شناسه خبر : 46651 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

محدودیت صادرات به اسرائیل

محدودیت جدید اردوغان برای تاجیک‌ها چیست؟

وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه‌ای از آغاز محدودیت صادرات ۵۴ قلم کالا به اسرائیل به دلیل «ادامه حملات» این رژیم به غزه، از سه‌شنبه ۲۱ فروردین خبر داد. اسرائیل بلافاصله در واکنش تهدید کرد که کشورهای دوست اسرائیل از جمله آمریکا را به قطع سرمایه‌گذاری در ترکیه تشویق خواهد کرد تا اقتصاد ترکیه از وضعیت کنونی آن هم بدتر شود. براساس بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه، محدودیت اقلام صادراتی این کشور به اسرائیل از جمله شامل پروفیل و سیم آلومینیومی، سیم مسی، رنگ، لوله و اتصالات فولادی، قطعات برای پل‌های فولادی، شیشه، ماشین‌آلات ساختمانی، سرامیک، بنزین هواپیما و سوخت جت است. وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه خود افزود این محدودیت‌ها تا زمانی که اسرائیل «آتش‌بس فوری را اجرا و اجازه ارسال کمک‌های کافی و بدون وقفه به نوار غزه را ندهد، ادامه خواهد یافت» تا نشان داده شود که «دولت و مردم ترکیه مانند همیشه در کنار فلسطین خواهند بود». وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به اعلام محدودیت صادرات محصولات ترکیه به اسرائیل، گفت ترکیه توافق‌های تجاری را نقض می‌کند و اسرائیل اقدامات لازم را در مورد این رویکرد انجام خواهد داد. یسرائیل کاتس افزود: «ما با کشورهای دوست، از جمله آمریکا و سازمان‌های طرفدار اسرائیل در آمریکا تماس می‌گیریم تا سرمایه‌گذاری در ترکیه را متوقف کنند.» کاتس گفت از دوستان خود می‌خواهیم واردات از ترکیه را نیز متوقف کنند. وزیر خارجه اسرائیل اظهار داشت در مراجعه به کنگره آمریکا می‌خواهیم قوانین آمریکایی را که برای فراخواندن کشورها به خودداری از تحریم اسرائیل وضع شده، در قبال ترکیه اجرا کرده و ترکیه را تحریم کنند.

او گفت دولتش مرعوب «خشونت و باج‌گیری» نخواهد شد و اقدامات لازم را علیه ترکیه انجام خواهد داد تا اقتصاد ترکیه زمین بخورد. اقتصاد ترکیه در شرایط وخیمی قرار دارد و ارزش لیر آن در دو سال گذشته به شدت کاهش داشته است. ناخشنودی مردم ترکیه از وضع معیشتی یکی از دلایل اصلی شکست نامزدهای مورد حمایت رجب طیب اردوغان در انتخابات اخیر شهرداری‌ها در شهرهای مهم ترکیه ارزیابی شد. مناسبات ترکیه و اسرائیل پس از بیش از یک دهه تیرگی و بحران‌های پیاپی، تازه یک سال بود که بهبود یافته بود. اردوغان معتقد است که حماس «نماینده مشروع» فلسطینیان است. ترکیه در سال‌های گذشته میزبان شمار زیادی از سران حماس بوده است. سفرهای هوایی مستقیم اسرائیل و ترکیه در ماه‌های اخیر قطع شده و خطوط هوایی ترکیه این هفته اعلام کرد دست‌کم تا بهار سال آینده پروازی در مسیرهای بین دو کشور انجام نخواهد شد.

درخواست ایتالیا برای آتش‌بس

آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا در جریان دیدارش با همتای اسرائیلی خود، یسرائیل کاتس، در رُم، اعلام کرد: خواستار آتش‌بس فوری برای اطمینان از ارسال کمک‌های بشردوستانه و آزادی اسیران اسرائیلی هستیم تا پس از آن به یک آتش‌بس پایدار و طولانی دست یابیم. به نقل از آناتولی، وزیر خارجه ایتالیا ادامه داد: «من تکرار کردم که ایتالیا همیشه بدون هیچ‌گونه ابهامی معتقد بوده است که حق اسرائیل برای دفاع از خود پس از حمله 7 اکتبر نمی‌تواند و نباید از تعهدات دقیق مربوط به رعایت قوانین بین‌المللی فراتر رود.» وی همچنین عنوان کرد، ایتالیا به کار برای دستیابی به صلح در غزه ادامه می‌دهد و به‌شدت با عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در رفح مخالف است و بر حمایت رم از راه‌حل دودولتی با مشارکت کشورهای عربی در تعیین آینده غزه تاکید می‌کنیم.

هشدار سفیر ریاض در واشنگتن

شاهدخت ریما، دختر بندر بن‌سلطان آل‌سعود که پدرش هم مانند او سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود، با اشاره به روابط این دو کشور گفت که در روابط ریاض و واشنگتن، فرازونشیب‌های زیادی وجود داشته است. «ریما بنت بندر بن‌سلطان آل‌سعود» که ۴۸ سال سن دارد، دختر «بندر بن‌سلطان» است؛ کسی که یکی از قدرتمندترین دیپلمات‌ها در واشنگتن شناخته می‌شد و بیش از دو دهه سفیر عربستان سعودی در ایالات‌متحده بود که پس از مرگش، این مقام به دخترش ریما رسید. همزمان با گذشت شش ماه از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، ریما ضمن تاکید بر راه‌حل دودولتی به قانون‌گذاران کلیدی و مقامات دولت بایدن اطمینان خاطر داده است: «روابط دیپلماتیک با اسرائیل همچنان در دسترس است اما عربستان سعودی بدون تعهدات مشخص در مورد مسئله فلسطین، چنین پیمانی را امضا نخواهد کرد.»

ممنوعیت برای تاجیک‌ها

روزنامه رسمی دولت ترکیه سندی منتشر کرده که طبق آن و در فرمان رجب طیب اردوغان آمده است: «تصمیم گرفته شد که سفر بدون روادید به ترکیه برای شهروندان تاجیکستانی که دارای گذرنامه خارجی عادی هستند، ممنوع شود.» سند این دستور در روزنامه رسمی دولت ترکیه منتشر شده و از زمان انتشار آن لازم‌الاجراست. در فرمان رجب طیب اردوغان آمده است: «تصمیم گرفته شد که سفر بدون روادید به ترکیه برای شهروندان تاجیکستانی که دارای گذرنامه خارجی عادی هستند، ممنوع شود.»

تارنمای آسیاپلاس تاجیکستان نوشت: «گفته می‌شود این اقدام براساس قانون اتباع خارجی و حمایت بین‌المللی صورت گرفته است.» پیش از این رسانه‌های ترکیه نوشته بودند که پیش از اقدام تروریستی در «تالار کروکوس» در نزدیکی مسکو، دو مظنون این اقدام، فریدون شمس‌الدین و سیداکرم رجبعلی‌زاده بومی تاجیکستان به ترکیه سفر کرده و سپس از آنجا به مسکو رفته بودند. تا ۵ آوریل (۱۷ فروردین) ۱۱ نفر که بسیاری از آنها شهروندان تاجیکستان هستند، به ظن دست داشتن در حمله به کروکوس دستگیر شده‌اند.

به رسمیت شناختن کشور فلسطین

وزیر امور خارجه استرالیا با اعلام اینکه کشورش به رسمیت شناختن کشور فلسطین را بررسی می‌کند، گفت که این امر تسریع‌کننده روند دستیابی به «راهکار دودولتی» است. به گزارش ایسنا، «پنی وونگ» وزیر امور خارجه استرالیا گفت که این کشور به رسمیت شناختن کشور فلسطین را بررسی می‌کند. این امر هم‌زمان با مطالبه راهکار دودولتی توسط جامعه جهانی برای پایان دادن به جنگ غزه، تغییری در سیاست کانبرا محسوب می‌شود. روزنامه استریت تایمز در این باره گزارش داد که وونگ، در یک سخنرانی از اظهارات «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس حمایت کرد که گفته بود به رسمیت شناختن کشور فلسطین، از جمله در سازمان ملل، راهکار دو دولت را بازگشت‌ناپذیر خواهد ساخت. وزیر امور خارجه استرالیا همچنین گفت که جامعه جهانی در حال مذاکره درباره کشور فلسطین «به عنوان راهی برای شتاب بخشیدن به مسیر راهکار دودولتی است». او بیان کرد: راهکار دو دولت تنها امید به شکستن چرخه بی‌پایان خشونت است.

