شناسه خبر : 37980 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نسل‌کشی خاموش هَزاره‌ها

تکنولوژی تعیین‌کننده ابرقدرت آینده است؟

حمله خودرو بمب‌گذاری‌شده به مدرسه دخترانه سیدالشهدا، کشته و زخمی شدن صدها دانش‌آموز دختر و چندین حمله دیگر طی روزهای گذشته، نگرانی‌ها از نسل‌کشی خاموش هزاره‌ها را افزایش داده است. به گزارش ایرنا و با انتشار اخبار این کشتارها، برخی مقامات دولت‌های خارجی پس از این حملات آن را نسل‌کشی خاموش عنوان کردند. به‌دنبال آن هزاره‌های مهاجر در آمریکا، آلمان، فرانسه و لاهه با برپایی تظاهرات به منظور اعلام درخواست برای جلوگیری از این قتل عام، خواستار اعلام رسمی «نسل‌کشی هزاره‌ها» شدند. در همین رابطه، فعالان افغان در یک طوفان توئیتری خواهان پایان دادن به نسل‌کشی هزاره‌ها شده و دولت افغانستان را به بی‌کفایتی در تامین امنیت هزاره‌ها متهم کردند. این طوفان توئیتری که با هشتگ «نسل‌کشی» هزاره‌ها راه‌اندازی شده بود، به ترند اول توئیتر در افغانستان تبدیل شد. کاربران توئیتر با اشاره به حملات هدفمند در غرب کابل، این حملات را فجایعی مرگبار با هدف نسل‌کشی هزاره‌ها خواندند. همچنین کاربران توئیتری افغان در این اقدام مدافعان حقوق بشر، جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی را به سکوت در قبال کشتار هزاره‌ها متهم کردند. «عارف رحمانی» عضو مجلس نمایندگان افغانستان با استفاده از این هشتگ، تاکید کرده است که دنیا باید چشم خود را بر روی این نسل‌کشی سیستماتیک نبندد. برخی هم نوشته‌اند که میان نسل‌کشی هزاره‌ها و تبعیض سیستماتیک علیه این جامعه، رابطه معناداری وجود دارد. عوامل کشتار و تبعیض، به حذف می‌اندیشند. برای توقف کشتار، تبعیض پایان یابد. «جاوید لودین» معاون سیاسی سابق وزات خارجه افغانستان، در واکنش به این هشتگ با اشاره به اینکه تمام اقوام کشور قربانی جنگ خانمان‌سوز هستند، نوشت: با توجه به اینکه دشمنان این سرزمین هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند، باید خطر شوم‌ترین جنایات ضد‌بشری از جمله نسل‌کشی علیه یک قوم را دست‌کم نگیریم. «عبدالستار سعادت» رئیس سابق کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان هم در فیس‌بوک خود می‌نویسد: مورد حمله قرار دادن پیروان یک مذهب خاص از جانب گروه تروریستی به‌نام داعش یک واقعیت تلخ است که بدون شک از مصادیق نسل‌کشی به‌شمار می‌رود. این گروه تروریستی نه‌تنها شیعه هزاره را، بلکه شیعه عرب، پنجابی، پشتون یا شیعه هر قوم دیگر را مورد حمله قرار می‌دهد. وی می‌افزاید: البته این گروه تروریستی به پیروان مذاهب دیگر هم رحم نمی‌کند. سعادت نوشته است: ما در کنار برادران اهل تشیع خود ایستاده‌ایم و حمله به آنها را، حمله به پیروان تمام مذاهب و حمله به همه مردم افغانستان می‌دانیم. توماس نیکلسون نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان نیز چندی پیش تاکید کرد که کشتار هزاره‌ها باید متوقف شود و جرائمی که صورت گرفته است، بررسی شود.

 

آمریکا پشتیبان عادی‌سازی رابطه اعراب با اسرائیل

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سما فلسطین، گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل، گفت که در سایه توافق‌نامه‌های عادی‌سازی امضاشده با امارات، بحرین و مراکش برخی از کشورهای عربی دیگر نیز در حال بررسی بهبود روابط خود با اسرائیل هستند. طبق گزارش رسانه‌های عبری، اشکنازی در مصاحبه با خبرنگاران فاش کرد که روزانه با هفت وزیر خارجه کشورهای عربی از طریق برنامه «واتس‌اپ» ارتباط برقرار می‌کند. اشکنازی توضیح داد که با وزیران خارجه هفت کشور عربی از جمله کسانی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند دائماً در تماس است و به طور روزانه با برخی از آنها از طریق واتس‌اپ ارتباط برقرار می‌کند. وی گفت که به آینده خوش‌بین است زیرا حتی بعد از جنگ غزه نیز روابط با کشورهای عربی به سطح خوبی رسیده است. اشکنازی افزود: «امیدوارم که یائیر لاپید، وزیر خارجه بعدی اسرائیل همچنان این روند را به جلو سوق دهد؛ زیرا پیشرفت تاکنون در یک مسیر بسیار سریع انجام شده است. ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و اگر ما به همین ترتیب ادامه دهیم، غیرقابل برگشت خواهد بود.» وی خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود ایالات متحده به زودی یک فرستاده ویژه در خاورمیانه منصوب کند که برای تقویت توافقات انجام‌شده در دوران ترامپ و ترویج عادی‌سازی بین اسرائیل و کشورهای خاورمیانه و جهان عرب تلاش خواهد کرد. اشکنازی گفت که «مقامات ارشد دولت آمریکا به او گفته‌اند پس از تشکیل دولت جدید اسرائیل در این زمینه اقدام خواهند کرد». وی اظهار داشت که آمریکایی‌ها گفته‌اند می‌خواهند قراردادهای عادی‌سازی بیشتر را ترویج کنند و تاکید کردند که با استفاده از اصطلاح «توافق‌نامه‌های ابراهیم» مشکلی ندارند. اخیراً منابع آگاه آمریکایی اعلام کرده‌اند که وزارت خارجه این کشور از به‌کارگیری اصطلاح «توافق‌نامه‌های ابراهیم» در اشاره به توافق‌های عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اجتناب می‌کند. در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، رژیم صهیونیستی در سایه حمایت‌های دولت ترامپ، توافق‌هایی موسوم به «توافق‌نامه ابراهیم» را برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی از جمله بحرین، امارات و مراکش به امضا رساند که این توافق‌ها محکومیت شدید مردم این کشورها و حامیان فلسطین را به دنبال داشت. وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مدعی شد که دیگر کشورهای عربی نیز در حال بررسی عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو هستند.

 

رزمایش نظامی مشترک عربستان و آمریکا

منابع خبری از آغاز رزمایش مشترک «پنجه شاهین ۴» با حضور نیروهای زمینی عربستان و آمریکا خبر دادند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) رسماً آغاز رزمایش مشترک «پنجه شاهین ۴» میان نیروهای زمینی عربستان و آمریکا را اعلام کرد. طبق این گزارش، این رزمایش با هدف تقویت روابط نظامی میان واشنگتن و ریاض در شمال غرب عربستان آغاز شده است. واس در این باره گزارش داد: هدف از این رزمایش تبادل اطلاعات و تجربه‌های نظامی و بهبود سازگاری تجهیزات و عقاید نظامی برای بالا بردن سطح آمادگی و توانایی کار با نیروهای دوست و آماده شدن برای مقابله با هرگونه تهدید خارجی است. عربستان و آمریکا توافق‌های نظامی متعددی با یکدیگر دارند و هر سال رزمایش‌های مشترک زمینی، هوایی و دریایی برگزار می‌کنند. همچنین، رزمایش‌های هوایی مشترکی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در بخش مرکزی عربستان با مشارکت گسترده کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آغاز شده است. این رزمایش‌های هوایی مشترک به نام «طویق ۲» سطح بالایی از شایستگی و حرفه‌ای بودن را در جوانب عملیاتی، فنی و اداری می‌طلبد. در این رزمایش‌ها کشورهایی همچون عمان، امارات، اردن و مصر مشارکت کرده و کویت و بحرین نیز به عنوان ناظر شرکت دارند. این تمرین مشترک دو هفته ادامه می‌یابد و هدف از آن بالا بردن سطح آمادگی و تحقق یکپارچگی عملیاتی است. این تمرین در مراحل مختلفی که شامل برنامه‌ریزی و اجرای چندین پرواز است، انجام می‌شود.

 

تکنولوژی؛ تعیین‌کننده ابرقدرت آینده

مجلس سنای آمریکا با ۶۸ رای مثبت به ۳۲ رای منفی اقدام به تصویب یک بسته قانونی فراگیر با هدف تقویت قابلیت این کشور برای رقابت با چین در حوزه تکنولوژی کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از معدود تمایلات دو‌حزبی در کنگره به شدت دو‌تکه آمریکا سختگیری در تعامل با چین بوده است. بسته قانونی تصویب‌شده اخیر به حدود ۱۹۰میلیارد دلار بودجه با هدف تقویت تحقیق و تکنولوژی آمریکا اجازه می‌دهد و به صورت مجزا نیز بودجه ۵۴ میلیارد‌دلاری را برای افزایش تولید و تحقیق آمریکا در حوزه نیمه‌رساناها و تجهیزات مخابراتی تصویب می‌کند که شامل دو میلیارد دلار برای چیپ‌های مورد استفاده خودروسازان می‌شود که دچار کمبودهای چشمگیر شده و با کاهش چشمگیر تولید مواجه شده‌اند. این لایحه باید در مجلس نمایندگان آمریکا نیز مورد تصویب قرار بگیرد تا در ادامه برای امضا و تبدیل شدن به قانون نزد جو بایدن در کاخ سفید فرستاده شود. هنوز مشخص نیست که نسخه این قانون در مجلس نمایندگان چطور به نظر خواهد رسید یا کی مطرح و تصویب خواهد شد. این لایحه یکسری تدابیر دیگر مرتبط با چین نیز دارد از جمله ممنوع کردن دانلود نرم‌افزار «تیک تاک» در دستگاه‌های دولتی و جلوگیری از خرید پهپادهای ساخته و فروخته‌شده توسط شرکت‌های مورد حمایت دولت چین. این لایحه همچنین به دیپلمات‌ها و ارتش تایوان اجازه نشان دادن پرچمشان و پوشیدن یونیفرمشان هنگام سفر به آمریکا برای کارهای رسمی را می‌دهد. این لایحه در عین حال تحریم‌های الزامی جدید گسترده‌ای را علیه طرف‌های چینی دخیل در حملات سایبری علیه آمریکا یا دزدی مالکیت معنوی آمریکا از شرکت‌های آمریکایی ایجاد کرده و اجازه بررسی تدابیر کنترل صادرات در قبال اقلام مورد استفاده برای حمایت از سوءاستفاده‌های حقوق بشری را می‌دهد. چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا و از پشتیبان‌های مشترک این بسته قانونی نسبت به تبعات وخیم عدم تامین مالی تحقیقات برای رقابت با چین هشدار داد. او گفت: اگر ما کاری نکنیم، روزهای ما به عنوان ابرقدرت مسلط ممکن است به پایان برسند. ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم در مقابل چشمان ما آن روزها پایان یابند. ما نمی‌خواهیم شاهد باشیم که در این قرن آمریکا تبدیل به یک کشور متوسط شود.

 

شمارش معکوس برای پایان عصر بی‌بی

یاریو لیوین، رئیس کنست اعلام کرد که جلسه رای اعتماد به دولت ائتلافی جدید اسرائیل به‌زودی برگزار خواهد شد. به گزارش یورونیوز، درصورت رای اعتماد اکثریت نمایندگان کنست (پارلمان اسرائیل) به دولت ائتلافی جدید دوره ۱۲ساله زمامداری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی اسرائیل، به پایان می‌رسد. یائیر لاپید، رهبر مخالفان دولت هفته گذشته به رئیس‌جمهوری اسرائیل اعلام کرد که با رهبران احزاب مختلف برای تشکیل دولتی بدون حضور بنیامین نتانیاهو به توافق دست یافته است. رایزنی بین احزاب حاضر در این ائتلاف برای تعیین خط‌مشی و تقسیم وزارتخانه‌های مختلف همچنان ادامه دارد. بنا به توافق صورت‌گرفته قرار است نفتالی بنت، رهبر حزب یامینا در دولت آینده به مدت دو سال عهده‌دار سمت نخست‌وزیری شود. پس از آن یائیر لاپید به مدت دو سال هدایت دولت را برعهده خواهد داشت. این در حالی است که به دلیل تفاوت‌های ایدئولوژیک بین احزاب حاضر در این ائتلاف تردیدهای زیادی درباره طول عمر دولت آینده وجود دارد. تشکیل این دولت با این حال به دو سال بحران سیاسی در اسرائیل که با برگزاری چهار انتخابات پارلمانی همراه بود پایان خواهد داد. بنیامین نتانیاهو ۷۱ساله که رسانه‌های اسرائیل از او با لقب «بی‌بی» یاد می‌کنند بیشترین دوره زمامداری را در میان نخست‌وزیران این کشور دارد. او که از سال ۲۰۰۹ تاکنون قدرت را در دست دارد پیش از آن بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ نیز نخست‌وزیر اسرائیل بود. یکی از طرح‌های دولت ائتلافی آینده جلوگیری از نامزدی مجدد بنیامین نتانیاهو برای سمت نخست‌وزیری عنوان شده است. اعضای ائتلاف جدید که به «ائتلاف تغییر» مشهور شده است در نظر دارند با تصویب قانونی در پارلمان مانع از نامزدی افرادی برای مقام نخست‌وزیری شوند که تحت پیگرد قضایی قرار دارند. رسیدگی به اتهام «فساد مالی» علیه بنیامین نتانیاهو از سوی دستگاه قضایی اسرائیل در جریان است. نخست‌وزیر کنونی اسرائیل در یکی از آخرین تلاش‌هایش برای بقا در قدرت گفته است که از برگزاری «راهپیمایی پرچم‌ها» در شرق بیت‌المقدس حمایت می‌کند. بسیاری از فلسطینی‌ها برگزاری این راهپیمایی در شرق بیت‌المقدس را «اقدامی تحریک‌آمیز» قلمداد می‌کنند.

♦♦♦

مهر:‌ «راتکو ملادیچ» معروف به قصاب سربرنیتسا که پیشتر در سال ۲۰۱۷ به اتهام نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در بوسنی به حبس ابد محکوم شده بود، توسط دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه بار دیگر به حبس ابد محکوم شد.

ایلنا: یونهاپ، پروژه غیرانتفاعی و غیر دولتی «ای‌سی‌ای‌پی‌اس» که تجزیه و تحلیل انسانی و بین‌المللی مستقل را ارائه می‌دهد، اعلام کرد که کره شمالی در حال حاضر به دلیل ناامنی غذایی و محدودیت مراقبت‌های بهداشتی با بحران انسانی جدی روبه‌رو است.

مهر:‌ مسوول سیاست‌های آمریکا در منطقه پاسیفیک از تصمیم واشنگتن برای کمک به کشورهای ژاپن، نیوزیلند و استرالیا جهت رقابت با چین خبر داد و گفت: اینجا منطقه‌ای است که در آن رقابت شدیدی وجود دارد و ما از هم‌پیمانان خود در این منطقه حمایت می‌کنیم.

ایلنا: رئیس ستاد نیروی فضایی آمریکا تاکید کرد که روسیه و چین در حال توسعه سیستم‌های پیشرفته سلاح فضایی از جمله سیستم‌های لیزری و ماهواره‌های جنگی هستند.

فارس: روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرد که مسکو قصد دارد سامانه موشکی ابرفراصوت «کینژال» خود را در کالینگراد و مرز با لهستان مستقر کند.

ایسنا: با امتناع دولت جدید آمریکا از پیوستن مجدد به پیمان «آسمان‌های باز»، رئیس‌جمهور روسیه هم قانون خروج از این پیمان را امضا کرد.

ایرنا: منابع مصری فاش کردند که یک هیات نظامی از جنبش حماس برای مذاکرات غیرمستقیم با یک هیات امنیتی رژیم صهیونیستی درباره مبادله زندانیان دو طرف وارد قاهره شده است.

مهر: در پی اعتراض مدنی به کشف گور دسته‌جمعی کودکان در یک مدرسه در کانادا، «جاستین ترودو» از کلیسای کاتولیک خواست تا بابت مدیریت مدرسه‌ای که بقایای ۲۱۵ کودک بومی در آن کشف شد، عذرخواهی کند؛ درخواستی که نهایتاً به ابراز ناراحتی جناب پاپ منتهی شد و رهبر کلیسای کاتولیک از عذرخواهی کردن سر باز زد.

ایلنا: «دیمیتری گودکوف» نماینده پیشین پارلمان روسیه و از منتقدان سرسخت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، گفت که به دلیل افزایش احتمال بازداشت وی، کشور را به مقصد اوکراین ترک کرده است.

ایرنا: ترکیه در آستانه ملاقات سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، پیشنهاد کرده که امنیت فرودگاه کابل را پس از بیرون رفتن نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، برعهده بگیرد.

ایسنا: رهبر ائتلاف «الوطنیه» عراق ضمن هشدار نسبت به سلطه سلاح‌های بی‌ضابطه و باندهای تروریستی بر عراق و سایر کشورها، خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در زمینه ترورها شد.

♦♦♦

ابهام در وضعیت سلامت رهبر کره شمالی

ایسنا نوشت: به دنبال انتشار تصاویر تازه‌ای از رهبر کره شمالی که حاکی از کاهش وزن قابل توجه در وی هستند، گمانه‌زنی‌های بیشتر درباره وضعیت سلامتی وی به وجود آمده است. به نوشته روزنامه گاردین، کیم جونگ اون که چاقی و نوع ظاهرش از یک دهه پیش که رهبری کره شمالی را برعهده گرفته، توجهات را به خود جلب کرده است، در تصاویری که روز شنبه توسط رسانه‌های دولتی کشورش منتشر شد، به طور قابل توجهی لاغرتر به نظر می‌رسید. کیم جونگ اون که به شدت سیگار می‌کشد و پدرش «کیم جونگ‌ ایل» نیز در دسامبر ۲۰۱۱ بر اثر سکته قلبی جان باخت، به خاطر وزن و سبک زندگی‌اش با مشکلات جسمی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

 

درگیری نظامی حزب بارزانی و «پ.ک.ک»

ایرنا نوشت: عناصر جنگجوی پ.ک.ک یکی از عناصر پیشمرگ شاخه نظامی حزب دموکرات کردستان عراق را در شمال عراق به قتل رساندند تا تعداد کشته‌های این حزب در یک هفته به شش نفر برسد. حزب کارگران کرد ترکیه در بیانیه‌ای متعاقباً نقش خود را در این درگیری تکذیب کرد و خواهان تحقیق و تفحص در حادثه شد. «ادیب جعفر» گفته که فرد کشته‌شده در حین تلاش نیروهای پیشمرگ کرد برای کنترل یکی از مناطق راهبردی در ارتفاعات «گیره» مشرف به قتل رسیده است. اختلافات بین حزب دموکرات کردستان عراق و «پ.ک.ک» از اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) بر سر سلطه بر منطقه راهبردی «سنجار» در ۱۱۰کیلومتری غرب موصل در شمال عراق، تشدید شده است.

 

کیسینجر، هنگ‌کنگ، چین

شرق نوشت: هنری کیسینجر در گفت‌وگویی تازه با روزنامه سوئیسی «نویه سوریشر سایتونگ» گفت: «دنگ شیائوپینگ»، رهبر سابق چین، به اندازه کافی درایت داشت و اجازه داد تا بازگشت هنگ‌کنگ به چین در یک روند 50ساله انجام شود؛ چراکه از همان ابتدا روشن بود که در چنین شرایطی استقلال این منطقه از بین می‌رود. بااین‌حال در سال‌های گذشته حکومت پکن تصمیم گرفت تا بلافاصله حاکمیت هنگ‌کنگ را به خود منتقل کند. به‌این‌ترتیب، هنگ‌کنگ دیگر یک منطقه خودمختار نبود بلکه بخشی از چین محسوب می‌شد. بارها به کشورهای غربی توصیه شده بود که به‌جای تمرکز بر اعتراضات و اعمال فشار بر چین، از مذاکرات برای اعطای خودمختاری محدود حمایت کنند. در این میان ما هم اگر خردمندانه‌تر رفتار می‌کردیم، سرکوب غیرقانونی اخیر از سوی چین انجام نمی‌شد.

 

نگاه تردیدآمیز اروپا به نخستین سفر بایدن

اعتماد نوشت: بازه گسترده‌ای از موضوعات وجود دارد که ممکن است طی سفر رئیس‌جمهور آمریکا به اروپا میان مقامات اروپایی و آمریکایی مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و سهم هر کشور از هزینه‌های نظامی ناتو تا موضوعاتی نظیر تهدید روسیه و چین، تعرفه‌های تجاری در مبادلات اتحادیه اروپا و ایالات متحده و همچنین همکاری برای تبادل واکسن و کنترل بیماری کووید 19. بر اساس بیانیه دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، بایدن در این سفر قرار است به انگلیس، بلژیک و سوئیس سفر کند. سفیر پیشین آمریکا در ناتو بر این باور است که سفر بایدن به کشورهای اروپایی به این معنی است که «ما بازگشتیم، آماده هستیم به متحدانمان احترام بگذاریم و با آنها یک همکاری مفید و سودمند داشته باشیم».

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها