شناسه خبر : 24482 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

غنایم نفتی

از سرگیری صادرات نفت کردستان عراق به ترکیه

بر اساس اعلام یک مامور ارشد بندری، صادرات نفت از منطقه کردستان عراق پس از وقفه در اوایل روز دوشنبه از سرگرفته شد. موضوعی که بلاتکلیفی‌ها را در خصوص جابه‌جایی خطوط لوله از دومین تولیدکننده بزرگ اوپک افزایش داد.

بر اساس اعلام یک مامور ارشد بندری، صادرات نفت از منطقه کردستان عراق پس از وقفه در اوایل روز دوشنبه از سرگرفته شد. موضوعی که بلاتکلیفی‌ها را در خصوص جابه‌جایی خطوط لوله از دومین تولیدکننده بزرگ اوپک افزایش داد. منطقه نیمه‌خودمختار کردستان عراق روز دوشنبه پمپاژ نفت به بندر جیهان ترکیه را در حالی از سرگرفت که جابه‌جایی نفت خام به این بندر دریای مدیترانه از نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه متوقف شده بود. بر اساس اعلام مامور ارشد این بندر میزان جریان نفتی مشخص نبوده است. توقف صادرات در حالی صورت گرفته بود که چند روز پیش سربازان ارتش عراق میادین نفتی را از مبارزان کرد در شمال عراق و منطقه درگیر نبرد کرکوک پس گرفته بودند. یک روز قبل از توقف صادرات، به طور متوسط روزانه 264 هزار بشکه نفت خام از خطوط لوله به ترکیه انتقال پیدا می‌کرد که کمتر از نصف سطح معمول روزانه 600 هزار‌بشکه‌ای بود. 

صادرات از کرکوک که از طریق شبکه انتقال مشابه به جیهان صورت می‌گیرد در روز دوشنبه متوقف شده بود. دولت مرکزی عراق همه‌پرسی استقلال کردستان در ماه سپتامبر را به رسمیت نشناخته و سربازان خود را در اوایل ماه جاری برای تصاحب منطقه غنی از نفت کرکوک از نیروهای کرد به این منطقه فرستاده بود. دولت مرکزی از هفته گذشته استخراج نفت از میدان آوانا در کرکوک را از طریق خطوط لوله عملیاتی دولت منطقه‌ای کردستان آغاز کرد. این اولین نشانه بهبود تولید نفت در منطقه کرکوک بود، منطقه‌ای که از دیرباز یک نقطه نزاع میان جوامع عرب، کرد و ترکمن بوده است. هرگونه افزایش تولید در مناطق شمالی عراق می‌تواند فشارها را بر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان متحد این سازمان به منظور از بین بردن عرضه مازاد جهانی و تقویت قیمت نفت خام بیشتر کند. کرکوک دربرگیرنده قدیمی‌ترین میادین نفتی عراق است و این در حالی است که منطقه نیمه‌خودگردان کردستان عراق می‌تواند از ذخیره 45 میلیارد بشکه نفت خام در این منطقه نگهداری کند. حجمی که بیش از کل ذخایر نیجریه خواهد بود. عراق اکثر تولید روزانه 47 /4 میلیون‌بشکه‌ای خود را از میادین نفتی جنوبی خود استخراج می‌کند و آن را از طریق دریا از بندر بصره در خلیج فارس انتقال می‌دهد. پیش از آغاز درگیری‌های کرکوک مناطق نفتی شمال عراق به طور میانگین حدود 600 هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کرد که نیمی از آن از منطقه کردستان عراق و مابقی آن از استان کرکوک تامین می‌شد. نیروهای پیشمرگه کرد در سال 2014 زمانی که ارتش عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش مواضع خود را در این استان ترک کرد،‌ وارد کرکوک شدند. 

دراین پرونده بخوانید ...