شناسه خبر : 46053 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کابوس بازارها

بازارها در سال 2024 به کدام‌سو می‌روند؟

 

محمدرضا اعلاباف / تحلیلگر بازارهای مالی 
حسن حسین‌نیا / تحلیلگر بازارهای مالی 

سال ۲۰۲۳ در شرایطی به پایان رسید که برای اقتصاد جهانی با تلاطم‌های مقطعی و نوسانات قابل توجه در برخی صنایع و کالا‌ها با رشد قیمتی چشمگیر و ثبت رکورد جدید همراه بود، شاید مثال بارز آن را بتوان طلای جهانی عنوان کرد. صعود قیمتی به بالای ۲۰۰۰ دلار برای هر اونس طلا، اتفاقی تاریخی بود که با بررسی سایر فاکتورهای موثر اقتصادی می‌تواند اذهان عمومی را برای شگفتی‌های جدید آماده کند. در کنار طلا، با محدودیت‌هایی که برخی کشورها برای اقلام غذایی پرتقاضا در جهان به وجود آوردند شاهد جهش قیمتی در برخی تولیدات کشاورزی نیز بودیم که تغییرات اقلیمی و بر هم خوردن اکوسیستم‌ها در کنار بروز تنش‌هایی که افق دید تاریخی تولیدات صنعتی با کربن صفر و پایداری در طبیعت را کمی مبهم می‌کند به این مساله دامن زده و شاید تداوم آن در سال‌های بعد نیز مفروض باشد.

سال ۲۰۲۳ برای اقتصاد بزرگ چین هم سال خوبی نبود، بزرگ‌ترین شرکت‌های ساختمانی چین مانند «اورگرند» با بحران سنگین مواجه شدند و حتی در آستانه ورشکستگی نیز قرار گرفتند، افت سنگین قیمتی ملک در چین ظرف چند هفته، تصویر پرریسکی از اقتصاد دوم جهان را به معرض تماشا گذاشت، شاید بتوان علت سفر شی جین پینگ به آمریکا و ابراز علاقه کمتر دیده‌شده وی به همکاری‌های اقتصادی با ایالات‌متحده را در راستای فرار از بحران پیش‌آمده ارزیابی کرد چرا که پس از این سفر مسوولان چینی بر حمایت تمام‌قد از اقتصاد کشورشان و لزوم حفظ پایداری یوآن تاکید کردند. شاید اعمال تغییرات در سیاست‌های اقتصادی آمریکا توسط فدرال‌رزرو که با چراغ سبز کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ شروع شده بتواند تسهیل‌گر و مفری برای رهایی چین از بحران مذکور باشد.

پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال 2024

موسسات بین‌المللی مطرح جهان عواملی نظیر نااطمینانی‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، ناآرامی‌های خاورمیانه و افزایش قیمت انرژی و به‌تبع آن مواد غذایی را از دلایل عدم قطعیت در برآوردهای رشد اقتصاد جهانی برشمرده‌اند. تشدید سیاست‌های پولی و محدودیت‌های مالی جهان روند رشد اقتصادی را در میان کشورهای آمریکای لاتین، کارائیب، جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا کندتر کرده و این عوامل حتی بر رشد اقتصادی بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تسری یافته است. نتایج بررسی گزارش‌های معتبر آمار رشد اقتصادی جهان نشان می‌دهد که این عوامل می‌تواند بر رشد اقتصادی کشورها در سال 2024 تاثیرگذار باشد. بر اساس پیش‌بینی گروه اقتصادی سیتی، رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2024 در حالت بهینه به‌طور متوسط 7 /1 درصد خواهد بود و اقتصادهای بزرگ جهان اعم از آمریکا، چین و اتحادیه اروپا به دلیل کاهش تقاضای انرژی از سطح تجارت خود خواهند کاست. صندوق بین‌المللی پول هم برای اقتصاد جهانی در سال 2024، رشدی حدود 4 /3درصدی را پیش‌بینی کرده است. در گزارش اوپک هم رشد اقتصادی جهان در سال 2024 حدود 6 /2 درصد برآورد شده است و این رقم برای بانک جهانی 7 /2 درصد گزارش شده است.

بازار کامودیتی‌ها در سال 2023

در حوزه کامودیتی‌ها نیز شرایط خاصی در دنیا مشاهده شد. مس توانست نرخ خود را در بالای محدوده هشت هزاردلاری حفظ کند. دکتر کوپر با وجود پیش‌بینی‌های منفی درباره اقتصاد جهانی و احتمال قرار گرفتن در آستانه رکود جهانی، همچنان توانست قیمت تعادلی خود را در محدوده مناسب نگه دارد البته این امر تا حدودی از کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و اکتشافات در این حوزه معدنی در سال‌های قبل نشات می‌گیرد و شاید این مساله بتواند به آقای خاص بودن مس در اقتصاد جهانی پایان دهد.

در حوزه نفت اما اتفاقات به نحوی پیش رفت که به صدا درآمدن ناقوس کاهش وزن طلای سیاه در آینده اقتصاد جهان بیشتر به گوش رسید؛ ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ یکی از پرتنش‌ترین مقاطع زمانی چند دهه اخیر در منطقه خاورمیانه به عنوان شاهرگ حیاتی تولید نفت دنیا بود اما حتی این تنش‌ها و تفاهم اپک برای حفظ تولید در سطح پایین باز هم نتوانست به روند قیمتی نفت قدرت ببخشد، عملاً بازی‌های سیاسی در کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا برای جلوگیری از تلاطم‌های زیاد و همچنین رقابت روسیه با ایران برای تصاحب بازار نفت چین با ارائه تخفیف‌های قابل توجه، شرایط این ماده معدنی را پیچیده‌تر ساخت و اهداف قیمتی بالا را بیش از پیش از ذهن دور ساخت و حتی شاید با کاهش تنش‌ها در ماه‌های آینده کاهش قیمتی نیز دور از دسترس نباشد. به هر ترتیب شنیده‌ها از احتمال تصمیم‌گیری خروج آنگولا از اوپک با توجه به میزان نفت تولیدی آن کشور می‌تواند اتفاق بدی برای یکپارچگی این سازمان باشد، آنگولا عدم تاثیرگذاری این کشور در تصمیم‌گیری را عامل تصمیم‌گیری برای خروج عنوان کرده است.

52

پیش‌بینی نفت در سال 2024

تنظیم موازنه عرضه و تقاضا و پیش‌بینی قیمت نفت با مطالعه دقیق اثر تنش‌های سیاسی و تغییرات جوی و فصلی حاصل می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرده در صورت استمرار توافق اوپک‌پلاس در مورد کاهش عرضه 16 /5میلیون‌بشکه‌ای در روز و همچنین تحریم 5 /2 میلیون‌بشکه‌ای در روز نفت روسیه بازار نفت با تشدید عدم قطعیت مواجه خواهد شد. بدین ترتیب عرضه کل نفت جهان در سال 2024 حدود 3 /102 میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم با اشاره به تصمیم عربستان مبنی بر کاهش روزانه یک میلیون‌بشکه‌ای نفت خام و تداوم آن در سال 2024، پیش‌بینی کرده که قیمت نفت برنت در سال 2024 بشکه‌ای 83 دلار خواهد بود.

گروه مالی سیتی هم برای سال 2024 قیمت نفت را کاهشی دانسته و میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت را حدود 74 دلار برآورد کرده است. این در حالی است که گلدمن ساکس تجارت نفت تا مرز 70 تا 100 دلار به ازای هر بشکه را دور از انتظار ندانسته است.

معمای نرخ بهره

از اتفاقات جالب دیگر در اقتصاد جهانی اعلام مسوولان فدرال‌رزرو مبنی بر تغییر افق دید اعضا درباره نرخ بهره بود که تمایلات به کاهش آن به میزان سه‌بار در سال آینده توانست ترمز شاخص دلار را بکشد و در عین حال عامل محرک خوبی برای شاخص داوجونز باشد، رشد شرکت‌های بزرگ آمریکایی در هفته‌های پایانی ۲۰۲۳ از این رخداد منشأ گرفت و انتظارات برای سال ۲۰۲۴ را نیز صعودی کرد. آمار اشتغال ایالات‌متحده با رشد همراه بوده و هر چند آهنگ رشد آن نزولی بود ولی نبود آمارهای نگران‌کننده بیکاری باعث شد فدرال‌رزرو در تصمیم‌گیری خود این تغییر رویکرد را برای سال آینده اعلام کند، کاهش نرخ بهره به کاهش شاخص دلار و افزایش ارزش قیمت سهام و رشد کامودیتی‌ها و بازارهای رقیب منجر خواهد شد.

در قاره سبز هم انتظارات کاهش نرخ بهره افزایش پیدا کرده و انتظار می‌رود بعد از شروع کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده، این دومینو به اروپا نیز برسد با این تفاوت که وضعیت اشتغال و آمارهای اقتصاد در اتحادیه چندان مطلوب نیست و عملیاتی کردن آن با سرعت کمتری انجام خواهد شد و کاهش نرخ تورم در حد انتظارات صورت نگرفته است. در مجموع شرایط پیش‌روی اقتصاد جهانی بهتر از پیش‌بینی‌های مربوط به چند ماه پیش ارزیابی می‌شود و بازارهای سهام می‌تواند از این فرصت برای رشد مارکت بهره ببرد.

در بازار کامودیتی‌ها وضعیت طلا به گونه‌ای پیش می‌رود که احتمال ثبت رکوردهای قیمتی جدید دور از ذهن نخواهد بود اما برای سایر فلزات و بازارهای کالایی باید گوشه‌چشمی به شرایط چین داشت، تداوم مشکلات در چین می‌تواند ابهامات در حوزه فلزات پرمصرف را تداوم بخشد که احتمالاً ماه‌های ابتدایی سال 2024 در راستای کاهش مشکلات و بهبود وضعیت پیش خواهد رفت اما تغییرات در فاکتورهای اقتصاد نیمکره غربی بر چین نیز تاثیر خواهد داشت و نمی‌توان بهبود شرایط آتی چین را دور از ذهن نگه داشت به ویژه اینکه در هفته‌های اخیر چین در راستای کاهش تنش‌های منطقه‌ای و جهانی پیام‌های روشنی داده و حتی در راستای کاهش درگیری‌های احتمالی در شبه‌جزیره کره از تعاملات خاص با کره شمالی سخن به میان آورده، همچنین عزم چین برای همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عربی می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

رمزارزها و ETF بیت‌کوین

بازار جدید و جوان رمزارزها در سال 2023 نوسانات و التهابات خاصی داشت، از شکایت بورس اوراق بهادار آمریکا از برخی کوین‌ها و صرافی‌ها گرفته تا برکناری و محاکمه ژائو مدیرعامل سابق صرافی بایننس. اما انتهای سال برای بیت‌کوین و برخی از رمزارزها ثبت رشد قیمتی را همراه داشت و در روزهای ابتدایی سال نیز بیت‌کوین موفق به ثبت 45هزار دلار شد، در مجموع می‌توان انتظار داشت رمزارزها در سال جدید روند پرنوسان ولی صعودی در پیش داشته باشند. شاید بزرگ‌ترین اتفاقی که در سال جدید می‌تواند بر بازار کریپتو تاثیر بگذارد احتمال صدور مجوز ETF برای این مارکت توسط بورس اوراق بهادار آمریکا باشد که توان ایجاد جهش قیمتی در بیت‌کوین را دارد. در عین حال بازار رمزارز اثبات کرده که از اظهارات سرمایه‌گذاران ثروتمند همچون ایلان ماسک نیز تاثیرپذیری بالایی دارد و شاید با افزایش ارزش این بازار مجدداً شاهد فعال شدن توئیت‌های شخصیت‌های مذکور و ایجاد نوسانات باشیم.

53

عوامل موثر بر قیمت کامودیتی‌ها

در سطح بازار کامودیتی قیمت‌ها عموماً بر اثر انتظارات آتی از وضعیت داده‌های اقتصادی، چرخه‌های تجاری و همچنین روند تغییرات شاخص دلار و نرخ بهره در کشورهای توسعه‌یافته و همچنین عوامل ساختاری موثر بر عرضه و تقاضا نظیر طرح‌های توسعه و پروژه‌های تعریف‌شده و در حال اجرای موثر بر سطح تولید و تقاضا در بازیگران بزرگ این بازار نظیر چین بر اساس تقابل عرضه و تقاضا در یک فضای عموماً دارای کارایی اطلاعاتی قوی نوسان می‌کنند. تحولات دقیق و روزانه این بازار جهانی را می‌توان در هر بخش از طریق نشریات بین‌المللی معتبر نظیر اس‌اندپی، متال بولتین، پلاتس، سانسیرز، داوجونز و... بستگی به هدف کاربر دنبال کرد. همچنین شاخص جهانی کامودیتی SPGSCI نیز به عنوان شاخصی کاربردی جهت دنبال کردن روند قیمت‌ها در مقیاس کلیت بازار کامودیتی مناسب است.

برخی از عوامل موثر بر قیمت کامودیتی‌ها عبارت‌اند از:

تقاضا و عرضه: تغییرات در سطح تقاضا و عرضه بازارها به شدت بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیر می‌گذارد. افزایش تقاضا یا کاهش عرضه می‌تواند منجر به افزایش قیمت و بالعکس شود.

شرایط جوی: عوامل جوی مانند باران، خشکسالی، سرمای شدید و گرمای فزاینده می‌توانند تاثیرات عظیمی بر تولید محصولات کشاورزی داشته باشند که به نوبه خود بر قیمت کامودیتی‌های مرتبط تاثیر بگذارند.

تغییرات ارزی: تقویت یا ضعف ارز ملی می‌تواند بر تجارت بین‌المللی و در نتیجه بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیر گذاشته باشد و همچنین نوسانات شاخص دلار نیز با توجه به رابطه عکس با شاخص کامودیتی‌ها تاثیر بسزایی دارد.

سیاست‌های دولتی: تصمیمات دولت‌ها در زمینه‌هایی مانند تعیین تعرفه‌ها، تنظیمات قیمت، تسهیلات و ممنوعیت‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم قیمت کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.

عوامل جغرافیایی: موقعیت جغرافیایی مناطق تولیدی و مصرفی می‌تواند تاثیر بسزایی بر هزینه حمل‌ونقل داشته باشد که به نوبه خود بر قیمت کالاها اثر می‌گذارد.

تکنولوژی: پیشرفت تکنولوژی در فرآیند تولید، استخراج و حمل‌ونقل می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها منجر شده و در نتیجه قیمت کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

تحولات سیاسی: تغییرات در روابط بین‌المللی، تحولات سیاسی و تصمیمات دولت‌ها می‌توانند به شدت بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیر بگذارند.

نرخ بهره: نرخ بهره با تاثیر بر هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری می‌تواند به‌طور مستقیم بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیر بگذارد.

همزمان با آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی به‌طور کلی دیدگاه مثبتی به بازار کامودیتی‌ها وجود دارد. برخی از مهم‌ترین عوامل موثر برای بازار کامودیتی که توسط فعالان بازار دنبال خواهد شد عبارت‌اند از روند کاهش پله‌ای نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و ecb داده‌های اقتصادی آمریکا، اروپا و همچنین چین و وزن‌دهی به احتمال بازگشت تورم به سطوح بالاتر یا وقوع رکود اقتصادی در آمریکا و در نهایت روند درگیری‌های نظامی در منطقه و ریسک تشدید آنها.

به‌طور کلی برای سال ۲۰۲۴ بر اساس داده‌های رسمی انتظار می‌رود سه مرتبه کاهش پله‌ای نرخ بهره را داشته باشیم که بازارها در حدود دو برابر این عدد و حدود شش کاهش پله‌ای را انتظار دارند که آغاز آن به زودی و از جلسه FOMC بیستم ماه مارس اتفاق بیفتد و این کاهش تا حدود بازه 75 /3 تا ۴ درصد ادامه پیدا کند که طبق داده‌های ابزار fedwatch موسسه CME است که انتظارات بازار را بر اساس معاملات آتی ۳۰روزه سپرده‌های شبانه بین‌بانکی فدرال‌رزرو نشان می‌دهد. در خصوص ناحیه یورو و بانک انگلستان نیز فعالان بازار انتظار مشابهی را داشته و شش پله کاهش را با آغاز از آوریل یا مارس برای اروپا و مه برای انگلستان در نظر گرفته‌اند. هر چند این انتظارات کاملاً وابسته به وضعیت داده‌های اقتصادی منتشره از بازار کار، شاخص‌های قیمت نظیر cpi, ppi, pce و به ویژه core cpi – core pce  است و در صورت انحراف مجدد از مسیر مدنظر سیاستگذاران پولی می‌توان انتظار تغییر موضع فعالان بازار و اثرات آن بر روند قیمت‌ها را داشت. همچنین آقای پاول نیز در سخنرانی آخرین جلسه فدرال‌رزرو به این نکته که فدرال‌رزرو از خطر و ریسک حفظ طولانی‌تر از نیاز نرخ بهره در سطوح بالا آگاه است اشاره کرد که در حقیقت به نوعی نشان می‌دهد سیاستگذار پولی از ریسک بروز رکود اقتصادی آگاه بوده و روند داده‌های اقتصادی را به دقت دنبال می‌کند. عموماً انتظارات مبنی بر وقوع یک فرود آرام یا soft landing برای اقتصاد آمریکاست که به معنی حرکت نرخ تورم به سمت نرخ هدف فدرال‌رزرو (دو درصد) بدون کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی و آسیب جدی به بازار کار است اما این موضوع می‌تواند در صورت افزایش مجدد سطح عمومی قیمت‌ها و چسبندگی بیش از حد تورم به سطوح بالا تشدید شده و برای اقتصاد آمریکا گران‌تر تمام شود.

برای نفت، سیاست گروه +OPEC به عنوان یک عامل حیاتی برای تعیین آینده قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود. این گروه و به ویژه عربستان سعودی، تمایل خود را نسبت به حمایت از قیمت‌ها در سال جاری به نمایش گذاشته‌اند و ما انتظار نداریم که این دیدگاه در طی 2024 تغییر کند. با وجود این، باید اذعان کرد که هرچه بیشتر +OPEC کاهش تولید اعلام کند، موافقت در مورد کاهش‌های عمیق‌تر برای گروه دشوارتر خواهد شد. در حال حاضر، پیش‌بینی می‌شود بازار نفت در نیمه اول سال 2024 تعادل داشته باشد و در نیمه دوم سال به وضعیت دفیسیت یا کسری وارد شود، که این امر باعث افزایش قیمت‌ها از سطح کنونی خواهد شد. یکی از ریسک‌های اصلی در زمینه تامین نفت، تنش‌ها در خاورمیانه و احتمال اجرای سخت‌تر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. این موضوع ممکن است باعث شدت‌بخشی به کسری‌ها و افزایش قیمت در بازار نفت نسبت به انتظارات شود.

به‌طور کلی دیدگاهی نسبتاً خنثی در مورد گاز طبیعی اروپا وجود دارد که با پر شدن انبارها، فصل گرمایش 2023 /2024 را شروع کرده است. انتظار می‌رود که تا پایان این زمستان، سطح انبارها پایین‌تر از سال گذشته باشد، اما هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از میانگین باشد. این موضوع یک‌بار دیگر کار پر کردن انبارها در تابستان آینده را قابل مدیریت می‌کند. ریسک پاسخ تقاضای قوی و تامین محدود LNG در مدت کوتاه نیز دلیلی است که باور داریم کاهش قیمت در بازار محدود است. با این حال، با شروع به‌کار ظرفیت جدید صادرات LNG به حرکت به سمت انتهای سال 2024، اروپا از اواخر سال 2024 با حساسیت کمتری مواجه می‌شود. بخش قابل توجهی از افزایش ظرفیت LNG در سال 2024 مربوط به ایالات‌متحده است، که تا آن زمان انتظار می‌رود تقاضای صادرات در حال رشد باشد در حالی که رشد خروجی گاز طبیعی داخلی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، نسبت به قیمت‌های گاز طبیعی آمریکا در سال آینده دیدگاهی به‌شدت سازنده‌تر وجود دارد.

55

فلزات و ساخت‌وساز

آینده فلزات به‌طور گسترده وابسته به داده‌های اقتصادی چین است. به نظر می‌رسد بخش صنعت ساخت‌وساز و بازار املاک احتمالاً در طول سال 2024 ضعیف خواهد ماند، که نشان‌دهنده بهبود قابل توجهی در تقاضای فلزات نخواهد بود. به علاوه، موجودی‌های فلزات پایه در بورس فلزات لندن در ماه‌های اخیر افزایش یافته‌اند (از کف‌های تاریخی چند دهه گذشته)، که نگرانی‌ها درباره بازارهای دارای کسری در دوره کوتاه‌مدت را کاهش داده است، اگرچه از نظر تاریخی، موجودی‌های بورس هنوز هم در سطوح پایینی هستند. برای سال 2024، انتظار می‌رود که بیشتر بازارهای فلزات پایه یا به‌طور کلی متعادل یا در حالت مازاد مختصر باشند، اگرچه این تعادل‌ها به راحتی ممکن است به نقطه عطفی منفی تغییر یابند، به تبع اینکه چگونه تقاضا اتفاق می‌افتد. عوامل بنیادین موثر بلندمدت برای چندین فلز و موجودی‌های تاریخی پایین نشان می‌دهد که با وجود بازارهای به‌طور کلی متعادل، برخی از فلزات همچنان قابلیت افزایش قیمت را در سال 2024 دارند.

از میان فلزات پایه، نیکل بیشترین عوامل فاندامنتال منفی را برای سال 2024 دارد و بازار احتمالاً تا چندین سال در مازاد قابل توجهی خواهد ماند، که توسط رشد تولید قابل توجه کشور اندونزی ایجاد می‌شود.

فلزات گرانبها احتمالاً در سال ۲۰۲۴ به سمت سطوح قیمتی بالاتر حرکت خواهند کرد و به نظر می‌رسد قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ به رکوردهای جدید خواهد رسید به‌طوری که همزمان با تقاضای قوی از جانب بانک‌های مرکزی، تنش‌های موجود در سطح خاورمیانه و استحکام قیمتی بالای طلا در مقابل افزایش‌های نرخ بهره برخلاف روند تاریخی، پیش‌بینی می‌شود هر اونس طلا به حدود ۲۲۰۰ دلار تا پایان سال جاری برسد که با در نظر گرفتن افزایش نرخ ارز در بخش داخلی به عنوان سرمایه‌گذاری مناسب برای عموم مردم جهت حفظ قدرت خرید تلقی شود. در ادامه مطلب به یکی از روش‌های مناسب سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا و سایر دارایی‌ها می‌پردازیم.

به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در بازارها در قالب دو رویکرد دنبال می‌شود که شامل دو روش مستقیم و غیرمستقیم است، رویکرد غیرمستقیم به عنوان روشی قابل اطمینان در بلندمدت برای اشخاص مختلف با اهداف، دوره و دید زمانی و نیازهای متنوع شناخته می‌شود که از طریق ابزارهای سرمایه‌گذاری جمعی pooled investment vehicles  یا خدمات مدیریت دارایی اختصاصی (سبدگردانی) انجام شده و به ایجاد exposure مناسب و مالکیت غیرمستقیم سرمایه‌گذاران بر سبدی از کلاس دارایی مورد نظر تحت مدیریت اشخاص حرفه‌ای و دارای صلاحیت منجر می‌شود.

54

ابزارهای سرمایه‌گذاری

ابزارهای سرمایه‌گذاری جمعی شامل انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود که می‌توان طبقه‌بندی‌های مختلفی از آنها از لحاظ نحوه مدیریت صندوق شامل فعال و منفعلانه، کلاس دارایی مورد نظر و نحوه تخصیص دارایی، ساختار صندوق از منظر بنیان بسته (ETFها) یا بنیان باز (صندوق‌های مشترک) بودن، استراتژی سرمایه‌گذاری، برخی ویژگی‌های خاص نظیر اهرمی یا اینورس بودن و... داشت که در حال حاضر با همکاری مناسب از جانب سازمان بورس و اوراق بهادار میزان تنوع این ابزارها طی یکی، دو سال گذشته در بورس تهران به‌طور چشمگیری افزایش یافته و شاهد ورود صندوق‌های reit، درآمد ثابت نوع دوم، مختلط، صندوق در صندوق‌ها، اهرمی، بخشی یا سکتور فاندها و حتی به نوعی هج‌فاند‌ها با به‌کارگیری گسترده ابزارهای مشتقه به بازار هستیم که علاوه بر ایجاد فضای رقابتی در میان نهادهای مالی که در نهایت منجر به منفعت سرمایه‌گذار می‌شود، فرصت بی‌نظیری برای طیف‌های مختلف سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

اما سرمایه‌گذاری موثر در صندوق‌ها (مدیریت فعال) نیز برخلاف صندوق‌های منفعلانه یا همان شاخصی‌ها که فاقد ریسک مدیریت هستند، نکات فراوانی را داشته و نیازمند مطالعه دقیق است به‌طوری که سرمایه‌گذاران محترم قبل از انتخاب صندوق مناسب باید عملکرد گذشته‌نگر صندوق‌ها را در دوره‌های مختلف و به ویژه در دوره‌های رکود بازار بررسی کنند (عملکرد گذشته ممکن است در آینده تکرار نشود)، امیدنامه و اساسنامه صندوق‌ها را به‌طور کامل مطالعه کنند، با ارکان مختلف صندوق‌ها و جزئیات عملیاتی آن آشنایی داشته باشند، رزومه مدیران سرمایه‌گذاری را بررسی کرده و همچنین پورتفوی صندوق‌ها را از جنبه‌های مختلف نظیر نحوه تخصیص دارایی میان صنایع و دارایی‌های مختلف، ریسک تمرکز و بهینه بودن پورتفوی با اصول MPT، میانگین وزنی پی به ئی و سایر ضرایب سهام موجود در پورتفوی و... بررسی کرده و حتی پا را فراتر گذاشته و متریک‌های تخصصی‌تر ارزیابی عملکرد نظیر نسبت‌های بازده به ریسک مثل شارپ، ترینر، سورتینو، آلفا جنسن، M2  و... را بررسی کنند و همچنین ریسک صندوق را بر اساس مواردی همانند انحراف معیار، بتا، ارزش در معرض ریسک، ماکزیمم دراو داون و... مورد مطالعه قرار دهند تا بتوانند سبدی پربازده با ریسک مناسب از بهترین صندوق‌ها داشته باشند و از فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سایر بازارها نهایت استفاده را ببرند.

برای نتیجه‌گیری از آنچه یاد شد، کاهش نرخ بهره در مقاطع مختلف سال جدید از سوی فدرال‌رزرو و انتظارات شکل‌گرفته در این بخش می‌تواند دلار را از روزهای اوج به زیر بکشد هر چند تعاملات بین دلار و یوآن در سال جدید اهمیت زیادی خواهد داشت و در عین حال می‌تواند بازارهای سرمایه و کالایی مانند کامودیتی‌ها را رونق بخشد. طلا نیز با کاهش ارزش دلار می‌تواند شاهد تقاضای بیشتر و رشد قیمتی باشد که احتمالاً بانک‌های مرکزی کشورها در این زمینه فعال‌تر خواهند بود. بازار رمزارزها نیز با توجه به چرخه تجاری خود در معرض یک پذیرش قانونگذار در آمریکا قرار گرفته که در صورت رخ دادن آن می‌تواند وارد عصر جدیدی از عامه‌پسندی و رشد مارکت خود شود. 

دراین پرونده بخوانید ...