شناسه خبر : 43119 لینک کوتاه

هراس ترامپی

آیا آمریکا به تجارت معمول با چین پایبند نیست؟

همکاری بن‌سلمان و والاس

وزیران دفاع عربستان و انگلیس طی نشستی در مقر وزارت دفاع انگلیس، روابط استراتژیک و تاریخی بین دو کشور دوست و راه‌های همکاری در زمینه نظامی و دفاعی را بررسی کردند. آن‌گونه که مهر به نقل از روسیاالیوم، آورده است، خالد بن‌سلمان، وزیر دفاع عربستان طی سفری رسمی به انگلیس، مورد استقبال بن والاس، وزیر دفاع این کشور قرار گرفت. بر اساس این گزارش، دو طرف طی نشستی در مقر وزارت دفاع انگلیس، روابط استراتژیک و تاریخی بین دو کشور دوست و راه‌های همکاری در زمینه نظامی و دفاعی را بررسی کردند. شماری از مسائل دارای اهمیت مشترک و تحولات اوضاع در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزرای دفاع انگلیس و عربستان بود. بن سلمان و والاس، طرح همکاری دفاعی با هدف توسعه توانایی‌های وزارت دفاع عربستان و بومی‌سازی صنایع نظامی این کشور و تقویت شراکت بین دو کشور در زمینه نظامی و دفاعی را امضا کردند. وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرد که دو طرف درباره قدرت شراکت دفاعی تاریخی بین انگلیس و عربستان بر اساس پایبندی مشترک به صلح و ثبات و تقویت امنیت متقابل و منطقه رایزنی کردند.

نگرانی جدید درباره ترامپ

تشدید اختلافات بین حامیان و مخالفان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، جمهوریخواهان را از اینکه این جنگ داخلی کنونی، به ضرر آنها در انتخابات ۲۰۲۴ تمام شود، نگران کرده است. تارنمای هیل در این زمینه نوشت: افزایش خصومت بین نیروهای مدافع و مخالف ترامپ چشم‌اندازی را ایجاد کرده که برای هیچ یک از جمهوریخواهان خوشایند نیست: جنگ داخلی حزب جمهوریخواه می‌تواند آن را به دو طیف مختلف تقسیم و راه را برای پیروزی بزرگ دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هموار کند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده است، جمهوریخواهان نگران هستند که دو سال جنگ نه‌تنها کاخ سفید را به خطر بیندازد بلکه به اتحاد دموکرات‌ها در نهاد کنگره و کنترل بر اداره کشور در دو سال باقی‌مانده در دولت جو بایدن و حتی پس از آن کمک کند. نیوت گینگریچ نماینده جمهوریخواه از ایالت جورجیا هفته گذشته با طرح چنین احتمالی، گفت «بزرگ‌ترین هراس» او از این است که اتفاقات سال ۱۹۶۴ که حزب بین حامیان بری گلدواتر و نلسون راکفلر تقسیم شده بود، تکرار شود. گینگریچ به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: تصور نمی‌کند جنگ بین حامیان و مخالفان ترامپ در دو سال آینده پایان یابد و این امر، پیروزی مجدد چشمگیر بایدن در انتخابات و کنترل دموکرات‌ها بر همه امور را تضمین می‌کند. دیگر جمهوریخواهان ارشد آمریکایی تاکنون آمادگی این را نداشته‌اند که دکمه وحشت را فشار دهند و می‌گویند درباره تکرار سال ۱۹۶۴ اطمینان ندارند زیرا ترامپ و نامزدهای احتمالی این حزب آماده هستند این مشکل را حل کنند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه گفت در حزب دموکرات هم تنش وجود دارد و استثنایی در تنش‌های داخلی در هر دو حزب وجود ندارد.

 حضور انگلیس در اوکراین؟

یک ژنرال ارشد انگلیسی اعتراف کرد که نیروی دریایی این کشور در ماه آوریل در اوکراین عملیات‌هایی با ریسک بالا انجام داد. ایسنا به نقل از خبرگزاری راشاتودی آورده است: کماندوهای نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در پی انتقال سفارت این کشور از کی‌یف به لهستان در ماه ژانویه، اوکراین را ترک کردند. اما به گفته رابرت ماگوان، ژنرال ارشد انگلیسی، حدود ۳۰۰ تن از نیروهای ویژه این کشور در ماه آوریل دوباره به اوکراین بازگشتند تا نمایندگی انگلیس در کی‌یف را از نو برپا کنند؛ آنها سپس مامور به انجام چند عملیات محرمانه شدند. ماگوان که اکنون معاون رئیس ستاد نیروهای دفاعی انگلیس است، گفت که این عملیات‌ها در محیطی بسیار حساس و با سطح بالایی از خطر نظامی و سیاسی انجام شد. روسیه مکرراً اعلام کرده که نیروهای ناتو در مناقشه اوکراین نقش فعال دارند، اما رسانه‌ها و تحلیلگران غربی این اظهارات را رد می‌کنند. گرچه ماگوان درباره جزئیات این عملیات‌ها صحبت نکرد، اما اظهارات او نخستین اعتراف انگلیس به انجام عملیات‌های ویژه در اوکراین است. پیش‌تر وزارت دفاع انگلیس گزارش‌های اولیه مبنی بر آموزش نیروهای اوکراینی در کی‌یف را رد کرده بود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه جنگ اوکراین را مناقشه‌ای میان روسیه و تمامی قدرت‌های نظامی غربی توصیف می‌کند. او در ماه سپتامبر اظهار کرد یگان‌هایی نظامی در اوکراین حضور دارند که عملاً تحت فرماندهی مشاوران غربی هستند. رسانه‌های غربی این اظهارات پوتین را تکذیب می‌کنند. یکی از اعضای یک اندیشکده انگلیسی در آن زمان به بی‌بی‌سی گفت: هیچ مدرکی از حضور نیروهای زمینی ناتو در اوکراین یا فرماندهی نیروهای اوکراینی به دست فرماندهان ناتو وجود ندارد. احتمال اینکه این اتفاق در آینده رخ دهد هم بسیار کم است، زیرا ناتو از تشدید تنش‌ها اجتناب می‌کند.

فرصت حل مشکلات عراق

رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد، اقلیم کردستان از دولت جدید مرکزی و نخست‌وزیر آن حمایت می‌کند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است، در دیدار نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با سفیر انگلیس در بغداد و هیات همراه وی راه‌های تقویت روابط انگلیس با عراق و اقلیم کردستان، آخرین تحولات سیاسی، تشکیل دولت جدید عراق، مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این کشور، روابط اربیل و بغداد، اختلافات موجود بین آنها، دو سفر اخیر نیچروان بارزانی به بغداد و مذاکرات وی با مقامات بغداد با هدف یافتن راه‌حلی برای اختلافات بررسی شد. همچنین دو طرف بر ارائه خدمات بهتر به شهروندان عراقی، ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها، اجرای سیاست‌های دولت مرکزی تاکید کردند و شرایط داخلی اقلیم کردستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بارزانی و سفیر انگلیس در بغداد اعلام کردند، اتحاد در موضع‌گیری در اقلیم کردستان و به‌ویژه وحدت کلمه تیم اقلیم کردستان در بغداد ضروری است. بارزانی هم گفت، اربیل از دولت مرکزی جدید و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر آن حمایت می‌کند. اکنون فرصتی برای حل مشکلات کشور با حمایت احزاب شرکت‌کننده در دولت فدرال وجود دارد. همکاری و اقدام مشترک بین احزاب سیاسی اقلیم کردستان به منظور حل اختلافات با بغداد مهم است. روابط عراق با کشورهای همسایه و منطقه، آخرین تحولات و شرایط منطقه به‌طور کلی و همچنین موضوعات مورداهتمام دو طرف از دیگر محورهای این دیدار بود.

حمله به تانکرهای سوخت

رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور رسمی اعلام کرد که هدف قرار دادن تانکرهای حامل سوخت ایران در مرزهای سوریه و عراق کار این رژیم بوده است. طبق گزارش ایسنا، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی ادعا کرد که جنگنده‌های این رژیم چند هفته پیش «کاروان حامل اسلحه» در مرزهای سوریه و عراق را هدف قرار داد. وی مدعی شد که ارتش رژیم صهیونیستی اطلاعات کاملی داشته است که از میان ۲۵ تانکر حامل سوخت، تانکر شماره ۸ حامل سلاح ایرانی بوده و باید آن را هدف قرار دهد. کوخاوی مدعی شد که رژیم صهیونیستی طرح ایران برای ارسال صد فروند موشک زمین به هوا به سوریه و لبنان را شکست داده است. رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که این یکی از جنگ‌هایی است که ارتش صهیونیستی وارد آن شد اما نتوانست به‌خوبی آن را مدیریت کند زیرا ایران برخی اوقات توانست به سوریه و حزب‌الله لبنان سلاح ارسال کند اما رویای ایران در تاسیس «حزب‌الله جدید» در بلندی‌های جولان شکست خورد. بر اساس این گزارش، تقریباً اواسط آبان بود که جبار المعموری، یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تاکید کرد که سه پهپاد اسرائیلی تانکرهای حامل سوخت ایرانی را در نزدیکی گذرگاه القائم واقع در غرب عراق هدف قرار دادند. وی گفت این تانکرهای حامل سوخت برای فروش به لبنان در راه لبنان و برای فروش به این کشور بودند. این مسوول عراقی تاکید کرد که اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که حمله پهپادی صهیونیست‌ها خسارت‌های انسانی و مادی به همراه داشته است. عضو چارچوب هماهنگی شیعیان عراق خاطرنشان کرد که این اقدام در چارچوب سیاست تل‌آویو و هم‌پیمانانش برای گرسنه نگه داشتن ملت‌ها و ممانعت از رسیدن فروش سوخت به بیروت و دیگر شهرهای لبنانی است که از بحران سوخت رنج می‌برند. وی گفت که وجود پهپادها در مرزهای عراق نشان می‌دهد که ما نیازمند اتخاذ اقدامات بیشتر برای محافظت از حریم هوایی این کشور هستیم. همچنین خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد کاروانی از تانکرهای حامل سوخت ایران برای لبنان در مرز البوکمال هدف حمله پهپادی قرار گرفتند.

جنگ تراشه بین چین و آمریکا

دولت جو بایدن قصد دارد بیش از ۳۰ شرکت چینی را در فهرست سیاه آمریکا قرار دهد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد با توجه به اختلاف‌های تجاری پکن-واشنگتن، جنگ تراشه‌ها بین دو کشور را تشدید می‌کند. آنگونه که ایرنا گزارش داده است، شبکه خبری بلومبرگ گزارشی از قصد آمریکا برای قرار دادن بیش از ۳۰ شرکت چینی در فهرست سیاه این کشور داده است. پیش از این وزارت بازرگانی چین اعلام کرده بود که این کشور در خصوص اقدامات کنترلی آمریکا در مورد صادرات تراشه‌ها به چین، شکوائیه‌ای را نزد سازمان تجارت جهانی به ثبت رسانده است. در همین راستا وزارت بازرگانی چین با صدور بیانیه‌ای از آمریکا خواست تا به تجارت معمول اقتصادی بین دو کشور پایبند باشد و زنجیره جهانی محصولات عمده صنعتی از جمله نیمه‌هادی‌ها را مختل نکند. با این حال روز سه‌شنبه خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که دولت بایدن قصد دارد شرکت فناوری‌های حافظه یانگ‌تسه  (YMTC)  و ۳۰ شرکت دیگر را در فهرست سیاهی قرار دهد که آنها را از خرید برخی از قطعات اصلی ساخت آمریکا محروم می‌کند. شرکت مذکور یک سازنده دستگاه نیمه‌هادی چینی است که متخصص در تراشه‌های حافظه فلش (NAND) است. بلومبرگ به نقل از یک فرد مطلع از این موضوع اعلام کرد که وزارت بازرگانی آمریکا نام شرکت‌های چینی را به‌زودی به فهرست موسوم به «فهرست موجودیت / Entity   List» اضافه خواهد کرد. به‌محض اینکه نام شرکتی به این فهرست سیاه افزوده می‌شود تامین‌کنندگان آمریکایی باید به دنبال مجوز برای انتقال حتی کالاهایی با فناوری پایین‌تر به آن شرکت باشند. 

♦♦♦

ایرنا: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که دستان مبارزان فلسطینی در نوار غزه برای پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی و آزادسازی سرزمین فلسطین همچنان روی ماشه است.

ایلنا: وزیر خارجه ژاپن در حال تدارک برای سفر به چین طی ماه جاری میلادی است. بنا به گزارش‌ها، «هایاشی یوشیماسا»، وزیر خارجه ژاپن بناست اواخر ماه جاری میلادی به پکن سفر کرده و با «وانگ یی»، وزیر خارجه چین دیدار کند. این نخستین سفر وزیر خارجه ژاپن به چین طی سه سال گذشته است. 

خبــرگــزاری صـداوسیـما: رسانه‌های ترکیه از بازداشت ۴۴ نفر به اتهام جاسوسی برای موساد خبر دادند. این افراد تحت عنوان کارآگاه برای سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) جاسوسی می‌کردند که با تلاش و پیگیری شش‌ماهه نیروهای امنیتی ترکیه در استانبول، بورسا و اسکی شهیر دستگیر شده‌اند.

ایسنا: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که ناتو برای گسترش سلطه خود بر تمامی اعضای جامعه بین‌الملل تلاش می‌کند.

ایلنا: اسپوتنیک گزارش داده است که ارتش ترکیه به بمباران مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در شمال شهر رقه ادامه می‌دهد. در روزهای گذشته ارتش ترکیه مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه در روستای ابوصره و محیط مجاور جاده‌ام-۴ در شمال رقه را با سلاح‌های سنگین بمباران کرد.

ایسنا: اردوغان با الهام علی‌اف، همتای خود از جمهوری آذربایجان و سردار بردی‌محمدوف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان دیدار کرد و به بررسی همکاری بیشتر و عمیق‌تر بین سه کشور در حوزه‌های مختلف از جمله تجارت، انرژی و حمل‌ونقل پرداخت.

مهر: «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین معتقد است کشورهای اروپایی با تداوم کمک‌های خود به این کشور، می‌توانند دموکراسی را در کل این قاره تضمین کنند.

ایلنا:‌ نیویورک‌تایمز گزارش داده است که در جریان تحقیقات و بازرسی‌ها، بیش از صد سند کشف ‌شده که نشان می‌دهد که کودتاگران آلمانی قصد ترور صدراعظم این کشور را داشتند. پلیس آلمان هفته گذشته عملیات گسترده‌ای را علیه افراط‌گرایان راست که قصد داشتند به بوندستاگ حمله کرده و کودتا کنند، انجام داد.

♦♦♦

پایان ماه عسل

شرق نوشت: طالبان پاکستان به دوره طولانی آتش‌بس با دولت اسلام‌آباد پایان دادند و در دو هفته اخیر چندین حمله خونین به نیروهای ارتش پاکستان را سازمان‌دهی کردند. از آن‌سو، دولت شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان هم با اجرای عملیات پاک‌سازی در مناطق «خیبر پختونخوا» در حال مقابله با طالبان پاکستان است، گروهی که با حمایت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان قدرت گرفته است. در تازه‌ترین عملیات، مقام‌های امنیتی پاکستان گزارش داده‌اند که چهار تروریست را در منطقه مرزی خیبر پختونخوا کشته‌اند. به گفته مقام‌های دولت پاکستان، تروریست‌های کشته‌شده با داعش ارتباط داشتند و می‌خواستند از مرز عبور کنند.

 

اعتراف پوتین

هم‌میهن نوشت:‌ ولادیمیر پوتین با گذشت 10 ماه از حمله به اوکراین بالاخره تصمیم گرفت با مردم روسیه صادق باشد و بپذیرد که جنگ با اوکراین طولانی خواهد بود. پس از شکست‌های پیاپی روسیه در اوکراین و احتمال شکست‌های بیشتر در هفته‌ها و ماه‌های آینده و پیش‌بینی فروپاشی قریب‌الوقوع، این صراحت کلام پوتین خیلی دیر اتفاق افتاد. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهند این تحولات یا به شکست رژیم پوتین منجر می‌شود یا او را مجبور می‌کند برای پایان دادن به جنگ مذاکره کند. هر دو نتیجه‌گیری شتاب‌زده هستند.‌

 

چین و شیوخ اماراتی

فرهیختگان نوشت: روابط تجاری میان چین و امارات در سال‌های اخیر، خود را به مرزهای 50 میلیارد دلار رسانده و طرفین را امیدوار کرده تا سال 2030 بتوانند آن را به 200 میلیارد دلار برسانند؛ عددی که بسیار شگفت‌انگیز است زیرا در صورت تحقق، معادل یک‌سوم روابط تجاری چین با آمریکاست. با وجود این، روابط چین و امارات بیشتر از آنکه شبیه روابط واشنگتن با پکن باشد، رابطه‌ای عمیق و مبتنی‌بر همکاری‌های گسترده است، به‌گونه‌ای که در 22 جولای 2019، (31 تیر 1398) محمدبن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و شی‌جین‌پینگ در تالار بزرگ خلق در پکن یادداشت تفاهم و توافقنامه همکاری‌های استراتژیک را به امضا رساندند.

 

بلندپروازی آلمانی

اعتماد نوشت: برنامه بلندپروازانه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، برای خرید جنگنده‌های مدرن اف-35 آمریکایی نگرانی‌هایی را در این کشور برانگیخته و یادآور تنش‌هایی شده که در سال‌های اخیر ایالات متحده و ترکیه بر سر این جنگنده‌ها داشتند. شولتس برنامه‌های دولتش برای خرید جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ را تایید کرد و نوشت آلمان به تعهدات خود در این زمینه در ناتو از جمله خرید جنگنده‌های اف-۳۵ با قابلیت دوگانه ادامه می‌دهد. قابلیت دوگانه به جنگنده‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند موشک‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای را حمل کنند. برلین پیش از این در ماه مارس از خرید ۳۵ جنگنده ساخت کارخانه لاکهیدمارتین خبر داده بود.