شناسه خبر : 35420 لینک کوتاه

اعلام رای دادگاه حریری و تبرئه حزب‌الله و سوریه

بیانیه پایانی نشست رهبران فلسطین؛ امارات از پشت خنجر زد

اعلام رای دادگاه حریری و تبرئه حزب‌الله و سوریه

رهبران فلسطینی در بیانیه پایانی نشست رام‌الله در خصوص بررسی توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی از ابوظبی خواستند که در اشتباهش بازنگری کند. به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، این نشست عصر سه‌شنبه گذشته در رام‌الله با حضور اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، رهبران گروه‌های فلسطینی، اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح، نمایندگان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی، جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین و دیگر گروه‌های فلسطینی و همچنین مشارکت مفتی قدس و فلسطین درباره بررسی توافق امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط و اقدامات برای رویارویی با این توافق ننگین برگزار شد. رهبران فلسطین در بیانیه پایانی نشست خود از اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی خواستند که به مسوولیتشان عمل کرده و از تصمیماتشان دفاع کنند. در این بیانیه ضمن محکوم کردن اقدام ابوظبی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، از امارات نیز خواسته شده که در اشتباهش بازنگری کند. در این بیانیه همچنین آمده است که سازمان آزادیبخش فلسطین تنها طرفی است که می‌تواند به جای ملت فلسطین صحبت کند.

عباس: فلسطین یکپارچه علیه توطئه‌ها ایستاده

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که ملت فلسطین متحد و یکپارچه در برابر تمامی توطئه‌ها و توطئه‌گران علیه مساله فلسطین ایستاده است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست رهبران فلسطینی در مقر تشکیلات خودگردان در رام‌الله تاکید کرد که ما توافق سه‌گانه آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی را برای عادی‌سازی روابط خنجری از پشت به ملت فلسطین می‌دانیم و قاطعانه با آن مخالفیم. عباس تصریح کرد که ما علناً مخالفت خود را با این توافق اعلام کردیم و بار دیگر بر موضع خود تاکید و اعلام می‌کنیم که هر کشور دیگری هم که بخواهد دست به چنین کاری بزند، همان موضعی را در قبال آن اتخاذ می‌کنیم که در قبال امارات اتخاذ کردیم. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، عباس همچنین خاطرنشان کرد که همه جهانیان موافق راه‌حل سیاسی مبتنی بر قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی برای مساله فلسطین هستند و ما نسبت به چنین اقداماتی اصلاً نگران نیستیم. وی خاطرنشان کرد: این حقه‌بازی و امری کاملاً مردود است و ما این توافق را خنجری از پشت به ملت فلسطین می‌دانیم.

دیدار رئیس موساد با مشاور امنیت ملی امارات

رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در جریان سفر به امارات، با مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کرد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «یوسی کوهن» رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در جریان سفر به امارات، با «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کرد. سفر کوهن به امارات بعد از توافق ننگین دو طرف برای عادی‌سازی روابط صورت گرفته است.

موج بازداشت‌ها در امارات

منابع اماراتی از بازداشت مخالفان عادی‌سازی روابط در این کشور به دست دولت خبر دادند. منابع آگاه اعلام کردند که دولت امارات موج بازداشت‌ها علیه مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را آغاز کرده است. از جمله افراد بازداشت‌شده دو‌ تبعه اردنی، دو‌ تبعه فلسطینی، دو اماراتی و فرد دیگری است که تابعیت او هنوز مشخص نیست.

امارات: قرارداد تسلیحات پیشرفته روی میز مذاکره است

یک مسوول اماراتی برجسته اعلام کرد، قرارداد تسلیحات پیشرفته در مذاکرات سه‌جانبه با آمریکا و رژیم صهیونیستی مطرح خواهد شد. به گزارش ایسنا، رسانه اسرائیلی «کان» گفت‌وگوی کوتاهی با یک مسوول اماراتی که نامش را اعلام نکرد، انجام داد و وی گفت، قرارداد هواپیماهای پیشرفته‌ای که امارات از آمریکا درخواست کرده در این مذاکرات سه‌جانبه بررسی خواهد شد. این مسوول گفت، طی سال‌های اخیر امارات به دنبال تسلیحات پیشرفته آمریکا بوده و توافق صلح با رژیم صهیونیستی را «پرش به جلو» برای دستیابی به این تسلیحات پیشرفته می‌داند. پیش از این روزنامه یدیعوت آحارونوت از وجود یک بند محرمانه در توافق امارات و اسرائیل پیرامون تجهیز ابوظبی به جنگنده‌های «اف ۳۵» آمریکا و پهپادهای پیشرفته رژیم صهیونیستی پرده برداشت. این روزنامه نوشت، این بند به‌شدت محرمانه است و علنی نشده است و به گفته منابع آمریکایی و اماراتی ارزش این قرارداد به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

هفت رای مهم دادگاه ویژه رفیق حریری

دادگاه ویژه لبنان حکم نهایی پرونده ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان را بعد از ۱۵ سال جدال سیاسی در این کشور روز سه‌شنبه صادر کرد. قضات دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری و در راس آن قاضی دیوید ری خلاصه‌ای از حکمی را که در ۲۶۰۰ صفحه آمده بود قرائت کردند. بر این اساس سلیم عیاش، گناهکار اصلی این جنایت شناخته شد و به قتل و ارتکاب اقدام تروریستی در خصوص رفیق حریری و ۲۱ تن دیگر محکوم شد. سه متهم دیگر یعنی حسن حبیب مرعی، حسین حسن عنیسی و اسد حسن صبرا تبرئه شدند. اتاق اول دادگاه نتوانست متقاعد شود که مصطفی بدرالدین مغز متفکر ترور حریری بوده اما تاکید کرد او قصد این کار را داشته و اقدامات لازم را برای وقوع ترور انجام داده است. هیچ دلیل و مدرکی دال بر اینکه رهبری حزب‌الله لبنان نقشی در ترور حریری داشته وجود ندارد و هیچ دلیل و مدرک مستقیمی در خصوص نقش سوریه پیدا نشد. مجازات بعداً تعیین خواهد شد و دادگاه به رسیدگی به سه پرونده دیگر مرتبط با ترور حریری ادامه خواهد داد که دو مورد تلاش برای ترور مروان حماده،‌ الیاس المر و ترور جرج حاوی است. دادگاه همچنین به روند پرداخت غرامت به متضرران اشاره کرد. «ابو عدس» مجری ترور نبود بلکه عامل انتحاری بود که خودش را منفجر کرد و شناسایی نشد و مجهول‌الهویه باقی ماند. ترور حریری اقدام تروریستی بود که برای اهداف سیاسی انجام شد. حالا باید دید آیا این رای می‌تواند جنجال‌ها و جدال‌های داخلی این کشور را بخواباند.

سوریه خواستار عذرخواهی لبنانی‌ها شد

«احمد الکزبری» نماینده پارلمان سوریه در واکنش به رای دادگاه لاهه در ترور «رفیق‌الحریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان و اثبات عدم ارتباط دولت دمشق با این حادثه، از سیاستمداران لبنانی خواست از دولت و ملت سوریه به خاطر این اتهامات باطل عذرخواهی کنند. به گزارش ایرنا، الکزبری که با شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» سخن می‌گفت، افزود: این موضوع براساس ضوابط و حقوق بین‌الملل و در راستای منافع لطمه‌خورده ملت سوریه که در نتیجه اتهامات مکرر به وجود آمد، [به زودی] توسط دستگاه‌های قضایی سوریه و وکلای سوری بررسی و موشکافی خواهد شد. الکزبری با یادآوری حوادث پس از ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان گفت: پس از این واقعه، گروه ۱۴ مارس و در راس آن، سعد‌الحریری نخست‌وزیر وقت اتهامی را به سوریه زد. وی افزود: اما از سال ۲۰۰۵ بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هرگونه ارتباط دمشق با این ترور را رد کرده و حتی صراحتاً گفته است: اگر تحقیقات بین‌المللی دست داشتن اتباع سوری در ترور الحریری را اثبات کند، آنها خیانتکار بوده و به‌شدت مجازات خواهند شد. الکزبری تصریح کرد: دولت سوریه یکی از کشورهایی بود که در حادثه ترور الحریری بیشترین زیان را متحمل شد.

بایدن به طور رسمی نامزد دموکرات‌ها شد

مجمع ملی حزب دموکرات در دومین شب برگزاری نشست خود، جو بایدن را به طور رسمی به عنوان نامزد این حزب در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزید. به گزارش ایرنا، در دومین شب این کنوانسیون که شامگاه سه‌شنبه گذشته به وقت محلی برگزار شد، تمام ایالت‌ها به صورت مجازی آرای هر ایالت را اعلام کردند و به این ترتیب، بایدن راهی رقابت با دونالد ترامپ شد که تا الان نامزد قطعی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ۱۳ آبان است. انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها با بیش از ۲۰ داوطلب رسمی آغاز شد و در نهایت دو رقیب اصلی یعنی برنی سندرز و جو بایدن باقی ماندند. در سه‌شنبه‌های بزرگ انتخاباتی، جو بایدن توانست اختلاف تعداد دلیگیت‌های خود را با سندرز افزایش دهد و همین مساله باعث شد تا سندرز به این نتیجه برسد که باید از بایدن حمایت کند. سندرز در نخستین شب از این گردهمایی هم در حمایت از بایدن صحبت کرد و از دموکرات‌های مترقی‌خواه هم خواست اختلافات خود با بایدن را کنار بگذارند و در پشت هدف مشترک شکست ترامپ متحد شوند. در مواقع عادی، کنوانسیون ملی احزاب دموکرات و جمهوریخواه به صورت حضوری برگزار می‌شود اما شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا باعث شد، حزب دموکرات مجمع ملی خود را به صورت مجازی برگزار کند و جمهوریخواهان هم این رویه را ادامه خواهند داد. جان کری وزیر خارجه دولت اوباما و داوطلب ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۴ با انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ گفت: ترامپ وانمود می‌کند که روسیه به انتخابات ما حمله نکرد. اکنون او درباره ارسال پول روسیه (به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی) هیچ کاری نمی‌کند.

پوتین از سران اروپا خواست در امور بلاروس دخالت نکنند

رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس اتحادیه اروپا، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه از آنان خواست در امور داخلی بلاروس دخالت نکنند. دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با شارل میشل رئیس شورای اروپا که در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا صورت گرفت، در خصوص سیر اوضاع در بلاروس گفت‌وگو کرد. طرف روسی در رابطه با تلاش برخی کشورها برای فشار بر رهبر بلاروس و تلاش همه‌جانبه برای بی‌ثبات کردن اوضاع این کشور ابراز نگرانی کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی نسبت به جلوگیری از حالت رویارویی و مناقشه در بلاروس ابراز علاقه‌مندی شد. ناآرامی‌ها در بلاروس در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آغاز شد و به بخش‌هایی از جامعه سرایت کرد که به طور معمول وفادار به رئیس‌جمهوری تلقی می‌شدند، به طوری که کارگران کارخانه‌های بزرگ دست از کار کشیدند و بخشی از بدنه پلیس، روزنامه‌نگاران رسانه‌های دولتی و یکی از سفیران بلاروس به صف معترضان پیوستند.

آنکارا: مصر می‌تواند نقش سازنده‌ای در لیبی ایفا کند

آنکارا بر اطمینان خود نسبت به امکان تحقق راهکار سیاسی در لیبی و ایفای نقش سازنده مصر در این کشور تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که کشورش به دنبال ورود به درگیری با هیچ کشوری در اراضی لیبی نیست و معتقد است که مصر می‌تواند نقش سازنده‌ای در این کشور ایفا کند. کالین گفت که ترکیه از ایده خلع سلاح در دو شهر سرت و الجفره حمایت می‌کند و این گام برای پایان دادن به درگیری‌ها مفید خواهد بود. وی در ادامه افزود: «اگر دولت قانونی لیبی خلع سلاح از شهرهای سرت و الجفره را با شروط قابل‌پذیرش تایید کند، ما نیز از آن حمایت خواهیم کرد اما این اقدام باید عادلانه و شفاف باشد، زیرا این دو شهر می‌توانند دریچه ورود به راهکار سیاسی باشند.»

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها