شناسه خبر : 46374 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترامپ بدترین رئیس‌جمهور

چگونه یک شهر مهم اوکراین سقوط کرد؟

روسیه شهر «کرینکی» در منطقه خرسون اوکراین را تصرف کرد. وزیر دفاع روسیه از تسلط ارتش این کشور بر شهر مهمی در منطقه خرسون اوکراین خبر داد. «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه گفت نظامیان کشورش توانستند با موفقیت شهر «کرینکی» در منطقه «خرسون» را پاکسازی و تصرف کنند در حالی که اوکراین چهار تیپ نظامی را با هدف اینکه در ادامه به ساحل غربی شبه‌جزیره کریمه دسترسی پیدا کند در این شهر مستقر کرده بود. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وزیر دفاع روسیه تصریح کرد: «عملیات پاکسازی در شهر کرینکی تکمیل شد. اوکراین چهار تیپ از تفنگداران را در آنجا مستقر کرده بود.» شویگو تاکید کرد: اوکراین در جریان ضدحمله شکست‌خورده سال گذشته میلادی در منطقه خرسون 13 هزار سربازش را از دست داد در حالی که هدفش این بود که به «ساحل غربی کریمه» دسترسی پیدا کند. شویگو که نشستی دوجانبه را با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برگزار و در آن درباره جدیدترین تحولات مناطق جنگی اوکراین گزارش کرد گفت روسیه از پاییز ۲۰۲۳ عملیات برای در اختیار گرفتن شهر «آودیوکا» را که اخیراً تصرف کرد برنامه‌ریزی کرده بود. شویگو به توضیح درباره موفقیت ارتش روسیه در آزادسازی کامل شهر آودیوکا که دارای اهمیت راهبردی است پرداخته و گفت: «تدارک دیدن عملیات آزادسازی این شهر از خیلی وقت پیش شروع شد. برای این عملیات نیاز به استقرار تعداد بالای کافی از نیروها در شمال و جنوب غرب آودیوکا بود. ستاد کل ارتش روسیه از پاییز گذشته برنامه‌ریزی این عملیات را آغاز کرد.»

هیلی انصراف نمی‌دهد

«نیکی هیلی»، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی که با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق، برای کسب کاندیداتوری حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 رقابت می‌کند، هرگونه انصرافش از این رقابت با توجه به شکست‌هایش و نتایج ناامیدکننده نظرسنجی‌ها را رد کرد. نیکی هیلی که تاکنون در سه مرحله قبلی انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر و نوادا از دونالد ترامپ شکست‌های سنگینی خورده با توجه به اینکه ایالت کارولینای جنوبی زادگاه او و سابقاً فرماندار این ایالت بوده بر پیروزی در انتخابات مقدماتی این ایالت که چهار روز دیگر در ۲۴ فوریه برگزار می‌شود، تمرکز دارد. با این حال، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او در ایالت زادگاهش هم از ترامپ شکست می‌خورد و این موضوع به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال انصراف زودهنگام او از انتخابات دامن زده است. او اما در یک سخنرانی در شهر «گرینویل» ایالت کارولینای جنوبی گفت: «من انصراف نمی‌دهم. من نمی‌خواهم رقابت را ترک کنم. روز شنبه آینده در کارولینای جنوبی انتخابات برگزار خواهد شد اما روز یکشنبه من باز هم نامزد ریاست‌جمهوری باقی خواهم ماند و قرار نیست کنار بکشم.» دونالد ترامپ نیز همزمان با این سخنرانی هیلی، به کارولینای جنوبی سفر کرده تا پیروزی قاطع خود در انتخابات مقدماتی این ایالت را تضمین و جایگاهش را به عنوان نامزد پیشتاز رقابت تحکیم کند. از زمانی که «ران دیسانتیس»، فرماندار ایالت فلوریدا در ماه ژانویه از رقابت درون‌حزبی جمهوری‌خواهان انصراف داد نیکی هیلی تبدیل به رقیب اصلی ترامپ در این انتخابات شده است. با این حال هیلی نتوانسته به آرای ترامپ نزدیک شود و یک نظرسنجی جدید که در کارولینای جنوبی، زادگاه هیلی برگزار شد نشان داد که او در این ایالت هم با اختلاف 30 درصد از ترامپ عقب است. نظرسنجی‌های برگزار‌شده در سطح سراسری در ایالات‌متحده آمریکا حتی برتری ترامپ بر هیلی را بیشتر از این رقم نشان داده‌اند. هیلی با وجود این همچنان با جدیت کارزار انتخاباتی خود را پیگیری می‌کند و برای تجمعات انتخاباتی مختلف دیگر در سراسر آمریکا از جمله در ایالت‌های تگزاس، جورجیا، ورمونت و کالیفرنیا برنامه‌ریزی کرده است.

سوئد در آستانه ورود به ناتو

آخرین مانع در مسیر عضویت سوئد در ناتو در حال برطرف ‌شدن است و یکی از اعضای ارشد حزب حاکم «فیدِس» در مجارستان اعلام کرد رای‌گیری درباره تصویب پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ناتو در اولین ساعات روز دوشنبه آینده در پارلمان مجارستان برگزار خواهد شد. جلسه رای‌گیری در پارلمان مجارستان برای بررسی درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو در حالی برگزار خواهد شد که دولت ملی‌گرای مجارستان بیش از ۱۸ ماه است در این مورد تعلل کرده و انتقاد بسیاری از متحدان خود را برانگیخته است. ماته کوچیس، رئیس گروه پارلمانی فیدس، در نامه‌ای به رئیس پارلمان مجارستان خواستار برگزاری رای‌گیری در اولین جلسه افتتاحیه هیات‌رئیسه پارلمان برای فصل بهار شد که از روز دوشنبه آینده آغاز می‌شود. کوچیس در این نامه نوشت که حزب فیدس که بارها از رای‌گیری در این زمینه جلوگیری کرده است، این بار از تلاش سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی فراآتلانتیکی ناتو حمایت خواهد کرد. مجارستان تنها کشوری از ۳۱ عضو فعلی ناتو است که پیشنهاد سوئد را هنوز تایید نکرده است. از آنجا که پذیرش یک کشور جدید در اتحاد نظامی ناتو مستلزم تایید همه اعضا به اتفاق آراست، تعلل یک‌سال‌ونیمه دولت مجارستان برای تصمیم‌گیری در این زمینه با فشار فزاینده سایر متحدان مواجه بوده است.

ارسال ۸۰۰ پهپاد جنگی به اوکراین

به گزارش شبکه شرق، تارنمای شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان اعلام کرد: وزیر دفاع کانادا با اشاره به نزدیک شدن به دومین سالگرد جنگ میان روسیه و اوکراین، از ارسال ۸۰۰ فروند پهپاد برای کمک به نیروهای نظامی کی‌یف خبر داد. بیل بلر اظهار داشت: «پهپادها به عنوان یک قابلیت حیاتی در مبارزه اوکراین علیه روسیه عمل کرده‌اند. با این پهپادها، نیروهای اوکراینی قادر خواهند بود آگاهی و اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنند تا بتوانند اهداف را سریع‌تر و دقیق‌تر ارزیابی کنند.» وی در پستی که روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر شد، افزود: «وضعیت در خط مقدم جنگ در چندین منطقه به ویژه جایی که نیروهای روسی اکثر منابع خود را متمرکز کرده‌اند بسیار دشوار است. ما با شرکای خود برای ازسرگیری و ادامه کمک‌ها همکاری می‌کنیم و در عین حال قدرت صنعت دفاعی داخلی خود را نیز افزایش می‌دهیم.»

وزیر دفاع کانادا اضافه کرد: از آنجا که [ارسال] کمک‌های آمریکا به اوکراین در هاله‌ای از ابهام مانده است، دیگر کشورها باید به این کار کمک کنند. در حالی که وضعیت کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایالات‌متحده به اوکراین همچنان در هاله‌ای از ابهام است، کانادا ۶۰ میلیون دلار دیگر برای جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین تخصیص داده است. رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ترامپ بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا شد

به گزارش شبکه شرق، دونالد ترامپ در یک رده‌بندی از روسای جمهور تاریخ آمریکا که از سوی ده‌ها تاریخدان صورت گرفته، به‌عنوان بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در قعر جدول قرار گرفته است.

پایگاه آمریکایی آکسیوس گزارش داد، یک مطالعه برگزار شده با مشارکت دو دانشگاه آمریکایی که با پرسش از ۱۵۴ تن از متخصصان ریاست‌جمهوری آمریکا شامل اعضای سابق و کنونی «انجمن علوم سیاسی آمریکا» صورت گرفت، دونالد ترامپ را به‌عنوان بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا مشخص کرد. در این مطالعه از پاسخگویان خواسته شد به تمامی روسای جمهور تاریخ آمریکا از زمان ریاست‌جمهوری جرج واشنگتن تاکنون از صفر تا صد نمره بدهند. در این رده‌بندی، آبراهام لینکلن با میانگین نمره ۹۵ در صدر قرار گرفت. تاریخدان‌هایی که در این مطالعه شرکت کردند به جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا میانگین نمره 66 /62 را دادند که باعث شد او در جایگاه چهاردهم، دو پله بالاتر از رونالد ریگان، قرار بگیرد. میانگین نمره‌ای که در این مطالعه به ترامپ داده شد 92 /10 بود که او را در جایگاه چهل و پنجم قرار داد. رده‌های دوم تا دهم این مطالعه را فرانکلین دی. روزولت، جرج واشنگتن، تئودور روزولت، توماس جفرسون، هری ترومن، باراک اوباما و دوایت آیزنهاور به خود اختصاص دادند.

انتقاد از کنفرانس امنیتی مونیخ

رئیس‌جمهور صربستان از کنفرانس امنیتی مونیخ انتقاد و تاکید کرد که این گردهمایی دیگر به‌دنبال تحقق صلح نیست. الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهور صربستان در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» روسیه بیان داشت، کنفرانس امنیتی مونیخ که دور اخیر آن از جمعه تا یکشنبه گذشته برگزار شد، نشان داد که بازیگران بین‌المللی دیگر در جهت دستیابی به صلح کار نمی‌کنند. ووجیچ اظهار کرد: «من نماینده یک کشور کوچک بوده و این حق را ندارم که در امور کشورهای بزرگ مداخله کنم. من برخلاف اکثر رهبران، روسای ‌جمهور و نخست‌وزیرها می‌دانم که نظر ما چندان مهم نیست اما گاهی اوقات با نظر دیگران متفاوت است و همین تفاوت است که مهم است.» رئیس‌جمهور صربستان خاطرنشان کرد: «من دفعات زیادی در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کردم. فکر می‌کنم شنیدن و دیدن اینکه جهان غرب چطور فکر می‌کند و همچنین گوش دادن به آرای متفاوت و یاد گرفتن چیزهای جدید مهم است.»

نگرانی‌ها درباره جنگ جهانی سوم

رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد، نگرانی‌ها درباره احتمال بروز جنگ جهانی سوم موجه هستند. «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس در یک نشست گفت، نگرانی‌ها درباره احتمال بروز جنگ جهانی سوم موجه هستند و در مدت ۱۲ سال گذشته هیچ کشوری در جهان احساس امنیت کامل نداشته است. لوکاشنکو در سخنرانی در نشستی با کارمندان ارشد سازمان‌های امنیت ملی کشورش در شهر مینسک گفت: «در ۱۲ سال گذشته هیچ کشور و ملتی در جهان که احساس امنیت کامل داشته باشد، وجود نداشته است. نیروی نظامی بار دیگر در مراکز جهانی تبدیل به استدلال اصلی برای حل‌وفصل مسائل شده است. انگار که تلفاتی میلیونی و وحشت‌های زمان جنگ‌های جهانی اول و دوم وجود نداشته‌اند. حالا ما عملاً تحت پوشش موجی از اخطارها درباره بروز جنگ جهانی سوم قرار داریم. نگرانی درباره چنین جنگی بجاست.» رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد هم‌اکنون حدود ۳۲ هزار سرباز ائتلاف ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و بلاروس استقرار یافته‌اند.