شناسه خبر : 4524 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کمبود سیب‌زمینی در اروپا

کاهش قیمت قهوه در ماه آگوست

قیمت قهوه در ماه آگوست، به استثنای افزایش قیمتی موقت در ابتدای ماه، با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بود. متوسط ماهیانه شاخص قیمت ترکیبی‌ICO با ۱/۲ درصد کاهش در این ماه به ۴۵/۱۱۶سنت به ازای هر پوند محصول رسید که کمترین قیمت از سپتامبر ۲۰۰۹ به بعد محسوب می‌شود.

قیمت قهوه در ماه آگوست، به استثنای افزایش قیمتی موقت در ابتدای ماه، با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بود. متوسط ماهیانه شاخص قیمت ترکیبی‌ICO با 1/2 درصد کاهش در این ماه به 45/116سنت به ازای هر پوند محصول رسید که کمترین قیمت از سپتامبر 2009 به بعد محسوب می‌شود. قیمت هر چهار گروه دیگر قهوه نیز در ماه آگوست نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت. این کاهش قیمت در سه گروه قهوه Arabica بیشتر بود و باعث کاهش فاصله قیمتی انواع قهوه Arabica با روبوستا شد. کاهش قیمت‌ها طی چند هفته اخیر به دلیل احتمال وقوع بحران در اقتصادهای نو‌ظهور و کاهش ارزش پول بسیاری از کشورها در برابر دلار، شدت گرفته است. به خصوص کاهش ارزش رئال برزیل و روپیه هند، اثر قابل توجهی بر بازار داشته است. کاهش ارزش پول ملی کشورها باعث تقویت صادرات کشور، در صورتی که صادرکننده کالا باشد خواهد شد و به همین دلیل حجم قهوه موجود در بازارهای جهان افزایش یافته است.
همچنین در مورد میزان تولید نیز، با وجود آنکه اکثر کشورهای عمده تولید‌کننده قهوه، میزان پیش‌بینی تولید خود را کاهش دادند باز هم میزان تولید در سال زراعی 2013-2012، 4/144 میلیون کیسه تخمین‌ زده می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 6/7 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین کل صادرات صورت‌گرفته در 10‌ماهه ابتدای سال زراعی 2013-2012، برابر 5/94 میلیون تن بوده که رشدی 6/3‌درصدی را نشان می‌دهد. کل مصرف قهوه جهان در سال 2012 نیز رشد اندک 1/2‌درصدی نسبت به سال 2011 داشت و در طی این سال در مجموع 142 میلیون کیسه قهوه مصرف شد. میزان مصرف کشورهایی که مصرف‌کننده سنتی قهوه هستند رشدی تنها یک‌درصدی را ثبت کرد. در طی سال 2012 آمریکا که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده قهوه در جهان محسوب می‌شود 2/22 میلیون کیسه قهوه مصرف کرد. میزان مصرف اتحادیه اروپا نیز با رشدی 6/0‌درصدی به 41 میلیون کیسه رسید. در این اتحادیه میزان مصرف قهوه اسپانیا رشد عجیب 1/9‌درصدی را در سال 2012 ثبت کرد اما مصرف آلمان و فرانسه 7/6 و 9/2 درصد کاهش یافت.

پیش‌بینی تولید ذرت افزایش یافت
به‌رغم پیش‌بینی تمام کارشناسان، وزارت کشاورزی ایالات متحده در گزارش ماه سپتامبر خود، پیش‌بینی کرد میزان تولید ذرت در سال زراعی جاری افزایش خواهد یافت. شرایط نامساعد آب و هوایی شامل افزایش رطوبت در فصل کشت که باعث به تعویق افتادن کشت ذرت در اکثر نواحی شد و خشکی نسبی فعلی، فعالان بازار را نسبت به محصول ذرت سال زراعی جاری که قرار بود بالاترین رکورد در تاریخ ایالات متحده باشد، بدبین کرده بود و همه قویاً اعتقاد داشتند این شرایط باعث کاهش پیش‌بینی تولید توسط وزارت کشاورزی خواهد شد. اما با انتشار گزارش معلوم شد پیش‌بینی این نهاد به جای کاهش، افزایش داشته است. طبق گزارش اخیر این سازمان، میزان تولید ذرت با 80 میلیون بوشل افزایش به 8/13 میلیارد بوشل خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی شد میانگین برداشت محصول از هر هکتار 25/388 بوشل باشد که 25/2 بوشل بیش از پیش‌بینی‌های قبلی است. همچنین پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف ذرت نیز حدود 55 میلیون بوشل افزایش یابد. بخش عمده‌ای از این افزایش به دلیل افزایش تولید اتانول خواهد بود. اما احتمالاً میزان مصرف جهانی ذرت به دلیل کاهش استفاده از این محصول به عنوان غذای دام در آرژانتین و کانادا کاهش یابد. پیش‌بینی قیمت خرید از کشاورزان البته کاهش یافت. طبق نظر وزارت کشاورزی ایالات متحده کشاورزان برای هر بوشل از محصول خود، قیمتی بین 4/4 تا 2/5 دلار دریافت خواهند کرد.

صادرات میوه و سبزیجات پاکستان‌
صادرات میوه و سبزیجات پاکستان در طی یک سال، از 538 میلیون دلار، به 625 میلیون دلار افزایش یافت. سخنگوی وزارت کشاورزی این کشور ضمن اعلام این خبر اظهار داشت کیفیت میوه و سبزیجات تولید پاکستان، باعث جلب مشتریان خارجی شده است. همچنین پاکستان شروع به صادرات سیب‌زمینی به کشورهای دیگر واقع در خاورمیانه کرده است. این کشور در سال زراعی 2013-2012 رکورد میزان صادرات سیب‌زمینی و پیاز خود را شکست. سخنگوی وزارت این کشور ادامه داد آب و هوای پاکستان برای کشت انواع مختلفی از محصولات کشاورزی مناسب بوده و دولت تصمیم دارد از این موقعیت برای بهبود شرایط کشور استفاده کند. وی همچنین بر لزوم برقراری آموزش‌های لازم برای کشاورزان تاکید کرد با این هدف که بتوانند محصولاتی با کیفیت بین‌المللی برای حضور موثر در بازارهای جهانی تولید کنند.

کمبود سیب‌زمینی در بازارهای اروپا
شرایط نامناسب آب و هوایی، گویا تنها مشکل ایالات متحده نیست. شرایط آب و هوایی اروپا به خصوص بهار نسبتاً پر‌باران در این قاره، باعث تاخیر در کشت سیب زمینی در نواحی مختلف قاره شد. در کنار این موضوع آب و هوای تابستانی زیاد از حد خشک، خصوصاً در بخش‌های مرکزی قاره، باعث کاهش سیب زمینی در بازارهای قاره، چه برای مصرف به صورت تازه و چه به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های فرآوری محصولات غذایی شده است. این کاهش تولید (حداقل 15 درصد کاهش تولید) اثرات قابل مشاهده‌ای نیز بر افزایش قیمت‌ها داشته است. قیمت انواع سیب‌زمینی بین 40 تا 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. عمده‌ترین کاهش تولید در آلمان و ایتالیا و اسپانیا و به دنبال آنها فرانسه مشاهده شده است.

تولید دانه‌های روغنی ایالات متحده
طبق گزارش اخیر وزارت کشاورزی ایالات متحده، پیش‌بینی می‌شود تولید دانه‌های روغنی در سال زراعی جاری در این کشور کاهش یابد و با 3 میلیون تن کاهش، به 2/93 میلیون تن برسد. عمده کاهش البته مربوط به دانه سویا و بادام‌زمینی عنوان شده است. پیش‌بینی می‌شود تولید سویا در سال زراعی 2013-2012 با 106 میلیون بوشل کاهش به 149/3 میلیارد بوشل برسد. همچنین احتمالاً صادرات این محصول نیز با 15 میلیون تن کاهش به 37/1 میلیارد بوشل خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول نیز با افزایش نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی، بین 5/11 تا 5/13 دلار به ازای هر بوشل محصول معامله خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها