شناسه خبر : 7597 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش نگرانی‌ها در مورد قطع محرک فدرال‌رزرو

سقوط فلزات پایه

روز جمعه سی‌ام آگوست قیمت فلزات پایه تحت فشار دلار قوی و انتظارات در مورد محرک اقتصادی ایالات متحده، به پایین‌ترین سطح خود در چند هفته گذشته کاهش یافت.

منبع: رویترز
روز جمعه سی‌ام آگوست قیمت فلزات پایه تحت فشار دلار قوی و انتظارات در مورد محرک اقتصادی ایالات متحده، به پایین‌ترین سطح خود در چند هفته گذشته کاهش یافت. انتظار می‌رفت محرک اقتصادی ایالات متحده یا همان تسهیل مقداری در ماه آینده فروکش کند، که می‌تواند مانع رشد و جریان پول سرمایه‌گذاری روی کالاهایی همچون فلزات پایه شود. مس این هفته یعنی هفته پایانی آگوست 5/3 درصد پایین‌تر بسته شد، که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از اواسط ماه ژوئن به شمار می‌آمد. با این حال، این ماه مس بزرگ‌ترین افزایش خود را از ماه می تجربه می‌کرد. مس در ماه آگوست با ظهور نشانه‌هایی از ثبات اقتصاد جهانی، به ویژه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات جهان یعنی چین، تا 3/3 درصد افزایش قیمت داشت، اما در حال حاضر با فرا رسیدن ماه سپتامبر با فشارهای نزولی مواجه شده است. رابین بهار، تحلیلگر بانک سوسیته جنرال در این‌باره گفت، ما در نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش مازاد موجودی هستیم و کاهش تدریجی محرک بانک فدرال‌رزرو نیز احتمالاً باعث برخی فروش‌های سوداگرانه کالاهایی همچون فلزات پایه خواهد شد. داده‌های اقتصادی ایالات متحده اخیراً شامل داده‌های مثبت و منفی بوده، اما بسیاری از تحلیلگران هنوز هم انتظار دارند بانک فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر شروع به کاهش خرید اوراق قرضه 85 میلیارد‌دلاری خود کند. این اقدام بانک فدرال‌رزرو برای کاهش تدریجی محرک پولی، روز پنجشنبه با انتشار داده‌های مثبت از رشد اقتصادی ایالات متحده و تعداد مدعیان بیکاری، تقویت شد، با این حال روز بعد داده‌ها نشان می‌داد هزینه‌های مصرف‌کننده آمریکا به سختی افزایش یافته، که باعث احتیاط در مورد این اقدام بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی شد. روز جمعه همچنین شاخص دلار که به نزدیک بالای چهار هفته خود رسیده بود، روی فلزات پایه فشار آورد. با قوی‌تر شدن دلار ایالات متحده، فلزات که با دلار قیمت‌گذاری می‌شود، برای سرمایه‌گذاران غیراروپایی و دیگر کشورها گران‌تر می‌شود. این هفته مقامات ایالات متحده می‌گفتند باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، مایل به ادامه اقدامات نظامی محدودی علیه سوریه، حتی بدون هم‌پیمانان خود خواهد بود؛ عدم اطمینان‌های سیاسی نیز از اشتیاق برای خرید دارایی‌های مخاطره‌آمیزی همچون مس کاسته بود. این هفته آلومینیوم، روی، نیکل و سرب همگی همچون مس به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته گذشته سقوط کردند، در حالی که قلع به کمترین سطح خود در چهار هفته گذشته نزدیک شد. روز جمعه داده‌ها نشان می‌داد موجودی مس در انبارهای بورس فیوچرز شانگهای نسبت به جمعه هفته گذشته،
3/0درصد افزایش یافته، و داده‌های روزانه بورس لندن نیز نشان می‌داد موجودی مس با 10325 تن افزایش به 558 هزار تن رسیده است. معامله‌گران در این روز می‌گفتند، خریداران چینی همچنین ممکن است موجودی مس تصفیه‌شده را که سابقاً رزرو شده بود طی ماه‌های آینده کاهش دهند. واردات اخیر مس به این کشور که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات جهان است، باعث شده موجودی افزایش یافته و اضافه بهای آن نیز تحت فشار قرار گیرد. با این حال در مورد حرکت صعودی مس، نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد افزون بر شواهدی از تثبیت وضعیت اقتصادی چین، در ماه آگوست فعالیت کارخانه‌ای این کشور ممکن است در سریع‌ترین سرعت خود در سه ماه گذشته گسترش یافته باشد. ناتالی رامپونو تحلیلگر کالا گفت: با نزدیک شدن به سه‌ماهه چهارم، معمولاً شاهد کمی افزایش در تقاضای چین هستیم. اما در انتظار بهبود بزرگی در بازار مس نیستیم، با این حال قیمت‌ها دوباره تا 7500 دلار هم می‌تواند افزایش پیدا کند. کالکو بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم چین گفته در نیمه اول امسال زیان خالص آن به 9/101میلیون دلار رسیده، که عمدتاً به دلیل قیمت‌های پایین، عرضه بیش از حد و کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان این فلز بوده است. به گفته یک تحلیلگر، آلومینیوم بر روی نمودار بسیار ضعیف به نظر می‌رسد؛ این فلز بخش زیادی از افزایش ماه آگوست خود را در ظرف چند روز اخیر از دست داده است.

پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها به دلیل فراوانی عرضه
یکی از مدیران ارشد آهن و فولاد شرکت بائو استیل اخیراً گفته قیمت فولاد چین به احتمال زیاد در نیمه دوم سال میلادی جاری با ادامه فزونی عرضه از تقاضا تضعیف خواهد شد. این شرکت از لحاظ ارزش بازاری بزرگ‌ترین فولادساز این کشور است. مازاد ظرفیت فولاد در چین، که تولیدکننده قریب به نیمی از فولاد جهان است، حاشیه سود فولادسازان داخلی را محدود ساخته و تاثیر هرگونه بهبودی در تقاضا را نیز خنثی کرده است. بائو استیل گزارش داده سود نیمه اول امسال آن 61 درصد کاهش یافته است. با حدود 300 میلیون تن مازاد ظرفیت فولاد تولید در چین، که معادل تقریباً دو برابر خروجی سال گذشته اتحادیه اروپاست، پکن اکنون در حال اجرای اقداماتی لازم برای پایان دادن به فراوانی عرضه از جمله محدود ساختن دسترسی به اعتبار برای این بخش است. دای زیهااو، مدیر عمومی این شرکت در جلسه‌ای به تحلیلگران گفت: «این واکنش در کوتاه‌مدت فاقد تاثیرات چندانی روی بخش فولاد چین خواهد بود، و به دلیل عدم اطمینان در مورد تقاضا و عرضه بیش از حد، قیمت فولاد در نیمه دوم سال ضعیف‌تر از نیمه اول و همراه با نوسانات زیادی خواهد بود.» دای گفت انتظار می‌رود تقاضای فولاد تا پایان سال انعطاف‌پذیر باقی بماند، اما هشدار داد عرضه همچنان در حال فزونی گرفتن از تقاضا خواهد بود. دای خاطرنشان کرد در سه‌ماهه سوم قیمت سنگ آهن برای تولید فولاد خام سریع‌تر از محصولات فولادی افزایش خواهد یافت، که می‌تواند سود فولادسازان را تحت فشار قرار دهد. تا‌کنون امسال، قیمت‌های آتی فولاد چین در حدود 8 درصد کاهش یافته، اما بعد از ماه ژوئن در حال بهبودی بوده و تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی نیز تا پیش از ماه‌های سپتامبر و اکتبر، همان طور که تقاضا به طور سنتی قوی‌تر می‌شود، اوج خواهد گرفت. به طور مشابه کاهش قیمت فولاد اشتهای فولادسازان را برای مواد خام سنگ آهن کاهش داده است. در سال جاری قیمت سنگ آهن با کیفیت 62 درصد تا حدود چهار درصد کاهش یافته است. دفتر آمار چین گفت اقتصاد چین با حمایت‌های سیاسی و برخی بهبودها در تقاضای جهانی، در حال نشان دادن نشانه‌های روشنی از ثبات بوده است. با این حال، نگرانی‌ها در مورد فراوانی عرضه به این معنی است که حاشیه سود فولادسازان تحت فشار باقی خواهد ماند. شرکت نیپون استیل و سومیتومو فلزی ژاپن، که بزرگ‌ترین فولادساز جهان از لحاظ ارزش بازاری است، همچنین گفته امسال عرضه اضافی کارخانه‌های تولیدی چینی در آسیا سرپوشی روی افزایش قیمت فولاد گذاشته است. آژانس رتبه‌بندی مودی هفتم آگوست در یادداشت پژوهشی خود گفت: «در طول 12 ماه آینده، سود فولادسازان آسیایی با توجه به ظرفیت مازاد چین، در یک سطح پایین تاریخی باقی خواهد ماند.» در این جلسه رئیس شرکت گفت، بائو استیل سال آینده قصد ندارد هیچ گونه ترکیب یا ادغامی را در بزرگ‌ترین صنعت فولاد جهان انجام دهد، اما ممکن است سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر را مورد هدف قرار دهد. وی گفت به دنبال افزایش سهم کسب و کارهای غیرفولادسازی، از جمله خدمات فنی و مالی است تا این بخش‌ها بتوانند در آینده‌ای نزدیک نیمی از کل سود شرکت را تامین کنند؛ عرضه بیش از حد فولاد، حاشیه سود آنها را محدود ساخته است.

افزایش واردات آلومینای ایران از چین و هند
ایران در دو ماه گذشته خرید آلومینا از چین و هند را افزایش داده است. این کشور پس از تحریم‌های ایالات متحده بر روی مواد خام و نیمه‌فرآوری‌شده سعی در تقویت عرضه خود داشته است. صادرات آلومینای چین به ایران در ماه‌های ژوئن و جولای به یک سطح رکورد رسیده است. ایران از لحاظ تاریخی دارای صنعت آلومینای کوچکی است. با توجه به فشارهای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، به وضوح انجام این نوع معاملات با کشورهایی مثل چین، برای این کشور آسان‌تر است. به گفته معامله‌گران، قیمت این مواد نشان می‌دهد کیفیت آلومینای وارداتی ایران از چین و هند به احتمال زیاد درجه پایین بوده نه با خلوص بالایی که به عنوان گرید شیمیایی شناخته شده است. آلومینای با گرید شیمیایی، کاربردهای نظامی دارد، از جمله برای ساخت کامپوزیت‌های سرامیکی در موشک‌ها و زره‌پوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دولت هند نیز برای توازن کسری تجاری خود با ایران که واردکننده نفت آن است، در حال تشویق کارخانه‌های خود برای صادرات به این کشور است. هند برای تقویت ارز خود که به پایین‌ترین رکود خود رسیده، اکنون در حال تشویق صادرکنندگان به صادرات بیشتر است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها