شناسه خبر : 46129 لینک کوتاه

نه به استقلال تایوان

آیا ترامپ نامزد نهایی جمهوری‌خواهان می‌شود؟

رئیس‌جمهور سابق و نامزد فعلی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه در ایالت آیووا، پیروزی بزرگی را کسب کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که هم‌اکنون نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور محسوب می‌شود، در انتخابات مقدماتی این حزب در آیووا، موفق شد بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کرده و پیروزی بزرگی را به ‌دست آورد. پس از برگزاری انتخابات دیروز و شمارش بیش از ۹۵ درصد آرا، ترامپ ۵۱ درصد آرا (رای‌دهندگان واجد شرایط) و رای مثبت ۱۹ نماینده منطقه‌ای را به دست آورد. این ارقام برای ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی، دیگر نامزد جمهوریخواه به ترتیب 3 /21 و 1 /19 درصد بود. همچنین دی‌سانتیس و هیلی از حیث رای مثبت نمایندگان منطقه‌ای به ترتیب هشت و هفت رای کسب کردند! همچنین ویوِک راماسوامی، دیگر نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پس از آنکه در انتخابات مقدماتی این حزب در رده چهارم قرار گرفت، با اعلام حمایت کامل از ترامپ، از رقابت کناره‌گیری کرد.

قانونگذار ارشد کنگره و رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا نانسی پلوسی می‌گوید، ر‌یاست‌جمهوری دوباره دونالد ترامپ، «غیرممکن» است. نانسی پلوسی در مصاحبه با سی‌ان‌ان به شدت از عملکرد داخلی و خارجی جو بایدن تمجید کرد و گفت، مهم‌ترین موضوع برای رای‌دهندگان آمریکایی، مسائل اقتصادی و «میز آشپزخانه» است.

نه به استقلال تایوان

پس از اینکه رای‌دهندگان تایوانی به یک گزینه مخالف با چین و موافق استقلال رای دادند و برای سومین دور ریاست‌جمهوری به دست حزب حاکم تایپه رسید، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده گفت که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند. روز شنبه «لای چینگ ته»، نامزد ریاست‌جمهوری تایوان از حزب حاکم دموکراتیک ترقی‌خواه (DPP) به قدرت رسید و با رد فشارهای چین متعهد شد که هم مقابل پکن بایستد و هم به‌دنبال گفت‌وگو باشد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه در واکنش به انتخابات این جزیره خودمختار که چین آن را بخشی از خود می‌داند، گفت: ما از استقلال (تایوان) حمایت نمی‌کنیم. ساعاتی پیش از شروع رای‌گیری، واشنگتن هشدار داده بود که دخالت در این انتخابات «از سمت هر کشوری غیرقابل قبول است». جزیره تایوان که چین روی آن ادعا دارد، از زمان برگزاری اولین انتخابات مستقیم ریاست‌جمهوری خود در سال ۱۹۹۶ که اوج چندین دهه مبارزه علیه حکومت‌های خاص و نظامی بود، یک جریان موفق دموکراتیک را شاهد است. 

هشدار اپوزیسیون اسرائیل

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شد، نابودی حماس زمان زیادی را می‌طلبد اما در عین حال زیرساخت‌های نظامی حماس در سراسر باریکه را منهدم کرده‌ایم. گالانت در راستای کاستن اختلافات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی‌گانتز، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر ادامه جنگ غزه به دو طرف نصیحت کرد که «دولت وحدت» برای تحقق اهداف در جنگ غزه مهم است. وی در ادامه مدعی شد: سال ۲۰۲۴ سال جنگ خواهد بود و ما پیروز خواهیم شد، زیرا عزم و اراده جدی برای پیروزی داریم. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی افزود: آینده نوار غزه باید روی قدرتی متمرکز باشد که دشمن اسرائیل نباشد. وی همچنین گفت، مانور در مناطق شمالی نوار غزه به پایان رسید و به‌زودی در جنوب غزه به پایان خواهد رسید. یوآو گالانت اظهار کرد: طی ۱۰۰ روز جنگ، از داخل مناطق خود به داخل غزه منتقل شده‌ایم. گالانت اضافه کرد: «اسرائیل» حتماً باید در این جنگ به پیروزی برسد و گزینه دیگری وجود ندارد و هیچ‌گونه امتیازی نخواهد داد.

از سوی دیگر رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هشدار داد، این رژیم با یک بحران اقتصادی مواجه است که پیامدهای آن به تمامی شهروندان صهیونیست خواهد رسید. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر این رژیم) صلاحیت اداره اسرائیل و همچنین صلاحیت مدیریت جنگ را ندارد.» یائیر لاپید گفت: «نتانیاهو ما را درگیر دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه کرده و ما را به سوی فروپاشی اقتصادی سوق می‌دهد.» وی در ادامه افزود، اکنون کابینه باید تغییر یابد و وقتی برای انتظار وجود ندارد. جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه شده پنجشنبه در لاهه آغاز و روز جمعه نیز دومین جلسه برگزار شد. در متن شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند.

درخواست گوترش

به گزارش شبکه شرق، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نخستین نشست خبری خود در سال جدید میلادی ۲۰۲۴ افزود: بیش از ۱۰۰ روز از حملات هولناک ۷ اکتبر حماس که جان صدها اسرائیلی و دیگران را گرفت و به گروگانگیری منجر شد، می‌گذرد. من بار دیگر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها هستم. هیچ‌چیز نمی‌تواند قتل عمدی، مجروح کردن و ربودن غیرنظامیان و پرتاب راکت به سمت اهداف غیرنظامی را توجیه کند. وی تصریح کرد: در عین حال، یورش نیروهای اسرائیلی به غزه در این ۱۰۰ روز  ویرانی‌های عمده و کشتار غیرنظامیان را با سرعتی بی‌سابقه به راه انداخته که در طول سال‌های خدمت من به عنوان دبیر کل بی‌سابقه بود. اکثریت قریب به‌اتفاق کسانی که در غزه جان خود را از دست داده‌اند، زن و کودک هستند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: هیچ چیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.  وضعیت انسانی در غزه فراتر از آن است که بتوان آن را توصیف کرد. هیچ‌جا و هیچ‌کس در امان نیست. افراد آسیب‌دیده به مناطق  در جنوب رانده می‌شوند، در حالی که این منطقه به‌طور غیرقابل تحمل و خطرناکی شلوغ هستند. گوترش گفت: در حالی که اقداماتی برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه در غزه انجام شده است، کمک‌های امدادی حیاتی به افرادی که بیش از سه ماه جنگ و حمله بی‌امان را  تحمل کرده‌اند، نمی‌رسد. سایه سنگین گرسنگی در کنار بیماری، مردم غزه را تحت فشار قرار داده است. من عمیقاً از نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه در غزه ناراحت هستم.

وی ادامه داد: در حالی که غزه تحت چنین بمباران سنگین، گسترده و بی‌امان قرار دارد، سازمان ملل متحد و شرکای آن نمی‌توانند به‌طور موثر کمک‌های بشردوستانه ارائه دهند. دبیرکل سازمان ملل گفت: از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، ۱۵۲ کارمند سازمان ملل در غزه کشته شده‌اند که بزرگ‌ترین تلفات نیروها در تاریخ سازمان ملل است. ما همچنان خواستار ارائه سریع، ایمن، بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه هستیم. عملیات کمک‌رسانی با موانع قابل توجهی در مرز غزه مواجه است.

شلیک کره

رسانه‌های رسمی کره شمالی آزمایش موشک بالستیک مجهز به کلاهک مافوق‌صوت را تایید و اعلام کردند که این آزمایش با موفقیت انجام شده است. به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام کردند که این کشور یک موشک بالستیک میان‌بُرد با سوخت جامد و با کلاهک مافوق‌صوت را آزمایش کرده است. خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA) در این‌باره نوشت: «در ۱۴ ژانویه دفتر کل موشکی جمهوری دموکراتیک خلق کره (DPRK) پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک میان‌برد سوخت جامد با کلاهک مافوق صوت را انجام داد و این آزمایش با موفقیت انجام شد.» خبرگزاری رسمی کره شمالی در ادامه تاکید کرد: «این آزمایش بر امنیت کشورهای همسایه تاثیری نداشت و هیچ ارتباطی هم با وضعیت منطقه نداشت.» ستاد مشترک ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی نخستین موشک بالستیک خود در حدود یک ماه اخیر را به‌طور آزمایشی شلیک کرده است. سئول هیچ جزئیات دیگری درباره این موشک از جمله برد پروازی این موشک ارائه نکرده است. وزارت دفاع ژاپن نیز مدعی شد که این کشور شلیک یک موشک بالستیک احتمالی از سوی کره شمالی را شناسایی کرده است اما جزئیاتی ارائه نداد. این نخستین آزمایش موشکی کره شمالی پس از پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیمای ساخت این کشور موسوم به «هوآسونگ-۱۸» در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ است. به گفته پیونگ‌یانگ، این موشک پیشرفته‌ترین سلاح کره شمالی بوده و برای حمله به خاک آمریکا طراحی شده است. این شلیک آزمایشی چند روز پس از آن صورت گرفته است که کره شمالی هفته گذشته اقدام به شلیک گلوله توپخانه در نزدیکی مرز آبی پرتنش با کره جنوبی کرد و در نتیجه آن، سئول نیز در واکنش اقدام به برگزاری رزمایش در همان منطقه کرد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز در روزهای اخیر با ادبیاتی تهدیدآمیز گفت پیونگ‌یانگ اگر تحریک شود، کره جنوبی را به عنوان «دشمن اصلی» نابود خواهد کرد.

مبارزه با «بیوتروریسم»

انگلیس و آمریکا توافق کردند که برای مقابله با تهدیدات بیولوژیکی مانند بیماری‌های همه‌گیر، مقاومت ضدمیکروبی و بیوتروریسم با یکدیگر همکاری کنند. به گزارش ایسنا، این دو کشور از گفت‌وگوی راهبردی جدیدی درباره امنیت زیستی خبر دادند. طبق گزارش وب‌سایت «دِ استاندارد»، دفتر کابینه دولت انگلیس گفت این امر همکاری آنها را در زمینه نظارت زیستی جهت شناسایی تهدیدات برای انسان، حیوانات، گیاهان و محیط زیست تقویت خواهد کرد که از جمله این موارد می‌توان به توسعه واکسن و درمان، تحقیق و توسعه برای پاسخ سریع‌تر به شیوع بیماری، پزشکی قانونی میکروبی و ترویج نوآوری مسوولانه جهانی در بیوتکنولوژی و بهداشت و علوم زیستی اشاره کرد. این مشارکت که توسط دفتر کابینه دولت انگلیس و شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام شد، بر اساس تعهداتی است که توسط «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژوئن در واشنگتن برای تقویت روابط اقتصادی این دو کشور امضا شد. 

♦♦♦

ایسنا: هفته گذشته حزب‌الله لبنان از حمله به شهرک صهیونیست‌نشین «کری‌ات شمونه» با ده‌ها راکت خبر داد. در بیانیه حزب‌الله آمده، این حمله در واکنش به شهادت دو نیروی امدادی در حمله ارتش اشغالگر به یک مرکز امدادرسانی در شهرک حانین اجرا شده است.

 ایرنا: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، گفت که احتمالاً جنگ علیه حماس در غزه تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت. به گزارش تارنمای مصری الیوم، کانال ۱۲ رژیم اسرائیل گزارش داد، نتانیاهو در مقر فرماندهی جنوب نیروهای ارتش این رژیم در بئرشبا با روسای شورای محلی شهرک‌های نزدیک غزه دیدار کرده است.

ایلنا: پنجاه‌وچهارمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) با شعار «بازسازی اعتماد» و با هدف بحث درباره «اصول اساسی اعتمادسازی» از جمله شفافیت و مسوولیت‌پذیری از ۱۵ ژانویه در داووس سوئیس آغاز به کار کرد.

فارس: خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو مقام آمریکایی در گزارشی ادعا کرد که ارتش آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته طی حمله جدیدی به یمن، موشک‌های بالستیک ضدکشتی یمن را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها هدف قرار داده است.

مهر: فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، با بیان اینکه عربستان سعودی نگران امنیت منطقه و آزادی دریانوردی در دریای سرخ است، اظهار داشت که اولویت ما آرامش و کاهش تنش در منطقه است.

ایلنا: کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به مردم کشورش هشدار داد که آزادی آنها در معرض تهدید است و گفت: رئیس‌جمهور بایدن و دموکرات‌ها به کمک رای‌دهندگان برای حفاظت از حقوق مردم آمریکا در برابر جمهوریخواهان نیاز دارند.

ایسنا: کولبا، وزیر خارجه اوکراین، هشدار داد که زمان برای قانونگذاران آمریکایی جهت تصویب بسته دیگر کمک‌های نظامی به کی‌یف «رو به اتمام است» و اگر اوکراینی‌ها با کمبود سلاح مواجه شوند، «با بیل خواهند جنگید!».

فارس: «آلن سیمونیان»، رئیس پارلمان ارمنستان، گفت «ارمنستان ادعای ارضی علیه هیچ کشوری ندارد، اما در عین حال در پی توسعه ارتش بوده و در صورت نیاز از خود دفاع خواهد کرد». به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس» سیمونیان در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ با جمهوری آذربایجان گفت: «ما قصد حمله به هیچ کشوری و ادعای ارضی علیه هیچ کشوری نداریم.»

♦♦♦

افزایش خطر هسته‌ای

هم‌میهن نوشت: «گرنت شاپس»، وزیر دفاع انگلیس در اولین سخنرانی مهم خود درباره برنامه‌های دفاعی کشورش گفت: خطر هسته‌ای در جهان در حال افزایش است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که توانایی‌هایی برای جلوگیری از این خطر داریم. جهان شاهد افزایش بی‌سابقه درگیری‌های مسلحانه از زمان جنگ جهانی دوم است. شاپس در میان اخبار متعدد از کاهش نیروهای نظامی در کشورش گفت: برای اولین‌بار هزینه‌های دفاعی در انگلیس به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است. ما باید برای نوسازی نیروها و قابلیت‌های نظامی خود و تقویت ارتش برای جلوگیری از هرگونه تهدید تلاش کنیم. 

 

ادعاهای جدید مدودف

اعتماد نوشت: «دیمیتری مدودف»، معاون شورای امنیت روسیه با بیان اینکه «صرف وجود یک کشور مستقل در قلمرو تاریخی روسیه می‌تواند موجب ایجاد درگیری شود»، گفت مهم نیست چه کسی رهبری اوکراین را بر عهده داشته باشد؛ زیرا این حکومت همواره نامشروع بوده و احتمال بروز درگیری جدید در آن همواره وجود دارد. او در پیامی در کانال تلگرامی خود نوشت: وجود اوکراین به‌شکل مرگباری برای اوکراینی‌ها خطرناک است. اشاره من تنها به حکومت کنونی اوکراین نیست که (گویی تداوم) رژیم سیاسی (استپان) باندراست؛ بلکه منظورم هر اوکراینی است، هر اوکراینی. 

 

صحنه‌های وحشتناک

شرق نوشت: مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده امداد اضطراری، با توصیف «صحنه‌های وحشتناکی» که همکارانش در شمال غزه شاهد بوده‌اند، خواستار تصمیمات فوری برای پایان جنگ غزه شد و گفت: «آنچه از هفتم اکتبر شاهد بوده‌ایم، لکه‌ای بر وجدان جمعی ماست. اگر اقدام نکنیم، به لکه‌ای ماندگار بر پیشانی انسانیت ما تبدیل خواهد شد. بار دیگر خواستار تصمیمات فوری برای پایان جنگ غزه هستم.» گریفیتس گفت، اجساد رهاشده در راه‌ها، افرادی با علائم واضح قحطی‌زدگی هستند که کامیون‌ها را در جست‌وجوی هر چیزی برای زنده ماندن متوقف می‌کنند.

 

کاهش شدید محبوبیت بایدن

ایسنا نوشت: براساس نتایج یک نظرسنجی جدید، محبوبیت جو بایدن یک رکورد جدید را در کاهش ثبت کرده و تنها یک‌سوم از بزرگسالان آمریکایی عملکرد این رئیس‌جمهور آمریکا را تایید می‌کنند. نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده از سوی شرکت افکارسنجی ایپسوس برای رسانه ‌ای.بی.سی‌نیوز در بازه زمانی چهارم تا هشتم ژانویه، نشان داد تنها ۳۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند عملکرد جو بایدن را تایید می‌کنند؛ نتیجه‌ای که نسبت به نظرسنجی قبلی انجام‌شده در سپتامبر ۲۰۲۳  که محبوبیت ۳۷درصدی را برای بایدن ثبت کرده بود باز هم کاهش یافته است.