مکرون با آتش بازی می‌کند

مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه به رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد با پرداختن به موضوع استقرار بالقوه سربازان غربی در اوکراین، با آتش بازی می‌کند. به گزارش ایرنا، «پولیشچوک»، مدیر اداره دوم کشورهای مستقل همسود در وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» اظهار کرد، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه وقتی از موضوع استقرار بالقوه سربازان ناتو در اوکراین صحبت می‌کند «با آتش بازی می‌کند». این دیپلمات رده بالای روس در واکنش به مواضع جنجالی که امانوئل مکرون در حمایت از اعزام نیروهای زمینی ناتو به اوکراین مطرح ساخت، گفت: «یک چنین گفت‌وگوهایی جز ایجاد نگرانی تاثیر دیگری نمی‌توانند داشته باشند. سیاستمدارانی که خواستار مداخله نظامی در اوکراین می‌شوند دارند با آتش بازی می‌کنند.» او خاطرنشان کرد: بسیاری از سیاستمداران غربی دارند منافع ملی کشورهای خود را فدای بلندپروازی‌های انتخاباتی و دستورکار سیاسی خود می‌کنند. رئیس‌جمهور فرانسه در اواخر فوریه با تشدید لفاظی‌های جنگ‌طلبانه خود در قبال روسیه گفت اعزام نیروهای غربی به اوکراین را نمی‌توان رد کرد. او چندی بعد در پراگ از کشورهای اروپایی خواست حمایت خود را از کی‌یف در بحبوحه درگیری‌های اوکراین و روسیه افزایش دهند و مدعی شد اروپا با زمان‌هایی مواجه است که «بهتر است بزدل نباشد».

پولیشچوک خاطرنشان کرد: «احساس می‌شود آنها خطرات تشدید و گسترش بحران را درک نمی‌کنند. این نشان‌دهنده عدم بلوغ سیاسی است. هشدارهای ما درباره تبعات غرق کردن رژیم کی‌یف با تسلیحات نادیده گرفته می‌شوند.» 

اتحاد برای دریای شمال

به دنبال افزایش نگرانی‌ها در پی حمله به خط لوله انتقال گاز «نورد استریم»، شش کشور اروپایی حوزه دریای شمال توافق‌نامه‌ای امنیتی برای حفاظت از زیرساخت‌های مهم دریایی در قبال خرابکاری‌ها و حملات احتمالی امضا کردند. شش کشور در سواحل دریای شمال توافقی را به منظور حفاظت از زیرساخت‌های مهم دریای شمال در قبال خرابکاری و حملات خارجی امضا کردند. نشریه پالتیکو در این‌باره گزارش داد که بلژیک، هلند، آلمان، نروژ، انگلیس و دانمارک این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند که هدف «تقویت همکاری‌ها» برای حفاظت از زیرساخت‌ها و افزایش امنیت در منطقه را دنبال می‌کند. «اندرو بویی» وزیر انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر انگلیس گفت که «دریای شمال مرکز جاه‌طلبی اروپا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و حذف آلاینده‌هاست و به تقویت امنیت انرژی در این قاره کمک می‌کند. بنابراین، حفاظت از این زیرساخت مهم انرژی اکنون و در آینده اهمیتی حیاتی دارد». افزون بر این، وزیر تغییرات آب‌وهوایی، انرژی و خدمات عام‌المنفعه دانمارک گفت که دریای شمال در حال تبدیل شدن به «کانون زیرساخت‌های مهم» است که کشورهای اروپایی را از طریق کابل‌های برق، لوله‌های گاز و خطوط مخابراتی متصل می‌کند. کشورهای اروپایی در پی انفجار خط لوله انتقال گاز نورد استریم در سال ۲۰۲۲ بیش از پیش نگران آسیب‌پذیری زیرساخت‌های دریایی خود شده‌اند که در آن، دو خط لوله که روسیه را به آلمان در دریای بالتیک متصل می‌کرد، بر اثر چند انفجار آسیب دیدند. مقصران حمله به خط لوله انتقال گاز نورد استریم مشخص نشده‌اند.