شناسه خبر : 26895 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درد ارزی

افزایش نرخ بهره آرژانتین برای حمایت از پزو

بانک مرکزی آرژانتین برای سومین‌بار در دو هفته اخیر نرخ بهره را افزایش داد و آن را به 40 درصد رساند تا در میان تورم رو به رشد از سقوط بیشتر پزو (واحد پول این کشور) جلوگیری کند. هفته گذشته بانک مرکزی آرژانتین هزینه‌های استقراضی را از 25 /30 به 25 /33 درصد افزایش داد. این در حالی بود که در ماه آوریل این نرخ 25 /27 درصد شده بود.

بانک مرکزی آرژانتین برای سومین‌بار در دو هفته اخیر نرخ بهره را افزایش داد و آن را به 40 درصد رساند تا در میان تورم رو به رشد از سقوط بیشتر پزو (واحد پول این کشور) جلوگیری کند. هفته گذشته بانک مرکزی آرژانتین هزینه‌های استقراضی را از 25 /30 به 25 /33 درصد افزایش داد. این در حالی بود که در ماه آوریل این نرخ 25 /27 درصد شده بود. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی پول‌های خود را از بازار ارز کشورهای در حال ظهور خارج و به دلار تبدیل می‌کنند تا از افزایش نرخ بهره اخیر فدرال‌رزرو سود ببرند، پزو با افت شدیدی در چند هفته اخیر مواجه شده است. با وجود این، در روزهای اخیر آرژانتینی‌های بی‌قرار برای تبدیل پزوی خود به دلار به صرافی‌ها هجوم آورده‌اند.

آرژانتین به دلیل رشد اقتصادی آهسته‌اش و همچنین داشتن یکی از بالاترین نرخ‌های تورم دنیا به شدت تحت فشار قرار گرفته است. نرخ تورم سالانه در حال حاضر 4 /25 درصد گزارش شده است. 

در حال حاضر این کشور در میان برنامه اصلاحات اقتصادی طرفدار بازاری است که ماریسیو ماکری، رئیس‌جمهور این کشور در دستور کار دولت قرار داده است، این در حالی است که پس از آخرین افزایش نرخ بهره، نیکلاس دوژون، وزیر خزانه‌داری آرژانتین اعلام کرد دولت در نظر دارد نرخ تورم را در پایان سال جاری به 15 درصد کاهش دهد. بانک مرکزی آرژانتین اعلام کرده برای رسیدن به این هدف به استفاده از تمامی ابزارها و اختیارات خود ادامه می‌دهد. با این حال افزایش نرخ بهره، اندکی توانسته موجب تقویت پزو شود، در بازار ارز آرژانتین هر دلار معادل 23 پزو معامله می‌شد که در نتیجه افزایش نرخ بهره این نرخ به 7 /21 پزو کاهش پیدا کرد. با وجود این، پزو همچنان بدترین عملکرد را در میان ارزهای کشورهای در حال توسعه در سال جاری به نام خود ثبت کرده به طوری که ارزش این واحد پولی از ماه ژانویه تاکنون حدود 19 درصد افت داشته است. دوژون همچنین اعلام کرد دولت در نظر دارد هدف کسری بودجه خود را از 2 /3 به 7 /2 درصد GDP کاهش دهد که این به معنای آن است که نیاز دولت به استقراض در مقایسه با سال گذشته سه میلیارد پوند کمتر خواهد بود. ادوارد گلاسوپ، اقتصاددان حوزه آمریکای لاتین در موسسه اقتصادی کپیتال اکونومیکس در این رابطه اعلام کرد: «ریسک‌های احاطه‌کننده پزو (کسری حساب جاری و بودجه بزرگ، بار بدهی دلاری سنگین، تورم بالای افسارگسیخته و...) برای مدتی کمرنگ شده است. شگفتی واقعی این است که تا چه حد اوضاع به یکباره و به سرعت از مهار دولت خارج شود.» 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها