شناسه خبر : 31235 لینک کوتاه

شکست اردوغان پشت دروازه‌های استانبول

نشست اقتصادی منامه با ادعای سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین برگزار شد

شکست اردوغان پشت دروازه‌های استانبول

پیروزی کاندیدای اپوزیسیون حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری استانبول، به باور بسیاری از کارشناسان آغاز پایان سلطه 15ساله رجب طیب اردوغان بر سیاست ترکیه است. مردی که گفته می‌شود بعد از آتاتورک بیشترین قدرت را در طول تاریخ معاصر ترکیه داشته است. به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «اکرم امام اوغلو» نامزد حزب جمهوریخواه خلق موفق به شکست «بینالی ییلدریم» نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری استانبول شد. ییلدریم نامزد ائتلاف جمهور، شکست در انتخابات را پذیرفت و برای رقیب خود آرزوی موفقیت کرد. وی همچنین افزود: «از خداوند می‌خواهم نتایج انتخابات شهرداری برای استانبول آثار مثبتی در پی داشته باشد. برای رفاه و آسایش مردم این شهر از اقدامات او (اکرم امام‌اوغلو) حمایت خواهیم کرد.» دور قبلی این انتخابات تقریباً سه ماه پیش با پیروزی نامزد مخالف حزب حاکم برگزار شده بود اما حزب حاکم عدالت و توسعه توانست کمیسیون انتخابات را ترغیب به باطل کردن انتخابات کند.

حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه‌های عربستان

انصارالله اعلام کرد، مجدداً دو فرودگاه أبها و جازان (جیزان) در عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داده است. به گزارش شبکه المسیره، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح وابسته انصارالله در بیانیه‌ای اعلام کرد، پهپادهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عملیات گسترده‌ای را به سمت دو فرودگاه بین‌المللی أبها و فرودگاه منطقه‌ای جازان با پهپادهای «قاصف کی دو» انجام دادند و باز هم آشیانه‌های جنگنده‌ها و اهداف نظامی دیگر هدف گرفته شدند. وی تصریح کرد: این عملیات با دقت به اهداف مورد نظر در دو فرودگاه اصابت کرد و موجب تعطیلی هر دو فرودگاه شد. در این راستا مرکز کنترل جوی نیز از توقف پروازهایی که از سمت ریاض،‌ جده، الدمام و الطائف به سمت دو فرودگاه مذکور می‌آمدند، خبر داد. سریع از غیرنظامیان و شرکت‌های مستقر در شبه‌جزیره عربستان خواست از فرودگاه‌ها و مناطق نظامی دور شوند چون این مناطق در لیست اهداف مشروع انصارالله قرار دارند و اماکنی ناامن هستند و مورد هدف مداوم انصارالله تا زمان توقف تجاوزات و شکست محاصره ملت و کشور یمن قرار خواهند گرفت. این ششمین حمله انصارالله به دو فرودگاه أبها و جازان در ظرف کمتر از یک ماه است. اما نیروهای دفاع هوایی سعودی مدعی شدند یک پهپاد را در مسیر خمیس مشیط در جنوب غرب عربستان رهگیری و ساقط کرده‌اند.

مرسی قبل از مرگش از سوی مقامات ارشد مصر تهدید شده بود

پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» انگلیس نوشت: مقام‌های ارشد مصر چند روز پیش از مرگ محمد مرسی به او و چند رهبر دیگر اخوان المسلمین در زندان این کشور اولتیماتوم داده بودند که یا این سازمان را منحل اعلام کنند یا در صورت مخالفت با این درخواست با تبعات آن روبه‌رو شوند و چند روز بعد از آن بود که مرسی که با این درخواست مخالفت کرده بود جان خودش را از دست داد. به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در این مطلب خود می‌نویسد: مقامات نظام مصر به این رهبران اخوان‌المسلمین تا پایان ماه رمضان فرصت داده بودند که تصمیمشان را به آنها اعلام کنند. با این حال مرسی و دیگر رهبران اخوان‌المسلمین ظاهراً از پذیرفتن این درخواست خودداری کرده بودند. طبق این گزارش، اکنون اعضای اخوان‌المسلمین چه در داخل و چه در خارج از مصر نگران جان دیگر رهبران این گروه شامل خیرت الشاطر، کاندیدای ریاست‌جمهوری سابق اخوان‌المسلمین و محمد بدیع رهبر سابق اخوان‌المسلمین هستند. سال گذشته میلادی مقامات ارشد نزدیک به عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر کمی بعد از انتخاب شدن مجدد او به این سمت سند راهبردی تهیه کردند، ظاهراً آنها در آن زمان در این سند موضوع درخواست از مرسی و رهبران اخوان‌المسلمین را برای منحل کردن سازمانش برای نخستین بار مطرح کردند.

معامله قرن در نشست منامه با فلسطین چه خواهد کرد؟

نشست اقتصادی منامه با هدف ادعایی جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین و اعطای وام‌های کم‌بهره به فلسطین به‌عنوان اولین بخش معامله قرن شامگاه سه‌شنبه گذشته برگزار شد. به گزارش تسنیم، آمریکا برای آغاز اجرای طرح صلح ادعایی موسوم به «معامله قرن» که اولین گام آن برگزاری کنفرانس اقتصادی بحرین است، آماده می‌شود. این طرح محتوایی مبهم ولی هدفی واضح یعنی عادی‌سازی رایگان اعراب و اسرائیل را دنبال می‌کند. برجسته‌ترین غایبان در این کنفرانس، فلسطین است که تشکیلات خودگردان و تمام گروه‌های فلسطینی موضعی یکپارچه در رد این کنفرانس اعلام کرده‌اند. عراق و لبنان نیز تاکید کرده‌اند که کنفرانس بحرین را در راستای همبستگی با فلسطینیان تحریم کرده‌اند. «جراد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا، که مهندس کنفرانس منامه است، به نمایندگی از ایالات‌متحده به همراه سیاسیون و تجار آمریکایی در کنفرانس شرکت کرده است. کوشنر مشاور کاخ سفید در روند سازش پیش از آغاز این کنفرانس گفته بود نخستین مرحله طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای خاورمیانه شامل پیشنهاد سرمایه‌گذاری با ارزش 50 میلیارد دلار در اراضی فلسطین، مصر، اردن و لبنان است. وی مدعی شد که بر اساس طرح صلح پیشنهادی آمریکا موسوم به «معامله قرن»، با هزینه پنج میلیارددلاری، کرانه باختری به نوار غزه متصل خواهد شد.

رشوه‌ای به منطقه با پول عرب‌ها

رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در پیامی به ملت فلسطین و امت اسلامی و عربی مخالفت قاطع این جنبش با معامله قرن و کنفرانس اقتصادی بحرین را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، خالد مشعل، رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در سخنانی تاکید کرد که معامله قرن طرحی مشکوک و توطئه‌آمیز برای نابودی مساله فلسطین است و ملت فلسطین قاطعانه با آن مخالف است و اجازه اجرایی شدن آن را نخواهد داد. مشعل افزود که معامله قرن نتیجه‌ای نخواهد داشت و به یاری خداوند محکوم به شکست است و ملت فلسطین خطوط قرمز و اصول ثابتی دارد که هرگز بر سر آن معامله نمی‌کند. به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وی در ادامه خاطرنشان کرد که تلاش برای حل و فصل مساله فلسطین از طریق حیله‌بازی یا رشوه اقتصادی به کشورهای عربی برای فروختن مساله فلسطین، اقدامی مردود و باطل است و موفقیت‌آمیز نخواهد بود. وی تاکید کرد که معامله قرن رشوه‌ای به منطقه با پول عرب‌هاست تا مساله خود را که همان فلسطین و قدس است، بفروشند.

بازرس مولر به مجلس نمایندگان آمریکا احضار شد

ظاهراً پرونده تبانی ترامپ با روسیه هنوز باز است چراکه مجلس نمایندگان آمریکا بازرس مولر را برای ارائه پاره‌ای توضیحات به این مجلس احضار کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، در راستای درخواست برخی نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر استیضاح ترامپ رئیس‌جمهور این کشور، «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا برای شهادت به مجلس نمایندگان آمریکا احضار شد. «جرالد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا و «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی در بیانیه‌ای مشترک اعلام داشتند: مولر برای شهادت و ارائه پاره‌ای توضیحات در جلسه علنی مجلس نمایندگان آمریکا احضار شده است. وی در برابر کمیته اطلاعاتی و قضایی این مجلس شهادت خواهد داد. هرچند این گزارش شواهد کافی برای ارتباط بین کمیته انتخاباتی ترامپ و مسکو نیافته است ولی به مواردی اشاره دارد که ترامپ سعی داشته در روند تحقیقات مولر دخالت‌هایی انجام دهد. این در حالی است که هنوز تاثیر دخالت‌های مذکور در نتیجه این امر مشخص نشده است. در حالی که گزارش مولر هیچ‌گاه اتهام وارد به ترامپ مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را تایید نکرده است دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال استیضاح ترامپ هستند.

نامزد خاشقجی خواستار شناسایی عامل اصلی قتل وی شد

نامزد روزنامه‌نگار مقتول سعودی با حضور در مقر سازمان ملل خواستار تعیین عامل اصلی قتل وی شد. به گزارش اسپوتنیک، «خدیجه چنگیز» نامزد خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول سعودی در مقر سازمان ملل در شهر ژنو حضور یافت و درخواست خود مبنی بر تحقیق درباره قتل وی را اعلام کرد. وی با اشاره به گزارش «اگنس کالامارد»، گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقضایی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت: نمی‌خواهم این اتفاق تنها در حد یک تکه کاغذ باقی بماند. گزارش کالامار حاکی از آن است که در حالی که تحریم‌های وضع‌شده در رابطه با قتل خاشقجی شامل حال بیش از ۱۰ نفر از افراد در عربستان سعودی شده است ولی این افراد به راحتی تحریم‌ها را دور می‌زنند. خدیجه چنگیز این تحریم‌ها را تنها وسیله‌ای برای پنهان کردن عامل اصلی این قتل دانست. هرچند گزارش کالامارد در شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شده است ولی این گزارش سند رسمی سازمان ملل به حساب نمی‌آید و تنها گزارشی از یافته‌هایی است که تاکنون به دست آمده‌اند. کالامارد از گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته است بر اساس این گزارش تحقیق جنایی همه‌جانبه‌ای در خصوص این واقعه انجام شود.

وعده نخست‌وزیر گرجستان برای انجام اصلاحات سیاسی

نخست‌وزیر گرجستان گفت که انتخابات پارلمانی جدید این کشور با فهرستی متناسب از احزاب گوناگون و با «اصلاحات سیاسی فراوان» برگزار می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی دویچه وله، «بیدزینا ایوانیشویلی» نخست‌وزیر گرجستان، از تدوین قوانین جدیدی برای انتخابات پارلمانی خبر داد که بناست در سال آینده میلادی اجرایی شود. ایوانیشویلی، تاجر و میلیاردر گرجستانی، گفت که پارلمان جدید این کشور با فهرستی متناسب از احزاب گوناگون و با «اصلاحات سیاسی فراوان» برگزار می‌شود. وی همچنین گفت: «شاهد آن هستیم که جامعه خواستار تغییر است. پارلمانی خواهیم داشت که در آن تمام بازیگران سیاسی حضور داشته باشند.» این در حالی است که تفلیس در روزهای گذشته شاهد تظاهرات گسترده مردم این کشور علیه روسیه و نفوذش در سیاست گرجستان بوده است.

مادورو و مقام‌های کاراکاس در پولشویی و فساد دست دارند

رئیس اطلاعات پیشین ونزوئلا گفت که اعضای خانواده رئیس‌جمهوری و مقام‌های دولتی در پولشویی و فساد دست دارند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کریستوفر فیگوئرا»، رئیس اطلاعات پیشین ونزوئلا که پس از حمایت از تظاهرات علیه دولت این کشور در ماه آوریل گریخت، در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست گفت همچنان احتمال سقوط نظام ونزوئلا وجود دارد. او گفت: «به کاری که کردم افتخار می‌کنم. تا اینجای کار، دولت از ما جلو زده است. اما این را می‌توان به سرعت تغییر داد.» وی همچنین گفت اعضای خانواده «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و مقام‌های دولتی در پولشویی و فساد دست دارند. فیگوئرا در ادامه افزود: «سریع دریافتم که مادورو ریاست سازوکاری جنایت‌بار را برعهده دارد و خانواده‌اش نیز در آن دخیل هستند.» او همچنین گفت که «رائول کاسترو»، رئیس‌جمهوری کوبا، در بسیاری موارد به مادورو مشاوره می‌داد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها