شناسه خبر : 44743 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وقت نمایش قدرت

چرا بایدن منتقد نتانیاهو شد؟

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قبل از سفرش به انگلیس و شرکت در نشست ناتو، در گفت‌وگویی با فرید زکریا، در برنامه جی‌پی‌اس شبکه سی‌ان‌ان، به‌صراحت عنوان کرد که ناتو هنوز آمادگی پذیرش اوکراین به‌عنوان عضو خود را ندارد و اوکراین برای برآورده کردن ملاحظات ناتو هنوز راه درازی در پیش دارد. بایدن همچنین در مورد بحران در سرزمین‌های فلسطینی نیز به صراحت از دولت بنیامین نتانیاهو به‌عنوان تندروترین کابینه اسرائیل یاد کرد و از برخی از مواضع چهره‌های تندرو کابینه اسرائیل انتقاد کرد. او همچنین اعلام کرد که آمریکا به‌دنبال رابطه‌ای رقابتی با چین است اما در عین حال دنبال همکاری با پکن نیز هست. بایدن در این رابطه گفت: ناتو فرآیندی است که برای برآورده کردن، تمام شرایط را دارد؛ از دموکراسی‌سازی گرفته تا طیف وسیعی از موضوعات دیگر. این کارها زمان می‌برد. در عین حال، من با زلنسکی مفصل در مورد این موضوع صحبت کرده‌ام و یکی از مواردی که به آن اشاره کردم، این است که ایالات متحده آماده پذیرش اوکراین در ناتو است اما این روند ادامه دارد و این کار مدتی طول می‌کشد. در عین حال تا آن زمان ما امنیت اوکراین را تامین می‌کنیم همان‌طور که امنیت اسرائیل را تامین کرده‌ایم. ما سلاح‌ها و نیازهای اوکراین را فراهم می‌کنیم و کاری می‌کنیم تا زمان توافق و آتش‌بس -البته اگر صلحی وجود داشته باشد- بتواند از خودش دفاع کند. بنابراین فکر می‌کنم ما می‌توانیم این مساله را حل کنیم، اما هنوز زود است که بخواهیم درباره عضویت اوکراین در ناتو رای‌گیری کنیم زیرا شرایط دیگری وجود دارد که باید برآورده شود؛ شرایطی از جمله دموکراسی‌سازی و برخی مسائل دیگر.

وقت نمایش قدرت

اجلاس دوروزه سران ناتو برای مذاکره پیرامون پشتیبانی بیشتر از اوکراین با تمرکز بر عملیات ضدحمله علیه نیروهای روسیه و همکاری با شرکای آسیا-اقیانوسیه این سازمان برگزار شد. اجلاس دوروزه ناتو در پایتخت لیتوانی در حالی برگزار شد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ائتلاف امنیتی خود را با کشورهای اروپای شمالی گسترش داده و در همکاری با شرکای 

آسیا-اقیانوسیه پیشرفت کرده است. ینس‌استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با اشاره به اینکه از زمان آغاز جنگ اوکراین که بیش از ۵۰۰ روز از آن می‌گذرد، اعضای ناتو به حمایت سخت‌افزاری از اوکراین در این جنگ ادامه دادند، گفت، زمان تعیین‌کننده برای نمایش قدرت ۳۱ کشور عضو این سازمان در متحد شدن در یک جبهه فرا رسیده است. وی در ادامه افزود، بخشی از تلاش‌ها نشان می‌دهد روسیه پاسخ مناسب خشونت خود را دریافت نکرده و سران کشورهای عضو ناتو باید درباره راه‌هایی برای ساختن اوکراینی قوی‌تر و نقشه راهی برای آینده گفت‌وگو کنند.

تبدیل ترکیه به کشوری غیردوست

نماینده ارشد شورای فدراسیون روسیه گفت، ترکیه به دلیل سیاست‌هایش نسبت به شبه‌نظامیان گروه افراطی آزوف و مسیر پیوستن اوکراین به ناتو، در حال از بین بردن دوستی خود با مسکو و پیوستن به جرگه کشورهای غیردوست است. ویکتور بوندارف، رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه، ترکیه را متهم کرد به اینکه با توجه به سیاست‌هایش نسبت به نقل‌وانتقال فرماندهان گروه افراطی آزوف و حمایتش از مسیر پیوستن اوکراین به ائتلاف ناتو «دارد تبدیل به کشوری غیردوست می‌شود». به گفته این قانونگذار ارشد روسیه، ترکیه و روسیه توافق کرده بودند که شبه‌نظامیان افراطی آزوف تا پایان جنگ اوکراین در ترکیه باقی بمانند اما حالا آنها به خانه برگشته‌اند. بوندارف تصریح کرد: «بیانیه‌های ترکیه درباره تسریع پیوستن اوکراین به ناتو نشان می‌دهد آنکارا دارد وضعیت خود را به‌عنوان یک کشور بی‌طرف کنار می‌گذارد.»

نشست طوفانی کابینه اسرائیل

یک روزنامه اسرائیلی از جزئیات نشست اعضای کابینه اسرائیل در نحوه تعامل با تشکیلات خودگردان فلسطین و تردید آنها در ضرورت تقویت یا تضعیف بیشتر این تشکیلات پرده برداشت و فضای این نشست را «طوفانی» توصیف کرد. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» نوشت: «دفتر نخست‌وزیری اسرائیل دیشب بیانیه‌ای صادر کرد که در آن از موفقیت کابینه امنیتی (کابینه متشکل از تعدادی از وزیران کلیدی و امنیتی) برای برداشتن گام‌هایی با هدف جلوگیری از سقوط تشکیلات خودگردان فلسطین (به ریاست محمود عباس) اما با چند شرط خبر داد.» به نوشته این روزنامه صهیونیستی، پایان دادن به هرگونه فعالیت سیاسی و حقوقی علیه رژیم صهیونیستی از جمله تعقیب در دادگاه‌های بین‌المللی، حذف مطالب تحریک‌آمیز علیه اشغالگران در کتب درسی فلسطینی، قطع حقوق خانواده‌های اسرا و شهدای فلسطینی و توقف ساخت‌وساز در مناطق موسوم به «‌c» در کرانه باختری از جمله شروطی است که سران رژیم صهیونیستی برای تشکیلات خودگردان تعیین کرده‌اند تا به آن عمل کند و به برخی امتیازات جزئی دست یابد.

دولت ائتلافی هلند سقوط کرد

در پی اختلاف چهار حزب ائتلاف شکننده کابینه حاکم بر هلند در مورد سیاست‌های مهاجرتی، دولت این کشور اروپایی سقوط کرد. شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد پس از آنکه ائتلاف چهارحزبی حاکم هلند موفق نشدند در مورد سیاست‌های مهاجرتی به اتفاق نظر برسند، «مارک روته»، نخست‌وزیر هلند هفته گذشته، استعفای خود را به پادشاه کشورش تحویل داد. براساس این گزارش، تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، یک کابینه موقت، اداره امور هلند را بر عهده خواهد گرفت. روته به خبرنگاران در لاهه گفت: «مهاجرت یک موضوع مهم سیاسی و اجتماعی است. در حال حاضر که ما نتوانسته‌ایم در این زمینه به توافق برسیم، به‌طور جمعی به این ارزیابی رسیدیم که حمایت سیاسی تحت ائتلاف از بین رفته است.» وی در ادامه افزود که اعضای چهار ائتلاف، «عقاید بسیار متفاوتی در زمینه سیاست‌های مهاجرتی دارند و متاسفانه، باید به این نتیجه برسیم که این اختلافات قابل مصالحه نیستند». روته تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی جدید هلند، به‌عنوان نخست‌وزیر موقت ادامه فعالیت خواهد داد.

قوانین مهاجرت عامل واکنش فرانسوی‌ها

حدود ۵۹ درصد از مردم فرانسه می‌خواهند دولت طرح آتی مهاجرت را در واکنش به موج اخیر خشونت‌های سراسری، سفت و سخت‌تر کند. در حالی ‌که دولت فرانسه تاکید دارد ۹۰ درصد شورشیان فرانسوی هستند، اما سیاستمداران اپوزیسیون این ناآرامی را به عنوان آغاز یک «جنگ نژادی» توصیف کرده‌اند. دولت فرانسه از اواخر سال گذشته مشغول بررسی و کار روی یک طرح گسترده مهاجرت بوده است و انتظار می‌رود قانونگذاران پاییز امسال نسخه نهایی این طرح را به رای بگذارند. اگرچه این طرح کار را برای مهاجران حقوقی برای کسب اجازه کار آسان‌تر می‌کند اما به دولت قدرت‌های بیشتر برای اخراج بیگانگان خارجی می‌دهد. براساس نظرسنجی منتشرشده در مجله لو فیگارو، با این حال، ۵۹ درصد از مردم فرانسه معتقدند که در پی آشوب‌های سراسری چند روز گذشته این طرح باید سفت و سخت‌تر شود. طبق گزارش این مجله، از هر ۱۰ فرانسوی شش تن این اغتشاشات را به‌عنوان «نتیجه ناکامی‌های سیاست مهاجرتی فرانسه» می‌بینند.

روسیه تهدیدی برای قاره اروپا

وزیر خارجه آلمان با ادعای اینکه روسیه تحت هدایت رئیس‌جمهور کنونی آن همچنان تهدیدی برای قاره اروپا خواهد بود، گفت که کشورهای اروپایی باید راهبرد امنیتی علیه مسکو تدوین کنند. «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته طی یادداشتی در روزنامه «گاردین» نوشت که روسیه در آینده نزدیک همچنان تهدیدی برای قاره اروپا خواهد بود. بائربوک -که کشورش تحت هدایت رژیم نازی هیتلر، سال‌ها قاره اروپا را به آتش و خون کشید و امنیت نه‌تنها این قاره، بلکه کل جهان را تهدید کرد- مدعی شد: «ما می‌دانیم که در آینده قابل پیش‌بینی، روسیه تحت ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین، تهدیدی برای صلح و امنیت در قاره ما خواهد بود.» وزیر خارجه آلمان، که از زمان روی کار آمدن در دولت «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان به بیان اظهارات تند علیه مسکو شهرت پیدا کرده، در این یادداشت از کشورهای اروپایی خواست تا راهبرد امنیتی علیه روسیه تدوین کنند.

رکوردشکنی مصر در شمار گردشگران

مصر در نیمه نخست سال جاری میزبان هفت میلیون گردشگر بوده است؛ کشوری که هدف آن جذب 15 میلیون گردشگر در سال جاری است. احمد عیسی، وزیر گردشگری مصر در کنفرانسی مطبوعاتی در قاهره گفت که شمار گردشگران در شش ماه نخست سال جاری، بالاترین تعداد در تاریخ این کشور به‌شمار می‌رود. وی افزود که 10 درصد از گردشگران تا اواخر ماه ژوئن از آلمان و روسیه به مصر آمده بودند. وزیر گردشگری مصر پیش‌بینی کرد که شمار گردشگران مصر در نیمه دوم سال جاری بیش از نیمه نخست باشد. عیسی گفت که شمار گردشگران در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 43درصدی بوده است. مصر در شش ماه نخست سال 2022، میزبان حدود 9 /4 میلیون گردشگر بود. وزیر گردشگری مصر همچنین پیش‌بینی کرد که شمار گردشگران در سال آینده به 18 میلیون نفر برسد. در حالی که مصر از بحران اقتصادی ناشی از کمبود دلار رنج می‌برد، گردشگری منبع اصلی ارزآوری برای مصر است.

تقویت روابط تجاری روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس

در حالی که اعضای ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی بر جنگ اوکراین و پیوستن اعضای جدید متمرکز هستند، وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در مسکو با لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرده‌اند. این دیدار با هدف تقویت روابط تجاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با روسیه صورت گرفته است. روسیه می‌گوید روابط تجاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سال گذشته حدود شش درصد رشد داشته و به ۱۱ میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر برای روسیه موضوع تمدید توافق دریای سیاه و صادرات غلات هم در میان است. پس از آنکه با پادرمیانی ترکیه و سازمان ملل توافق دریای سیاه میان روسیه و اوکراین در ماه جولای سال پیش رخ داد، بیش از ۳۰ میلیون تن انواع غلات از اوکراین به دیگر کشورها ارسال شد. اما به نظر می‌رسد روسیه به عنوان یکی از طرفین توافق دریای سیاه چندان تمایلی به تمدید آن ندارد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تمایل روسیه به تمدید توافق دریای سیاه، تحریم‌های غرب برای صادرات مواد غذایی و دیگر محصولات کشاورزی مثل کودهای شیمیایی و... این کشور باشد. 

♦♦♦

ایسنا: اردن و الجزایر در پایان نهمین نشست کمیته مشترک دو کشور 18 توافقنامه، یادداشت تفاهم و برنامه اجرایی در 10 حوزه امضا کردند. وزارت صنایع و تولیدات دارویی الجزایر از پایان نهمین نشست مشترک کمیته مشترک با اردن خبر داد.

ایرنا: بر اساس نخستین تحلیل آماری غیردولتی، نزدیک به ۵۰ هزار مرد روس از زمان حمله روسیه به اوکراین کشته شده‌اند. دو رسانه مستقل روسی، به نام مدیازونا و مدوزا در همکاری با یک دانشمند داده‌ها، از دانشگاه توبینگن در آلمان، با استفاده از داده‌های دولت روسیه سعی کردند بر یکی از مهم‌ترین اسرار مسکو، یعنی شمار تلفات انسانی روسیه در جنگ با اوکراین، نور بتابانند.

ایلنا: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت، «تضمین‌های امنیتی» به سبک اسرائیل که غرب احتمالاً به جای عضویت کامل ناتو به اوکراین می‌تواند پیشنهاد دهد،‌ کمک‌های نظامی بلندمدت و انواع حمایت‌ها را از کی‌یف به دنبال خواهد داشت.

مهر: «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد: طالبان برای پذیرفته شدن در جامعه جهانی باید گام‌های ملموسی برای رعایت و ترویج حقوق بشر در افغانستان بردارند.

شرق‌آنلاین:  زلنسکی،‌رئیس‌جمهوری اوکراین، در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی تایید کرد که هدف جدید ضدحمله اوکراین پیشروی تا کریمه و سپس «وادار کردن» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به مذاکره است.

تسنیم: بنابر گزارش منابع خبری، یکی از رهبران شبه‌نظامیان کُرد متحد آمریکا در سوریه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) بر اثر انفجار بمب در حومه حلب در شرق سوریه کشته شد.

فارس: کره شمالی (دوشنبه) هفته گذشته، ایالات‌متحده را به نقض حریم هوایی خود از طریق انجام پروازهای جاسوسی متهم کرد و هشدار داد که به‌رغم آنکه پیونگ‌یانگ خویشتنداری می‌کند اما چین هواپیماهای آمریکا را در حریم هوایی خود ساقط خواهد کرد.

ایرنا: یک منبع در تیم جست‌‌و‌جو و نجات عربستان اعلام کرد تعداد افراد گرفتار در صحرای این کشور در یک ماه بیش از 1700 نفر بوده و چهار نفر نیز فوت شده‌اند.

تسنیم: منابع و کارشناسان صهیونیستی مدعی شده بودند که برای قدرت گرفتن تشکیلات خودگردان فلسطین و در نتیجه ادامه هماهنگی امنیتی رام‌الله با تل‌آویو، باید به این نهاد کمک مالی کرد.

♦♦♦

بمب‌های خوشه‌ای جنگ را جهانی می‌کند

هم‌میهن نوشت: سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داده که تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، بشریت را به جنگ جهانی جدید سوق می‌دهد. کاخ سفید رسماً اعلام کرده است که با تحویل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است. بنا بر گزارش شبکه روسی راشاتودی، «آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا، روز جمعه تصریح کرد که تصمیم ایالات متحده برای گنجاندن مهمات خوشه‌ای در جدیدترین بسته کمک نظامی خود به کی‌یف، اعتراف به شکست و تلاشی ناامیدانه برای جلوگیری از شکست غرب در مقابل روسیه است.

 

شرط پذیرش سوئد در ناتو

شرق نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از اتحادیه اروپا خواست درهای خود را به روی الحاق این کشور باز کند تا در ازای آن آنکارا با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند. اردوغان گفت: «اول بیایید راه را برای ترکیه در اتحادیه اروپا هموار کنیم و سپس، ما راه را برای سوئد باز می‌کنیم، همان‌طور که برای فنلاند این کار را کردیم.» ترکیه طولانی‌ترین سابقه فرآیند پیوستن به اتحادیه اروپا را در کارنامه دارد. آنکارا سال ۱۹۸۷ درخواست نامزدی رسمی خود را ارائه کرد و تا سال ۱۹۹۹ طول کشید تا وضعیت کشور نامزد را دریافت کند.

 

سودان در مرز یک جنگ تمام‌عیار

اعتماد نوشت: آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که پس از چند ماه مناقشه، سودان در مرز یک جنگ داخلی تمام‌عیار قرار دارد. وی هشدار داد که جنگ میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع این کشور احتمالاً تمامی منطقه را ناآرام خواهد کرد. از ۱۵ آوریل گذشته درگیری‌های خشونت‌آمیز و گسترده‌ای میان نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع این کشور در مناطق مختلف سودان جریان دارد و دو طرف تلاش می‌کنند کنترل پایگاه‌های مهم این کشور از جمله کاخ ریاست‌جمهوری، مرکز فرماندهی کل نیروهای مسلح، مرکز فرماندهی نیروهای واکنش سریع و برخی فرودگاه‌های نظامی و غیرنظامی را به دست بگیرند.

 

دیدار رئیس واگنر با پوتین

ایسنا نوشت: دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، 8 تیر با رئیس‌جمهور روسیه در یک جلسه سه‌ساعته با حضور ۳۵ نفر دیگر دیدار کرد. وی گفت که پوتین ۳۵ نفر از جمله فرماندهان واحدهای گروه واگنر را به این نشست دعوت کرد و این جلسه سه ساعت به طول انجامید. بنابر اعلام سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه، فرماندهان واگنر به ولادیمیر پوتین گفتند که آنها سربازان او هستند و به نبرد برای او ادامه خواهند داد. بعد از اتهام‌زنی پریگوژین به وزارت دفاع روسیه درباره حمله موشکی به مواضع نیروهای این گروه در خاک اوکراین، شورش واگنر آغاز شد.