شناسه خبر : 6323 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شیب سقوط تند‌تر می‌شود؟

کاهش ارزش سهام اپل در فصل دوم سال مالی جاری

سود فصلی شرکت اپل برای اولین بار طی یک دهه گذشته کاهش یافت که دلیل آن کاهش نرخ رشد فروش ‌آیفون در دنیا و کاهش حاشیه سود محصولات جدید عرضه‌شده توسط این برند مطرح دنیا بود.

سود فصلی شرکت اپل برای اولین بار طی یک دهه گذشته کاهش یافت که دلیل آن کاهش نرخ رشد فروش ‌آیفون در دنیا و کاهش حاشیه سود محصولات جدید عرضه‌شده توسط این برند مطرح دنیا بود. طی چهار هفته گذشته تعداد زیادی از تحلیلگران بازارهای مالی و اقتصادی پیش‌بینی خود را در مورد ارزش سهام اپل در بازار کاهش داده بودند زیرا ارزش سهام این برند از سپتامبر سال گذشته تاکنون همچنان روند نزولی داشته است. البته در هفته گذشته ارزش سهام این برند برای سه هفته افت پیدا نکرد و همین مساله گمانه‌زنی‌هایی را در مورد احتمال توقف این روند نزولی ایجاد کرده بود ولی تحلیلگران بازارهای مالی با توجه به کاهش تقاضا برای محصولات آیفون در بازار جهان اعلام کردند ارزش سهام اپل تا انتهای تابستان همچنان کاهش می‌یابد و تغییرات مثبت در صورت ایجاد تحول در نظام سیاستگذاری این برند ایجاد می‌شود.
طبق گزارش مالی شرکت اپل در دومین فصل سال مالی کنونی درآمد خالص اپل 18 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل شد. در این فصل اپل موفق شد 53/9 میلیارد دلار از فروش محصولاتش در بازار درآمد خالص کسب کند و ارزش هر سهم این برند در بازار مالی به 02/10 دلار تنزل یافت. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی درآمد این برند به 2/42 میلیارد دلار برسد که نسبت به سال قبل از آن هشت درصد رشد خواهد کرد. البته این کمترین نرخ رشد درآمد اپل از سال 2009 میلادی تا‌کنون خواهد بود. لارنس بالتر تحلیلگر مرکز مطالعاتی - سرمایه‌گذاری اوراکل می‌گوید: «بازار مصرف منتظر محصولات تازه‌ای است که توسط شرکت اپل به بازار عرضه می‌شود؛ محصولاتی که کیفیت بالاتری نسبت به محصولات قدیمی داشته باشند و خدمات بیشتری ارائه دهند. از طرف دیگر بازار نیاز به این دارد تا نشانه‌هایی از رشد اپل در سال‌های آتی را مشاهده کند زیرا شرکت اپل در سال‌های گذشته عملکرد مالی چندان پر‌رونقی نداشت و همین مساله سبب شد تا سرمایه‌گذاران نسبت به آینده حضور در این بازار تردید پیدا کنند.» در انتهای دسامبر سال 2012 میلادی شرکت اپل 1/137 میلیارد دلار سرمایه و پول نقد داشته است ولی رشد قیمت قطعات و معرفی محصولات ارزان‌تر به بازار مصرف از قبیل ‌آی‌پدهای مینی سبب شد تا حاشیه سود این برند مطرح فعال در حوزه تکنولوژی تنزل یابد. در فصل گذشته شرکت اپل 4/35 میلیون دستگاه آیفون را در بازار به فروش رساند در حالی که در سال قبل از آن شمار‌ آیفون‌های مبادله‌شده توسط این برند برابر با 1/35 میلیون دستگاه بوده است. پیش‌بینی می‌شود در فصل جاری تنها 25 میلیون دستگاه آیفون در بازار به فروش برسد که خبر بدی برای فعالان در بازار سهام اپل است. کاهش ارزش سهام آیفون زمانی اتفاق افتاد که رقیب اصلی‌اش یعنی شرکت سامسونگ کره جنوبی خبر از عرضه گوشی هوشمند گالکسیS4 داد و تقاضا برای آیفون‌ها سری4 و 5 را تنزل داد. سامسونگ که یک برند کره‌ای است، بزرگ‌ترین رقیب اپل در بازار جهانی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها