شناسه خبر : 40452 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جشنواره ژورنال‌ها

انجمن اقتصاد آمریکا چه ژورنال‌هایی منتشر می‌کند؟

 
الهام حمیدی /نویسنده نشریه

86«انجمن اقتصاد آمریکا» در سال 1885 به وسیله گروه کوچکی از علاقه‌مندان به اقتصاد و به دلیل احساس نیاز شدید دولت مرکزی آمریکا به متخصصان این حوزه تشکیل شد. هدف این انجمن از ابتدا تشویق محققان و اقتصاددانان برای انجام تحقیقات اقتصادی بود، به‌خصوص مطالعات تاریخی و آماری که بتواند شرایط واقعی زندگی صنعتی را به درستی به تصویر کشد. این انجمن از ابتدا تصمیم داشت زمینه گفتمان اقتصادی را بدون هیچ نگرش حزبی و به صورت آزادانه فراهم آورد؛ روندی که از اولین سال‌های تاسیس تاکنون در این انجمن حفظ شده است. انجمن اقتصاد آمریکا که شکل‌گیری‌اش را مدیون چند استاد اقتصاد بود، پس از سال‌ها فعالیت توانست افراد زیادی از کسب‌وکارهای مختلف و گروه‌های تخصصی و غیرتخصصی را جذب این انجمن کند. در میان اعضای آن می‌توان به جز قشر دانشگاهی، تعداد زیادی افراد صاحب کسب‌وکار، صنعتگران، دولتمردان کشوری و ایالتی و سازمان‌های غیرانتفاعی را مشاهده کرد. یکی از اقدامات انجمن اقتصاد آمریکا برای تشویق پژوهشگران اقتصادی، اعطای سالیانه مدال «جان بیتس کلارک» به اقتصاددان آمریکایی زیر 40 سال است که مقاله‌اش بیشترین تاثیرگذاری را در مطالعات و دانش اقتصادی داشته است. اهمیت این مدال به حدی است که بسیاری از برندگان آن، توانستند جایزه نوبل اقتصاد را نیز از آنِ خود کنند.

این انجمن چند ژورنال شناخته‌شده اقتصادی منتشر می‌کند که در زمره بهترین ژورنال‌های اقتصادی به‌شمار می‌رود. اعضای انجمن می‌توانند به هفت ژورنال این انجمن قبل از انتشار به صورت چاپ‌شده، دسترسی آنلاین داشته باشند. همه این ژورنال‌ها پلت‌‌فرمی باکیفیت و علمی برای گفتمان و به اشتراک گذاشتن مطالعات اقتصاددانان فراهم می‌کنند.

 

American Ecomonic Review

شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین در میان آنها، ژورنال آمریکن اکونومیک ریویو است که در شماره قبل، مفصل به آن پرداخته شد. در همان ابتدای فعالیت انجمن، آنها به انتشار پژوهش‌های اقتصادی در ژورنالی به نام «انتشارات انجمن اقتصاد آمریکا» پرداختند. این ژورنال بین سال‌های 1886 تا 1908 با همین نام، بین سال‌های 1908 تا 1910 تحت عنوان «فصلنامه اقتصادی آمریکا» و بعد از سال 1911 تاکنون با نام American Economic Review (AER) و به صورت ماهنامه منتشر شده است.

 

Papers and Prceedings

 یکی دیگر از آنها نیز ژورنال Papers and Prceedings انجمن اقتصاد آمریکاست که به صورت سالنامه منتشر می‌شود و مقالات منتخب و بحث‌های پیرامون آنها که در نشست سالانه انجمن ارائه شده است و همچنین گزارش‌های سردبیران ژورنال‌ها و روسای کمیته‌ها را شامل می‌شود. آنچه در این مقاله به آن پرداخته می‌شود، بررسی هفت ژورنال دیگر انجمن اقتصاد آمریکاست که تعدادی از آنها در جامعه علمی و اقتصادی دنیا بسیار شناخته‌شده هستند.

 

The Journal of Economic Literature

ژورنال ادبیات اقتصادی (JEL) در سال 1963 با عنوان ژورنال چکیده‌های اقتصادی، منتشر شد و در سال 1969 به ژورنال ادبیات اقتصادی تغییر نام داد. این ژورنال در چهار ماه سال؛ مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر منتشر می‌شود. JEL علاوه بر بررسی ادبیات اقتصادی دانشگاهی، به انتشار نظرسنجی و مطالعات داوری‌شده، نقد مقاله، نقد کتاب، انتشار فهرست کتاب‌های جدید بر اساس موضوع و انتشار فهرست مقاله‌های دکترا در دانشگاه‌های آمریکای شمالی و مقاله‌های منتشرشده در ژورنال‌های اقتصادی نیز می‌پردازد. این ژورنال در دسته‌بندی ژورنال‌های مروری (نه تحقیقی) قرار می‌گیرد، به عبارت دیگر در JEL می‌توان مقالاتی یافت که به مرور پیشینه یک موضوع خاص یا یک تئوری اقتصادی خاص می‌پردازند. هدف این مقالات کمک به فهم و درک افراد از یک موضوع تحقیقی است که این کار را به کمک گردآوری و تلخیص مطالعات موجود انجام می‌دهند. این ژورنال را می‌توان به صورت چاپ‌شده، بر روی سی‌دی و به صورت آنلاین مطالعه کرد. بر اساس فهرست منتشرشده در سایت Repec (Research Papers in Economics) مقاله «علم سیاست پولی: دیدگاه جدید کینزی» نوشته گرتلر و کلاریدا و گالی (سال 1999) یکی از پراستنادترین مقالات این ژورنال است.

 

The Journal of Economic Perspectives

انجمن اقتصاد آمریکا ژورنال دیدگاه‌های اقتصادی (JEP) را در سال 1987 منتشر کرد. این ژورنال در ماه‌های فوریه، می، آگوست و نوامبر منتشر می‌شود. هدف از انتشار این ژورنال ارائه مقالاتی در مورد نتایج تحقیقات و پژوهش‌های جدید، نقد آنها، ارزیابی برنامه‌های سیاست عمومی، شکل‌گیری و هدایت ایده‌های جدید در حوزه‌های مختلف فکری و ایجاد منابع غنی برای کلاس‌های درسی است. سردبیران JEP مصمم هستند که این ژورنال دسترسی به محتوای تحقیقات و پژوهش‌های اقتصادی را نه‌تنها برای جامعه دانشگاهی بلکه برای جامعه تجاری و بخش دولتی فراهم آورد. این ژورنال شکاف بین مطبوعات عمومی و مجلات اقتصاد دانشگاهی را پر می‌کند. در حال حاضر سردبیر آن هایدی ویلیامز استاد دانشگاه استنفورد و عضو مرکز ملی تحقیقات اقتصادی است. او فوق‌لیسانس خود را در توسعه اقتصاد از دانشگاه آکسفورد و دکترای اقتصاد را از دانشگاه هاروارد گرفته است. در گزارشی که سردبیر وقت ژورنال، دیوید آتور، برای صدمین شماره این ژورنال در سال 2012 منتشر کرد، به مقاله «به سوی یک مفهوم جدید از رابطه رقابت صنعتی و محیط زیست» نوشته مایکل پورتر و کلس وندرلیند سال 1995 به عنوان پراستنادترین مقاله تا آن سال اشاره کرده است. علاوه بر آن در فهرست سایت Repec، مقاله سال 1995 «داخل جعبه سیاه: یک کانال اعتباری برای انتقال سیاست پولی» نوشته برنانکی و گرتلر در رتبه 150 از میان 3900 مقاله پراستناد دنیا جای گرفته است.

 

American Economic Review: Insights

ژورنال  Insightsژورنالی نوپا و رده‌بالا و در حوزه اقتصاد عمومی است که در سال 2019 اولین نسخه آن به چاپ رسید. مقالات این ژورنال از نظر کیفیت و تاثیرگذاری، تفاوتی با مقالات چاپ‌شده در AER ندارند ولی دیدگاه کلیدی و اصلی مقالات آن باید به‌طور خلاصه بیان شوند. مقالات این ژورنال باید کمتر از شش هزار کلمه باشند و حداکثر دارای پنج نمودار یا جدول باشند. این مقالات می‌توانند مقالاتی نظری یا تجربی باشند و تاکنون موضوعاتی از جمله چرخه‌های تجارت، اقتصاد رفتاری، توسعه، رشد اقتصادی، امور مالی، اطلاعات ناکافی، اقتصاد سیاسی، اقتصاد عمومی و تجارت را پوشش داده‌اند. در گزارش سال 2020 سردبیر این ژورنال میزان قبولی مقالات حدود چهار درصد اعلام شده است که نشان‌دهنده سختگیری این ژورنال در انتخاب مقالات است.

یک تفاوت عمده این ژورنال با AER و سایر نشریات اقتصادی این است که آنها سیاست سنتی «اصلاح و ارسال مجدد» را برای هیچ مقاله ارسالی دنبال نمی‌کنند. جواب هیات ویراستاری به مقالات ارسالی یا «رد» است یا «قبولی مشروط» بدون هیچ جواب و توضیح اضافه و بدون هیچ‌گونه شانس نظردهی مجدد داوران. قبولی مشروط به معنی درخواست اعمال برخی تغییرات در ظاهر مقاله خواهد بود. امی فینکلستاین استاد دانشگاه ام آی تی و سردبیر ژورنال Insights در اولین گزارش خود در سال 2019 می‌گوید: «معتقدم سیاست این ژورنال (جواب رد یا قبولی مشروط) راه رسیدن به هدف ژورنال در کاهش بار زمانی اصلاح مقالات را فراهم می‌کند ولی نمی‌توان منکر شد که چنین سیاستی می‌تواند پیامدهای دیگری به دنبال داشته باشد که مهم‌ترین آن احتمال رد شدن مقالاتی است که می‌توانند در یک سیاست «اصلاح و ارسال مجدد» مقالاتی بسیار موفق و تاثیرگذار باشند. این ژورنال، به دلیل نداشتن پیشینه طولانی و تعداد استنادهای خیلی کم به مقالات آن، فعلاً در رتبه‌بندی هیچ پایگاهی یافت نمی‌شود.

87

چهار ژورنال تخصصی انجمن اقتصاد آمریکا

انجمن اقتصاد آمریکا در سال 2006 کمیته موقتی برای ژورنال‌هایش به سرپرستی رابرت هال تشکیل داد. بعد از سه سال مطالعه، این کمیته پیشنهاد داد که انجمن اقتصاد باید چهار ژورنال با گرایش تخصصی در چهار حوزه مختلف منتشر کند. یکی از دلایل ارائه‌شده این بود که تقریباً همه انجمن‌های علمی بیش از سه مجله علمی منتشر می‌کنند و اضافه شدن مجلات علمی باعث جذب سردبیرانی با تخصص‌ها و گرایش‌های گوناگون به جمع ژورنال‌های علمی و اقتصادی می‌شود. دلیل دیگر افزایش قیمت ژورنال‌های اقتصادی، که عمدتاً از سوی انتشارات السویر منتشر می‌شدند، بود به‌طوری‌که ژورنال آمریکن اکونومیک ریویو ظرفیت پاسخگویی به تعداد زیاد مشترکانش را نداشت و لازم بود ژورنال‌های دیگری وارد میدان شده و جوابگوی حجم زیاد تقاضا در این حوزه باشند. در نهایت این پیشنهاد را کمیته اجرایی انجمن تایید کرد و جرج آکرلوف که ریاست انجمن اقتصاد را در آن سال‌ها بر عهده داشت، کمیته‌ای برای یافتن سردبیران این چهار ژورنال جدید تشکیل داد. این انجمن در سال 2009 همزمان چهار ژورنال جدید را با عنوان کلی ژورنال‌های اقتصادی آمریکا (AEJ) و با نام‌های مجزای

1- اقتصاد کاربردی

2- سیاست اقتصادی

3- اقتصاد کلان

4- اقتصاد خرد منتشر کرد. انجمن اقتصاد آمریکا هرسال به یکی از مقالات برتر و تاثیرگذار چاپ‌شده در هر کدام از چهار ژورنال جوایزی اهدا می‌کند که به AEJ Award شناخته می‌شود.

 

1- American Economic Journal: Applied Economics

این ژورنال پژوهش‌هایی داوری‌شده از موضوعات مختلف اقتصاد کاربردی را که رویکردی تجربی از اقتصاد خرد داشته باشند منتشر می‌کند. این موضوعات طیف گسترده‌ای از اقتصاد بازار کار، توسعه اقتصاد خرد، بهداشت، آموزش، جمعیت‌شناسی، امور تجربی مالی شرکت‌ها، مطالعات تجربی تجارت و سازمان‌های صنعتی و اقتصاد رفتاری را شامل می‌شوند ولی گزارش سال 2020 سردبیر این ژورنال نشان می‌دهد که موضوعات بهداشت، آموزش و رفاه و همچنین اقتصاد جمعیت‌شناسی و نیروی کار بیشترین تعداد مقالات در این ژورنال را به خود اختصاص داده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که در سال 2019 از 786 مقاله ارائه‌شده فقط 89 مقاله اجازه چاپ گرفتند. یکی از اقدامات این ژورنال راه‌اندازی یک تالار گفت‌وگوی آنلاین بود که شرکت‌کنندگان می‌توانند در مورد مقالات چاپ‌شده به بحث و گفت‌وگو بنشینند. استر دوفلو برنده نوبل اقتصاد سال 2019، برنده مدال جان بیتس کلارک انجمن اقتصاد آمریکا و برنده جایزه دن دیوید سال 2013 به عنوان اولین سردبیر این مجله انتخاب شد.

جایزه AEJ سال 2021 این ژورنال به سه محقق به نام‌های انیوکلوپوف، پتروا و سونین برای مقاله «رسانه‌های اجتماعی و فساد» چاپ‌شده در سال 2018 این ژورنال تعلق گرفت.

 

2- American Economic Journal: Economic Policy

این ژورنال مقالاتی در زمینه سیاست اقتصادی و نقش آن در پیامدهای اقتصادی منتشر می‌کند. این حوزه موضوعاتی مانند اقتصاد عمومی، اقتصاد شهری، اقتصاد سلامت، آموزش، نهادهای رفاهی و سیاسی، قانون و اقتصاد، قانونگذاری اقتصادی و اقتصاد محیط زیست را شامل می‌شود. آلن اورباک، اقتصاددان آمریکایی دانش‌آموخته دانشگاه ییل و هاروارد به عنوان اولین سردبیر این ژورنال انتخاب شد.از مقالات پر‌استناد این ژورنال می‌توان به مقاله «?DO Taxpayers Bunch at Kink Points» نوشته امانوئل سائز سا ل 2010 اشاره کرد. مقاله «چطور قوانین ضدانحصار می‌توانند باعث نوآوری شوند: آزمایشگاه بل و حکم رضایت 1956» چاپ‌شده در سال 2020 این ژورنال توانست جایزه AEJ سال 2021 را از آن خود کند.

 

3- American Economic Journal: Macroeconomics

آنچه از این ژورنال انتظار می‌رود چاپ مقالاتی با موضوع نوسانات کل، رشد و نقش سیاست در این شرایط است ولی واقعیت این است که پژوهش در مورد موضوعات اقتصاد کلان، نقاط مشترک زیادی با بسیاری از حوزه‌های دیگر دارد از این‌رو در ژورنال اقتصاد کلان می‌توان مقالاتی در زمینه تئوری‌های پولی، سازمان‌های صنعتی، امور مالی، اقتصاد بازار کار، اقتصاد سیاسی، امور مالی عمومی، اقتصاد بین‌الملل و اقتصاد توسعه را نیز مشاهده کرد. اولین سردبیر این ژورنال الیور بلانچارد بود ولی پس از اینکه به عنوان اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در اوج بحران مالی سال 2008 انتخاب شد، مجبور شد از سردبیری مجله به دلیل تضاد منافعی که این دو مسوولیت به وجود می‌آوردند، استعفا کند. از او به عنوان یکی از پراستنادترین اقتصاددانان دنیا نیز یاد می‌شود. به گزارش سردبیر ژورنال اقتصاد کلان، در سال 2019 از میان 460 مقاله ارائه‌شده 40 مقاله به مرحله چاپ رسیدند. پرتعدادترین موضوعات چاپ‌شده در این ژورنال در سال 2019 بعد از موضوعات اقتصاد کلان و اقتصاد پولی (31 مقاله)، موضوع اقتصاد جمعیت‌شناسی و بازار کار (15 مقاله) و اقتصاد خرد (12 مقاله) بوده است.از مقالات پراستناد این ژورنال نیز می‌توان به مقاله «Housing Market Spillovers: Evidence from an Estimuted DSGE Model» سال 2010 اشاره کرد. جایزه AEJ انجمن اقتصاد آمریکا در سال 2021 نیز به مقاله «ساختارشکنی شگفتی‌های سیاست پولی- نقش شوک‌های اطلاعاتی» نوشته یاراسینسکی و کاردی در سال 2020 تعلق گرفت.

 

4- American Economic Journal: Microeconomics

موضوعاتی که مقالات این ژورنال پوشش می‌دهد شامل تئوری‌های اقتصاد خرد، نهادهای صنعتی، ابعاد اقتصاد خرد تجارت بین‌الملل، تجارت بین‌الملل، اقتصاد سیاسی و امور مالی می‌شود. بر اساس جدول مندرج در گزارش سال 2020 سردبیر این ژورنال، در سال 2019 بعد از مقالاتی با موضوع اقتصاد خرد (32 مقاله) بیشترین تعداد مقاله مربوط به روش‌های ریاضی و کمی (15 مقاله) و پس از آن مقالاتی با موضوع نهادهای صنعتی (10 مقاله) بوده است. از 387 مقاله ارائه‌شده در سال 2019 فقط 38 مقاله به مرحله چاپ رسید.

مقاله‌ای که بیشترین تعداد استناد را در این ژورنال دریافت کرده است، مقاله‌ای است از هریگان و بالدوین (سال 2011) با عنوان «صفرها، کیفیت و فضا: تئوری تجارت و شواهد تجارت». جایزه AEJ برای بهترین مقاله چاپ‌شده در این ژورنال نیز در سال 2021 به مقاله‌ای از لوکو سال 2019 با عنوان «چه کسی از افشای اطلاعات سود می‌برد: مورد خرده‌فروشی بنزین» تعلق گرفت. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها