شناسه خبر : 34973 لینک کوتاه

رئیس‌جمهور برزیل کرونا گرفت

ترامپ رسماً آمریکا را از سازمان بهداشت جهانی خارج کرد

دولت آمریکا با ارسال درخواست رسمی خود به سازمان ملل متحد اعلام کرده که از سازمان بهداشت جهانی خارج می‌شود. آمریکا بزرگ‌ترین حامی مالی این سازمان بود اما از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، دونالد ترامپ بارها با انتقاد شدید از سازمان مذکور، این نهاد را تحت استیلای چین خوانده است. به گزارش ایسنا، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه تایید کرد که ایالات متحده کتباً به این نهاد اعلام کرده بنا دارد از سازمان بهداشت جهانی خارج شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه می گذشته گفته بود که معتقد است سازمان بهداشت جهانی تحت سیطره چین است و در جریان شیوع ویروس جدید کرونا با حمایت از پکن موجب گمراهی آمریکا و جهان شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن از تصمیم خود برای خارج کردن کشورش از سازمان بهداشت جهانی و صرف بودجه تخصیصی آن به نهادهای دیگر خبر داده بود. بااین‌حال روند جدایی آمریکا از این نهاد سازمان ملل متحد دست‌کم یک سال طول خواهد کشید. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته ایالات متحده در نامه خود اعلام کرده بنا دارد ظرف یک سال از زمان نامه یعنی روز ششم جولای سال آینده (۲۰۲۱) عضویت خود در سازمان بهداشت جهانی را لغو کند. باب مندز، سناتور سرشناس دموکرات در توئیتر نوشت: «کنگره رسماً از تصمیم رئیس‌جمهوری برای خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی آن هم در میانه یک همه‌گیری جهانی مطلع شده است... تصمیمی که بیماران آمریکایی را رها و آمریکا را تنها خواهد کرد.» با این حال، یک مقام ارشد دولت آمریکا به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته واشنگتن به‌طور مفصل و با جزئیات شرح تغییرات اصلاحی خود در ساختار سازمان بهداشت جهانی را به این نهاد سازمان ملل متحد اعلام کرده بود اما WHO درخواست آمریکا را رد کرده بود. جو بایدن، نامزد حزب دموکرات که باید تا چهار ماه دیگر با دونالد ترامپ بر سر صندلی ریاست جمهوری رقابت کند در واکنش به این تصمیم کاخ سفید در توئیتر نوشته: «در نخستین روز ریاست جمهوری خودم، آمریکا را دوباره به سازمان بهداشت جهانی الحاق خواهم کرد و آمریکا را به جایگاه خود در مقام رهبری جامعه جهانی باز خواهم گرداند.» آمریکا سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک مالی می‌کرد که حدود ۱۵ درصد بودجه سالانه این سازمان بود.

 

فرافکنی حامیان داعش پس از ترور کارشناس امنیتی عراق

حامیان منطقه‌ای و جهانی گروه تروریستی تکفیری داعش بعد از ترور هشام الهاشمی کارشناس امنیتی و راهبردی عراق در منطقه «زیونه» در شرق بغداد با وجود اینکه داعش مسوولیت این ترور را برعهده گرفته است، برای ایجاد اختلاف و دامن زدن به خشونت‌ها در عراق سیاست فرافکنی پیش گرفته‌اند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری «اعماق» تارنمای گروه تروریستی تکفیری «داعش» که مورد حمایت برخی کشورهای عرب منطقه از جمله سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکاست، در همان ساعات اولیه مسوولیت این ترور را بر عهده گرفت. علاوه بر خانواده الهاشمی، قاطبه مردم عراق گروه تروریستی داعش و حامیان آن را عامل ترور او می‌دانند، اما رسانه‌های عبری-عربی از جمله العربیه سعی دارند انگشت اتهام را به سوی گروه‌های عراقی که سال‌ها با این گروه تروریستی سرگرم مبارزه بوده‌اند، نشانه روند. یکی از مهم‌ترین هشتگ‌ها با عنوان «#آمریکا_ید_الفتنه_والاغتیال» (آمریکا دست فتنه و ترور است) آمریکا و رژیم صهیونیستی از جمله حامیان داعش را به‌عنوان عوامل اصلی ترور الهاشمی در بغداد معرفی کرده‌اند. برخی کاربران عراقی نیز با انتشار آخرین پیام‌های تلفنی الهاشمی تاکید کرده‌اند یکی از فرماندهان ارشد نظامی عراق که با سفارت آمریکا رفت‌وآمد داشته، به الهاشمی اطلاع داده این کشور برای ترور او برنامه‌ریزی می‌کند. در همین حال کاربران دیگری نوشته‌اند که ترور شخصیت‌ها یکی از شیوه‌های معروف «سیا» و «موساد» برای ایجاد فتنه‌انگیزی در کشورهاست و این احتمال بالا وجود دارد که آنها در ترور الهاشمی به دست داعش نقش داشته باشند.

 

واشنگتن ترور هشام الهاشمی را محکوم کرد

وزارت خارجه آمریکا ترور هشام الهاشمی، تحلیلگر سیاسی عراق را محکوم کرد و این اقدام را جنایتی شنیع خواند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور الهاشمی، شناسایی و معرفی عاملان این ترور وحشیانه به دستگاه عدالت را خواستار شد. این وزارتخانه در ادامه ترور الهاشمی را «جنایتی شنیع» توصیف کرد. سازمان ملل و انگلیس نیز ترور الهاشمی را محکوم کرده و از مسوولان عراقی خواستند عاملان این ترور را محاکمه کنند. الهاشمی ۴۷ساله کارشناس مسائل گروه‌های مسلح تالیف‌هایی درباره دو گروه تروریستی داعش و القاعده و بیش از ۵۰۰ مقاله و پژوهش چاپ‌شده در روزنامه‌ها و مجلات عراق، سایر کشورهای عربی و غیرعربی دارد، همچنین احمد ملأ طلال، سخنگوی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: الکاظمی وزرای دفاع و کشور را مامور نظارت بر تحقیق درباره ترور الهاشمی کرد.

 

مقتدی صدر به ترور هشام الهاشمی واکنش نشان داد

رهبر جریان صدر عراق در سخنانی ترور کارشناس امنیتی این کشور را اقدامی «بی‌شرمانه» خواند. به نقل از خبرگزاری شفق نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در توئیتر نسبت به ترور هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی این کشور واکنش نشان داد. وی این اقدام را «بی‌شرمانه» خواند و تاکید کرد که ترور وی نباید بدون مجازات برای عاملان آن باقی بماند. مقتدی صدر در ادامه نسبت به کشیده شدن عراق به «باتلاق خشونت» هشدار داد و خاطرنشان کرد که این کشور به صلح نیاز دارد. رهبر جریان صدر عراق در ادامه تاکید کرد که ترور هشام الهاشمی صدای حقیقت را خاموش نخواهد کرد. افراد مسلح ناشناس هشام الهاشمی، کارشناس برجسته و محقق گروه‌های مسلح و گروه‌های تکفیری را در زیونه بغداد به ضرب چند گلوله ترور کردند.

 

دنباله‌روی لندن از واشنگتن در کاهش همکاری‌های تجاری با چین

دولت انگلیس تحت تاثیر فشارهای کاخ سفید برای قطع همکاری‌های تجاری با چین، از موضع خود برای مشارکت شرکت چینی هوآوی در طرح راه‌اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم عقب‌نشینی کرد و اینک به دنبال پایان دادن به مشارکت پکن در طرح ۱۸ میلیاردپوندی نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت واقع در منطقه سامرست در سواحل جنوب انگلیس است. هم‌حزبی‌های بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس که مواضع نزدیکی به سیاست‌های کاخ سفید دارند، خواهان صفر شدن مشارکت چین در تمام پروژه‌های اقتصادی این کشور به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌های ملی هستند. «ایان دانکن اسمیت» رهبر پیشین حزب حاکم محافظه‌کار که در انعکاس سیاست‌های ضدچینی واشنگتن پیشرو است، می‌گوید: دولت باید درباره راهبرد انرژی کشور تجدیدنظر کند. وی با بیان اینکه انگلیس نیازی به فناوری چین برای تاسیس نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور ندارد، پکن را حکومتی غیرمسوول و غیرقابل اعتماد خوانده است. «باب سیلی» از دیگر نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار هم در اظهارنظری توسعه همکاری‌های اقتصادی با چین را رد نکرد اما تصریح کرد که این کشور نباید در زیرساخت‌های ملی و حساس انگلیس ورود کند. در همین حال «توبیاس الوود» رئیس کمیته پارلمانی دفاعی انگلیس نیز خواستار تجدیدنظر کلی در خصوص سیاست خارجی دولت در روابط با چین شده است.

 

بولسونارو به کرونا مبتلا شد؛ روزنامه‌نگاران از او شکایت کردند

رئیس‌جمهوری برزیل به ویروس کرونا مبتلا شده است. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، «خاویر بولسونارو»، رئیس‌جمهوری برزیل به ویروس کرونا مبتلا شده است. پیش‌تر، رئیس‌جمهوری برزیل آزمایش ابتلا به ویروس کرونا داده بود. این در حالی است که نشانه‌های بیماری در بولسونارو ظاهر شده و پیش از آزمایش در بیمارستان نظامی پایتخت تب داشت، اما او آن را آنفلوآنزای ساده توصیف می‌کرد. همچنین اشعه ایکس روی سینه وی انجام شد. بعد از آن بولسونارو با ماسک مشاهده شد و ظاهراً از یکی از دوستانش خواسته که به وی نزدیک نشود. وی پیشتر بدون استفاده از ماسک ظاهر می‌شد. رئیس‌جمهوری برزیل پیش از این نیز سه بار آزمایش کرونا داد و نتیجه هر سه بار منفی بود. با این حال سندیکای روزنامه‌نگاران برزیل از تصمیم خود برای شکایت از رئیس‌جمهوری این کشور به دلیل عدم استفاده از ماسک در دیدار با آنها خبر داد. سندیکای روزنامه‌نگاران برزیل اعلام کرد که در پی شکایت از «خاویر بولسونارو»، رئیس‌جمهوری این کشور هستند، زیرا او با عدم استفاده از ماسک در نشست مطبوعاتی آنها را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار داده است. بولسونارو (۶۵ساله) از زمان شیوع ویروس کرونا وجود این ویروس را نفی و با اعمال تدابیر جدی برای مقابله با بیماری کرونا مخالفت کرد.

 

تلاش برای منصرف کردن پنتاگون از خرید قطعات «اف - 35» ساخت ترکیه

گروهی از قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در نامه‌ای خطاب به وزیر دفاع این کشور خواستار توقف خرید قطعات جنگنده «اف-35» ساخت ترکیه شدند. به گزارش فارس، گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات آمریکا در تلاش‌اند پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را از خرید قطعات جنگنده «اف-35» ساخت ترکیه منصرف کنند. به نوشته وبگاه «دیفنس نیوز» «جیمز لنکفورد»، «جین شاهین»، «تام تیلیس» و «کریس کان هولن» چهار قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای خطاب به «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا از وی خواستند خرید قطعات جنگنده اف-35 ساخت ترکیه را متوقف کند. این قانونگذاران بر این باورند که برنامه پنتاگون در خرید قطعات اف-35 ساخت ترکیه تا سال 2022 در تضاد با فشارهای آمریکا بر آنکارا بابت خرید سامانه روسی «اس-400» است. این در حالی است که تولیدکنندگان ترکیه در ساخت بیش از 900 قطعه از جنگنده پیشرفته اف-35 شرکت دارند. آمریکا سال 2019 به‌طور رسمی ترکیه را از یک برنامه چندملیتی به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 ساخت روسیه بیرون کرد و برنامه آموزش خلبانان ترکیه‌ای را متوقف ساخت و بر اساس «قانون دفاع ملی 2020» ارسال جنگنده اف-35 به ترکیه متوقف شد. به نوشته دیفنس نیوز، قانونگذاران آمریکایی به اسپر گفته‌اند تداوم خرید قطعات اف-35 ساخت ترکیه، نقض قانون دفاع ملی 2020 و پیام واضح دیپلماتیک آن به ترکیه درباره عواقب گام برداشتن به سوی سامانه‌های دفاعی و فناوری روسیه است.

 

تمدید قطعنامه ارسال کمک‌ها به سوریه وتو شد

روسیه و چین علیه تمدید سازوکار کنونی ارسال کمک‌های بین‌المللی از طریق ترکیه به سوریه از حق وتو در شورای امنیت استفاده کردند. به گزارش شبکه روسیا الیوم، شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه آلمان- بلژیک را درخصوص تمدید سازوکار امدادرسانی بین‌المللی به سوریه از طریق گذرگاه باب‌السلام و باب الهوی در ترکیه به مدت یک سال تصویب کرد اما روسیه و چین آن را وتو کردند. روسیه و چین به این سازوکار ارسال کمک‌ها به سوریه از طریق ترکیه اعتراض کردند. قطعنامه شورای امنیت برای ارسال کمک‌های فرامرزی به سوریه که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسیده و در ۱۰ جولای منقضی می‌شود، روز گذشته مجدداً جهت تمدید به رای گذاشته شد. روسیه که خواهان کاهش تعداد گذرگاه‌های مرزی برای ارسال این کمک‌ها به سوریه بود، اصرار آلمان- بلژیک برای تمدید این قطعنامه را نپذیرفت و همراه با چین آن را وتو کرد. کمک‌های بشردوستانه به سوریه از سال ۲۰۱۴ تاکنون از گذرگاه‌های جلوه گوزو و اونجوپینار ترکیه ارسال شده است. در ۱۰ جولای ماموریت کنونی که براساس سازوکار موجود فعالیت می‌کند، به پایان می‌رسد، این سازوکار براساس قطعنامه ۲۵۰۴ صادره در ۱۱ ژانویه است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها