شناسه خبر : 27392 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دعوت به اتحاد

هشدار دبیرکل ناتو نسبت به اختلافات آمریکا و اروپا

دبیرکل ناتو هشدار داد شکاف عمیق میان آمریکای دونالد ترامپ و متحدان اروپایی‌اش در حال از بین رفتن نیست و هیچ قطعیتی وجود ندارد که رابطه ترانس آتلانتیک و اتحاد نظامی آن پابرجا بماند. در پی بحث لفظی میان ترامپ و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بر سر مساله مهاجرت و مشکلات داخلی مرکل، جان استولنبرگ از تمام اعضای ناتو خواست تا برای اجتناب از شکاف خطرناک در اتحاد غرب تلاش کنند.

دبیرکل ناتو هشدار داد شکاف عمیق میان آمریکای دونالد ترامپ و متحدان اروپایی‌اش در حال از بین رفتن نیست و هیچ قطعیتی وجود ندارد که رابطه ترانس آتلانتیک و اتحاد نظامی آن پابرجا بماند. در پی بحث لفظی میان ترامپ و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بر سر مساله مهاجرت و مشکلات داخلی مرکل، جان استولنبرگ از تمام اعضای ناتو خواست تا برای اجتناب از شکاف خطرناک در اتحاد غرب تلاش کنند. دبیرکل ناتو پذیرفت «ابرهای طوفانی سیاسی» در حال از هم پاشاندن زنجیر اتحاد ناتو است. با وجود این، استولنبرگ که نخست‌وزیر سابق نروژ بوده است، در درخواستی از رهبران پیش از نشست متحدان نظامی در جولای اعلام کرد، جایی که تفاوت‌ها وجود دارد ما باید هر اثر منفی تاثیرگذار بر همکاری‌های امنیتی‌مان را محدود کنیم. استولنبرگ همچنین اعلام کرد، از حدود 70 سال پیش که این اتحاد نظامی تشکیل شد، مردم اروپا و آمریکای شمالی صلح و رفاه بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. اما در سطح سیاسی، روابطی که ما را کنار هم نگه داشته تحت فشار قرار گرفته است. وی افزود: «تفاوت‌های واقعی میان ایالات‌متحده و متحدان دیگر بر سر مسائلی نظیر تجارت، تغییرات اقلیمی و توافق هسته‌ای ایران وجود دارد. این مخالفت‌ها واقعی هستند و یک‌شبه از بین نخواهند رفت. در واقع، هیچ کس بر روی سنگ حکاکی نکرده که پیوند ترانس آتلانتیک تا ابد ادامه داشته باشد. باید بپذیریم که جدایی اجتناب‌ناپذیر است. البته من معتقدم، ما می‌توانیم این اتحاد را حفظ کنیم و مزایای مشترک موجب حفظ این زنجیر می‌شود.» ترامپ در حال حاضر با خروج ایالات‌متحده آمریکا از تعهداتش در توافق تغییرات اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای با ایران، شکافی را در رابطه با متحدان سنتی آمریکا ایجاد کرده است. او همچنین اتحادیه اروپا را به جنگ تجاری ترانس آتلانتیک تهدید کرده و آلمان و دیگر کشورها را به دلیل هزینه ناکافی در حوزه دفاعی مورد انتقاد قرار داده است. از 29 عضو ناتو، تنها هشت کشور شامل ایالات‌متحده و بریتانیا بیش از دو 

درصد GDP خود را صرف امور دفاعی می‌کنند، سطحی که تمام متحدان ناتو توافق کردند تا سال 2024 به آن برسند. آلمان در سال گذشته با هزینه 37 میلیارد یورویی، 2 /1 درصد از GDP خود را به امور دفاعی اختصاص داده بود. با این حال، استولنبرگ دولت آمریکا را به دلیل تعهدات مجددش به ناتو مورد ستایش قرار داد. وی گفت، آمریکا و کانادا تعهدات خود به امنیت اروپا را افزایش داده‌اند. در واقع از زمانی که دولت ترامپ روی کار آمده است، بودجه آمریکا برای حضور در اروپا 40 درصد افزایش داشته است. استولنبرگ گفت منافع اصلی ما این است که کنار هم بر سر دفاع بایستیم و این حقیقتی است که همواره وجود داشته است چراکه ما با محیط امنیتی غیرقابل پیش‌بینی‌ای مواجهیم. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها