شناسه خبر : 40395 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درخواست جهانی برای کاهش تنش در اوکراین و یمن

دونالد ترامپ «نامه‌های عاشقانه» کیم جونگ اون را از کاخ سفید خارج کرده بود

مهدی کلثومی: «نوام چامسکی» نظریه‌پرداز و زبانشناس سرشناس و فیلسوف سیاسی آمریکایی معتقد است حزب جمهوریخواه این کشور «نه یک حزب سیاسی» بلکه «شورشی رادیکال» شده است. به گزارش نشریه آمریکایی «نیوزویک»، او این اظهارات را درست در زمانی بیان کرد که جمهوریخواهان در حال تجربه انشعاب بر سر دو تحول اخیر هستند: اعتراف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر اینکه قصد داشت نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را باطل کند و اشاره کنوانسیون ملی جمهوریخواهان به حادثه حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا به عنوان شکلی از گفتمان سیاسی مشروع. چامسکی گفت: «در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته... حزب جمهوریخواه به سادگی از طیف منحرف شده است. این یک حزب سیاسی به معنای سنتی نیست.» وی افزود این حزب از آن زمان به شورشی رادیکال تبدیل شده که هرگونه علاقه به مشارکت در سیاست‌های پارلمانی را کنار گذاشته است.

 

احساس موفقیت مکرون

مکرون گفت که در سفرش به مسکو موفق به دستیابی به هدفش شده است. به گزارش اسپوتنیک، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از سفرش به مسکو گفت که هدف او جلوگیری از تشدید تنش در اوکراین است و موفق شده است. مکرون روز دوشنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد و امروز (سه‌شنبه) به کی‌یف و دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین رفت. مکرون گفت: برای من، هدف «قفل کردن بازی» و جلوگیری از تشدید تنش و باز کردن چشم‌اندازهای جدید بود. از نظر من این هدف محقق شده است. فرانسه اعتبار خود را تقویت کرده است.

 

حمایت آلمان از اوکراین

وزیر خارجه آلمان در سفر خود به کی‌یف گفت که در صورت تهاجم روسیه به اوکراین «آلمان آماده است هزینه گزاف اقتصادی بپردازد» زیرا «مساله بر سر امنیت اوکراین است». بربوک گفت هیچ‌کس نمی‌تواند در اتحاد کشورهای غربی شکاف بیندازد. به نقل از دویچه‌وله، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در سفر خود به اوکراین در روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای اوکراینی خود دمیترو کولبا، به تاکید گفت که در صورت تهاجم روسیه به اوکراین، آلمان آماده است در پی برقراری تحریم‌های سنگین علیه روسیه، «هزینه گزاف اقتصادی بپردازد» زیرا «مساله بر سر امنیت اوکراین است». وزیر خارجه آلمان از حزب سبزها تصریح کرد که در صورت بالا گرفتن مناقشه اوکراین، آلمان و کشورهای هم‌پیمان آن «یک رشته اقدامات سنگین» در برابر روسیه تدارک دیده‌اند. آلمان در میان کشورهای غربی بیشترین مناسبات تنگاتنگ اقتصادی با روسیه را دارد. او افزود، در صورتی که ضرورت یابد، آلمان نیز باید پیامدهای اقدام علیه روسیه را بپذیرد.

 

سرنوشت نامه‌های عاشقانه اون

واشنگتن‌پست گزارش داد که دونالد ترامپ در حرکتی نامناسب اسناد ریاست‌جمهوری از جمله «نامه‌های عاشقانه» کیم جونگ اون را از کاخ سفید خارج کرده بود و اینها از عمارت مارالاگوی او پس گرفته شد. مشاوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تاکید دارند که سوءنیتی نداشته‌اند و بسته‌های خارج‌شده محتوی یادبودها، هدایا، نامه‌های رهبران جهان و سایر مکاتبات بوده است. این اقلام شامل مکاتبات با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم می‌شوند که زمانی ترامپ از آنها به عنوان «نامه‌های عاشقانه» یاد کرده بود و همچنین نامه‌ای از طرف باراک اوباما که برای او در کاخ سفید گذاشته بود. به رسم یادبود، روسای جمهوری آمریکا در حال تحویل کاخ سفید به رئیس بعدی، یک یادداشت برای او می‌گذارند. با وجود اینکه ترامپ مدعی شد که انتخابات ۲۰۲۰ از او به سرقت رفت، خودش هم نامه‌ای برای جو بایدن گذاشت که رئیس کنونی کاخ سفید آن را «بسیار خطرناک و خصوصی» توصیف کرده است. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، آرشیو ملی و سخنگوی ترامپ به این گزارش واکنشی نشان ندادند. این اسناد ماه ژانویه به آرشیو بازگردانده شد. در بحبوحه تحقیقات کمیته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا در مورد شورش شش ژانویه که او به تحریک آن متهم است، اقدامات ترامپ با اسناد موجود در کاخ سفید در کانون توجه قرار گرفته است. ترامپ این موضوع را به دیوان عالی کشاند اما باز هم نتوانست جلوی انتقال این اسناد را به کمیته مجلس نمایندگان بگیرد. طبق گزارش‌ها، برخی از اسناد تحویل‌شده به این کمیته، تکه‌تکه شده و بعد با چسب نواری چسبانده شده‌اند و گفته می‌شود که پاره کردن اسناد کار همیشگی ترامپ بوده است.

 

اقدامات غرب در قبال روسیه

وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به اینکه روسیه با تحرکات نظامی اخیرش در مرز با اوکراین به دنبال به دست آوردن اهرم فشار و قدرت نفوذ جدید بوده، گفت که اقدامات غرب در قبال روسیه هماهنگ است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مورد بحران اوکراین تصریح کرد: تنها شخصی که می‌تواند به شما در مورد تصمیمات ولادیمیر پوتین چیزی بگوید، فقط خود پوتین است. ما در مرحله تصمیم‌گیری قرار داریم. هر کاری می‌توانیم، انجام می‌دهیم که بر محاسبات پوتین تاثیر بگذارد. بلینکن در پاسخ به این سوال که «اگر قرار نیست روسیه از تحرکات نظامی اخیرش در مرز با اوکراین استفاده کند، چرا دست به این کار زده»، گفت: پوتین ممکن است فکر کند که در حال ایجاد اهرم و قدرت نفوذ در این راستاست. اما اشتباه می‌کند. شاید بر اساس گمانه‌زنی‌های آمریکا، پوتین ممکن است به دنبال اعمال فشار به دولت اوکراین با هدف تضعیف یا سرنگون کردن دولت کی‌یف باشد. تحلیل دیگر این است که پوتین با این کار به دنبال اهرم فشار نه برای مذاکره در مورد گسترش ناتو بلکه برای مسائل دیگری از جمله تسلیحات، انرژی یا مسائلی است که غرب نسبت به آنها تمایل دارد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: آنچه در سال‌های اخیر از پوتین دیده‌ام این است که او بسیار به قابلیت اختیار داشتن و آزادی عمل تمایل دارد (در سنجش پاسخ‌ها و سپس عمل کردن). اخیراً با یک مقام وزارت خارجه آمریکا صحبت کردم و او، پوتین را همانند فردی می‌دید که پشت یک میز پوکر با چندین گزینه در اختیار ایستاده است.

 

جایزه 10 میلیون‌دلاری برای پیدا کردن یک داعشی

دولت آمریکا برای هرگونه اطلاعاتی که به شناسایی و کشف محل اقامت «سناء‌الله غفاری» سرکرده گروه «داعش خراسان»، شاخه داعش در افغانستان منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، این جایزه که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا وعده داده شده، به هر فردی که اطلاعاتی را ارائه دهد که به دستگیری یا محکومیت عاملان حمله تروریستی ۲۶ آگوست ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل کمک کند، تعلق می‌گیرد. این حمله که مسوولیت آن را «داعش خراسان» بر عهده گرفت، در جریان خروج ایالات متحده از افغانستان و تخلیه گسترده خارجی‌ها رخ داد و حداقل ۱۸۵ کشته از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی را برجای گذاشت. «سناءالله غفاری» معروف به «شهاب المهاجر» در ژوئن ۲۰۲۰ از سوی داعش در راس شاخه افغانستان منصوب شد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که غفاری مسوول تایید تمامی عملیات‌های داعش خراسان در افغانستان و تامین بودجه برای اجرای این عملیات‌هاست. آمریکا در ماه نوامبر، نام او را به لیست سیاه «تروریست‌های خارجی» افزود. اطلاعات کمی در مورد غفاری در دست است اما نام «شهاب المهاجر» نشان می‌دهد که او اهل کشورهای عربی است گرچه هنوز اصل و نسب او مشخص نیست. بسیاری بر این باورند که او یکی از رهبران القاعده یا یکی از اعضای سابق شبکه حقانی است که به القاعده نزدیک است.

 

آمریکا خواهان کاهش تنش در یمن شد

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن در سخنانی خواستار کاهش تنش در این کشور شد و گفت‌وگو را تنها راه برقراری صلح در این کشور جنگ‌زده دانست. به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، تیموتی لیندرکینگ، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن در سخنانی نسبت به تشدید تنش و درگیری‌ها در یمن ابراز نگرانی کرد. وی در این باره گفت: هیچ راه‌حل نظامی برای جنگ و درگیری در یمن وجود ندارد و آمریکا و جامعه بین‌الملل طرف‌های درگیری در این کشور را به کاهش تنش دعوت می‌کنند. لیندرکینگ افزود: ما شاهد حملات مداوم به مناطق غیرنظامی و اردوگاه‌های آوارگان هستیم. وی ادامه داد: تنها راه پیشرفت در زمینه بحران یمن گفت‌وگو است. صلح در یمن دور از دسترس نیست و سال ۲۰۲۲ با فرصت‌های جدیدی برای صلح همراه خواهد بود. این مقام آمریکایی با چشم‌پوشی از تجاوزات روزانه ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات به غیرنظامیان یمنی و حمایت تسلیحاتی آمریکا از این ائتلاف در این حملات مدعی شد که حملات انصارالله یمن در سال‌های گذشته «مانع اصلی» در مسیر تلاش‌های صلح بوده است.

 

تلویزیونی با پول سرویس اطلاعاتی عربستان

برنامه تلویزیونی «آرخوس» هلند در مطلبی تفصیلی نوشت شبکه ماهواره‌ای جنجالی ضدایرانی احوازنا تی‌وی مستقر در شهر ریزویک هلند با پول سرویس اطلاعاتی عربستان تامین مالی شده است. همچنین پول تظاهرات گروه تجزیه‌طلب ASMLA (حرکه النضال العربی یا الاهوازیه)، از سوی سعودی‌ها پرداخت شده بود. بر اساس تحقیقات برنامه تلویزیونی هلند و شبکه‌های تلویزیونی دانمارک DR و NRK نروژ، مشخص شده که عربستان یک کانال تلویزیونی و حداقل یک تظاهرات در لاهه را تامین مالی کرده است. سران گروه النضال مستقر در دانمارک برای سازمان خود در اروپا و شاخه مسلح آن در ایران از طریق سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی مبالغ هنگفتی را درخواست و دریافت کرده بود. گروه النضال گروهی است که داعیه حمایت از ساکنان منطقه خوزستان ایران را دارد. حبیب جبور، رهبر النضال و دو رهبر دیگر روز جمعه پس از یک ماه محاکمه پشت درهای بسته در دانمارک به اتهام جاسوسی و تامین مالی تروریسم در ایران مجرم شناخته شدند. آنها با سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی با نام رمز32 MS همکاری نزدیک داشتند. با این حال، بسیاری از جزئیات فاش نشده است. این گروه علیه افرادی در هلند، از جمله فالح عبدالله منصوری، فعال مشهور، هم جاسوسی می‌کرده است. همچنین این گروه علیه احمد مولا نیسی موسس این گروه که در سال ۲۰۱۷ در لاهه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد نیز جاسوسی می‌کرده است. گروه النضال همچنین در خصوص ۱۵۰ نفر از ایرانیان مقیم هلند و مخالفان رژیم سعودی جاسوسی می‌کرده است. پاییز گذشته، دادگاه روتردام یکی دیگر از اعضای النضال، عیسی س. از دلفت را محکوم کرد. به‌رغم انکارها، او به دلیل هماهنگی و تامین مالی حملاتی در ایران با همدستی با رهبران النضال دانمارک، به چهار سال زندان محکوم شد.

 

انتخابات عراق به تعویق افتاد

مجلس عراق انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور را که قرار بود در نشست روز دوشنبه هفته قبل انجام شود، به تعویق انداخت. جریان صدر پیشتر ضمن تحریم کردن نشست امروز از نمایندگان فراکسیون خود خواسته بود در این جلسه حاضر نشوند. کمیته هماهنگی شیعیان عراق هم در بیانیه‌ای خواستار رایزنی بیشتر برای دستیابی به راه‌حل واقع‌بینانه جهت تشکیل دولت شد. این کمیته تاکید کرد که نباید جلسه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از تکمیل تفاهم میان گروه‌ها برگزار شود. کمیته مذکور تاکید کرد: ما خواستار رایزنی‌های بیشتر برای دستیابی به راه‌حل‌های واقع‌بینانه و قابل قبول و تکمیل تمام حقوق در قانون اساسی هستیم. بیانیه این کمیته چند ساعت پس از آن منتشر شد که دادگاه فدرال عراق نامزدی «هوشیار زیباری» برای نامزدی ریاست‌جمهوری عراق را رد کرد. 

♦♦♦

ایسنا: رئیس‌جمهوری روسیه از یک میز پنج‌متری برای نشست‌های رودررو استفاده می‌کند، اما آیا این فقط یک اقدام فوق‌محتاطانه برای مقابله با کووید است؟ نشریه گاردین در تحلیلی درباره میزی که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه برای برگزاری نشست‌هایش استفاده می‌کند، می‌نویسد: «برای کسانی که در جایگاه بالا هستند، دکور و مبلمان مکان آنها می‌تواند ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن، جذابیت و ترساندن باشد.»

ایرنا: آمریکا برای مقابله با دفاع انصارالله یمن در قبال تجاوزهای امارات متحده عربی، جنگنده‌های اف ۲۲ و کشتی جنگی مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده را در ابوظبی مستقر می‌کند. به گزارش «اسپوتنیک»، ژنرال فرانک مکنزی فرمانده نیروهای مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) مدعی شد که این تجهیزات نظامی برای مقابله با تهدید دفاع انصارالله یمن است.

ایسنا: نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن در سخنانی خواستار کاهش تنش در این کشور شد و گفت‌وگو را تنها راه برقراری صلح در این کشور جنگ‌زده دانست.

ایسنا: نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی توئیت کرد: در روزهای اخیر پیامی را از منبعی مهم در جهان عرب -هویتش فاش نشده- دریافت کردم که برایش توضیح داده آنها به شدت با گروه اخوان‌المسلمین می‌جنگند.

تسنیم: دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه ایران کشوری قوی و دارای حاکمیت است و آمریکا از جنگ با آن می‌هراسد، ایران را الگوی استقلال و آزادی در سراسر جهان دانست.

مهر: یک عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق در سخنانی اعلام کرد: گروه‌های سیاسی در عراق پیشتر درباره کنار گذاشتن دولت مصطفی الکاظمی به توافق رسیده‌اند. به گزارش سومریه‌نیوز، محمود السلامی نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون در سخنانی تاکید کرد که دوره نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی به پایان رسیده است.

ایسنا: کره شمالی درباره موشک‌هایی صحبت کرده که می‌توانند آمریکا را هدف قرار دهند و جهان را در بهت و حیرت فرو ببرند. وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در جهان امروز که بسیاری از کشورها زمانشان را با تعامل با آمریکا و تبعیت کورکورانه و تسلیم و اطاعت از آن هدر می‌دهند، تنها کشور ما در این کره خاکی است که می‌تواند با شلیک موشکی که می‌تواند به سرزمین اصلی آمریکا برسد، جهان را تکان دهد.

ایرنا: مارین لوپن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه معتقد است جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در موضع سیاسی بسیار ضعیفی قرار دارد و تلاش می‌کند با استفاده از ترفند اسلاف خویش از طریق «دشمن‌تراشی» برای کشورش، خود را از مخمصه موقعیت ضعیف سیاسی برهاند.

♦♦♦

تلاش بن‌سلمان برای سکولاریزه کردن عربستان

خبرگزاری فارس نوشت: یک سند لورفته، طرح‌های مشکوک محمد بن‌سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی را فاش کرد. بر اساس این سند، بن سلمان در تلاش است که در چشم‌انداز ۲۰۳۰، برای سکولاریزه کردن جامعه سنتی عربستان و تغییر تدریجی هویت این کشور تمام تلاش خود را به‌ کار گیرد. پایگاه خبری افشاگر «سعودی لیکس» گزارش داد، این سند نشان می‌دهد که محمد بن‌سلمان در جلسه با هیات دولت سعودی، به وزارت امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد این کشور دستور داده است تا برنامه‌هایی را در راستای آنچه «تساهل فکری» در عربستان نامیده می‌شود، تدوین کند. مدیر بخش وزارت امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد در مدینه منوره این موضوع را تاکید کرد.

 

احتمال پیدا شدن راه‌حل دیپلماتیک برای اوکراین

ایرنا نوشت: دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که شانس حل‌وفصل تنش‌های فزاینده با روسیه از طریق دیپلماسی بیش از احتمال وقوع حمله است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «میخایلو پودولایک» مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین گفت: ارزیابی صادقانه از وضعیت نشان می‌دهد که شانس یافتن راهکاری دیپلماتیک برای تنش‌زدایی اساساً بیش از خطر تشدید تنش است. وی تاکید کرد که روسیه از زمان گماشتن نیرو در مرز اوکراین در بهار گذشته، مانورها و استقرار تسلیحات و نیروها در مقیاس بزرگ را برای اطمینان از فشار روانی مداوم و گسترده انجام داده است. پودولایک یادآور شد که حامیان غربی اوکراین، مقادیر زیادی اطلاعات در مورد فعالیت‌های روسیه را از کی‌یف دریافت کرده‌اند.

 

طالبان ادعای پاکستان را تکذیب کرد

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نوشت: معاون سخنگوی طالبان اظهارات وزیر کشور پاکستان مبنی بر دستیابی تحریک طالبان پاکستان به سلاح‌های ناتو در افغانستان را تکذیب کرد. وی در واکنش به اظهارات شیخ رشید وزیر کشور پاکستان مبنی بر دستیابی تحریک طالبان پاکستان به سلاح‌های به‌جامانده ناتو در افغانستان، این موضوع را رد کرد و گفت: به هیچ گروهی از جمله تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناه داده نمی‌شود و از قلمرو این کشور در برابر دیگران استفاده نخواهد شد. وی تصریح کرد: ما اطمینان می‌دهیم و تعهد می‌کنیم که از خاک ما به هیچ کشوری آسیب نمی‌رسد و تهدیدی متوجه دیگران نخواهد بود و مشکلات موجود در پاکستان، مسائل داخلی آن کشور است. 

 

واکنش چین به فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان

ایسنا نوشت: وزارت دفاع چین با محکوم کردن فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان، آن را «مداخله فاحش» در امور داخلی چین توصیف کرده و متعهد شد تا هرگونه مداخله خارجی را خنثی کند. بیانیه وزارت دفاع چین یک روز پس از آن منتشر می‌شود که پکن از واشنگتن بابت عدم رعایت سیاست «چین واحد» که در آن آمریکا اذعان دارد دولت حزب کمونیست چین تنها حاکمیت مشروع در چین است، انتقاد کرد. تایوان از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ به صورت جداگانه از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن این جزیره را یکی از استان‌های خود قلمداد می‌کند، در حالی که تایوان با نام رسمی «جمهوری چین» تاکید دارد که «یک کشور خودمختار» با روابط سیاسی و اقتصادی با چندین کشور است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها