شناسه خبر : 35135 لینک کوتاه

توافق بزرگ ضدکرونایی در اروپا

مراسم حج امسال با حضور تنها هزار نفر برگزار می‌شود

جهان همچنان به‌شدت درگیر کروناست. در حالی که آمار مبتلایان به این بیماری از مرز 15 میلیون نفر گذشته و در آمریکا اوضاع رو به وخامت بیشتر می‌رود، در اروپا هم زمزمه‌های کشف واکسن قطعی بیماری شنیده می‌شود، هم دولت‌های عضو اتحادیه اروپا برای آغاز روند بازسازی اقتصاد در دوره پساکرونا به توافق دست یافته‌اند.

صبح چهارشنبه گذشته خبرگزاری فارس گزارش داد که بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی سایت «Worldometers»، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان به بیش از ۱۵ میلیون نفر رسیده است. همچنین تعداد قربانیان کرونا در سطح جهان به حدود ۶۱۸ هزار نفر رسیده است و تعداد افرادی که توانسته‌اند بهبودی خود را به دست بیاورند نیز از ۹ میلیون نفر فراتر رفته است.

با این حال، به گزارش روزنامه جوان، هر روز خبرهای تازه‌ای از موفقیت در تولید واکسن ویروس کرونا به گوش می‌رسد و یکی از کشورهای دنیا درباره موفقیت در فازهای مختلف تولید این واکسن خبر می‌دهد. در تازه‌ترین تحول، دانشگاه آکسفورد در بریتانیا از «موفقیت» آزمایش واکسن ضد‌کرونا روی انسان خبر داده است. بنابر این گزارش، اولین آزمایش‌های انسانی واکسن کووید۱۹ دانشگاه آکسفورد نشان داده این واکسن سیستم ایمنی بدن را علیه این ویروس تقویت می‌کند.

پیش از آن هم البته روسیه از ساخت واکسن کرونا در این کشور خبر و وعده داد این واکسن زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده وارد بازار می‌شود. با تمام اینها طبق ارزیابی سازمان جهانی بهداشت، واکسن کرونا در بهترین حالت در تابستان سال آینده عرضه خواهد شد.

توافق 750 میلیارد‌‌‌یورویی اروپا

از سوی دیگر، هفته گذشته پس از چهار روز مذاکرات سخت و فشرده، سرانجام رهبران اروپایی در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه (۳۱ تیرماه) توانستند در برابر یکی از سخت‌ترین چالش‌های تاریخ این اتحادیه به پیروزی دست یابند. آنها با یک بسته مالی قابل‌توجه برای نجات اقتصادهایشان از بلای کرونا موافقت کردند. بسته تشویقی یا محرک مالی ۷۵۰ میلیارد‌‌‌یورویی (۸۵۷ میلیارد‌‌دلاری) که مهر تایید مرکل (صدراعظم آلمان) و مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) بر پای آن نشست نشانه قدرتمندی از انسجام را به جهان مخابره می‌کند آن‌هم در برهه‌ای که ظواهری از شکاف و خطوط گسل در این بلوک (به‌طور مثال با خروج بریتانیا از آن) نمایان شده بود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت «این یک روز تاریخی است». شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز این توافق را «لحظه‌ای مهم» در تاریخ این اتحادیه توصیف کرد.

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، این مذاکرات که چهار روز به طول انجامید، در ۲۰ سال گذشته طولانی‌ترین نشست اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود. «ماتینا استویس گریدنف» در گزارش ۲۱ جولای (سه‌شنبه ۳۱ تیرماه) خود برای نیویورک‌تایمز در این باره نوشت: این توافق به‌خاطر «اولین‌هایش» برجسته بود: کشورهای اروپایی مبلغ زیادی را با فروش اوراق قرضه به‌صورت جمعی جمع خواهند کرد نه فردی؛ بخش زیادی از این پول (حدود ۳۹۰ میلیارد یورو؛ به گفته خبرگزاری فرانسه که اسناد مربوطه را مشاهده کرده است) به‌عنوان «کمک‌هزینه» به کشورهای عضوی داده خواهد شد که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند و نیازی به بازپرداخت آن نیست. در حقیقت، وامی نیست که بر بدهی ملی آنها بیفزاید. این اقدامات فوق‌العاده نمایانگر یک اجماع دشوار در میان اعضاست؛ اینکه مقیاس بحرانی که آنها با آن مواجه بودند اقدامات چشمگیر و فوق‌العاده‌ای را می‌طلبید تا ضامن مشروعیت، ثبات و سعادت این بلوک باشد. مرکل در یک کنفرانس خبری هنگام سحر گفت: «اروپا نشان داده است که می‌تواند در مواقع خاص، بن‌بست را بشکند و طرحی نو دراندازد. وضعیت و شرایط استثنایی نیازمند اقدامات استثنایی است. ساختار بسیار ویژه ۲۷ کشور با شرایط و پیشینه‌های مختلف به‌راستی می‌توانند در کنار یکدیگر دست به اقدام و همکاری بزنند و اروپا این را نشان داد.»

اقتصاددانان یک رکود اقتصادی بسیار بد را از زمان جنگ جهانی دوم به این‌سو پیش‌بینی می‌کنند. انتظار می‌رود فرانسه، ایتالیا و اسپانیا -‌دومین، سومین و چهارمین اقتصادهای بزرگ این قاره- بیشترین رنج و انقباض اقتصادی را در سال‌ جاری متحمل شوند. یعنی احتمال دارد اقتصاد آنها در سال ‌جاری ۱۰ درصد کوچک‌تر شود. یونان و دیگر کشورهای کوچک‌تری که از آخرین رکود آسیب دیده‌اند و هنوز در حال احیای خود هستند، احتمالاً از این ویروس بیشترین تاثیر را بگیرند و اقتصادشان بیشتر آسیب ببیند. اما بار بدهی سنگین این کشورها آنها را برای بدهی‌های جدید بی‌میل می‌سازد. همزمان، بودجه آنها کفاف بازپرداخت‌ها و احیایشان را نخواهد داد. این موجب می‌شود که این اقتصادهای کوچک‌تر بار دیگر برای کمک به اتحادیه روی آورند. خانم «اورزولا فون‌درلاین»، رئیس کمیسیون اروپایی، طرح این پیشنهاد ۷۵۰ میلیارد‌یورویی را «لحظه تاریخی برای اروپا» توصیف کرد. با افزودن ۷۵۰میلیارد یورو به بودجه ۱ /‌۱ تریلیون‌یورویی اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷، کمیسیون اروپا ۸۵ /‌۱ تریلیون یورو در اختیار خواهد داشت تا به گفته خانم فون‌درلاین بتواند «اقتصادهای ما را به تحرک مجدد درآورد و متضمن آن باشد که اروپا به پیش خواهد تاخت». با افزودن بسته اولیه نجات اقتصادی شامل ۵۴۰ میلیارد یورو، کل بودجه کمیسیون برای این دوره به ۴ /‌۲ تریلیون یورو افزایش خواهد یافت.

حج کرونایی با حضور فقط هزار نفر

در دیگر تحول ناشی از کرونا در جهان، مقام‌های سعودی از برگزاری مراسم حج ۲۰۲۰ از تاریخ ۲۹ جولای (8 مرداد) و با حضور حدود هزار نفر زائر خبر دادند. به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، این مراسم با رعایت سختگیرانه آیین‌نامه‌های بهداشتی برپا خواهد شد و تنها هزار نفر قادر خواهند بود در این مراسم مذهبی شرکت کنند. این افراد پس از پایان حج باید به قرنطینه بروند. همچنین بر اساس اعلام پیشین وزارت بهداشت عربستان، تنها کسانی می‌توانند در حج امسال شرکت کنند که کمتر از ۶۵ سال داشته باشند و بیماری مزمن یا زمینه‌ای در ارتباط با ویروس کرونا نداشته باشند.

مراسم حج که سالانه در اواخر ماه جولای با حضور حدود دو میلیون نفر در عربستان برگزار می‌شد، یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های مذهبی جهان شناخته می‌شود. اما پس از آن‌که مسوولان برگزاری رویدادهای جهانی بزرگی همچون بازی‌های المپیک توکیو به دلیل گسترش ویروس کرونا ناچار به تعویق و یا لغو برنامه‌هایشان شدند، مقام‌های عربستان سعودی نیز در نهایت تصمیم به کاهش چشمگیر شمار زائران امسال گرفتند و طبق اعلام مسوولان حج و زیارت این کشور، امسال تنها هزار نفر قادر خواهند بود فریضه حج را به‌جا بیاورند. مراسم حج و عمره که میلیون‌ها نفر از مسلمانان را از سراسر جهان به عربستان سعودی می‌برد، سالانه ۱۲ میلیارد دلار درآمد برای این کشور به همراه دارد.

آمریکا درگیر کرونا و اعتراضات ضددولتی

در آمریکا، بحران کرونا همچنان در حال اوج‌گیری است. به گزارش خبرگزاری فارس، دانشگاه «جانز هاپکینز» روز چهارشنبه گزارش کرد که در ۲۴ ساعت قبل از این روز، یک هزار و ۳۵ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کووید 19 در ایالات متحده آمریکا جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در این کشور به ۱۴۱ هزار و ۹۹۲ نفر افزایش یافت. آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در یک شبانه‌روز منتهی به بامداد چهارشنبه، ابتلای ۷۳ هزار و ۹۱۹ مورد جدید به «کووید ۱۹» در ایالات متحده آمریکا تایید شد تا شمار کلی مبتلایان به این ویروس ناشناخته در آمریکا به سه میلیون و ۸۹۹ هزار و ۷۲ نفر برسد.

اما مشکل در آمریکا فقط این نیست. به نوشته روزنامه کیهان، بحران‌های داخلی و خارجی آمریکا این روزها، رئیس‌جمهور آمریکا را به‌شدت عصبانی و مستاصل کرده است. او در کارزار انتخاباتی از «جو بایدن»، عقب افتاده، همه وی را مقصر فوت بیش از 140 هزار نفر در این کشور به خاطر ویروس کرونا می‌دانند، تولید ناخالص داخلی آمریکا به‌شدت تحت تاثیر کرونا افت کرده و بیش از 52 میلیون نفر نیز بیکار شده‌اند. از سوی دیگر اعتراض‌های گسترده علیه نژادپرستی بی‌وقفه در شهرهای کوچک و بزرگ این کشور ادامه دارد و روزهای اخیر اعتصاب سراسری کارگران نیز به اعتراضات قبلی اضافه شده است. روز دوشنبه در همین رابطه ده‌ها هزار کارگر آمریکایی در اعتراض به نژادپرستی ساختاری در آمریکا دست از کار کشیدند. همزمان شهرهای بزرگ آمریکا شاهد افزایش گسترده خشونت‌های مسلحانه شده است. ترامپ با مشاهده این وضع و در جدیدترین مصاحبه خود تهدید کرد برای مقابله با اعتراضات و افزایش خشونت‌ها نیروهای فدرال را به شهرهای بزرگ اعزام خواهد کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، در پاسخ به سوال خبرنگاران در کاخ سفید درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دولت ۱۷۵ نیروی فدرال را به شهرهای بزرگ اعزام می‌کند تا به نیروهای مجری قانون کمک کنند، گفت: «این بستگی دارد که تعریف شما از نیروها چه باشد. منظور من این است که ما نیروهای مجری قانون اعزام می‌کنیم.» ترامپ به تشدید تنش‌ها در شیکاگو و نیویورک هم اشاره کرد، دو شهری که شاهد افزایش تیراندازی‌ها در هفته‌های اخیر بوده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا در مورد شهر نیویورک مقامات ایالتی و محلی را مقصر محدود کردن پلیس در نشان دادن واکنش جدی‌تر به این اوضاع دانست: «می‌خواهم کاری انجام دهم که می‌توانم به شما بگویم. چراکه اجازه نخواهیم داد نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا، دیترویت، بالتیمور و اوکلند در آشوب و ناآرامی باقی بمانند. اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی برای کشورمان رخ دهد. تمامی شهرهای مذکور توسط دموکرات‌های لیبرال اداره می‌شوند.»

علاوه بر این، به نوشته روزنامه مردم‌سالاری، بر اساس نتایج نظرسنجی‌های جدید، جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موفق شده با ۱۵ درصد اختلاف از ترامپ پیشی بگیرد و بدین ترتیب فاصله خود با رهبر کنونی کاخ سفید را دورقمی کند. بر اساس نظرسنجی مشترک روزنامه واشنگتن‌پست و شبکه خبری ‌ای.بی.سی، ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند اگر انتخابات ۲۰۲۰ همین امروز برگزار شود، به جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما رای می‌دهند. همچنین ۴۰ درصد نیز گفتند که از ترامپ حمایت می‌کنند. بر اساس این نظرسنجی، فقط ۳۹ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند از نحوه عملکرد ترامپ رضایت دارند و ۵۷ درصد نیز گفتند که از او ناراضی هستند. در مارس سال جاری میلادی، میزان رضایتمندی از ترامپ ۴۸ درصد بود در حالی که ۴۶ درصد شرکت‌کنندگان گفته بودند از عملکردش ناراضی هستند. رشد نارضایتی از ترامپ به انتظارات آمریکایی‌ها از وی درباره رسیدگی‌اش به بحران کنونی ویروس کرونا ارتباط دارد. در نظرسنجی روز یکشنبه مشخص شد که ۳۸ درصد از عملکرد وی راضی هستند، در حالی که ۶۰ درصد عدم رضایت خود را اعلام کردند. همچنین ۵۲ درصد نیز گفتند که به‌شدت از نحوه رسیدگی ترامپ به مساله ویروس کرونا ناراضی هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها