شناسه خبر : 29722 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیام تبریک و تهدید کیم برای سال نو میلادی

پیشنهاد ایجاد کشور در غزه از سوی وزیر مستعفی اسرائیلی افشا شد

پیام تبریک و تهدید کیم برای سال نو میلادی

سال 2018 هم به سر رسید و جهان وارد سال نو میلادی شد. در هفته پایانی سال میلادی 2018 حوادث و رویدادهایی رخ داد که البته کمتر از پیام تبریک و البته تهدید کیم جونگ اون در سال نو میلادی اهمیت داشت. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی می‌گوید که با وجود عزم جدی‌اش برای خلع سلاح هسته‌ای، اگر فشارهای آمریکا ادامه پیدا کند، ناگزیر خواهد شد مسیر دیگری را انتخاب کند. به گزارش یورونیوز، رهبر کره شمالی در نطق تلویزیونی خود که به مناسبت آغاز سال نو میلادی ایراد شد، گفت که همچنان علاقه‌مند به دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست تا توافق‌های راهگشا برای تسریع خلع سلاح کره شمالی و انجام اقدام‌های متناظر با آن از سوی آمریکا صورت گیرد. او تاکید کرد که اگر آمریکا به وعده‌هایی که در برابر جهانیان به کره شمالی داده پایبند نباشد و با ادامه اعمال تحریم‌ها ما را تحت فشار بگذارد، امکان دارد صبر مردم ما تمام شود و ناگزیر شویم راه دیگری را دنبال کنیم. رهبر کره شمالی همچنین ضمن تاکید بر گسترش مناسبات اقتصادی با کره جنوبی خاطرنشان کرد روابط دوجانبه همچنان باید در مسیر افزایش صلح و رفاه مردم دو کره توسعه یابد و بر همین اساس دو کشور باید از انجام اقدام‌هایی همچون برگزاری مانور مشترک با سایر کشورها اجتناب کنند. کره شمالی طی یک سال گذشته با حضور در المپیک زمستانی کره جنوبی و برگزاری دیدارهای رهبر این کشور با روسای جمهوری کره جنوبی، آمریکا و چین تلاش کرده تا تنش‌های میان این کشور با همسایگان و به ویژه آمریکا را کاهش دهد. در همین راستا به دستور آقای کیم برخی مراکز آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی در حضور خبرنگاران تخریب شد. پیونگ‌یانگ خواستار لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد و آمریکا علیه این کشور است. با وجود این آمریکا تاکید دارد که این تحریم‌ها تا پایان خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی باید برقرار بماند.

ترامپ: من هم مشتاق ملاقات با رئیس کیم هستم

همچنین رئیس‌جمهور آمریکا با ابراز اشتیاق برای دیدار دوباره با رهبر کره شمالی، گفت که این کشور دارای پتانسیل بزرگ اقتصادی است. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد روز چهارشنبه با بیان اینکه کره شمالی دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی است، از تمایل خود برای ملاقات مجدد با «کیم جونگ اون»‌ رهبر این کشور خبر داد. ترامپ در صفحه شخصی توئیتر خود با اشاره به خبر شبکه «پی‌بی‌اس» درباره پیام کیم در شب سال نو میلادی نوشت: «(او) می‌گوید که کره شمالی دیگر تسلیحات اتمی را تولید یا آزمایش نمی‌کند یا آنها را به دیگران نمی‌فروشد و اینکه او آماده است تا با رئیس‌جمهور ترامپ در هر زمانی دیدار کند.» وی با ابراز تمایل عمیق برای دیدار مجدد با رهبر کره شمالی افزود: «من هم مشتاق ملاقات با رئیس کیم هستم، (او)‌ شخصی (است) که به‌ خوبی درک می‌کند کره شمالی دارای پتانسیل عظیم اقتصادی است.» در ماه‌هایی که از دیدار کیم و ترامپ می‌گذرد، کره شمالی چند مرکز آزمایش موشکی و اتمی را نابود کرده و از آزمایش موشکی هم دست کشیده است. با وجود این، آمریکا رفع هرگونه تحریمی را به خلع سلاح کامل اتمی کره شمالی منوط کرده است.

قتل خاشقجی جنجالی‌ترین جنایت سال 2018

قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود، به عنوان جنجالی‌ترین جنایت سال 2018 انتخاب شد که آل‌سعود در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مرتکب شد. به گزارش ایرنا، انتخاب قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در آنکارا به‌ عنوان جنجالی‌ترین اتفاق سال 2018 بر اساس نظرسنجی شبکه عربی رصدنیوز صورت گرفته است. جمال خاشقجی 60‌ساله، روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با «خدیجه چنگیز» نامزد ترکیه‌ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد. این روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود بعد از انتخاب محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت. نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقجی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام‌های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام‌های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقجی شدند. حکومت آل‌سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده‌اند. همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقجی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون رد شده است.

لیبرمن مطرح کرد؛ ایجاد کشور در غزه و پیشنهادهای اقتصادی

یکی از خبرهای مهم هفته گذشته نیز ایجاد کشور در غزه و پیشنهادهای اقتصادی لیبرمن بود. برخی منابع فلسطینی اعلام کردند، وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی جزئیات طرح آمریکا را پیش از استعفای خود در اواسط نوامبر گذشته برای آنها افشا کرده بود.

به گزارش ایسنا، مسوولان فلسطینی اظهار داشتند، طبق گفته‌های آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی، طرح آمریکا بر تشکیل کشور فلسطین در نوار غزه، تنها حاکمیت بر ساکنان فلسطینی بدون حاکمیت بر اراضی فلسطینی آن هم تنها در بخش‌های کوچکی از کرانه باختری و نیز انگیزه‌های بزرگ اقتصادی متکی است. این منابع به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه گفتند، لیبرمن به هیات فلسطینی که دو هفته پیش از استعفای خود با آنها دیدار کرد، گفته بود، «حاکمیت فلسطین بر ساکنان و نه سرزمین فلسطین بوده و به منطقه «آ» که حدود ۱۳ درصد از مساحت کرانه باختری است، بخش‌هایی از منطقه «ب» که ۱۸ درصد مساحت کرانه باختری است و بخش کوچکی از منطقه «ج» که حدود ۶۰ درصد از کرانه باختری را شامل می‌شود، محدود خواهد بود». به گفته لیبرمن، این طرح بر حفظ شهرک‌های صهیونیستی و حاکمیت اسرائیل بر گذرگاه‌های کرانه باختری و مرزهای خارجی آن و نیز بر امنیت، منابع آبی و دشت‌ها تاکید دارد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اظهار کرد: فلسطینی‌ها با طرح احتمالی آمریکا مقابله خواهند کرد، این یک توطئه است، توطئه‌ای که از دور مدیریت می‌شود. آنها به ما می‌گویند منتظر قرارداد باشید، منتظر چه باشیم؟ همه‌چیز روشن شده و مشخص است. مساله پنهانی نمانده است، آنچه آنها پیشنهاد کرده‌اند، مردود است، مردود است، مردود است. ما برای مقابله با آن مبارزه خواهیم کرد زیرا ما هرگز قدس‌مان را نخواهیم فروخت.

کاسترو: آمریکا به «تقابل‌جویی» بازگشته است

همچنین هفته پیش کاسترو خبرساز شد. رئیس حزب کمونیست کوبا از آمریکا به دلیل بازگشت به سیاست تهاجمی انتقاد کرد و از مردم خواست برای هر سناریویی از جانب واشنگتن آماده باشند. به گزارش مهر به نقل از بی‌بی‌سی، «رائول کاسترو» رئیس حزب حاکم کمونیست کوبا، آمریکا را به بازگشت به سیاست تقابل‌جویی متهم کرد. رئیس‌جمهوری سابق کوبا این اظهارات را به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی انقلاب این کشور به رهبری «فیدل کاسترو» برادر مرحوم خود، ایراد کرد. کاسترو با بیان اینکه انقلاب همچنان جوان است، از مردم کوبا خواست تا در راستای دفاع از استقلال کشور، خود را برای هر نوع سناریوی احتمالی آمریکا آماده کنند. گفتنی است رابطه هاوانا- واشنگتن در دوره اوباما رو به بهبود رفت و به بازگشایی سفارت دو کشور منجر شد. اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، روند معکوس را در پیش گرفت. کاسترو در این باره گفت: به نظر می‌آید که بار دیگر دولت آمریکا در مسیر تقابل با کوبا قرار گرفته و به دنبال آن است تا انقلاب صلح‌آمیز ما را تهدیدی برای منطقه جلوه دهد. بار دیگر آنها به دنبال آن هستند تا کوبا را مسوول همه شرارت‌های منطقه نشان دهند. وی همچنین راستگراهای افراطی ایالت فلوریدا -محل سکونت اغلب کوبایی‌های مهاجر به آمریکا- را مسوول جبهه‌گیری آمریکا علیه کوبا معرفی کرد.

شفاف‌سازی بغداد درباره آینده نیروهای آمریکایی

در طول هفته گذشته خارج شدن یا خارج نشدن نیروهای آمریکایی از سوریه نیز خبرساز بود. فرماندهی عملیات مشترک عراق فاش کرد، مقصد نیروهای آمریکایی خارج‌شده از سوریه به داخل خاک عراق و مشخصاً اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق است. به گزارش ایسنا، یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک عراق، اظهار کرد، عقب‌نشینی نیروها و تجهیزات آمریکایی از سوریه به مقصد اربیل خواهد بود نه مناطق و اراضی تحت کنترل دولت فدرال. وی احتمال داد، این نیروها در آینده به آمریکا یا مقصد مشخص دیگری خواهند رفت. سایت فرات‌نیوز به نقل از یحیی رسول تاکید کرد، این نیروها هیچ عدولی را نسبت به اختیارات دولت فدرال انجام نخواهند داد و تنها هدف‌شان عبور به سمت اربیل است، نه استقرار در عراق. وی تصریح کرد: عراق نیازی به این نیروها ندارد و نیروهای آمریکایی خارج‌شده از سوریه هرگز در پایگاه عین‌الاسد در الانبار در غرب عراق مستقر نخواهند شد. تعداد مستشاران نظامی آمریکا که در حال حاضر در عراق هستند، کافی است و نیازی برای افزودن آنها نمی‌بینیم. مقامات آمریکایی می‌گویند، فرآیند خروج دو هزار سرباز آمریکایی احتمالاً طی ۳۰ روز انجام می‌شود اما در عین حال تاکید کرده‌اند، روند خروج احتمالاً کندتر و آرام‌تر خواهد بود. آمریکا از زمان تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضدداعش خود در سال ۲۰۱۴، پنج هزار نیرو در عراق مستقر کرد.

رئیس‌جمهوری جدید برزیل قسم یاد کرد

رئیس‌جمهوری جدید برزیل در مراسم تحلیف خود اعلام کرد که هم‌راستا با آمریکا گام خواهد برداشت. به گزارش تسنیم، «ژایر بولسونارو» رئیس‌جمهوری جدید برزیل در مراسم تحلیف خود مبارزه با فساد سیاسی و جنایت و بازسازی اقتصاد ازهم‌پاشیده این کشور را جزو اولویت‌های خود عنوان کرد. بولسونارو با اظهارات جنجالی که تاکنون داشته و همچنین انتقادهای تند از دولت‌های پیشین این کشور، به «ترامپ برزیل» شهرت یافته است. از جمله تصمیمات جنجالی وی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بوده است. بولسونارو که خود سروان پیشین ارتش برزیل است و آشکارا از دوران دیکتاتوری نظامی در این کشور حمایت کرده، یک‌سوم وزیران کابینه خود را از میان نظامیان سابق برگزیده که بیشتر آنان هم‌دانشکده‌ای‌های قبلی او هستند. رئیس‌جمهوری جدید برزیل ضمن اعلام اینکه انتخابش باعث رهایی کشورش از سوسیالیسم و نادرستی سیاسی شد، متعهد شد تا با فساد، جرم و جنایت و سوءمدیریت اقتصادی در بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین مبارزه کند. به گزارش رویترز، ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری جدید برزیل در نخستین سخنرانی‌اش به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور متعهد شد به اصول دموکراتیک پایبند بماند. در حالی که سرمایه‌گذران امیدوار هستند رویکرد بازار آزاد بولسونارو اقتصاد برزیل را تقویت کند، طرفداران محیط زیست و گروه‌های حقوق بشر نگران هستند که وی تدابیر حفاظتی از جنگل‌های انبوه آمازون و کنترل‌ بر حمل سلاح در این کشور را که در حال حاضر از بالاترین نرخ قتل برخوردار است، کاهش دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها