شناسه خبر : 30703 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (جهان)

آغاز امپراتوری ناروهیتو؛ «کار می‌کنم»

ایسنا نوشت: ناروهیتو که به دنبال کناره‌گیری پدرش از سلطنت رسماً پست امپراتوری ژاپن را به دست گرفت، گفت: حس شکوه دارد اما متعهد شد تا به عنوان نماد این کشور و نماد وحدت میان مردم کشورش کار کند. آکیهیتو، امپراتور سابق و همسرش میچیکو طی مراسمی کوتاه و ساده روز سه‌شنبه از مقامشان کناره‌گیری کردند و آکیهیتو از مردم ژاپن قدردانی و برای صلح دعا کرد. ناروهیتو ۵۹ساله رسماً در این مراسم به مقام امپراتوری رسید. ناروهیتو اولین امپراتوری ژاپن است که بعد از جنگ جهانی دوم متولد شد و اولین امپراتوری محسوب می‌شود که والدینش به تنهایی او را بزرگ کردند. او در سخنانی از عملکرد والدینش در سه دهه گذشته تقدیر کرد.

بودجه نظامی جهان چقدر است؟

دنیای اقتصاد نوشت: مجموعه بودجه نظامی کشورهای جهان در سال گذشته با ۶ /۲ درصد افزایش به یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار رسید. بر اساس بررسی‌های موسسه بین‌المللی صلح استکهلم، ارتش‌های جهان در سال گذشته بیش از ۸ /۱ تریلیون دلار برای تجهیزات جنگی خرج کرده‌اند. هزینه‌ای که به بالاترین سطح خود پس از سال ۱۹۸۸ یا دوران جنگ سرد تاکنون می‌رسد. هزینه کنونی برای ابزارآلات جنگی و مهمات، ۷۶ درصد بیش از دوران جنگ سرد برآورد شده است. در صدر مسابقه تسلیحاتی فعلی رقابت بین آمریکا و چین برای برتری در آسیا بسیار تنگاتنگ است. آمریکا پس از هفت سال بودجه نظامی عظیم خود را افزایش و به دوران «سیاست‌های سختگیرانه و تحمیلی» کنگره پایان داده است.

بمب‌گذاری سریلانکا، درد پنهان تروریسم در آسیا

ایران نوشت: بمب‌گذاری اخیر در سریلانکا و نتایج مصیبت‌بار آن یک‌بار دیگر نشان داد «تروریسم کور» فقط مشکل خاورمیانه نیست بلکه به کل آسیا بسط می‌یابد. حرکت مهلک اخیر در سریلانکا از این حکایت می‌کند که تندروی‌های قومی و مذهبی در این کشور شرق آسیایی به حدودی غیرقابل مهار رسیده است. البته طی جنگ داخلی و فرسایشی 26 سال اخیر سریلانکا بمب‌گذاری‌های پردامنه چیزی رایج بوده و در آن جریانات و در تلاقی اکثریت سین هالیزی این کشور و اقلیت تامیل‌ها قربانیان زیادی برجای ماندند اما چیزی که اخیراً رخ داد به لحاظ سازماندهی قبلی متفاوت است. جنگ داخلی سریلانکا در سال 2019 پس از سرکوب اقلیت تامیل رو به خاموشی رفت.

عربستان بدترین کشور ناقض آزادی‌های مذهبی

کیهان نوشت: وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود عربستان را «بدترین ناقض آزادی‌های مذهبی» دانسته، اما همزمان تاکید کرده «اقدامات تنبیهی علیه ریاض در راستای منافع آمریکا نیست». نهادهای رسمی و غیررسمی آمریکا بارها تصریح کرده‌اند که عربستان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر بوده و از تروریست‌های تکفیری حمایت می‌کند. اما با وجود این دولت‌های مختلف آمریکا با همان صراحت اعلام کرده‌اند که فشار بر ریاض برخلاف منافع واشنگتن است! این‌‌بار وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود اذعان کرده، عربستان یکی از «بدترین ناقضان» آزادی‌های مذهبی در جهان است اما در عین حال تاکید کرد ریاض همچنان مهم‌ترین متحد واشنگتن در منطقه است و اقدامات تنبیهی علیه آن در راستای منافع آمریکا نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها