شناسه خبر : 34318 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاخ سفید کارگروه ویروس کرونا را منحل می‌کند

آلمان از تداوم استقرار بمب‌های اتمی آمریکا در خاک خود خبر داد

کاخ سفید کارگروه ویروس کرونا را منحل می‌کند

رئیس‌جمهوری آمریکا از توقف فعالیت کارگروه مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید در هفته‌های آینده خبر داده است. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با قدردانی از عملکرد این کارگروه تاکید کرد، مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا از طریق سازمان‌های مربوطه پیگیری خواهد شد. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی،‌ کارگروه مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید به ریاست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، هدایت اقدامات دولت در برابر همه‌گیری ویروس کرونا را بر عهده دارد. از جمله وظایف آن تبیین سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و هماهنگی با موسسه‌های علمی و بهداشتی و فرمانداران ایالت‌های مختلف آمریکاست. ترامپ که برای بازدید از یک کارخانه تولید ماسک‌های بهداشتی به آریزونا سفر کرده بود، گفت:‌ «مایک پنس و کارگروه تحت هدایت او عملکرد خیلی خوبی داشتند ولی حالا در حال بررسی روش‌های دیگر هستیم.» به گفته ترامپ این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا وارد مرحله جدیدی در مبارزه با ویروس کرونا می‌شود. به گفته ترامپ، تمرکز مرحله جدید بر ایمنی و بازگشایی کشور خواهد بود. ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا ماموریت دولت او در مبارزه با ویروس کرونا به پایان رسیده است، گفت: «خیر. ماموریت زمانی کامل می‌شود که همه‌گیری پایان یافته باشد.» پیش از سخنان ترامپ، مایک پنس در سخنانی گفته بود که دولت آمریکا هفته آخر ماه می (پنجم تا دوازدهم خرداد) را زمان مناسب برای توقف فعالیت‌های کارگروه مقابله با ویروس کرونا و انتقال مسوولیت‌های آن به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسوول می‌داند. تعداد مبتلایان ویروس کرونا در آمریکا به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است و تعداد قربانیان این همه‌گیری هم سه‌شنبه از رقم ۷۰ هزار تن فراتر رفت. این در حالی است که در حال حاضر روزانه ۲۰ هزار تن به تعداد بیماران در آمریکا افزوده می‌شود. آمار مرگ از روز شنبه تاکنون حدود ۹ هزار تن افزایش یافته است.

خنثی‌سازی طرح حمله به سیستم برق‌رسانی ملی ونزوئلا

معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا از حمله ناکام به سیستم برق‌رسانی این کشور با هدف اختلال در این سیستم خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تله سور، «دلسی رودریگز» روز سه‌شنبه گذشته حمله علیه سیستم برق‌رسانی و همچنین توطئه اخیر شماری از مزدوران خارجی را که به دنبال بی‌ثبات کردن این کشور بودند، محکوم کرد. وی افزود: حمله‌ای علیه سیستم برق‌رسانی ملی ونزوئلا رخ داد اما خوشبختانه توانستیم بار دیگر خدمات‌رسانی در این بخش را احیا کنیم. وی خاطرنشان کرد: به‌رغم تلاش‌هایی برای بی‌ثبات کردن ونزوئلا، دولت کاراکاس همچنان در راستای آرام کردن شرایط کشور گام برمی‌دارد. مردم شجاع ونزوئلا در برابر هرگونه تجاوز تحت هدایت آمریکا و کلمبیا به این کشور مقاومت می‌کنند. اظهارات این مقام ونزوئلایی در حالی مطرح شده است که دونالد ترامپ به دنبال بازداشت دو شهروند آمریکایی در ونزوئلا ادعای مقامات این کشور را در مورد نقش واشنگتن در یورش مسلحانه ناکام در کاراکاس رد کرد. ترامپ در جمع خبرنگاران هرگونه دخالت ایالات متحده را در آنچه مقامات ونزوئلا آن را یورش مسلحانه ناکام در این کشور خوانده و منجر به دستگیری دو مزدور آمریکایی شد، رد کرد. واکنش ترامپ در حالی عنوان می‌شود که نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز دوشنبه اظهار کرد که مقامات امنیتی دو شهروند آمریکایی را که با یک کهنه‌سرباز ارتش آمریکا مشغول به کار بودند، بازداشت کرده‌اند و مسوولیت یک عملیات مسلحانه ناکام را بر عهده گرفته‌اند. ترامپ در پاسخ به بازداشت آمریکایی‌ها گفت: ما فقط در مورد آن شنیدیم. اما این هیچ ارتباطی با دولت ما ندارد. به گفته رئیس‌جمهوری ونزوئلا، نیروهای امنیتی این کشور همچنین ۱۳ «تروریست» را که در این طرح توطئه مشارکت داشتند، دستگیر کرده‌اند. مادورو تصریح کرد، این توطئه با هماهنگی واشنگتن برای ورود به خاک ونزوئلا از طریق سواحل این کشور و سرنگونی دولت وی انجام گرفت.

کشمکش بر سر تمدید وضعیت اضطراری در اسپانیا

اختلاف و کشمکش بین احزاب و دولت اسپانیا درباره ادامه قرنطینه و شرایط اضطراری مقابله با کرونا در این کشور بالا گرفته و دولت پس از سه دوره تمدید دوهفته‌ای در حال رایزنی با مخالفان برای اتخاذ تصمیم نهایی است. دولت اسپانیا سه‌شنبه گذشته تشکیل جلسه داد و درخواست تمدید چهارمین دوره قرنطینه و اعلام وضعیت اضطراری را به کنگره ارائه کرد. به‌رغم اینکه دولت اسپانیا در سه دوره تمدید قرنطینه و اعلام وضعیت اضطراری مشکلی نداشته و احزاب اپوزیسیون با آن موافقت کردند، اما اکنون به نظر می‌رسد کار دولت سخت باشد زیرا برخی احزاب از جمله حزب مردمی تاکید کرده دیگر از تمدید وضعیت اضطراری حمایت نمی‌کند. دولت اسپانیا مسوولیت حزب مردمی در این زمینه را یادآوری کرده و تصریح کرد چنانچه وضعیت اضطراری تمدید نشود، هرج و مرج در انتظار کشور خواهد بود و حزب مردمی باید مسوولیت خود را در این خصوص بپذیرد. البته حزب مردمی به‌رغم مخالفت هنوز به روشنی اعلام نکرده که فردا به درخواست دولت رای منفی خواهد داد یا ممتنع. حزب شهروندان هم اعلام کرده برای حمایت از طرح تمدید وضعیت اضطراری، باید به توافقاتی با دولت دست یابد. حزب راست‌گرای افراطی بوکس نیز با این طرح مخالفت کرده و اعتقاد دارد دولت سانچز با اعلام وضعیت اضطراری در کشور در حقیقت به دنبال پیاده کردن «برنامه چاوسیسم»  برای اسپانیاست.

بمب‌های اتمی آمریکا در آلمان

در حالی که برخی سیاستمداران آلمانی مخالفت با استقرار بمب‌های اتمی آمریکا در خاک آلمان را ابراز کرده بودند، برلین اعلام کرده که همچنان به مشارکتش در قابلیت بازدارندگی اتمی آمریکا ادامه می‌دهد. به گزارش فارس، با وجود مخالفت برخی احزاب آلمان در استقرار بمب‌های اتمی آمریکا در این کشور، دولت آلمان اعلام کرد که همچنان به مشارکت خود در قابلیت بازدارندگی اتمی آمریکا و ناتو ادامه می‌دهد. به گزارش وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» آلمان اعلام کرده که چتر اتمی آمریکا در قبال خود را به عنوان بخشی از تعهدش به بازدارندگی اتمی ناتو می‌پذیرد. این در حالی است که «رالف موزنیش» و «نوربرت والتر بوریانس» از سوسیال‌دموکرات‌های حاضر در دولت ائتلافی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در روزهای گذشته خارج شدن بمب‌های اتمی ایالات متحده از کشور خود را خواستار شده بودند. به گزارش دویچه وله، «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در این باره گفت که برلین به مشارکت مناسب در قابلیت بازدارندگی اتمی ناتو ادامه خواهد داد. بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، آمریکا حدود 150 بمب اتمی در اروپا از جمله پایگاه هوایی «بوخل» در غرب آلمان و همچنین در بلژیک، هلند و ایتالیا دارد که در مواقع لازم از آنها در جنگنده‌های «تورنادو» استفاده می‌کند. چندی قبل رسانه‌ها از اقدام مخفیانه آمریکا در ارتقای بمب‌های اتمی خود در آلمان خبر دادند. نشریه «اشپیگل» در این زمینه به این عملیات مخفیانه در پاییز سال 2019 اشاره کرد که طی آن 20 کلاهک اتمی بمب «بی-61» آمریکا مستقر در پایگاه هوایی بوخل در آلمان به مدت دو روز به ایالات متحده فرستاده شدند تا نرم‌افزارهای جدید بر آنها نصب شود. دولت آلمان نیز همکاری لازم را با آمریکا انجام داده و به مدت 48 ساعت منطقه ممنوع ایجاد کرد و ارتش خود را 48 ساعت در حالت آماده‌باش قرار داد. بمب اتمی بی-61 مهم‌ترین و رایج‌ترین سلاح اتمی در زرادخانه ایالات متحده بعد از جنگ سرد آمریکاست. این بمب قابلیت تنظیم قدرت انفجاری تا 340 کیلوتن تی‌ان‌تی را دارد و برای پرتاب توسط هواپیماهای پرسرعت ساخته شده است.

حمله رژیم صهیونیستی به مواضع حماس در غزه

توپخانه رژیم صهیونیستی چندین حمله توپخانه‌ای به مواضع مقاومت در مرکز غزه انجام داد؛ این بعد از ادعای این رژیم مبنی بر رصد حملات راکتی از غزه بود. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، حملات اسرائیل بدون اعلام تلفات جانی گویا تنها منجر به خسارات مادی در مناطق مورد هدف شده است. خبرنگار آناتولی نیز گزارش داد، توپخانه رژیم صهیونیستی مواضع وابسته به گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس را هدف قرار داد. توپخانه رژیم صهیونیستی سه مقر وابسته به گردان‌های عزالدین قسام از جمله برج‌های دیده‌بانی این گروه را هدف گرفت. این خبرنگار افزود، دو هدف در شهرک بیت حانون در شمال غزه و دیگری در روستای حجر الدیک در مرکز غزه واقع شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی پیش از این مدعی شلیک راکت از غزه به سمت شهرک‌های اسرائیلی در هم‌جواری این منطقه و به دنبال آن به صدا درآمدن آژیرهای خطر شده بود. هم‌راستا با این اتفاقات رسانه‌های رژیم صهیونیستی ادعا کردند، موشکی از غزه شلیک شده و در محوطه‌ای باز در شورای منطقه‌ای در «غلاف غزه» (شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه) اصابت کرد. ارتش رژیم صهیونیستی ادعای اصابت موشک به غلاف غزه را کمی پس از شلیک آن مطرح کرد. رسانه‌های فلسطینی نیز گزارش دادند، صدای انفجار در شمال غزه شنیده شده و ارتش اهدافی را در غزه هدف گرفت.

مقابله نیروهای امنیتی عراق با نفوذ عناصر داعش به کربلا

یک منبع نظامی عراقی از مقابله نیروهای امنیتی این کشور با نفوذ شماری از عناصر داعش به کربلا خبر داد. یک منبع نظامی عراقی بامداد روز چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو با ارم‌نیوز اعلام کرد که نیروهای دستگاه مقابله با تروریسم به شدت با عناصر داعش در صحرای «النخیب» در مرز کربلا و الانبار درگیر هستند. وی افزود: شماری از عناصر تروریستی داعش با استفاده از طوفان درصدد نفوذ به استان کربلا بودند. این منبع گفت: درگیری‌ها همچنان ادامه دارند و تا بدین لحظه به دلیل تداوم درگیری‌ها و وضعیت نامناسب جوی هیچ اطلاعاتی از تلفات نیروهای امنیتی و عناصر داعش در دست نیست. در همین حال، اتاق عملیات سامرا وابسته به حشد شعبی از هدف قرار دادن هفت مخفیگاه عناصر داعش در شمال سامرا خبر داد. اتاق عملیات سامرا در بیانیه‌ای در این باره گزارش داد،‌ نیروهای حشد با استفاده از خمپاره هفت مخفیگاه عناصر داعش واقع در مناطق «حویجه»، «ام جریش» و «هلال السالم» از توابع شهرستان تکریت در شمال سامرا را هدف قرار دادند. طبق این بیانیه، داده‌های اطلاعاتی به‌دست‌آمده حاکی از وجود هفت مخفیگاه متعلق به عناصر داعش در مناطق مذکور بود و به دنبال آن قهرمانان یگان پشتیبانی خمپاره‌ای و موشکی با همکاری پلیس فدرال عراق محل حضور عناصر تروریستی را بمباران کردند. در همین راستا، بخش رسانه امنیتی عراق در بیانیه‌ای از بازداشت یکی از عناصر برجسته داعش در موصل خبر داد. طبق اعلام بخش رسانه امنیتی عراق، فرد بازداشت‌شده در داخل تونلی در خانه‌اش در روستای «مصرج» در موصل مخفی شده بود. اداره اطلاعات نظامی عراق نیز اعلام کرد که نیروهای این اداره در یک عملیات و طبق داده‌های اطلاعاتی دقیق چهار تن از عناصر داعش از جمله مسوول شناسایی و انتقال‌دهنده عناصر داعش در القائم را بازداشت کردند. عراق طی چند روز اخیر شاهد تقابل حشد شعبی و ارتش عراق با موج گسترده حملات داعش در دیالی، بغداد، صلاح‌الدین و سامرا بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها