شناسه خبر : 42311 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ادامه آتش‌افروزی‌های داعش

هشدار کاخ سفید نسبت به «پتانسیل نظامی» ارتش روسیه اثرگذار خواهد بود؟

به نقل از خبرگزاری راشا تودی، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید با استقبال از پیشرفت‌های گزارش‌شده ارتش اوکراین در منطقه خارکیف از خبرنگاران خواست تا نسبت به پتانسیل نظامی روسیه هوشیار باشند. وی گفت: واضح است که آنها هنوز ارتشی دارند که می‌تواند خسارات و تلفات زیادی وارد کند. به‌‌رغم تمام مشکلاتی که روس‌ها ممکن است در اوکراین با آن مواجه شده باشند، ارتش آنها «هنوز بسیار بزرگ و بسیار قدرتمند» است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «هنوز ظرفیت نظامی بسیار زیادی در اختیار دارد، نه فقط برای استفاده در اوکراین، بلکه به‌طور بالقوه در نقاط دیگر». نیروهای اوکراینی به تازگی به سمت مناطقی در شمال و شرق خارکیف حرکت کردند و رئیس‌جمهوری اوکراین ادعا کرد که نیروهایش دو هزار کیلومترمربع را تحت کنترل گرفته‌اند. مسکو هم مدعی شد که نیروهای روسی که قبلاً شهر مهم و استراتژیک «ایزیوم» را در اختیار داشتند، «دوباره مستقر» شده‌اند. پیش از این جان کربی در برنامه صبح بخیر آمریکای شبکه ای‌بی‌سی ابراز اطمینان کرد که کی‌یف می‌تواند همین سرعت عملیات‌هایش را حفظ کند. او خاطرنشان کرد که «آنها این ضدحمله‌ها را با دقت برنامه‌ریزی کرده‌اند». در همین حال اولگ استفانیشینا، معاون نخست‌وزیر اوکراین به فرانس ۲۴ گفت که عملیات خارکیف یک «نقطه عطف» است، آن هم «نه فقط در نبردی که از فوریه آغاز شده، بلکه در جنگی که از بهار ۲۰۱۴ به راه افتاده است». 

گفت‌وگوی کمیسیونر ارشد سازمان ملل درباره آوارگان

به نقل از اسپوتنیک، در نشست غیرعلنی که میان فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه با فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل برگزار شد، پرونده آوارگان سوری و راه‌های بازگشت آنها به وطنشان از جمله جزئیات فنی این پرونده و گام‌های دولت سوریه برای تسهیل در حضور آنها در شهرها و روستاهایشان مورد بررسی قرار گرفت. منابع تصریح کردند که در این دیدار، تاثیر تحریم‌های غرب بر سوریه و پیامدهای اقتصادی خطرناکی که تاثیر منفی بر تصمیم آوارگان سوری برای بازگشت داوطلبانه به کشورشان داشته است و نیز تاثیر منفی این اقدامات بر توانایی دولت سوریه و سازمان‌های انسانی برای برآورده کردن ملزومات اساسی جهت بازگشت آوارگان را مورد بررسی قرار دادند. طی روزهای اخیر، لحن اظهارات مسوولان لبنانی جهت بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان و تاثیر ماندن آنها بر عموم شرایط اقتصادی در لبنان شدیدتر شده است.

افزایش حملات داعش در بادیه سوریه

به نقل از سایت العربی الجدید، از چهار سال پیش عملیات داعش در بادیه سوریه و حومه شرقی دیرالزور قطع نشده است اما روند این عملیات در دوره اخیر افزایش یافته است و این نشان می‌دهد داعش قدرتش را برای انجام حملات از دست نداده است. در حمله جدید داعش به کاروان نیروهای دولتی سوریه در حومه شرقی حماة یکی از این نیروها کشته و تعدادی زخمی شدند. روزنامه الوطن سوریه اعلام کرد که یگان‌های ارتش عملیات پاکسازی شرق شهر البوکمال در بادیه دیرالزور از تروریست‌های داعش را همزمان با بخش‌های دیگر در بادیه شرقی حمص افزایش داده‌اند و خسارت‌های سنگینی را به داعش وارد کردند. داعش از بادیه سوریه به عنوان مکانی برای انجام عملیات خود استفاده می‌کند. داعش از فضای وسیع بادیه سوریه برای فرار از حمله جنگنده‌های سوریه استفاده می‌کند. داعش عملیاتی را در طول و عرض بادیه سوریه که جزو مرزهای اداری استان‌های دیرالزور، رقه، حلب، حماة، حمص و السویداء است انجام می‌دهد. علاوه بر این عملیات داعش در حومه شرقی دیرالزور که تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک «قسد» است متوقف نشده است. منابع محلی اعلام کردند که داعش حمله‌ای را علیه چند جوان سوری در جاده بین حسکه و دیرالزور انجام داد که به کشته شدن شش تن منجر شد. داعش تصاویر و ویدئوهایی را از عملیات خود منتشر و اعلام کرد که این عملیات در راستای انتقام از نیروهای قسد به خاطر عملیات امنیتی‌شان در اردوگاه الهول در حومه حسکه است که خانواده‌های تروریست‌های داعش در آنجا ساکن هستند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که داعش از سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۳۰ عملیات در مناطق تحت سیطره قسد انجام داده است. در این عملیات‌ها ۱۰۴ تن کشته شدند که ۳۷ تن از آنها زن و کودک هستند. ۶۷ تن نیز از نیروهای سوریه دموکراتیک هستند. عرابی، پژوهشگر متخصص گروه‌های تندرو اعلام کرد که داعش فعالیت خود را در بادیه سوریه و حومه دیرالزور متوقف نکرده است و تقریباً روزانه علیه نیروهای سوری یا نیروهای قسد دست به عملیات می‌زند.

ترسیم مرزهای دریایی با لبنان

به نقل از سایت النشره، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانسی در سازمان ملل با حضور گلعاد اردان، نماینده این رژیم در این سازمان به مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی پرداخت و در این باره گفت: دو دکل در طرف اسرائیلی و لبنانی قرار خواهند گرفت و سوال این است که آیا ما در این میان خواستار دفاع از خودمان از طریق نیروی نظامی خواهیم شد؟ وی اظهار کرد: ساخت دکل حفاری در طرف لبنانی به نفع این کشور است؛ چراکه ملت لبنان از مشکلات و بحران اقتصادی عمیق رنج می‌برند. مذاکرات باید پیش برود و در نتیجه آن ثبات و رفاه در منطقه تقویت شود و همچنین از تشدید تنش جلوگیری شود؛ چراکه این تنش قبل از هر چیز به ملت لبنان و دولت این کشور آسیب می‌رساند. العربیه چندی پیش از توافق قریب‌الوقوع لبنان-اسرائیل برای کنترل میدان نفتی «کاریش» خبر داد، بر اساس این توافق کنترل کاریش در دست اسرائیل باقی خواهد ماند، و گازی که در میدان نفتی «قانا» تولید می‌شود منحصراً به لبنان خواهد رفت. به گفته برخی منابع کمپانی یونانی-فرانسوی نفت و گاز PLD انرژان که در حال حاضر مسوولیت تولید گاز میدان «کاریش» را به عهده دارد، همچنین مسوولیت اداره میدان «قانا» را هم به عهده خواهد داشت. اسرائیل که می‌کوشد در جایگاه صادرکننده گاز اروپا قرار گیرد، به دنبال توسعه میدان گازی کاریش بوده است. در ماه ژوئن، اسرائیل، مصر، و اتحادیه اروپا تفاهمنامه‌ای در مصر امضا کردند که طبق آن اسرائیل برای اولین‌بار صادرات گاز طبیعی خود را به بلوک [اروپا] خواهد فرستاد. لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومترمربع در دریای مدیترانه که دارای منابع نفتی و گازی است، اختلاف‌نظر دارند. مذاکرات غیرمستقیم میان بیروت و تل‌آویو اکتبر ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل و با هدف تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف آغاز شده و پنج دوره برگزار شد که آخرین آنها می ۲۰۲۱ بود.

ماجرای کره‌شمالی و غنی‌سازی اورانیوم

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند کره شمالی همچنان در حال بهره‌برداری از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم مجتمع هسته‌ای «یانگ‌بیون» است و در عین حال کار ساخت‌وساز را در آنجا انجام می‌دهد. وی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که برخی کشورها از جمله ایالات متحده و کره جنوبی گمانه‌زنی می‌کنند که کره شمالی آماده اولین آزمایش هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ می‌شود. گروسی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان داشت: «ما نشانه‌هایی را رصد کرده‌ایم که نشان می‌دهند تجهیزات غنی‌سازی و سانتریفیوژهای گزارش‌شده در یانگ‌بیون به کار خود ادامه می‌دهند و تاسیسات آن تکمیل شده؛ اقدامی که فضای موجود در این بنا را تقریباً تا یک‌سوم گسترش می‌دهد.» وی افزود: نشانه‌ها حاکی از آن است که رآکتور MW5 در «یانگ‌بیون» در حال فعالیت است و فعالیت متناوب آن در آزمایشگاه رادیوشیمی رصد شده است. گروسی تاکید کرد که نشانه‌های مداومی از فعالیت‌ها در مجتمع «کانگسون» و کارخانه تولید اورانیوم «پیونگ‌سان» نیز وجود دارند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اشاره به نام رسمی کره شمالی در پایان اظهار کرد: «ادامه برنامه هسته‌ای «جمهوری دموکراتیک خلق کره» نقض آشکار قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد است و چنین چیزی به شدت تاسف‌برانگیز است.»

مسلمانان آمریکا از بایدن راضی نیستند

به گزارش ایسنا، پایگاه هیل در گزارشی درباره وضعیت مسلمانان آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوشته است: وقتی بایدن در سال ۲۰۲۰ رئیس‌جمهور آمریکا شد، مسلمانان آمریکایی امیدوار بودند که شاهد تغییر در میزان نمایندگی دولت از حقوقشان باشند. در آن زمان، جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان رو به افزایش و لفاظی‌های ضداسلامی در آمریکا در حال اوج گرفتن بود؛ منتقدان بخشی از تقصیر به وجود آمدن آن وضعیت را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نسبت می‌دهند. ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی در سال ۲۰۱۷، ورود اتباع هفت کشور عمدتاً مسلمان به آمریکا را ممنوع و موجی از شوک را به جامعه مسلمانان آمریکا وارد کرد. اما با گذشت تقریباً دو سال پس از روی کار آمدن جو بایدن، مسلمانان آمریکا نسبت به دستاوردها و -شکست- تلاش‌های دولت او برای نمایندگی کردن جامعه آنها اختلاف نظر دارند. بایدن از زمان تحلیف خود، تلاش کرده تا مسلمانان را در رده‌های دولت خود بگنجاند و چندین چهره مسلمان آمریکایی را در مناصب دولتی بلندپایه منصوب کرده است.  

جنگ مرزی ارمنستان و آذربایجان

به گزارش ایرنا؛ درگیری‌های مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از دوشنبه‌شب هفته گذشته رخ داد و دو طرف یکدیگر را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز در مرزها و تضعیف توافق آتش‌بس قره‌باغ متهم می‌کنند. مناقشه بر سر منطقه (قره‌باغ) که یک سرزمین کوهستانی درون جمهوری آذربایجان است که از دهه ۹۰ میلادی کنترل آن در اختیار ارمنی‌هاست، در سال ۲۰۲۰ به یک جنگ شش‌هفته‌ای کشیده شد و طی آن نیروهای جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از این سرزمین را دوباره به دست گرفتند. جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ۵۰ نفر از سربازان این کشور در درگیری با نیروهای ارمنستان طی ۲۴ ساعت اول کشته شدند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان هم گفت که در نتیجه گلوله‌باران در مرز آذربایجان ۴۹ سرباز ارمنی در همان مدت زمانی کشته شدند. دولت ارمنستان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست اضطراری در مورد درگیری‌های مرزی این کشور با جمهوری آذربایجان شد. دو طرف بعد از میانجیگری روسیه برای رسیدن به آتش‌بس روی یک طرح صلح کار کردند اما هرازگاهی در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ اقدام به تبادل آتش به سوی یکدیگر می‌کنند. 

♦♦♦

ایسنا: ملکه الیزابت دوم در ۹۶سالگی در قلعه بالمورال اسکاتلند درگذشت. او پس از ۷۰ سال سلطنت برای پسرش پادشاه چارلز سوم، ۵۰۰ میلیون دلار از دارایی شخصی خود را به ارث گذاشت.

تسنیم: مبارزان مقاومت در شهرهای «نابلس» و «جنین» نیز چندین مرتبه با نظامیان اسرائیلی وارد درگیری مسلحانه شدند. در جریان درگیری‌ها میان فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی، خسارت‌هایی نیز به خودروهای شهرک‌نشینان صهیونیست وارد آمد.

فارس: هفتاد و هفتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل از سه‌شنبه هفته گذشته تا ۲۷ سپتامبر آغاز شده و نخستین گردهمایی حضوری کشورهای عضو از زمان آغاز پاندمی کروناست.

ایرنا: در مقر دولت در مونته‌نگرو کامپیوترها از کار افتاده‌اند، اینترنت قطع شده است و وب‌سایت‌های اصلی کشور از دسترس خارج شده‌اند؛ این قطعی در بحبوحه یک حمله سایبری گسترده علیه این کشور کوچک حوزه بالکان رخ داده که مقامات دولتی هکرهای حامی روسیه و سرویس‌های امنیتی‌اش را مقصر آن می‌دانند.

ایسنا: وزارت دادگستری آمریکا که به دنبال کسب اطلاعاتی درباره تلاش دونالد ترامپ و متحدانش برای ابطال انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است، در یک هفته گذشته حدود ۴۰ احضاریه صادر کرده است. به نوشته یک کتاب جدید درباره ریاست‌جمهوری ترامپ و ناآرامی‌های پس از آن، در روزهای پس از پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا، ترامپ به یکی از معاون‌هایش گفته بود اصلاً از کاخ سفید بیرون نمی‌رود.

ایلنا: یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری استرالیا تاکید کرد، به دنبال مرگ ملکه الیزابت دوم، درج شدن تصاویر چارلز سوم، پادشاه جدید انگلیس روی اسکناس پنج‌دلاری این کشور که به عنوان قلمروی مشترک‌المنافع سلطنت بریتانیا تعریف شده، تضمین‌شده نیست.

خبرآنلاین: وزیر دفاع ترکیه از یونان خواست تا هرچه زودتر گفت‌وگوهای حل‌وفصل مناقشات دوجانبه را آغاز کند.

ایسنا: روزنامه پولتیکو به نقل از منبعی در کنگره آمریکا نوشت، ممکن است این کشور بسته تسلیحاتی جدیدی با ارزش ۶۰۰ میلیون دلار حاوی اسلحه‌های مرگبار به اوکراین بفرستد.

♦♦♦

فشار گردشگری بر دولت ژاپن

ایرنا نوشت: به نقل از گاردین، دولت ژاپن از سوی کسب‌وکارهای گردشگری تحت فشار قرار گرفته تا محدودیت‌های مرتبط با سفر در این کشور را تسهیل و حتی حذف کند. ژاپن ممکن است تا پایان ماه آینده به سیاست گردشگری بدون محدودیت بازگردد، زیرا فشار بر دولت برای پایان دادن به محدودیت‌های سفر مرتبط با کووید ۱۹ افزایش یافته است. مقامات ژاپنی در حال بررسی برداشتن سقف فعلی ورودِ محدود ۵۰ هزار گردشگر در روز و بازگشت به سفرِ بدون روادید هستند. همچنین قانونی که مسافران را ملزم می‌کند از طریق آژانس‌های مسافرتی رزروهای سفر و اقامت را انجام دهند، ممکن است لغو شود.

 

مداخلات سیاسی در عراق

خبرگزاری فارس نوشت: به دنبال پیچیده شدن بن‌بست سیاسی در عراق در نتیجه اختلافات میان احزاب و طرف‌های مختلف، منابع عراقی نسبت به ادامه مداخلات ترکیه و امارات برای کنترل تصمیم‌گیری سیاسی در این کشور هشدار دادند. خبرگزاری المعلومه اعلام کرد که ترکیه و امارات هر کدام طبق اهداف خود به مداخلات در امور عراق ادامه می‌دهند و درصدد کنترل تصمیم‌گیری سیاسی در عراق هستند. طبق این گزارش، ترکیه و امارات همچنین با حمایت از برخی طرف‌ها به دنبال دستیابی به منافع به ویژه منافع اقتصادی، ایجاد یک اقلیم سنّی‌نشین و بی‌ثبات کردن کشور هستند.

 

آمریکا؛ ۲۱ سال بعد از ۱۱ سپتامبر

خبرآنلاین نوشت: آمریکایی‌ها مصادف با بیست و یکمین سالگرد وقوع مرگبارترین حمله تروریستی در خاک کشورشان، مراسم یادبودی را با اجرای یک دقیقه سکوت، نام بردن از قربانیان، فعالیت‌های داوطلبانه و اقدامات دیگر برگزار می‌کنند. در مراسم‌های سالگرد ۱۱ سپتامبر در آمریکا جمعی از شخصیت‌ها و بستگان قربانیان این حادثه در محل‌های سقوط هواپیماهای ربوده‌شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شامل محل مرکز تجارت جهانی در نیویورک، ساختمان پنتاگون و میدانی در پنسیلوانیا گرد هم آمدند. سال گذشته مراسم با عدم نظم همراه بود؛ مراسمی که چند هفته بعد از پایان پراغتشاش جنگ افغانستان برگزار شد.

 

سرگردانی کودکان افغان پناهجو در آمریکا

ایسنا نوشت: شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی می‌نویسد: «آمار جدید دفتر فدرال اسکان مجدد پناهجویان مشخص کرد که بیش از ۲۳۰ کودک افغان در آمریکا به تنهایی حضور دارند درحالی‌که قیم‌ها یا والدین این کودکان هنوز در افغانستان هستند.» این آمار در حالی منتشر شده که امکان جابه‌جایی و خروج این والدین یا قیم این کودکان جداافتاده و تنهای پناهجوی افغان از افغانستان اکنون بسیار دشوار و مشکل شده است. تا ۳۰ آگوست ۲۰۲۲، دفتر اسکان مجدد پناهجویان ۱۰۴ کودک افغان را پذیرش کرده در حالی ‌که ۱۳۰ کودک همچنان در اختیار دولت‌ها یا نهادهای غیردولتی هستند.