شناسه خبر : 31805 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درخواست از شورای امنیت برای حل جدال کشمیر

ترامپ: مجبور شویم، از سازمان تجارت جهانی خارج می‌شویم

درخواست از شورای امنیت برای حل جدال کشمیر

رئیس‌جمهوری آمریکا که از اغلب توافقات بین‌المللی و قراردادهای بین آمریکا و دیگر دولت‌ها خارج شده، در آخرین تصمیمش هشدار داده که اگر شرایط و رویکردها در قبال کشورش در سازمان تجارت جهانی تغییر نکند، ایالات‌متحده را از این سازمان خارج می‌کند. دونالد ترامپ در جمع شماری از هوادارانش در کارخانه‌ای در پنسیلوانیا گفت: اگر مجبور شویم، [از سازمان تجارت جهانی] خارج خواهیم شد. این البته نخستین بار نیست که ترامپ هشدار می‌دهد ممکن است واشنگتن را از این نهاد بین‌المللی خارج کند. او در تابستان سال گذشته نیز هشدار داده بود: اگر سازمان تجارت جهانی عملکردش را بهبود نبخشد، من از سازمان تجارت جهانی خارج خواهم شد. ترامپ معتقد است که کشورها روابط منصفانه‌ای با آمریکا، در عرصه تجارت جهانی ندارند و سازمان تجارت جهانی زمینه‌ساز چنین رویکردی در قبال ایالات‌متحده شده است. او به‌طور مشخص از شرایط و امکانات چین در این سازمان انتقاد کرده و پکن را بارها به «سرقت» دانش و فناوری آمریکا متهم کرده است. با این حال طی یک‌سال گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا اقدامی که بتوان آن را خروج از این سازمان یا مقدمه‌چینی برای خروج از آن توصیف کرد، انجام نداده است. سازمان تجارت جهانی در سال ۱۹۹۵ بر پایه «موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت» که پس از جنگ جهانی بین ۲۳ کشور، از جمله آمریکا شکل گرفت، بنا شد. وظیفه اصلی این نهاد کمک به پیشبرد بازرگانی بین‌المللی و حل اختلاف‌های تجاری میان کشورهای عضو است.

آمریکا دیگر به نفت و گاز خاورمیانه نیاز ندارد

بعد از اظهارات ترامپ درباره احتمال خروج از سازمان تجارت جهانی، رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه وابستگی واشنگتن به انرژی غرب آسیا پایان یافته، گفت ایالات‌متحده اکنون به دنبال تسلط بر بازار انرژی جهان است. «دونالد ترامپ» مدعی شد که وابستگی این کشور به نفت و گاز غرب آسیا پایان یافته است. ترامپ که در گردهمایی «رشد انرژی و تولید» در شهر «موناکا» پنسیلوانیا صحبت می‌کرد، در مورد روابط آمریکا با غرب آسیا در حوزه انرژی، گفت: «هیچ‌وقت نمی‌گذاریم که تامین‌کننده‌های خارجی انرژی بر ما مسلط باشند. به همین خاطر هم هست که دارند با ما مبارزه می‌کنند. آنها نمی‌خواهند ما [تولید] انرژی عظیمی داشته باشیم. آنها از فروختن انرژی به ما کلی پول به دست آورده‌اند.» وی سپس در مورد تنگه هرمز، گفت: «احتمالاً دیده‌اید که در تنگه‌ها چه خبر است. قایق‌های آمریکایی زیادی آنجا نیست... من از آن توافق خارج شدم و کار خوبی هم کردم. [ایران] الان کشور کاملاً متفاوتی است. اما آنها دارند قایق‌های کشورهای دیگر را می‌گیرند. قایق‌های ما را نمی‌گیرند. یکی از موضوعاتی که به درستی و دقیق در رسانه‌ها مطرح شد، این است که دیگر قایق‌های زیادی از ما به آنجا نمی‌رود، چون ما نفت و گاز خودمان را داریم.» رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «ما دیگر به [نفت و گاز] خاورمیانه نیازی نداریم. به همین خاطر هم هست که ما نه‌فقط استقلال انرژی می‌خواهیم... [بلکه] دنبال تسلط آمریکا بر [بازار] انرژی هستیم. تسلط. به‌جای آنکه به کشورهای خارجی وابسته باشیم، الان به تولیدکنندگان آمریکایی اتکا می‌کنیم. ما به کارگران آمریکایی اتکا می‌کنیم تا آینده خودمان را درست همین جا، در خاک آمریکا، بسازیم.»

پاکستان خواهان برگزاری نشست شورای امنیت درباره کشمیر

هفته پیش درگیری لفظی و خط و نشان نظامی هند و پاکستان بر سر کشمیر خبر قابل توجهی بود. آخر هفته گذشته پاکستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد تا درباره تصمیم هند مبنی بر لغو وضعیت ویژه کشمیر تشکیل جلسه دهد. بر اساس تصمیم دولت هند «ایالت جامو و کشمیر» دیگر حق تصویب قوانین داخلی خود را ندارد و غیرکشمیری‌ها می‌توانند در این ایالت زمین و مستغلات بخرند. با اعلام لغو این امتیازات، خطوط تلفن، اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی در کشمیر قطع شده و دولت هند محدودیت‌هایی برای رفت‌وآمد و تجمعات اعمال کرده است. در نامه پاکستان به شورای امنیت آمده است: پاکستان به دنبال درگیری نیست اما هند نیز نباید خویشتنداری ما را به عنوان ضعف تلقی کند. در این نامه به شورای امنیت تصریح شده است: اگر هند تصمیم بگیرد که مجدداً به استفاده از زور متوسل شود، پاکستان خود را موظف می‌داند با تمام توان از خود دفاع کند. پاکستان تاکید کرد، به دلیل پیامدهای خطرناک تصمیم اخیر هند، خواهان تشکیل نشست شورای امنیت است. خبرگزاری رویترز گزارش داد، هنوز مشخص نیست که شورای امنیت فوراً به این درخواست پاکستان پاسخ خواهد داد یا نه.

دستور تامین امنیت پادگان‌ها و انبار مهمات در عراق

نخست‌وزیر عراق در جریان بازدید از محل انفجار اخیر در انبار مهمات در جنوب بغداد دستوراتی درباره اقدامات تکمیلی برای تامین امنیت پادگان‌ها و انبارهای تسلیحاتی نیروهای مسلح صادر کرد. دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور به همراه وزیر کشور و دو تن از فرماندهان حشد شعبی از محل انفجار انبار مهمات در اردوگاه الصقر در جنوب بغداد بازدید کرد. طبق این بیانیه، نخست‌وزیر عراق در جریان واقعیت حادثه قرار گرفت و گزارش‌های اولیه مربوط به این انفجار را دریافت کرد. در این بیانیه آمده است که عبدالمهدی در جریان بازدید از محل انفجار مذکور دستور ادامه تحقیقات درباره دلایل وقوع این حادثه و انجام اقدامات لازم برای ایجاد امنیت در تمامی اردوگاه‌ها و انبارهای مهمات نیروهای مسلح را صادر کرد. نخست‌وزیر عراق در ادامه از تلاش‌های نیروهای مسلح، پلیس فدرال و دفاع مدنی عراق برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از گسترش آن تشکر و قدردانی کرد. از سوی دیگر، چند منبع امنیتی عراقی ادعا کردند که انفجار در انبار مهمات اردوگاه الصقر متعلق به حشد شعبی در پی یک حمله هوایی از خارج این اردوگاه رخ داده است. همچنین چند منبع دیگر تاکید کردند که این انفجار در اثر حمله هوایی توسط یک جنگنده ناشناس رخ داده است و این جنگنده چندین بار انبار مهمات اردوگاه الصقر را هدف قرار داده است. این منابع در ادامه بعید دانستند که این انفجار به دلیل نقص فنی رخ داده باشد.

انتقاد از ترامپ به داشتن «موضعی نرم» در قبال هنگ‌کنگ

رئیس‌جمهوری آمریکا بابت «موضع نرمی» که در قبال رویکرد چین علیه حامیان دموکراسی در هنگ‌کنگ دارد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این انتقادها در حالی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روانه شده که حتی گزارش‌هایی از منابع اطلاعاتی ایالات‌متحده مشخص کرده که نیروهای چینی به سمت مرز هنگ‌کنگ روانه هستند. منتقدان احزاب سیاسی آمریکا رئیس‌جمهوری این کشور را به بی‌توجهی به سیاست دیرینه ایالات‌متحده در حمایت از جنبش‌های دموکراتیک و نشان دادن چراغ سبز به مداخله در امور هنگ‌کنگ متهم کرده‌اند. در حالی که اعتراضات مردمی در هنگ‌کنگ به درگیری با پلیس کشیده شد، بسیاری هم دستگیر شده‌اند. در همین حال، ترامپ روز سه‌شنبه گذشته در توئیتی نوشت: اطلاعات آمریکا ما را مطلع کرده که دولت چین در حال اعزام سرباز به مرز با هنگ‌کنگ است. همه باید آرام و در امان باشند. اما به نظر نمی‌رسد که در پیام‌های ترامپ نشانی از حمایت از اعتراضات در این دولت‌شهر باشد؛ پس از بیش از چهار ماه اعتراض، حرف اصلی دولت واشنگتن اجتناب طرف‌های درگیر در هنگ‌کنگ از درگیری و خشونت است. نیکلاس برنز، دیپلمات ارشد سابق آمریکا گفت: ترامپ به نفع دو طرف دعوا در اعتراضات هنگ‌کنگ رفتار می‌کند.

انفجار اخیر در روسیه، به برنامه موشک فوق فراصوت مرتبط بود

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، مدعی شده است که انفجار هفته گذشته در یک پایگاه نظامی در شمال روسیه به برنامه موشک فوق فراصوت این کشور مرتبط بود. در حالی که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو در نتیجه خروج آمریکا از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به «INF» ادامه دارد، یک مقام آمریکایی مدعی شده که انفجار اخیر در شمال روسیه به برنامه این کشور در زمینه موشک فوق فراصوت (هایپرسونیک) ارتباط داشته است. ۱۷ مردادماه منابع رسانه‌ای از وقوع انفجاری در پادگان نظامی روستای «نِنوسکا» در منطقه «آرخانگلسک» در شمال روسیه و وقوع آتش‌سوزی در این منطقه خبر دادند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این انفجار هنگام آزمایش یک «سیستم پیشرانه مایع» برای تولید موتور موشک اتفاق افتاده است. در حالی که تعداد کشته‌ها ابتدا دو نفر اعلام شده بود، شرکت روس‌اتم بعداً اعلام کرد که پنج نفر در این حادثه کشته شده‌اند که همگی از دانشمندان اتمی روسیه بوده‌اند. به نوشته خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ» اعلام کرد که از نظر واشنگتن، انفجار هفدهم مردادماه در شمال روسیه به برنامه موشک فوق فراصوت «بروستنیک» (اسکای‌فال) ارتباط داشته است. دونالد ترامپ درباره انفجار در روسیه نوشت: «ایالات‌متحده دارد اطلاعات بیشتری درباره یک انفجار موشکی ناکام در روسیه به دست می‌آورد. ما هم فناوری مشابه، اما پیشرفته‌تری داریم. انفجار [موشک] «اسکای‌فال» روسیه باعث نگرانی در مورد هوای اطراف آن تاسیسات و مناطق بسیار فراتر از آن شده است. این خوب نیست.»

پیمان امنیتی کابل و واشنگتن پس از توافق صلح با طالبان می‌ماند

رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با نیروهای امنیتی در کابل اعلام کرد که نظام جمهوری، به رسمیت شناختن دولت افغانستان، مصونیت نهادهای امنیتی و عدم تغییر پرچم این کشور از خطوط قرمز توافق‌نامه صلح با طالبان هستند. همزمان با افزایش احتمال توافق آمریکا با طالبان رئیس‌جمهور افغانستان در بازدید از وزارت دفاع این کشور شروطی را برای هرگونه توافق با طالبان اعلام کرد. وی تصریح کرد که حفظ نظام جمهوری و عدم تغییر پرچم ملی از خطوط قرمز دولت افغانستان در توافق صلح با طالبان هستند. اشرف غنی اظهار داشت: تکرار تجربه ناکام دوران «دکتر نجیب‌الله» خواب و خیالی بیش نیست؛ هیچ توافق‌نامه‌ای که مصونیت و هویت نظامیان افغان تضمین نشده باشد پذیرفتنی نیست. وی افزود: پس از توافق صلح با طالبان پیمان امنیتی با آمریکا لغو نخواهد شد؛ در پیمان‌های امنیتی و استراتژیکی که دولت افغانستان با قدرت‌های جهان به شمول آمریکا و ناتو به امضا رسانده است تغییری نخواهد آمد.

بولتون به دنبال تغییر رژیم و مستعمره کردن انگلیس است

روزنامه «گاردین» در یک یادداشت انتقادی با رمزگشایی از اهداف سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به لندن نوشت، جان بولتون می‌خواهد انگلیس برای تامین نان شبش محتاج آمریکا باشد و بریتانیا را به یک کشور ترسو و پایگاهی برای ایالات‌متحده تبدیل کند. «سایمون تیسدال» تحلیلگر امور خارجی در این یادداشت که سه‌شنبه گذشته منتشر شد، خاطرنشان کرد: جان بولتون خواهان تجارت آزاد نیست. گاردین یادآوری کرد: بولتون یک عمر ایدئولوگ نومحافظه‌کاری بوده که مسلمانان را طعمه قرار داده است. او زمانی تحلیلگر شبکه فاکس‌نیوز هم بود. بولتون که در واقع مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکاست، هفته جاری برای دیدار با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر و وزرای ارشد انگلیس به لندن آمد. به‌رغم صحبت‌هایی که در کنفرانس خبری او مطرح شد، تمرکز اصلی سفر وی عقد توافق تجاری دوجانبه با انگلیس برای دوره بعد از برگزیت نبود. هدف وی از این سفر تغییر رژیم در انگلیس بود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها