شناسه خبر : 27193 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمایت از غزه

مخالفت یکپارچه شورای امنیت سازمان ملل با آمریکا

در حالی که آمریکا قطعنامه پیشنهادی کویت در خصوص خشونت‌های خونین اخیر در غزه را وتو کرد، پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا علیه حماس نیز بدون حتی یک رای موافق به جز آمریکا به تصویب نرسید. در جلسه اول ژوئن شورای امنیت سازمان ملل متحد که به وضعیت غزه اختصاص داشت، دو پیش‌نویس به رای گذاشته شد که هیچ‌کدام به تصویب نرسید.

در حالی که آمریکا قطعنامه پیشنهادی کویت در خصوص خشونت‌های خونین اخیر در غزه را وتو کرد، پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا علیه حماس نیز بدون حتی یک رای موافق به جز آمریکا به تصویب نرسید. در جلسه اول ژوئن شورای امنیت سازمان ملل متحد که به وضعیت غزه اختصاص داشت، دو پیش‌نویس به رای گذاشته شد که هیچ‌کدام به تصویب نرسید. پیش‌نویس نخست از سوی کویت بود که در آن از به‌کارگیری خشونت فزاینده از سوی رژیم صهیونیستی در غزه انتقاد شده بود، این پیش‌نویس با 10 رای مثبت و چهار رای ممتنع مواجه شد که البته با رای مخالف آمریکا وتو شد. پیش‌نویس دوم که از سوی آمریکا مطرح شد، حماس را مقصر خشونت‌های خونین در نوار غزه معرفی کرده بود اما این پیش‌نویس با 11 رای ممتنع و سه رای مخالف مواجه شد. 

در پیش‌نویس پیشنهادی کویت که کشورهای عربی و مسلمان حدود دو هفته بر سر متن آن رایزنی کرده بودند آمده بود برای تامین امنیت جانی ساکنان غزه اگر لازم شود باید یک مکانیسم بین‌المللی در نظر گرفته شود. در این پیش‌نویس همچنین به‌کارگیری خشونت فزاینده و نامتناسب از سوی اسرائیل و راکت‌پراکنی از سوی غزه به مناطق مسکونی در اسرائیل، محکوم شده بود هرچند نامی از حماس در آن دیده نمی‌شد. همین موضوع با مخالفت شدید نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روبه‌رو شد که این پیش‌نویس را جانبدارانه و به طرز فجیعی یک‌طرفه خواند و با استفاده از حق وتوی خود به عنوان تنها رای مخالف در میان ۱۵ عضو حاضر در جلسه، از تصویب آن جلوگیری کرد. بریتانیا، دیگر عضو دائم و صاحب حق وتو در این جلسه به این پیش‌نویس رای ممتنع داد اما روسیه، چین و فرانسه، سه عضو دائم دیگر به آن آری گفتند و این پیش‌نویس در نهایت با ۱۰ رای مثبت، چهار رای ممتنع و یک رای مخالف (آمریکا) تصویب نشد. از ۳۰ مارس تاکنون دست‌کم ۱۱۶ فلسطینی در جریان درگیری‌ها در مناطق مرزی نوار غزه کشته شده‌اند؛ بیشترین شمار کشته‌شدگان نیز مربوط به ۱۴ می یعنی روز بازگشایی سفارت آمریکا در بیت‌المقدس بوده است. در هفته اخیر نیز گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه ده‌ها خمپاره به سمت اسرائیل پرتاب کردند. این خمپاره‌باران سنگین‌ترین حمله در سال‌های اخیر بود. در پی آن اسرائیل با حملات هوایی به مواضع گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه پاسخ داد. اعتراض‌های شش‌هفته‌ای فلسطینیان که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس کشور اسرائیل و افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس بود از همان روزهای نخست با پاسخ سنگین اسرائیل روبه‌رو شد و تک‌تیراندازهای ارتش این کشور به روی معترضان فلسطینی که در مرز غزه و اسرائیل گرد آمده بودند، آتش گشودند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها