شناسه خبر : 6025 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نتایج تحریم نفتی ایران آشکار می‌شود

نفت ابوظبی رکورد زد

روز پنجشنبه چهاردهم آگوست محموله‌های نفت خام موربان ابوظبی به بالاترین اضافه‌بهای خود در حدود شش سال گذشته رسیده بود.

روز پنجشنبه چهاردهم آگوست محموله‌های نفت خام موربان ابوظبی به بالاترین اضافه‌بهای خود در حدود شش سال گذشته رسیده بود. در این روز در بازارهای فیزیکی نشانه‌هایی از محدودیت عرضه نفت خام شیرین دیده می‌شد. موربان، شاخص نفت خام امارات متحده عربی (یکی از اعضای اوپک) نفت خام نسبتاً شیرینی است که تقریباً به طور انحصاری به بازارهای آسیا صادر می‌شود. تقاضای قوی برای نفت موربان آخرین سیگنالی است که نشان می‌دهد محدودیت در بازار نفت خام‌ ترش که در نتیجه رکود در صادرات ایران پس از تحریم‌های سال گذشته ایالات متحده به وجود آمده، اکنون در حال گسترش به بازارها و مناطق دیگری از جهان است؛ علاوه بر این، این روزها اختلالات در عرضه نیز تشدید شده است. قطع غیر‌منتظره عرضه لیبی به دریای شمال چند هفته‌ای است قیمت نفت خام را افزایش داده است. در روزهای اخیر نیز تجدید ناآرامی‌ها در مصر که نقطه ترانزیت مهم برای تجارت نفت است، به افزایش قیمت این ماده ارزشمند کمک شایانی کرده است. در بازار معاملات آتی، جایی که در آن هر‌روزه با بستن قراردادهایی میلیون‌ها بشکه نفت داد و ستد می‌شود، روز پنجشنبه نفت برنت به بالاترین قیمت چهار‌ماهه یعنی 53/111 دلار رسید. اما در بازار فیزیکی که کمتر تحت نظارت است و در آن محموله‌های خاصی از نفت خام بین یک گروه بسیار کوچک‌تر از معامله‌گران کالا و شرکت‌های انرژی دادوستد می‌شود، نشانه‌هایی از فشار بیشتر روی مخلوط خاصی از نفت خام دیده می‌شود. به گفته آرگوس (آژانس گزارش‌دهی قیمت)، روز پنجشنبه تجار برای ایمن‌سازی محموله‌های نفت خام موربان، در حال پرداخت 20/1 دلار اضافه‌بهای بالاتر از قیمت‌های فروش رسمی دولت ابوظبی بودند. این میزان اضافه‌بها بالاترین اضافه‌بهایی بود که از سپتامبر سال 2007 دیده می‌شد. در حالی که تولید نفت ‌خام شیرینی همچون نفت موربان، با انقلاب نفت شیل ایالات متحده به سرعت در این کشور در حال رشد است، صادرات نفت خام ایالات متحده به شدت محدود شده و دیگر منابع نفت شیرین نیز با اختلال در عرضه روبه‌رو شده‌اند. تولید لیبی پس از بستن پایانه‌های صادراتی کلیدی آن توسط کارگران اعتصابی و شبه‌نظامیان، اکنون به کمتر از 50 درصد از ظرفیت آن رسیده است. علاوه بر این، این ماه عرضه چندین محموله نفت دریای شمال به دلیل مشکلات خط لوله به تعویق افتاده‌ است. آمریتا سن، تحلیلگر اسپکت انرژی در لندن در این‌باره گفت: «در حال حاضر عرضه نفت خام شیرین با وجود کل تولیدات نفت شیل ایالات متحده، محدود شده است.» منابع دیگر عرضه نفت‌خام شیرین نیز در بازارهای فیزیکی با اضافه‌بهای بالاتری معامله می‌شوند. با توجه به گزارش آرگوس، روز پنجشنبه نفت خام مخلوط آذری بیتی‌سی به ازای هر بشکه با 40/4 دلار اضافه‌بها بالاتر از نفت دریای شمال معامله می‌شد، که بالاترین اضافه‌بها از دسامبر سال 2011 بود. مخلوط نفت نیجریه اکنون در بالاترین سطح خود از آوریل و می معامله می‌شود. به گفته تحلیلگران، قدرت موربان همچنین منعکس‌کننده تقاضای قوی آسیاست. موج گرما در ژاپن که تقاضای برق را افزایش داده، در حال تشویق سوزاندن نفت خام بیشتری در ایستگاه‌های برق این کشور است؛ همچنین بسته شدن نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور در ماه سپتامبر که با هدف بررسی ایمنی آنها صورت می‌گیرد، ممکن است به تقاضای نفت اضافه کند. برخی از معامله‌گران در بازار همچنین می‌گفتند تمایل برای پرداخت اضافه‌بهای بیشتری برای نفت موربان، این واقعیت را منعکس می‌کند که عربستان سعودی قبلاً قیمت‌های بالاتری را برای صادرات به آسیا برنامه‌ریزی کرده بود.

افزایش نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت
مصر با کانال سوئز و خط لوله‌هایی که در آن وجود دارد، نقطه ترانزیت مهمی برای تجارت جهانی نفت خام به حساب می‌آید. قیمت نفت اوایل ماه جولای یعنی در زمان سرنگونی محمد مرسی به دست نظامیان این کشور به شدت افزایش یافت. این هفته وزارت بهداشت مصر گفت، آخرین افزایش قیمت نفت زمانی رخ داده که سرویس‌های امنیتی به اردوگاه‌های حامیان اخوان‌المسلمین مرسی یورش بردند، که به کشته شدن حداقل 149 نفر انجامید. تاریخ بارگذاری محموله‌های نفت سبک فورتیس (یکی از چهار مخلوط دریای شمال) که جریان نفت برنت را تشکیل می‌دهند، با توجه به گزارش روز چهارشنبه چهاردهم آگوست به تاخیر افتاده بود. بلومبرگ گفت کل 14 محموله‌ای که برای بارگذاری در ماه آگوست برنامه‌ریزی شده بود به ماه سپتامبر موکول شده بود. اختلال در عرضه باعث شده معامله‌گران اضافه‌بهای بالاتری را برای تامین امنیت محموله‌های خود برای تحویل فوری پرداخت کنند. روز چهارشنبه قراردادهای برنت تحویل سپتامبر به ازای هر بشکه با 43/1 دلار بالاتر نسبت به قراردادهای اکتبر معامله می‌شد؛ همچنین بازار شاهد بالاترین سطح جریمه دیرکرد برای برنت بود. در حال حاضر نفت خام برنت بیش از 10 درصد از پایین‌ترین قیمت امسال که در اواسط ماه آوریل شاهدش بودیم، افزایش یافته است. با اینکه انتظار می‌رود تقاضای نفت به آهستگی رشد کند، تحلیلگران همچنین درگیر پیامدهای ناشی از کمبود عرضه هستند. تحلیلگران گلدمن ساکس به تازگی گفته‌اند: «با اینکه پیش‌بینی 105 دلاری را برای قیمت سه، شش و 12‌ماهه برنت حفظ کرده‌ایم، محدودیت‌های کنونی در عرضه اوپک به ریسک‌های کوتاه‌مدت بازار اضافه کرده، که می‌تواند باعث اوج‌گیری قیمت‌ها شود.» روز چهارشنبه به‌رغم افزایش قیمت نفت برنت، در ایالات متحده از قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت (نفت سبک آمریکا) کاسته شد. در این روز نفت سبک آمریکا تحویل سپتامبر با 30 سنت کاهش به 52/106 دلار رسید؛ این در حالی است که داده‌های دولت ایالات متحده نشان می‌داد موجودی کوشینگ، نقطه قیمت‌گذاری این نفت، برای ششمین هفته متوالی کاهش یافته است. اوایل امسال افزایش تولید نفت شیل در داکوتای شمالی به بیش از 50 میلیون بشکه در کوشینگ منجر شده بود، که روی قیمت نفت سبک آمریکا سنگینی می‌کرد. اما افزایش ظرفیت خط لوله‌ها کمک کرد تا نفت بیشتری از جنوب به کوشینگ و پالایشگاه‌های سواحل خلیج تگزاس جریان یابد. موجودی کوشینگ اکنون از پایان ماه ژوئن با بیش از 10 میلیون بشکه سقوط به 5/38 میلیون بشکه کاهش یافته است.
روز جمعه پانزدهم آگوست با اوج‌گیری آشفتگی‌های مصر و لیبی که نگرانی‌هایی را در مورد امنیت عرضه نفت دامن زده بود، قیمت‌های آتی نفت خام برای ششمین جلسه متوالی افزایش یافت. نفت خام برنت بزرگ‌ترین درصد افزایش هفتگی خود را در شش هفته گذشته به نمایش گذاشت. روز پنجشنبه، قراردادهای ماه سپتامبر به ازای هر بشکه با 91 سنت بالاتر در قیمت 11/111 دلار منقضی شد. به گفته تحلیلگران ناآرامی‌های شهری در مصر و لیبی از قیمت نفت خام حمایت کرده است؛ با اینکه مصر تولید‌کننده بزرگی نیست، سرمایه‌گذاران می‌ترسند این ناآرامی بتواند به خاور‌میانه، منطقه‌ای که تولیدکننده بیش از یک‌سوم نفت جهان است نیز سرایت کند. روز پنجشنبه به گفته رویترز، عملیات در کانال سوئز و بنادر مصر به طور معمول ادامه داشت، اما هنوز نگرانی‌ها در مورد تاثیر ناآرامی‌های مصر بر روی کانال سوئز باقی مانده بود. روز جمعه هزاران نفر از هواداران رئیس جمهور مخلوع مصر به خیابان‌ها ریختند. آنها خواستار «روز خشم» برای محکوم کردن ضرب و شتم معترضان اخوان‌المسلمین توسط نیروهای امنیتی بودند. این اقدام صدها کشته برجای گذاشت. علاوه بر این، تولید نفت و صادرات لیبی این هفته نیز با خشونت‌ها و اعتصاب‌ها فلج شده بود و صادرات این کشور به پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ‌های داخلی سال 2011 رسید. روز جمعه در جریان یک بمب‌گذاری جریان نفت خام خط لوله عراق و ترکیه متوقف شد. تعمیر این خط لوله می‌توانست 48 ساعت به طول بینجامد. در این روز در ایالات متحده، معاملات فیوچرز نفت اندکی افزایش یافته بود، که بعداً بیشتر افزایش‌های اولیه خود را از دست داد، چون معامله‌گران خطر اختلال در عرضه را به دلیل توفان‌های گرمسیری خلیج مکزیک دور از انتظار می‌دانستند. استفان اسکورک، سردبیر مجله ریپورت اسکورک در پنسیلوانیا گفت: «داده‌های اقتصادی ایالات متحده و عملکرد بازار سهام نسبت به آنچه در مصر اتفاق افتاده، در بهترین حالت، اگر نگوییم سومین، دومین عامل پیش‌برنده بازار بوده است.» بازار سهام ایالات متحده که روز پنجشنبه بزرگ‌ترین افت یک‌روزه خود را در تقریباً دو ماه گذشته نشان داده بود، روز جمعه نیز افت پیدا کرد. کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده روز جمعه گفت، مدیران پولی در هفته منتهی به 13 آگوست، از جایگاه قراردادهای آتی و آپشن‌های خالص بلند‌مدت نفت خام ایالات متحده خود کاسته بودند. تولیدکنندگان نفت خلیج مکزیک در حال رصد وضعیت آب و هوا هستند، اما بازار ایالات متحده تا حد زیادی نگرانی اختلال در عرضه را دور از انتظار می‌داند.
با این حال به نظر می‌رسید یک توده کم‌فشار گسترده‌ در جنوب غربی خلیج مکزیک تهدید می‌کرد تا یک سیستم توفان سازمان‌یافته‌تری را در دو روز آینده تشکیل دهد. این هفته همچنین شرکت نفت دولتی برزیل نیز بخشی از تولید خود را متوقف کرده بود.
منبع:تایمز مالی

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها