شناسه خبر : 36512 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دورکاری در هتل

تجمل با لپ‌تاپ

خانم کارمند پرمشغله نگاهی به ساعت لپ‌تاپ می‌اندازد و می‌بیند که حدود یک بعد ‌از ظهر است. زمان ناهار فرارسیده است. بنابراین گوشی را برمی‌دارد و با اتاق خدمات صحبت می‌کند. بیست دقیقه بعد ناهار گرم از راه می‌رسد. دیگر نیازی نیست که آشپزی کند و ظرف‌ها را بشوید.

اگر این تصویر به مذاق شما خوش بیاید شما یکی از مشتریان بالقوه چند گروه هتلی هستید که تلاش می‌کنند افراد را مجاب سازند یکی از اتاق‌هایشان را به عنوان دفتر کار اجاره کنند. این دیدگاه از بسیاری جهات منطقی می‌نماید. تعداد مهمانان هتل در دوران همه‌گیری کاهش یافته است و برای برخی کارمندان بسیار دشوار (یا کسل‌کننده) است که هر روز پشت میز آشپزخانه بنشینند.  هتل‌های بزرگ زنجیره‌ای به سرعت اندازه این بازار را ارزیابی می‌کنند. هیلتون خدمت جدیدی را با عنوان «فضای کار» در آمریکا، بریتانیا و کانادا معرفی کرده است که به کارمندان این امکان را می‌دهد از امکانات ورزشی و استخر یا تخفیف در کرایه دوچرخه استفاده کنند. هتل‌های زنجیره‌ای ویندهام (Wyndham) در کالیفرنیا، فلوریدا و کارولینای جنوبی بسته‌های خدمات را به کارمندان ارائه می‌دهد.

هتل‌ها از دیرباز پول خوبی را از بازار کسب‌وکار به‌دست می‌آورند. آنها میزبان مسافران تجاری، کنفرانس‌ها و گردهمایی اعضای تیم‌ها هستند. همچنین آنها فهمیده‌اند که باید سیگنال وای‌فای قدرتمندی داشته باشند تا پاسخگوی تجارت‌پیشگان عاشق لپ‌تاپ باشد. اما اجاره‌ دادن اتاق‌ها در آن روزها بخشی متفاوت از این بازار بود و بیشتر پشت میزنشینان تنها را دربر می‌گرفت.

نویسنده این مقاله بخشی از مطلب خود را در هتل لوکس سوفیتل سنت جیمز در غرب لندن نوشت. این هتل قطعاً می‌تواند مکان دنج فوق‌العاده‌ای را در اختیار کسانی بگذارد که توانایی پرداخت 299 پوند در روز و 50 پوند دیگر برای صبحانه، ناهار و نوشیدنی را دارند. سوئیت نویسنده یک میزکار با چاپگر و کاغذ خردکن به همراه یک میز چهارنفره، دو صندلی راحتی و یک مبل داشت. ابزارهای کوچک و زیبای دیگر شامل خودکار اضافی، نوارچسب، قیچی و منگنه می‌شدند. تمام کارکنان هتل ماسک زده‌اند و فاصله ایمنی را رعایت می‌کنند. اتاق به طرز خارق‌العاده‌ای ساکت بود و هیچ چیز تمرکز فرد را به هم نمی‌زد. این امکانات بسیار خوب هستند اما قطعاً از توان مالی یک کارمند عادی که دوست دارد از سروصدای ساختمان‌سازی در اطراف یا کودکان در زمان تعطیلی مدارس به دور باشد فراتر می‌روند. گزینه ارزان‌تری در هتل سوفیتل به مبلغ 199 پوند وجود دارد اما باز هم مستلزم آن است که سیاست هزینه‌کرد شرکت بسیار سخاوتمندانه‌ باشد. اگر شما شاغل تمام‌وقت باشید احتمالاً می‌توانید به اداره بازگردید و هیچ هزینه اضافی نپردازید و اگر آزاد کار می‌کنید به سادگی می‌‌توانید به نزدیک‌ترین کافی‌شاپ بروید. جایی که نشستن با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فقط به بهای چند کاپوچینو تمام می‌شود.  کافه‌های سنتی گزینه دیگری برای کارمندان بریتانیایی هستند. برخی از این کافه‌ها با پیشنهاد بسته «میز کار داغ» تلاش می‌کنند کسب‌وکارشان را رونق بیشتری بدهند. یک مهمان‌پذیر کوچک در شهر وارینگتون در شمال غرب انگلستان بسته‌ای با مبلغ روزانه 12 پوند ارائه می‌دهد که حاوی یک وعده غذا، قهوه نامحدود و اینترنت است. البته این مکان‌ها به هیچ عنوان برای تمرکز مناسب نیستند و حتی ادارات دارای نقشه باز در مقایسه با آنها صومعه محسوب می‌شوند.  اکثر بریتانیایی‌ها به یک کافه سنتی نزدیک هستند. در مقابل، نویسنده این مطلب که در مکانی تجملی آن را نوشت مجبور شد راه درازی را تا سنت جیمز طی کند. عدم نیاز به رفت‌و‌آمد روزانه یکی از مزیت‌های بزرگ قرنطینه برای کارمندان است. بنابراین اتاق‌های هتل در صورتی جذابیت دارند که در فاصله کوتاهی باشند. یعنی هتل باید به جای مرکز شهر در حومه قرار گیرد. از طرف دیگر، هتل‌های حومه معمولاً ارزان‌ترند. هیلتون یک بسته کاری در غرب لندن در هتل هامپتون با قیمت 45 پوند در روز پیشنهاد می‌دهد.

حتی در این صورت نیز بازار این تجارت بسیار کوچک خواهد بود.  ماندن در منزل به کارمندان امکان می‌دهد تمام وسایل آسایش مورد نظر از قبیل کتاب، خوراکی کوچک و چای مورد علاقه را در دسترس داشته باشند.  علاوه بر این، ماندن تنها در یک اتاق هتل شاید برای تمرکز خوب باشد اما در مقایسه با محیط آشنای منزل حس شدید انزوا را به همراه دارد. شاید گاهی اوقات اندکی انزوا خوشایند باشد. به عنوان مثال،‌ نویسندگان برای تکمیل شاهکارهایشان به یک کلبه می‌روند. کارمندانی که باید پروژه بزرگی را به اتمام رسانند ممکن است خلوت یک اتاق هتل را ترجیح دهند به ویژه اگر پروتکل‌های کووید 19 به اندازه کافی در اداره رعایت نشود و نتواند دغدغه‌های آنها را فرونشاند. هتل‌ها می‌توانند مکان مناسبی برای مصاحبه‌های شغلی باشند به شرط آنکه شرکت‌ها به مقررات دولتی فاصله‌گذاری اجتماعی احترام بگذارند.

برای افراد متواضعی مانند نویسنده این مطلب خانه هنوز هم گزینه مناسب برای کار کردن خواهد بود حتی اگر مستلزم شستن ظرف‌ها باشد. در واقع الان وقتش است که نوشتن را کنار و کتری را بار گذاریم.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها