شناسه خبر : 9930 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سهامداران دلواپس مقابل ساختمان بورس تجمع کردند

اعتراضی به روزهای رکودی بازار سهام

برخی دیگر از معترضان نیز عنوان کردند: بارها در سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تحت پوشش بورس ضرر کرده‌اند، این در حالی بوده که شاخص سهام این شرکت‌ها، مثبت بوده و باز هم منجر به ضرر و زیان سهامداران شده است.

index:1|width:40|height:40|align:right حدیث موسوی/روزنامه‌نگار
در حالی در فصل زمستان پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، سرانجام بازار سهام رنگ بهار به خود دید که در دو سال گذشته رکودی فرسایشی را متحمل شده بود. افت پی‌درپی شاخص و کاهش ارزش بازار، مهم‌ترین مشخصه معاملات در طول ماه‌ها بلکه دو سال گذشته به شمار می‌رفت که سرآغاز آن از دی‌ماه سال 1392 و با ابهام در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کلید خورد. به دنبال رکود ادامه‌دار بازار سهام، برخی سهامداران 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 در تجمعی مقابل تالار حافظ خواهان شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌ها و تجدید نظر مدیران بورس و وزیر اقتصاد در مواجهه با بازار سرمایه شدند.
این اعتراض در حالی طی آن روز شکل گرفت که ساعاتی قبل از آن، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، میزبان خبرنگاران رسانه‌ها بود تا درباره نحوه رسیدگی این نهاد متولی به مشکلات بازار سهام سخن بگوید. محمد فطانت در آن روز اعلام کرد برای کمک به بازار، دامنه نوسان را افزایش داده و گام‌های مثبتی در جهت شفاف‌سازی و افشای اطلاعات نهانی به عموم سرمایه‌گذاران و توقف عرضه‌های اولیه بر خواهد داشت. اما به هر ترتیب این سخنان نیز سهامداران را از تجمع اعتراضی منصرف نساخت و آنها را برای بیان اعتراضات خود، مصمم به حضور مقابل تالار حافظ کرد. بعضی از تجمع‌کنندگان اظهار کردند، ارزش سرمایه آنها در بازار در یک یا دو سال اخیر به نصف کاهش یافته و دچار مشکل جدی شده‌اند. یکی از معترضان در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته بود: من سهام یک شرکت لبنی را خریده‌ام.
قیمت پنیر این شرکت از سه هزار تومان به بیش از چهار هزار تومان رسیده، اما وقتی برای گرفتن سود مراجعه می‌کنم، می‌گویند ضرر کرده‌ایم. اما اگر ضرر کردید، افزایش قیمت محصولات‌تان صرف چه چیزی شده است؟ برخی دیگر از معترضان نیز عنوان کردند: بارها در سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تحت پوشش بورس ضرر کرده‌اند، این در حالی بوده که شاخص سهام این شرکت‌ها، مثبت بوده و باز هم منجر به ضرر و زیان سهامداران شده است. یکی دیگر از این سهامداران گفته بود: 15 میلیون تومان سهام خریده‌ام و حالا که می‌آیم سود بگیرم می‌گویند قیمت سهام سقوط کرده و ما متحمل ضرر شده‌ایم، اگر می‌دانستم این‌گونه می‌شود پولم را در بانک سرمایه‌گذاری می‌کردم اما در عوض مطمئن بودم پایان سال، یک سود مشخص -هر چند اندک- به من تعلق خواهد گرفت. به هر طریق در بخشی از بیانیه این تجمع که هماهنگی آن از طریق فضای مجازی صورت گرفته بود،‌ به این موارد اشاره شد: «امروز ما سهامداران و فعالان بازار سرمایه گرد هم آمده‌ایم تا صدای رسای خود را به گوش مسوولان و مدیران بورس برسانیم و لبریز شدن صبر خود را از بی‌عدالتی‌ها و تخلفات اعلام کرده و مسوولان و دست‌اندرکاران را به اجرای عدالت و پیگیری مشکلات ما سهامداران دعوت کنیم. حرکت اعتراضی مسالمت‌آمیز ما، یک حرکت خودجوش و بر‌خاسته از متن جامعه فعال در بازار بورس است که هیچ‌گونه وابستگی سیاسی به حزب یا جناح خاصی ندارد. روشن است که اقدام مناسب مسوولان می‌تواند باعث بازگشت مجدد اعتماد به بازار سرمایه شده و به رونق هرچه بیشتر بازار بینجامد.»
بر این اساس از جمله خواسته این معترضان؛ دقت در زمان عرضه‌های اولیه و انجام عرضه در زمانی که کمترین اثرات منفی را در بازار ایجاد کند، جلوگیری از عرضه‌های اولیه پی‌درپی بدون در نظر گرفتن عمق ضعیف بازار، جلوگیری از عرضه‌های سنگین کدهای حقوقی که منجر به جلوگیری از رشد بازار می‌شود، بررسی دخالت‌های سلیقه‌ای ناظر بازار در نحوه بازگشایی نمادها،‌ قیمت‌گذاری، قانون گره معاملاتی و...، جلوگیری از بسته شدن طولانی‌مدت نمادها به بهانه‌های مختلف، بررسی تخلفات انجام‌شده در عرضه‌های اولیه،‌ معرفی و مجازات متخلفان، برداشتن محدودیت‌های ناصحیح و غیرمعمول از جمله دامنه نوسان،‌ حجم مبنا،‌ صف خرید و فروش و‌...، دو‌طرفه کردن بازار و امکان انجام معاملات فروش، دسترسی شفاف و مساوی عموم سهامداران به اطلاعات شرکت‌ها، بهینه‌سازی هسته معاملات بورس و مواردی از این دست بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها