شناسه خبر : 35904 لینک کوتاه

بحران در قره‌باغ

پیشتازی ۱۶درصدی بایدن از ترامپ در فاصله یک ماه تا انتخابات

کمتر از یک ماه مانده به موعد اصلی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نتیجه نظرسنجی شبکه «سی‌ان‌ان» نشان داد که جو بایدن ۱۶ درصد از دونالد ترامپ جلو افتاده است. به گزارش فارس، جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) آمریکا بر اساس تازه‌ترین نتیجه نظرسنجی‌ها در این کشور از رقیب خود ۱۶ درصد پیش است. به نوشته پایگاه پولیتیکو، نتیجه نظرسنجی شبکه «سی‌ان‌ان» حاکی از آن است که نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توانسته اختلاف با رئیس‌جمهور جمهوریخواه را بیشتر کند. بنابر نتیجه این نظرسنجی، ۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان آمریکایی اعلام کردند که آنها از جو بایدن حمایت می‌کنند و ۴۱ درصد گفتند که از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند. طبق نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی در آمریکا، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری توانسته اختلاف و پیشتازی خود را در برابر رئیس‌جمهور و نامزد جمهوریخواه این انتخابات به ۱۶ درصد برساند. در نظرسنجی سابق همین شبکه که اواخر آگوست و اوایل سپتامبر گرفته شده بود، بایدن با اختلاف ۸ درصد پیش بود؛ او ۵۱ درصد را کسب کرد و سهم ترامپ ۴۳ درصد بود.

 

بیش از چهار میلیون آمریکایی رای داده‌اند

ارقام مربوط به رای‌گیری زودهنگام انتخابات آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها با سرعتی بی‌سابقه برای رای دادن پیش از رسیدن موعد برگزاری انتخابات در سوم نوامبر اقدام کرده‌اند که این نشان‌دهنده احتمال شکسته شدن رکورد شرکت رای‌دهندگان در این رویارویی انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که کمتر از چهار هفته تا روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی مانده، طبق اعلام «پروژه انتخابات آمریکا» که به جمع‌آوری داده‌های رای‌گیری زودهنگام می‌پردازد، بیش از چهار میلیون آمریکایی طی رای‌گیری زودهنگام مربوط به این انتخابات تاکنون رای داده‌اند که بیش از ۵۰ برابر بیشتر از رقم ۷۵ هزار رای مربوط به همین دوره زمانی مشابه برای انتخابات سال ۲۰۱۶ است. مایکل مک‌دونالد، مدیر پروژه مذکور از دانشگاه فلوریدا، گفت محرک این تغییر، گسترش رای‌گیری زودهنگام و پستی در تعداد زیادی از ایالات به عنوان یک شیوه ایمن رای دادن در زمان همه‌گیری ویروس کرونا و شوق تاثیرگذاری بر آینده سیاسی دونالد ترامپ بوده است. او خاطرنشان کرد: ما هرگز تاکنون ندیده بودیم این تعداد زیاد از مردم بیایند و اینقدر زودتر از موعد انتخابات رای بدهند. مردم زمانی در انتخابات رای می‌دهند که تصمیمشان را گرفته باشند و می‌دانیم که خیلی از مردم خیلی وقت پیش تصمیمشان را گرفته‌اند و درباره ترامپ قضاوت کرده‌اند.

 

در صورت ادامه بیماری ترامپ مناظره‌ای در کار نیست

نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات‌های آمریکا گفت، در صورت ادامه ابتلای دونالد ترامپ به کووید ۱۹ مناظره بعدی با این رئیس‌جمهوری باید لغو شود. تیم بایدن تدابیر احتیاطی برای عدم ابتلای او به این بیماری را افزایش داده است. به گزارش رویترز، جو بایدن گفت مناظره ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) در میامی باید تحت تدابیر بهداشتی سفت و سخت برگزار شود و ابتلای ترامپ به کرونا و موجی از ابتلای دیگر مقام‌های کاخ سفید را یک مشکل بسیار جدی توصیف کرد. این نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر پس از کمپین در پنسیلوانیا به خبرنگاران گفت: اگر او هنوز کووید 19 داشته باشد، ما نباید مناظره داشته باشیم. نمی‌دانم الان وضعیت رئیس‌جمهور ترامپ چطور است. نمی‌دانم وضعیت او چیست. قطعاً مشتاق هستم که با او مناظره داشته باشم اما فقط امیدوارم که تمام پروتکل‌ها رعایت شود. سخنگوی کمپین ترامپ در واکنش به اظهارات بایدن گفت: ترامپ در سلامت خواهد بود و به آنجا خواهد رفت. بایدن نمی‌تواند از زیر آن شانه خالی کند و حافظان او در رسانه‌ها نمی‌توانند او را پوشش دهند.

 

نظر پزشک ترامپ درباره وضعیت سلامتی‌اش

پزشک دونالد ترامپ گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از بازگشت به کاخ سفید بعد از سه روز ماندن در بیمارستان هیچ علائم کووید ۱۹ را نشان نداده است. او اضافه کرد: وضعیت سلامتی او عموماً «بسیار خوب» است. کانلی که یک افسر نیروی دریایی است، گفت: تیم پزشکان با رئیس‌جمهوری دیدار داشت. او در بیانیه‌ای که کاخ سفید صادر کرد، گفت: ترامپ اولین شب آرام در منزل را گذرانده و امروز هیچ علائمی نشان نداده و همچنان علائم حیاتی باثباتی دارد و به‌طور کامل بهبودی به شکلی بسیار خوب ادامه دارد.

 

ارمنستان از احتمال امتیازدهی در مساله قره‌باغ خبر داد

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که کشورش ممکن است در خصوص مساله قره‌باغ امتیازاتی بدهد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، پاشینیان گفت: ارمنستان ممکن است در خصوص موضوع قره‌باغ امتیازاتی بدهد؛ در صورتی که آذربایجان نیز آمادگی انجام عمل مشابه را داشته باشد. نخست‌وزیر ارمنستان پیشتر در سفری به قره‌باغ با مسوولان سیاسی و نظامی این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرده بود. در همین ارتباط «جیهون بایرام‌اف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به درگیری‌های نیروهای این کشور و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، گفت: نیروهای ارمنستان باید از سرزمین‌های اشغال‌شده جمهوری آذربایجان خارج شوند و این یک خط قرمز برای کشورمان است و به مبارزه در این زمینه تا تحقق این مهم ادامه خواهیم داد. بایرام‌اف در نشست خبری مشترک با «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در باکو، افزود: با وجود اینکه از سال ۱۹۹۴ میلادی شاهد موضع غیرسازنده ارمنستان در مذاکرات حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ بودیم، اما از سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی مقام‌های سیاسی و نظامی جدید این کشور لطمه جدی به این مذاکرات وارد شد. بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد.

 

هشدار روسیه درباره تبدیل شدن قره‌باغ به پایگاه افراط‌گرایان

پس از آنکه رئیس اطلاعات خارجی روسیه گفت، قره‌باغ احتمالاً به یک سکوی پرتاب برای شبه‌نظامیان برای ورود به روسیه بدل می‌شود، کرملین یک درخواست جدید را برای پایان خصومت در داخل و اطراف این منطقه مورد مناقشه صادر کرد و پوتین خواهان آتش‌بس فوری شد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسکو پس از مرگبارترین درگیری‌ها در ۲۵ سال گذشته بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان که وارد دهمین روز خود شد، هشدار داد. خبرگزاری فرانسه بعداً گزارش داد ارمنستان تنها زمانی پیشنهاد سازش می‌دهد که جمهوری آذربایجان هم آماده چنین کاری باشد. خبرگزاری فرانسه به جزئیات این پیشنهاد که از سوی نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان مطرح شده، اشاره‌ای نکرده است. باکو گفته تنها زمانی نبرد را متوقف می‌کند که ارمنستان برای خروج از قره‌باغ یک زمان مشخص را اعلام کند.

 

۸۸ درصد شهروندان عربی مخالف سازش با رژیم صهیونیستی هستند

مرکز مطالعات و تحقیقات سیاست‌های عربی در دوحه قطر طی نظرسنجی‌ای که در چند کشور عربی انجام داده، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۸۸ درصد از اعراب با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند. به گزارش ایرنا به نقل از القدس العربی، این نظرسنجی توسط مرکز مطالعات و تحقیقات سیاست‌های عربی در دوحه در ۱۳ کشور عربی شامل موریتانی، مغرب، الجزایر، تونس، مصر، سودان، فلسطین، لبنان، اردن، عراق، عربستان، کویت و قطر انجام شده است. بر اساس این گزارش، ۲۸ هزار شهروند زن و مرد از کشورهای عربی فوق‌الذکر در محدوده زمانی نوامبر ۲۰۱۹ تا جولای ۲۰۲۰ در این نظرسنجی که با مصاحبه حضوری انجام‌شده شرکت کرده‌اند. ۹۰۰ کارشناس زن و مرد مسوول انجام این نظرسنجی بوده‌اند. بنا بر اعلام این مرکز، ۸۸ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند مخالف به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی هستند. همچنین ۸۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی سیاست‌های رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای امنیت و ثبات کشورهای عربی و ۸۱ درصد نیز سیاست‌های آمریکا را تهدیدی برای امنیت و ثبات خود می‌دانند.

 

هشدار مقتدی صدر درباره بروز «فتنه» در کربلا

به دنبال اخلالگری برخی تظاهرات‌کنندگان در مقابل حرم حسینی در کربلا، رهبر جریان صدر عراق نسبت به وجود فتنه در این استان هشدار داد. مقتدی صدر نوشت: گروهی از نفوذی‌ها در صف تظاهرات‌کنندگان «انقلاب اکتبر» با افکار منحرف و تمایلات داعشی و بعثی و با همراهی برخی از خرابکاران از مناطق مختلف درصدد سوءاستفاده از مناسبت‌های مذهبی در کربلا هستند و قصد دارند آن را به سمت تحقق منافع شوم و مخالف با دین خود سوق دهند. وی افزود: نیروهای امنیتی باید از مقدسات حفاظت کنند چراکه این آغاز فتنه‌ای است که با حمایت‌های مشکوک خارجی برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. سایر انقلابی‌ها نیز باید از این افراد اعلام برائت کنند. مقتدی صدر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این دو مساله محقق نشود به شیوه خاص خودم مداخله خواهم کرد. در همین راستا، بخش رسانه امنیتی عراق وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای درباره حوادث کربلا نوشت: شماری از معترضان که از استان‌های مختلف به کربلا آمده بودند در جریان مراسم زیارت اربعین حسینی در شهر کربلا در میدان «التربیه» این شهر تجمع کردند و به سمت «باب » حرکت کردند و قصد داشتند از طریق درهایی که برای ورود در نظر گرفته نشده‌اند وارد حرم مطهر امام حسین(ع) شوند.

 

نخست‌وزیر قرقیزستان استعفا داد

به دنبال اعتراضات به نتیجه انتخابات پارلمانی در قرقیزستان، نخست‌وزیر جدید این کشور که از مخالفان دولت پیشین به‌ شمار می‌آمد، به این سِمت انتخاب شد. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات پارلمانی در قرقیزستان، پارلمان این کشور هم‌اکنون چهره مخالف دولت یعنی «سدیر جباروف» (Sadyr Zhaparov) را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، میکیتیبک عبدیلدایف رئیس جدید پارلمان قرقیزستان اعلام کرد: «کوباتبک بورونوف» نخست‌وزیر از سِمت خود استعفا داده است. «سدیر ژاپاروف» به تازگی و در بحبوحه اعتراضات مردمی توسط مخالفان از زندان آزاد شده است. این در حالی است که «دستان بیگ جومایکوف» رئیس پارلمان قرقیزستان عصر روز سه‌شنبه در پی تظاهراتی که پس از اعلام نتایج انتخابات اخیر پارلمانی، سرتاسر این کشور را فرا گرفت، از منصب خود استعفا داد. از سوی دیگر «ولادیمیر زین‌الدین‌اف» سخنگوی سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرد که این سازمان با نگرانی از اتفاقات اخیر قرقیزستان، تحولات این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند.

 

استقبال یونان از اقدام مثبت ترکیه در مسیر تنش‌زدایی در مدیترانه

نخست‌وزیر یونان در دیدار با دبیر کل ناتو خواستار جدی شدن گام‌های تنش‌زدای ترکیه در شرق مدیترانه شد. به گزارش فارس، نخست‌وزیر یونان در دیدار با دبیرکل ناتو از اقدامات تنش‌زدای ترکیه در شرق مدیترانه استقبال کرد. به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره» «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان بعد از گفت‌وکو با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در آتن گفت: «کشور ما از گام‌های مثبت ترکیه در تنش‌زدایی استقبال می‌کند.» نخست‌وزیر یونان با تاکید بر پایبندی کشورش بر حل تنش‌ها از طریق دیپلماتیک و گفت‌وگو اظهار داشت: «باید دید آیا این یک حرکت صادقانه یا یک مانور کوتاه‌مدت است.» نخست‌وزیر یونان ادامه داد: «بستن مسیر بحران و گشودن راه‌حل مربوط به ترکیه است. ما مایل به مشاهده مسیر دوم هستیم و خوش‌بین هستم که راهی است که ما طی خواهیم کرد که به سود دو ملت خواهد بود.»

♦♦♦

ایرنا: «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از پیامدهای رکود اقتصادی در سوریه، اعلام کرد که ۱۱ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

فارس: مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا شخصاً تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به‌شمار می‌رود، گفت که کاخ سفید به مرکز گسترش کرونا در آمریکا تبدیل شده است.

ایسنا: رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، او تمام اسناد مرتبط با تحقیقات فدرال در مورد مداخله انتخاباتی روسیه و استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی برای ایمیل‌های دولتی را از حالت محرمانه خارج کرده است.

ایلنا: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با «توشیمیتسو موته‌گی»، وزیر خارجه ژاپن از «یوشیهیده سوگا»، نخست‌وزیر این کشور تقدیر و وی را نیرویی عالی برای جهان توصیف کرد.

فارس: وزارت خارجه ترکیه گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا درباره پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را جانبدارانه و غیرسازنده توصیف کرد.

ایرنا: رایزنی برای تشکیل دولت جدید لبنان به هفته پیش‌رو موکول شد. ریاست‌جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که میشل عون رئیس‌جمهوری این کشور پنجشنبه (۱۵ اکتبر  /۲۴ مهر) را به عنوان تاریخ برگزاری رایزنی‌های پارلمانی برای تعیین نخست‌وزیر جدید تعیین کرد.

ایرنا: «جبریل الرجوب» دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح از تصمیم این جنبش برای لغو همه توافق‌ها با رژیم صهیونیستی خبر داد. الرجوب گفت: ما به دنبال ایجاد مشارکت ملی فلسطین با گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و تشکیل یک جبهه سیاسی واحد هستیم.

ایسنا: وزارت خارجه روسیه با اشاره به گزارش جدید سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد، «فانتزی مسمومیت احتمالی ناوالنی بر اساس یک سناریوی توطئه از پیش طراحی‌شده» پیش می‌رود.

ایلنا: رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد که ترکیه عناصر تروریستی را از سوریه و کشورهای دیگر برای شرکت در جنگ منطقه قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان اجیر می‌کند.

ایسنا: دونالد ترامپ «نژادپرست» است و «ترس و سردرگمی» در ذهن آمریکایی‌ها می‌کارد. این سخنانی بود که از سوی میشل اوباما، بانوی اول پیشین آمریکا بیان شده است؛ آن‌هم در زمانی که کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است.

فارس: عضو پارلمان عراق گفت که آمریکا با تهدید به بستن سفارتخانه خود در بغداد به دنبال اعمال فشار بر دولت بغداد است.

♦♦♦

سفیر گمشده کره شمالی در کره جنوبی پیدا شد

ایسنا نوشت: یک قانونگذار در سئول گفت: سفیر سابق کره شمالی در ایتالیا که اواخر سال ۲۰۱۸ در رم ناپدید شد، در حال حاضر در کره جنوبی به سر می‌برد. «ها تائه کئونگ» تاکید کرد: مشخص شد که سفیر سابق «جو سونگ جیل»، در جولای گذشته وارد کره جنوبی شده و تحت حفاظت دولت است. چندین منبع آگاه نیز بعدتر گفتند حقیقت دارد که جو با همسرش و از طریق یک کشور سوم، وارد کره جنوبی شده است. اگر درستی این موضوع تایید شود، جو یکی از بالاترین مقامات کره شمالی خواهد بود که در کره جنوبی ساکن می‌شود. با وجود این یک مقام سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی گفت که «ما نمی‌توانیم این موضوع را تایید کنیم».

 

سخنان مکرون بی‌احترامی به مسلمانان است

ایرنا نوشت: رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه درباره اسلام گفت: سخنان «امانوئل مکرون» بی‌احترامی به مسلمانان است. «رجب طیب اردوغان» گفت: سخنان مکرون در شهری که اکثریت آن مسلمانان هستند فراتر از بی‌احترامی و یک تحریک آشکار است. بسیاری از کشورهای اروپایی به حامیان نژادپرستی و اسلام‌ستیزی تبدیل شدند. حمله به مسلمانان به یکی از مهم‌ترین ابزارهایی بدل شده که سیاستمداران اروپایی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های خود از آن استفاده می‌کنند. مکرون در مراسمی در غرب پاریس، اسلام‌گرایی را یک ایدئولوژی مرگبار توصیف کرد و مدعی شد: اسلام، دینی است که در همه جای دنیا دچار بحران است؛ ما فقط این را در کشور خود نمی‌بینیم.

 

فیس‌بوک بار دیگر پیام ترامپ را حذف کرد

ایلنا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا یک روز پس از مرخصی از بیمارستان در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک منتشر کرده به مقایسه کرونا و آنفلوآنزا پرداخت ولی فیس‌بوک این پیام را حذف کرده است. این شبکه اجتماعی مدت‌هاست حذف «اطلاعات نادرست» درباره کرونا را در دستور کار خود قرار داده است. ترامپ نوشته بود: «فصل آنفلوآنزا در حال رسیدن است؛ بسیاری از مردم هر سال، بعضی اوقات بیش از ۱۰۰ هزار نفر با وجود واکسن از این بیماری می‌میرند.» او در ادامه نوشته است: «آیا باید کشور را ببندیم؟ نه، ما یاد گرفته‌ایم با این بیماری زندگی کنیم؛ همان‌طور که یاد گرفته‌ایم با کووید 19 زندگی کنیم. در بیشتر جمعیت‌هایی که کمتر کشنده است.»

 

صلح در منطقه با حل بحران افغانستان

خبرگزاری فارس نوشت: وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به تلاش این کشور برای صلح و ثبات منطقه، تاکید کرد که این موضوع با حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان پیوند خورده است. «شاه محمود قریشی» گفت: پاکستان به تلاش‌های خود برای صلح و ثبات منطقه ادامه می‌دهد، صلحی که به حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان کمک می‌کند. قریشی در دیدار محمد صادق نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان افزود: موفقیت گفت‌وگوی بین‌الافغانی برای برقراری صلح پایدار در افغانستان می‌تواند یک نقطه عطف مهم باشد. هیات دولت افغانستان و طالبان در حال رایزنی در قطر هستند و تاکنون موفق به رسیدن به دستورالعمل آغاز مذاکرات نشده‌اند،‌ موضوعی که حتی پای رئیس‌جمهور افغانستان را نیز به دوحه کشانیده است.