شناسه خبر : 33519 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ورق استیضاح به سمت بایدن چرخید

نقش بعثی‌ها در حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد افشا شد

ورق استیضاح به سمت بایدن چرخید

ششمین روز محاکمه استیضاح دونالد ترامپ در حالی روز سه‌شنبه گذشته به پایان رسید که وکلای مدافع وی کوشیدند با نقض قانونی بودن این استیضاح، پای جو بایدن و پسرش را هم به این محکمه باز کنند. بخش دوم دفاعیات وکلای مدافع ترامپ در محکمه سنا با اظهارات پم باندی و هرشمن با این مضمون که ترامپ در تماس ۲۵ جولای خود با رئیس‌جمهوری اوکراین هیچ کار اشتباهی انجام نداده است، ادامه یافت. این دفاعیات که با حمله به بایدن هم همراه شده بود، به مذاق جمهوریخواهان خوش آمده بود به گونه‌ای که برخی از سناتورها همزمان با این دفاعیات در توئیتر حملات خود را به دولت باراک اوباما شدت بخشیده بودند. باندی که دادستان پیشین فلوریدا هم بوده است، اظهار کرد: به هانتر بایدن بیش از ۸۳ هزار دلار در ماه پرداخت می‌شد، در حالی که متوسط خانواده چهارنفره آمریکایی در طی این مدت در هر سال کمتر از ۵۴ هزار دلار درآمد داشتند. اریک هرشمن هم دفاعیات خود را به این صورت آغاز کرد که با منطق دموکرات‌ها، پرونده قوی‌تری برای استیضاح باراک اوباما می‌بایست شکل می‌گرفت چراکه اوباما در مقابل دوربین، به رئیس‌جمهوری روسیه قول داده بود پس از انتخابات ۲۰۱۲ انعطاف‌پذیری بیشتری در قبال مسائل دفاع موشکی به خرج دهد. وی افزود این مصداق گروکشی و دخالت عوامل خارجی در مسائل سیاسی است. هرشمن با ادامه متهم کردن اوباما اظهار کرد اوباما اهمیت دفاع موشکی را برای اروپا می‌دانست اما تصمیم گرفت از آن برای چانه‌زنی استفاده کند. وی دموکرات‌ها را متهم کرد که تلاش گسترده‌ای به‌کار گرفته‌اند تا رئیس‌جمهوری را از طریق آرای سنا از قدرت برکنار کنند. آلن درشوویتز استاد دانشگاه هاروارد دیگر عضو وکلای مدافع دونالد ترامپ بود که با بهره گرفتن از قانون اساسی، خطاب به مدیران استیضاح دونالد ترامپ گفت راه خطرناک و اشتباهی را برای متهم کردن رئیس‌جمهوری برگزیده‌اند. وی تاکید کرد هیچ سوءاستفاده‌ای از قدرت و هیچ اخلالی در کار کنگره انجام نشده است. این عضو مدافعان ترامپ خاطرنشان کرد اگرچه در انتخابات قبلی به هیلاری کلینتون رای داده است اما هیچ توجیه قانون اساسی نیافته است که بتوان ترامپ را به خاطر رفتار غیرمجرمانه یا رفتاری که حداقل وابسته به تعریف رفتارهای جنایی باشد، استیضاح کرد. درشوویتز خطاب به مدیران استیضاح منتخب مجلس نمایندگان گفت متاسفم شما معیارهای غلطی را برگزیده‌اید، شما خطرناک‌ترین معیارهای ممکن را برای نظارت و تفوق بر رئیس‌جمهوری آینده انتخاب کرده‌اید. وی افزود همه روسای‌ جمهوری آینده که با اکثریت قانونگذاران مخالف باشند با تهدید واقعی مواجه هستند که در نهایت به سوءاستفاده از قدرت متهم می‌شوند و لیست طولانی از روسای جمهوری پیشین هم به سوءاستفاده از قدرت متهم شدند بدون اینکه استیضاح شوند.

وکلای ترامپ هیچ دفاعیه‌ای در جلسه استیضاح او ندارند

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد وکلای رئیس‌جمهور این کشور در جلسه استیضاح او هیچ دفاعیه‌ای ندارند. به گزارش ایلنا، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به جلسه استیضاح ترامپ در توئیتر خود نوشت: «وکلای رئیس‌جمهور اظهارات جان بولتون را خلاف واقع توصیف کردند و مدعی شدند رئیس‌جمهور هرگز کمک مالی به اوکراین را به تحقیقات مشروط نکرده است. آنها تلاش ترامپ برای مداخله خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ را انکار نمی‌کنند. آنها به دنبال بدنام کردن بایدن‌ها هستند. آنها هیچ دفاعیه‌ای ندارند.»

فشارها برای شهادت جان بولتون بیشتر می‌شود

درخواست‌ها و فشارها برای احضار جان بولتون به عنوان شاهد در جلسه استیضاح دونالد ترامپ افزایش یافته است. بعد از انتشار بخش‌هایی از دست‌نوشته‌های جان بولتون درباره دونالد ترامپ و پرونده اوکراین، حالا فشارها برای احضار مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید به جلسه استیضاح بیشتر شده است. ادعاهای بولتون در کتاب جدید ثابت می‌کند که رئیس‌جمهوری آمریکا از قدرت خود در سیاست خارجی سوءاستفاده کرده تا به رقیب داخلی خود در انتخابات ضربه بزند. آقای بولتون در کتاب تازه خود که هنوز منتشر نشده و بخش‌هایی از آن که به دست روزنامه نیویورک‌تایمز رسیده تایید می‌کند که دونالد ترامپ در آگوست ۲۰۱۸ ادامه کمک نظامی ۴۰۰ میلیون‌دلاری مصوب کنگره آمریکا به اوکراین را به همکاری دولت کی‌یف در زمینه تحقیقات فساد احتمالی پسر جو بایدن مشروط کرده بود. پیش از این به‌رغم درخواست‌ها از سوی دموکرات‌ها برای حضور جان بولتون در جلسه استیضاح با مخالفت جمهوریخواهان روبه‌رو شده بود، اما حالا و بعد از انتشار بخش‌هایی از کتاب مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، برخی از جمهوریخواهان هم موافق دعوت او به جلسه استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا هستند.

افزایش احتمال احضار شاهد در دادگاه استیضاح

سناتور جمهوریخواه از افزایش احتمال احضار شاهدان در دادگاه استیضاح رئیس‌جمهوری این کشور سخن به میان آورد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «سوزان کالینز»، سناتور جمهوریخواه،  دوشنبه پس از گزارش روزنامه نیویرک‌تایمز مبنی بر گفته‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا به «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی پیشین این کشور درباره بلوکه شدن کمک مالی به اوکراین، احتمال احضار شاهدان در دادگاه استیضاح تقویت پیدا کرده است. کالینز گفت: «گزارش منتشرشده احتمال احضار شاهدان را افزایش داده است.»

آمادگی آمریکا برای مذاکره درباره حضور نظامی در عراق

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، مایک پمپئو در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی خشم خود را از حملات مداوم علیه تاسیسات آمریکایی در عراق ابراز داشته است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه‌نیوز، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا عصبانیت خود را از حملات مداوم از سوی گروه‌های شبه‌نظامی به تاسیسات آمریکایی در عراق از جمله حمله موشکی روز یکشنبه به سفارت آمریکا ابراز داشته و گفته است این حمله موشکی اخیر منجر به زخمی شدن یک نفر شده است. پمپئو مجدداً ابراز عقیده کرده که این حملات «بی‌توجهی علنی به حاکمیت عراق و شکست در مهار این گروه‌های مسلح خطرناک» را نشان می‌دهد. او در عین حال از پایبندی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر موقت عراق به تقویت تدابیر امنیتی برای حفاظت از کارمندان آمریکایی و تاسیسات دیپلماتیک «تقدیر» کرده است. پمپئو در اظهاراتی واهی و کشاندن پای ایران به میان مدعی شده است: «واشنگتن این حمله را تلاشی برای منحرف کردن نگاه عراقی‌ها و جامعه جهانی از سرکوب شدید تظاهرات‌کنندگان عراقی مسالمت‌جو از سوی حامیان ایران می‌داند.» وزیر خارجه آمریکا از نخست‌وزیر موقت عراق خواست برای حفظ حاکمیت این کشور تلاش کند و بار دیگر تاکید کرد، آمریکا موضعش در قبال ملت عراق ثابت است و آمادگی دارد درباره چارچوب حضور نظامی خود در خاک این کشور در آینده مذاکره کند.

افشای نقش بعثی‌ها در حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد

نماینده سابق پارلمان عراق، از نقش بعثی‌ها و جریان افراطی سنی در حمله راکتی به سفارت آمریکا به تحریک برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس خبر داد. به گزارش فارس، «جاسم محمد جعفر» نماینده سابق پارلمان عراق، بعثی‌ها و جریان افراطی سنی را عاملان پشت پرده حمله راکتی عصر یکشنبه (۲۶ ژانویه) به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد دانست. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: جریان افراطی سنی و بعثی‌ها با حمایت و تحریک برخی کشورهای حاشیه خلیج [فارس]، عصر یکشنبه با هدف تشدید تنش و کینه میان گروه‌های مقاومت و طرف آمریکایی، سفارت این کشور را در بغداد هدف قرار دادند. این نماینده سابق عراقی افزود: سرنخ‌هایی از نقش بعثی‌ها و طرف‌های افراطی سنی در این حمله راکتی وجود دارد و آنها تنها طرف‌هایی هستند که از این حمله راکتی سود می‌برند. اقدام گروه‌های مقاومت عراق در اعلام برائت از این حمله، اقدام مناسبی بود و این مساله را روشن ساخت که این گروه‌ها نمی‌خواهند دولت را در سختی و فشار قرار دهند. از این‌رو در چنین شرایطی، دولت باید فوراً درباره این مساله تحقیق کند و عاملان این حمله را شناسایی و در رسانه‌ها معرفی کند تا از نظر دیپلماتیک آرامش برقرار شود و تا زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، بحرانی ایجاد نشود. «کتائب حزب‌الله» عراق، دیروز درباره به سختی انداختن دولت عراق، از طریق هدف قرار دادن متوالی سفارت آمریکا در بغداد هشدار داد و اعلام کرد که انجام چنین عملیاتی در زمانی نامناسب صورت گرفته است.

ترامپ و اردوغان تحولات سوریه را بررسی کردند

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی در گفت‌وگوی تلفنی با هم آخرین تحولات سوریه را مورد بررسی قرار داده و درباره موضوع ادلب هماهنگی کردند. سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که در گفت‌وگوی تلفنی میان ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با اردوغان همتای ترکیه‌ای وی، طرفین در مورد موضوع ادلب سوریه به توافق رسیدند. «جود دییر» معاون مطبوعاتی کاخ سفید در پیامی توئیتری نوشت: ترامپ با اردوغان در مورد سوریه گفت‌وگوی تلفنی داشته و رهبران دو کشور توافق کردند که خشونت‌های صورت‌گرفته در شهر ادلب سوریه باید متوقف شود. دییر در پیامی دیگر نوشت: ترامپ همچنین بر اهمیت حل اختلاف در مناطق دریایی بین ترکیه و یونان در شرق مدیترانه تاکید کرد. درگیری‌ها در استان ادلب و نیز حملات تروریست‌ها به مناطق مسکونی حلب در روزهای اخیر در حالی شدت گرفته که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی‌ماه) با توافق میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی در منطقه امن ادلب آتش‌بس اعلام شده است، اما این آتش‌بس دو روز پس از اعلام حملات تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و ترکیه نقض شد. ارتش سوریه که این روزها به دروازه‌های معره النعمان در نزدیک ادلب نزدیک شده، قصد دارد این بخش از خاک سوریه را هرچه سریع‌تر به دیگر مناطق آزادشده ملحق کند. ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می‌دهد که با توجه به آزادسازی بخش‌هایی از آن در ماه‌های گذشته دمشق عزم خود را بر آزادسازی بخش‌های دیگر از دست تروریست‌ها جزم کرده است.

ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا لغو می‌شود

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه گفت: قانونگذاران این کشور، طرح ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان را لغو خواهند کرد. پلوسی نماینده حزب دموکرات از ایالت کالیفرنیا گفت: با لغو ممنوعیت شهروندان هفت کشور به آمریکا، اختیارات رئیس‌جمهوری برای اعمال محدودیت‌های جدید کاهش خواهد یافت مگر اینکه دولت شواهد خاصی برای توجیه آن ارائه دهد و با کنگره مشورت کند. وی افزود:‌ کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده طرح ممنوعیت تبعیض مذهبی در فرآیند مهاجرت به این کشور را بررسی خواهد کرد که در صورت تصویب، اختیارات رئیس‌جمهوری در این زمینه محدود خواهد شد. این در حالی است که رسانه‌های آمریکا هفته گذشته اعلام کردند که دولت دونالد ترامپ می‌خواهد هفت کشور دیگر شامل بلاروس، اریتره، قزاقستان، میانمار، نیجریه، سودان و تانزانیا را به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا اضافه کند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها