هدف قرار نگرفته‌اند.