شناسه خبر : 4031 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اونس جهانی، لیدر بازار داخلی

بازار طلا و مسکوکات و قراردادهای آتی هفته گذشته را با یک پارادوکس آغاز کرد، از طرفی پیروزی وزرای دولت تدبیر و امید در گرفتن حداکثری رای اعتماد از مجلس عاملی برای حرکت‌های نزولی بازار شده بود و از سوی دیگر افزایش ۴۵دلاری اونس جهانی خریداران را به جهت‌گیری رو به بالای بازار خوش‌بین ساخته بود.

امیرمحمد خدیوی

بازار طلا و مسکوکات و قراردادهای آتی هفته گذشته را با یک پارادوکس آغاز کرد، از طرفی پیروزی وزرای دولت تدبیر و امید در گرفتن حداکثری رای اعتماد از مجلس عاملی برای حرکت‌های نزولی بازار شده بود و از سوی دیگر افزایش 45دلاری اونس جهانی خریداران را به جهت‌گیری رو به بالای بازار خوش‌بین ساخته بود. از مسائل تاثیر‌گذار دیگر در هفته گذشته گمانه‌زنی‌هایی در مورد افزایش نرخ سود بانکی و یا سیاست‌های
پولی‌-‌انقباضی دیگری مشابه این تصمیم بود که با توجه به خلق و خوی اقتصادی تورم‌ستیز تیم جدید وزارت اقتصاد گرفتن چنین تصمیماتی دور از ذهن نیست؛ از دیگر سو خبر ضرب سکه‌های جدید هولوگرام‌دار در اواسط هفته گذشته باعث کاهش قیمت سکه امامی و کم شدن هر چه بیشتر اختلاف ارزش ذاتی و قیمت بازاری این کالا شد. البته با توجه به توضیحات حداقلی در مورد این خبر از طرف مسوولان و سوال‌های بسیاری مانند چگونگی تغییر دارایی پایه در قراردادهای آتی که پروسه‌ای پیچیده خواهد بود و اینکه در این شرایط اتخاذ این تصمیم چه دردی را دوا می‌کند و آیا آنقدر مساله مهمی است که در الویت فعالیت‌های دولت قرار گیرد، احتمالاً در هفته پیش رو تاثیر این خبر را کمتر کرده و با price شدن خبر رای اعتماد وزرا دوباره شاهد افزایش حباب در سکه خواهیم بود. اما طلای جهانی در آخرین روزهای دو هفته گذشته به خاطر خبر‌های بد اقتصادی آمریکا مثل کاهش شاخص تولید فیلادلفیا و کاهش جهت‌گیری و تمایل مصرف‌کنند‌گان به بازارها در مقایسه با ماه گذشته میلادی با افزایش 45دلاری از قیمت‌های محدوده 1330 تا 1380 مواجه بود و تا اواسط هفته گذشته بدون اخبار مهمی تنها با برخورد با سطوح مقاومتی و رسیدن به حدود اشباع از خرید به استراحت و نفس‌گیری می‌پرداخت و بیشتر منتظر روزهای پایانی هفته و نرخ مدعیان بیکاری آمریکا در پنجشنبه و جلسه کمیته بازار باز فدرال آمریکا در ساعات پایانی چهارشنبه به وقت تهران بود که در صورت نشنیدن اخبار مورد انتظار بازار در مورد قطع سیاست‌های انبساطی در آمریکا طلای جهانی حرکت خود را به سمت تارگت‌های 1398 و 1414 و 1438 با شتاب بیشتری ادامه خواهد داد. دیگر رخداد مهم هفته گذشته که بر بازارهای جهانی تاثیرگذار بود اجلاس جکسون هول (از مهم‌ترین نشست‌های پولی‌- ‌‌مالی در سطح جهانی) در روزهای پنجشنبه و جمعه بود که بر‌عکس همیشه در این دوره به دلیل عدم حضور بن برنانکی (رئیس بانک مرکزی آمریکا) و شایعه‌هایی مبنی بر عدم حضور ماریو دراگی (رئیس بانک مرکزی اروپا) و مارک کارنی (رئیس بانک مرکزی انگلستان) این نشست از اهمیت کمتری نسبت به گذشته برای اهالی بازار برخوردار بود. در قراردادهای آتی با افزایش فاصله بین سررسیدها از هفت‌هزار تا 10هزار تومان به 18هزار تا 22 هزار تومان در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل فرصت مناسبی برای خروج آتی‌کاران از آربیتراژهای داخلی معکوس و انتفاع از سود بدون ریسک 100 هزار تا 120 هزار تومان به ازای هر قرار‌داد در طی هفته بود. لازم به ذکر است در هفته گذشته حاصل مجموع خبرهای سیاسی شرح داده‌شده و حرکت‌های طلای جهانی عاملی برای نوسانات کاهشی تا حد 50 هزار‌تومانی در سکه و خالی شدن حباب آن شد. در این راستا شکاف سکه امامی با طلای جهانی و طلای آب‌شده به ترتیب به 30 و دو هزار تومان رسید. به طور کل در روزهای آخر هفته قبل لیدر حرکتی بازار چه در قرار‌دادهای آتی و چه در بازار نقدی از دلار به اونس طلا تغییر کرد که بازیگران بازار دلیل این تغییر را برخورد به کف قیمتی دلار در هفته گذشته تحلیل می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها