شناسه خبر : 39155 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افشای فساد مالی گسترده سیاستمداران

ضربه سنگین کرونا به اقتصاد آسیا

جدیدترین گزارش‌های خبری نشان می‌دهد اگرچه روند واکسیناسیون در کشورهای آسیایی با افزایش روبه‌رو شده است اما تاثیرات اقتصادی این بیماری مهلک ممکن است تا چندین سال باقی بماند و ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب از سوی دولت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. به گزارش ایرنا، بانک جهانی در جدیدترین پیش‌بینی خود از کاهش رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در منطقه شرق آسیا به دلیل تاثیر ناشی از شیوع کرونای دلتا خبر می‌دهد. به گزارش پایگاه رسمی بانک جهانی، این سازمان بین‌المللی با هدف جلوگیری از بروز خسارات بیشتر بر اقتصاد این منطقه از دولت‌ها خواسته است تا به کسب‌و‌کارهای کم‌درآمد و کوچک کمک کنند تا از آسیب‌های طولانی‌مدت جلوگیری شود. صندوق بین‌المللی پول نیز پیشتر اعلام کرد به علت گسترش گونه جدید کرونا و کند بودن واکسیناسیون و تاثیر آن بر روند بهبود اقتصادی، چشم‌انداز رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه آسیا با کاهش روبه‌رو شده است. به این ترتیب صندوق بین‌المللی پول در به‌روز‌رسانی جدید چشم‌انداز اقتصادی جهان پیش‌بینی رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه آسیا را 1 /1 درصد نسبت به ماه آوریل کاهش داد و به 5 /7 درصد رساند. این صندوق پیش‌بینی رشد اقتصادی کل کشورهای در حال توسعه جهان را 4 /0 درصد کاهش داده است که این نشان می‌دهد وضعیت بهبود رشد اقتصادی آسیا نسبت به سایر نقاط جهان بدتر است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، ویتنام به سبب اعمال قرنطینه و فاصله اجتماعی در زمره کشورهای موفق در مهار ویروس کرونا به شمار می‌آمد و حتی اقتصادش نیز با رشد روبه‌رو شد. آمارها نشان می‌داد اقتصاد ویتنام به‌‌رغم شیوع ویروس کرونا 9 /2 درصد رشد کرد و تنها کشور آسیایی بود که در شرایط همه‌گیری این بیماری بیشترین رشد اقتصادی را داشت. بر اساس آمارها، ویتنام در سال گذشته تمام رقبای خود را در جنوب آسیا پشت سر گذاشت، تولید ناخالص داخلی ویتنام نسبت به پیش‌بینی چین که 3 /2 درصد بود بسیار بهتر ظاهر شد. آمارهای اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی تایلند نشان می‌دهد اقتصاد این کشور در سال گذشته به سبب شیوع ویروس کرونا با کاهش 1 /6‌درصدی روبه‌رو شده است. همچنین بانک مرکزی تایلند پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی این کشور در سال جاری با افزایش 7 /0‌درصدی روبه‌رو شود که در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی بسیار ناچیز است. به باور اقتصاددانان، اقتصاد تایلند در نتیجه شیوع کرونا بسیار شکننده شده است و باید تدابیر لازم جهت ترمیم آن اتخاذ شود. پایگاه خبری «استریت‌تایمز» در گزارشی به تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در فیلیپین پرداخته است و می‌نویسد جبران تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور بیش از یک دهه به طول خواهد انجامید. بر پایه این گزارش، تاثیر اقتصادی ناشی از شیوع کووید ۱۹ تا دو نسل در این کشور باقی خواهد ماند. بیش از ۷۰ درصد از اقتصاد فیلیپین متشکل از ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا با آسیب روبه‌رو شد. به باور اقتصاددانان رشد اقتصادی در فیلیپین در سال جاری حدود چهار تا پنج درصد رشد را تجربه می‌کند. این در حالی است که پیش‌تر رشد اقتصادی 6 /9‌درصدی برای فیلیپین پیش‌بینی شده بود.

 

کاهش نرخ جمعیت در جهان

کاهش نرخ جمعیت جهان، اگرچه ممکن است در جهت مصرف کمتر منابع و مبارزه علیه تغییرات آب‌و‌هوایی موثر باشد، اما به گفته برخی اقتصاددانان، آینده‌ای با جمعیت کمتر به همان اندازه جهان پرجمعیت چالش‌برانگیز خواهد بود. به گزارش ایرنا از نشریه آل‌کنفیدنسیال اسپانیا، در کمتر از یک قرن، رشد جمعیت جهان متوقف خواهد شد؛ این مساله اگرچه به مبارزه علیه تغییرات اقلیمی کمک می‌کند، اما آینده‌ای با کودکان کمتر می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود. در سال ۱۸۰۴ میلادی جمعیت جهان برای اولین بار به یک میلیارد نفر رسید. پس از آن فقط در طول دو قرن، جمعیت هفت برابر شده است. کاهش مرگ‌و‌میر کودکان و افزایش امید به زندگی عواملی بودند که در هرم رشد جمعیت تاثیرگذار بودند. اگرچه رشد جمعیت به‌طور بی‌سابقه‌ای باعث افزایش مصرف منابع طبیعی و تغییر موازنه زیست‌محیطی در جهان شد، اما ورای ظواهر موجود، یکی از مولفه‌های اصلی جمعیت جهان، از رشد خود بازایستاد؛ میزان باروری جهانی به تدریج در حال رکود است و ارزیابی می‌شود که در سال ۲۱۰۰ روند رشد جمعیت در حدود هشت یا نه میلیارد نفر تثبیت شود. در کمتر از یک قرن آینده، بسیاری از کشورها شبیه ژاپن خواهند شد و نرخ تولد و مرگ آنها بسیار کاهش خواهد یافت که این امر جمعیت را ثابت نگه می‌دارد. اگرچه این رویداد ممکن است از نظر برخی دانشمندان برای آینده سیاره زمین امیدبخش باشد زیرا حاکی از مصرف منابع طبیعی کمتر خواهد بود که به مهار تغییرات آب‌و‌هوایی کمک خواهد کرد؛ با وجود این، برخی اقتصاددانان بر این باورند که آینده با جمعیت چندمیلیونی کمتر می‌تواند به همان اندازه جهان پرجمعیت چالش‌برانگیز و مشکل‌آفرین باشد. به نوشته «پاراگ خانا» کارشناس روابط بین‌الملل و جغرافیدان، بشریت به نقطه اوج خود رسیده است. او در کتاب خود «چطور مهاجرت جمعی، جهان را تغییر خواهد داد؟» نوشت: نسل کودکان کنونی، یعنی آن کودکانی که امروزه متولد می‌شوند، نماینده آخرین نسل بزرگ کودکان است. از این پس، نسل‌هایی به مراتب کوچک‌تر از کودکان خواهیم داشت.

 

سیطره چین بر دومین میدان بزرگ گازی دنیا

رئیس‌جمهور ترکمنستان با امضای حکمی 26 هکتار زمین را برای اجرای پروژه «بختیارلیک» در اختیار چین قرار داد. «قربانقلی بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان در جلسه دولت حکمی را امضا کرد که بر اساس آن به شرکت CNPC یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز چین زمینی به مساحت بیش از 26 هکتار اجاره می‌دهد. در این زمین مجموعه‌ای از سازه‌های مهندسی در منطقه 18هکتاری برای برداشت آب از آمودریا ساخته می‌شود و همچنین کمی بیشتر از 5 /8 هکتار برای لوله‌کشی آب به تاسیسات میدان گازی واقع در منطقه «بختیارلیک» اختصاص خواهد داشت. شرکت اجراکننده این پروژه یک شرکت چینی نفت و گاز به نام CNPC است که یکی از سه شرکت بزرگ نفت و گاز در جهان است. توافقنامه اشتراک تولید در بازده زمانی 30ساله، بین CNPC و آژانس دولتی و استفاده از منابع هیدروکربن امضا شده بود که پنج سال پیش متوقف شد. بر اساس فرمان رئیس‌جمهور در تاریخ 15 جولای 2016، وظایف آن به امور دولتی ترکمن گاز و ترکمن نفت منتقل شد. پروژه «بختیارلیک» منطقه‌ای با میدان‌های گازی بزرگ در ساحل راست آمودریا در منطقه شرقی ترکمنستان است. تقریباً بیش از یک ماه پیش، ساخت چاه‌های پیچیده با مشارکت کمپانی CNPC در میدان گازی «گالکینیش» که مهم‌ترین منبع مواد اولیه خط لوله گاز ترکمنستان-چین است، آغاز شد. میدان گازی «گالکینیش» دومین میدان بزرگ گازی دنیا پس از «پارس جنوبی» و در 500‌کیلومتری جنوب عشق‌آباد در استان «ماری» این کشور به بهره‌برداری رسید.

 

افشای فساد مالی گسترده سیاستمداران

تحقیقات مشترک به عمل‌آمده از سوی کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیق (ICIJ) و ۱۵۰ رسانه بین‌المللی، با تکیه بر افشای ۱۲ میلیون سند محرمانه، پرده از ثروت‌اندوزی غیرقانونی سران بیش از ۹۰ کشور جهان برداشت که می‌توان آن را بزرگ‌ترین رسوایی مالی و سیاسی قرن نامید. در این افشاگری بزرگ مالی، اسامی ۳۰۰ چهره سیاسی، ۳۵ رئیس دولت و ۱۳۰ میلیاردر جهان به چشم می‌خورد. اسناد پاندورا شامل ۱۲ میلیون سند است که بررسی اطلاعات و تحقیقات مربوط به آن از سوی «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی» (آی‌سی‌آی‌جی) و با مشارکت رسانه‌های مختلف جهان انجام شده است. به گزارش یورونیوز، طبق این اسناد چندین رهبر جهان از جمله نخست‌وزیر چک، پادشاه اردن، نخست‌وزیر پاکستان و همچنین روسای جمهوری کنیا و اکوادور دارایی‌های خود را در شرکت‌های فراسرزمینی به دلایل مختلف از جمله برای فرار مالیاتی پنهان کرده‌اند. در این تحقیق ۲۹ هزار شرکت فراسرزمینی بررسی شده‌اند. طبق این اسناد عبدالله دوم پادشاه اردن دست‌کم ۳۰ شرکت فراسرزمینی ایجاد کرده است. او از طریق این نهادها ۱۴ ملک لوکس در ایالات متحده و بریتانیا به قیمت بیش از ۱۰۶ میلیون دلار خریداری کرده است. این اسناد ارتباط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با برخی دارایی‌های پنهان در موناکو را نشان می‌دهد. بر اساس اسناد افشاگرانه پاندورا، فردی که معشوقه رئیس‌جمهور روسیه معرفی شده، حدود ۱۰۰ میلیون دلار «ثروت پنهان» دارد که شامل آپارتمان‌های مجلل و یک قایق تفریحی می‌شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌پست، «سوتلانا کریوونوگیخ» ۴۶‌ساله از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کنونی روسیه معاون شهردار سن پترزبورگ بود، با وی روابط عاشقانه دارد و براساس گزارش‌ها ثمره این عشق یک فرزند دختر است. آندری بابیش، نخست‌وزیر چک ۲۲ میلیون دلار در شرکت‌های پوششی قرار داد تا هزینه مالی خرید یک عمارت در جنوب فرانسه را تامین کند. این ماجرا در حالی امروز افشا شد که نخست‌‌وزیر چک قرار است هفته آینده در انتخابات عمومی این کشور حضور داشته باشد. وی با دارایی خالص 66 /3 میلیارددلاری دومین ثروتمند در جمهوری چک است اما معاملات تجاری قبلی وی اعتراض‌های عمومی را برانگیخته است. این اسناد افشاگری‌هایی را درباره الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و خانواده‌اش نیز منتشر کرده است. تحقیقات نشان داد که علی‌اف و همکاران نزدیکش مخفیانه در معاملات املاک در انگلیس به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون پوند دست داشته‌اند. اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری کنیا و شش نفر از اعضای خانواده‌اش مخفیانه دارای شبکه‌ای از شرکت‌های فراسرزمینی بودند. آنها با ۱۱ بنگاه اقتصادی مرتبط بوده‌اند که دارایی یکی از آنها ۳۰ میلیون دلار بوده است. اعضای نزدیک خانواده عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان از جمله وزرای کابینه و خانواده‌های آنها به‌طور مخفیانه صاحب شرکت‌ها و صندوق‌هایی هستند که میلیون‌ها دلار پول دارند. همچنین به گزارش بی‌بی‌سی، تونی بلر نخست‌وزیر سابق انگلیس و همسرش برای خریدن دفتری در لندن از پرداخت ۳۱۲ هزار پوند تمبر مالیاتی معاف شدند. آنها شرکتی را خریدند که در یک پناهگاه مالیاتی ثبت شده بود و مالک این دفتر بود.

 

نرخ بالای مرگ ناشی از بیماری‌های مادرزادی آفریقا

مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های مادرزادی در آفریقا به معضلی بزرگ تبدیل شده است؛ بیشتر کودکان آفریقایی مبتلا به این اختلالات جان خود را بر اثر جراحی‌های بعد از زایمان از دست می‌دهند. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه فرانسوی‌زبان سازمان علم و توسعه (Science and Development Network) که به آخرین تازه‌های فناوری در جهان و در میان کشورهای فقیر و ثروتمند می‌پردازد، طبق مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده، مرگ‌و‌میر کودکان به دلیل شرایط جراحی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بسیار بیشتر از کشورهای پردرآمد است. شایع‌ترین اختلالات جسمی در کودکان از جمله فتق، آپاندیسیت و مشکلات روده مانند انسداد، در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است؛ این بیماری‌ها می‌تواند از ابتدای تولد ایجاد شده یا اینکه کودکان بعداً به آنها مبتلا شده باشند. طبق مطالعات، در حالی که مرگ‌و‌میر ناشی از اختلالات معده در کودکان در کشورهای غنی تنها دو درصد را شامل می‌شود این رقم برای قاره سیاه 5 /75 درصد است. بر این اساس، آفریقا باید تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادی را برای جلوگیری از مرگ‌و‌میر کودکان بهبود ببخشد. دکتر «ویلیام اپیدو منسا» (William Appeadu-Mensah) نویسنده و مدرس ارشد گروه جراحی در دانشگاه غنا می‌گوید: جراحی‌های به‌موقع می‌تواند به رفع انسداد روده و معده در کودکان کمک کرده و جانشان را نجات دهد. به گفته او، 7 /1 میلیارد کودک در جهان در صورت ضرورت، به مراقبت‌های جراحی ایمن و مقرون به‌صرفه دسترسی ندارند. تقریباً یک‌سوم مرگ‌و‌میر کودکان بر اثر بیماری‌های مادرزادی در جهان متعلق به کشورهای آفریقایی واقع در جنوب صحراست که بیش از ۵۰ درصد جمعیت آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. این مطالعه که به‌تازگی در مجله BMJ Global Health در ماه سپتامبر منتشر شد از ۵۱ بیمارستان ارائه‌دهنده خدمات جراحی اطفال در ۱۹ کشور در جنوب صحرای آفریقا انجام شده و مربوط به دوره زمانی اکتبر ۲۰۱۶ تا آوریل ۲۰۱۷ است. 

♦♦♦

ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه باکو گفت: باکو متوجه سیگنال‌های مثبت ارمنستان در خصوص مرزبندی است و به حصول یک راهکار سازنده برای این مشکل امید دارد.

ایلنا: «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر سودان، ضمن اعلام اینکه کشورش آب کافی برای تامین نیاز شهروندان ندارد افزود: «سودان با وجود منابع آبی خود حتی باید آب را به کشورهای دیگر صادر کند، اما اوضاع کنونی کشور دلیل کافی برای وضع یک استراتژی جامع جهت حفظ تمام منابع آب کشور برای حفظ هر قطره آب است.»

فارس: بر اساس گزارش‌های سازمان‌های قرقیزستان، مهاجرت کاری در بین زنان این کشور متاثر از فرآیندهای سیاسی، اقتصادی و جمعیتی در قرقیزستان 40 درصد افزایش داشته است.

فارس: «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در دیدار با «سرگئی لاوروف» درباره وضعیت سوریه تاکید کرد که مصر علاقه‌مند به خروج سوریه از بحران فعلی است و با اشاره به اینکه سوریه بخش جدایی‌ناپذیر امنیت ملی عربی است، روابط سوریه و مصر را بااهمیت و از ارکان همکاری و حفظ امنیت ملی عربی خواند.

ایسنا: ارتش سوریه در پاسخ به نقض آتش‌بس ادلب از سوی «جبهه‌النصره»، مواضع این گروهک تروریستی در «سهل الغاب» را هدف حملات موشکی خود قرار داد

ایلنا: رئیس‌جمهوری الجزایر دستور داد حریم هوایی این کشور به روی تمامی هواپیماهای نظامی فرانسه که در چارچوب عملیات برخان عازم منطقه ساحل آفریقا هستند، بسته شود.

ایسنا: وزارت دفاع آمریکا در واکنش به نقض حریم هوایی تایوان از سوی چین و تحرکات جنگنده‌های چینی بر فراز تایوان اعلام کرد که فعالیت‌های نظامی فزاینده چین در نزدیکی تایوان، باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

ایرنا: طبق اعلام کمیته انتخابات وزارت کشور قطر،‌ با وجود تایید صلاحیت ۲۸ زن برای شرکت در انتخابات، نامزدهای مرد برای ۳۰ کرسی مجلس رای بیشتری آورده‌اند و زنان در تصاحب کرسی‌ها شکست خوردند.

ایسنا: برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، در سخنانی به وجود نقص ساختاری در نظام فعلی در این کشور اذعان کرد و در عین حال روابط با آمریکا را مهم خواند.

ایلنا: نتایج نظرسنجی روزنامه نشنال‌اینترست از کارشناسان با اعلام اینکه که جنگ سرد در راه است و این‌بار بین ایالات متحده و چین خواهد بود نتیجه‌گیری کرد: هیچ یک از دو طرف به دنبال جنگ نیستند، و نزاع‌ها در سطح جنگ سرد باقی می‌ماند و عمدتاً شامل زمینه‌های اقتصادی، تکنولوژیک و سیاسی می‌شود.

♦♦♦

رزمایش مشترک در قفقاز

خبرگزاری فارس نوشت: وزارت دفاع باکو از برگزاری یک رزمایش دیگر با ترکیه و گرجستان خبر داد. این رزمایش در «تفلیس»، پایتخت گرجستان با حضور پرسنل نظامی جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان آغاز و در طول رزمایش حفاظت از پروژه‌های اقتصادی منطقه و انواع رزم در شرایط سخت تمرین خواهد شد. باکو در حالی این رزمایش را با گرجستان و ترکیه آغاز کرده که روزهای 13 تا 16 مهرماه در نخجوان با ارتش ترکیه رزمایش نظامی برگزار می‌کند. بین روزهای پنجم تا هشتم اکتبر، مرحله جدیدی از رزمایش با عنوان «برادری استوار ۲۰۲۱» در نخجوان برگزار خواهد شد و هدف از این رزمایش، توسعه همکاری میان نیروهای مسلح ترکیه و باکو است.

 

بازداشت رهبر «انقلاب گل رز»

شرق نوشت: پس از چند ساعت سردرگمی، تکلیف میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان معلوم شد؛ دولت این کشور اعلام کرد ساکاشویلی بازداشت شده است. او در آستانه انتخابات حساس شهرداری‌ها، به گرجستان بازگشته بود تا علیه حزب حاکم «رؤیای گرجستان» فعالیت کند. ایراکلی گاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان، خبر بازداشت ساکاشویلی را حدود ۱۸ ساعت پس از آن اعلام کرد که رئیس‌جمهوری سابق در صفحه فیس‌بوک خود گفته بود به کشور بازگشته و فیلمی از خودش در بندر باتومی در غرب کشور منتشر کرده بود. مقامات گرجستان و اوکراین تا چندین ساعت بازگشت ساکاشویلی به کشور را انکار کردند. مقامات وزارت کشور گرجستان گفتند اگر هم بازگردد بلافاصله بازداشت می‌شود. حالا آنها ظاهراً به وعده خود وفا کرده‌اند.

 

اعتراض برزیلی‌ها علیه «بولسونارو»

ایران نوشت: ده‌ها هزار معترض برزیلی با برپایی تظاهرات در خیابان‌های شهرهای بزرگ این کشور، خواهان استیضاح ژائر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل شدند. اعتراض‌ها علیه بولسونارو در حالی افزایش یافته است که شیوع کرونا در برزیل تاکنون موجب مرگ بیش از 600 هزار شهروند این کشور شده است. این آمار که همچنان نیز روند تصاعدی را طی می‌کند، ناشی از سیاست‌های بولسونارو در قبال این پاندمی است. نادیده گرفتن این بیماری نه‌تنها موجب مرگ هزاران نفر در این کشور شده که ضربه‌های سهمگینی نیز بر پیکر اقتصاد آن وارد کرده است. تاکنون بیش از 100 درخواست برای استیضاح بولسونارو به پارلمان برزیل تحویل داده شده است اما رئیس پارلمان برزیل از به جریان انداختن آنها خودداری کرده است.

 

اردن؛ هاب جدید انرژی خاورمیانه

همشهری نوشت: اردن طی سال‌های آینده به یکی از کانون‌های صادرات و انتقال انرژی در سطح منطقه تبدیل خواهد شد. ساخت خط لوله انتقال نفت از عراق به بندر عقبه (و پس از آن صادرات نفت به مقاصد مختلف نظیر لبنان، ترکیه و حتی اروپای شرقی با هزینه‌ای کمتر نسبت به گذشته)، توسعه زیرساخت‌های تولید برق، افزایش ظرفیت بنادر اردن، تقویت پالایشگاه‌های داخلی به‌منظور دریافت نفت خام از عراق و صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای مجاور و البته تکمیل خط لوله گاز از مبدأ مصر، صادرات گاز مصر از طریق اردن به لبنان و سوریه و همچنین صادرات برق تولید‌شده در اردن به عراق، لبنان و فلسطین تا پیش از سال 2024 بخش مهم دیگری است.