شناسه خبر : 2714 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ارزش شرکت بورس هنگ‌کنگ ۲۲ میلیارد دلار است

هنگ‌کنگ گران‌ترین بورس دنیا

بازارهای سهام پلت فورمی برای شرکت‌های صنعتی و تولیدی بزرگ فراهم می‌کنند تا از طریق سهم‌های عمومی و خصوصی کسب درآمد کنند.

بازارهای سهام پلت فورمی برای شرکت‌های صنعتی و تولیدی بزرگ فراهم می‌کنند تا از طریق سهم‌های عمومی و خصوصی کسب درآمد کنند. در هفته‌های گذشته ادغام بورس‌های روسی سبب شد تا یکی از بزرگ‌ترین شاخص‌های سهام در این کشور ایجاد شود. ادغام MICX و RTS سبب شد بازاری به ارزش 6/4 میلیارد دلار ایجاد شود که یکی از بزرگ‌ترین بازارها از نظر ارزش در سراسر اروپاست. ارزش سهام بازارهای مالی مختلف دنیا در جریان این بحران مالی تغییرات زیادی را تجربه کرده است و برخی از بازارها در اثر این بحران رشد کردند و برخی دیگر از بازارها از قبیل بازارهای اروپایی در جریان این بحران آسیب زیادی را متحمل شدند. طبق گزارش رویترز ارزش بازار سهام هنگ‌کنگ در هفته دوم ماه فوریه سال 2013 میلادی 8/21 میلیارد دلار آمریکا بود که بالاترین رکورد را در دنیا دارد. دومین بازار از نظر ارزش بورس آلمان است که در هفته مورد بررسی ارزش آن 12 میلیارد دلار آمریکا بود و با فاصله حدود 10 میلیارد دلاری با اولین بازار در جایگاه دوم قرار داشت. سومین بازار Nyse بود که ارزش آن 6/8 میلیارد دلار برآورد شده است. تحلیلگران بازارهای مالی بر این باورند که ارزش بازارهای مالی در اغلب کشورهای جهان در سال گذشته رشد کرده است که دلیل آن بیشتر شدن شمار ادغام‌ها در میان شرکت‌های فعال در بورس بوده است. شمار زیادی از شرکت‌های خصوصی در این ماه‌ با شرکت‌های دولتی ادغام شدند و تعداد زیادی از شرکت‌های صنعتی کوچک با همکاری بیشتر با یکدیگر ارزش زیادی در بازار سهام به خود اختصاص دادند. بررسی بورس‌های جهانی نشان می‌دهد به جز بورس آلمان دیگر بازارهای مالی اروپا در سال گذشته نتوانستند درآمد‌زایی مناسبی داشته باشند و به همین دلیل نه‌تنها در فهرست 15 بازار مالی پردرآمد و پرارزش دنیا قرار نگرفتند بلکه در این سال افت ارزش را نیز شاهد بودند. در این بازارها ادغام و مبادله بخشی از سهام یک شرکت در مقابل طلب‌ها نتوانست بازار سهام و بازار مالی را نجات دهد.

رشد بازارهای مالی آسیا در هفته سوم فوریه
در آغازین روزهای هفته سوم ماه فوریه سال 2012 میلادی ارزش بازار سهام آسیا به بالاترین سطح طی 18 ماه گذشته رسید. طبق گزارش‌های موجود در این هفته شرکت بریجستون بزرگ‌ترین تولید‌کننده تایر در دنیا که یک شرکت ژاپنی است گزارشی در مورد عملکرد مالی‌اش ارائه داده بود. طبق این گزارش درآمد و سودآوری بریجستون در سال 2012 میلادی حدود 10 درصد رشد کرده و به بالاترین سطح از سال 2006 میلادی تاکنون رسیده است. از طرف دیگر وزیر امور مالی و دارایی کشور ژاپن در سخنرانی جدید خود اعلام کرد این کشور قصد خرید اوراق قرضه دولت‌های خارجی را ندارد و بیان همین مطلب زمینه را برای ارتقای ارزش ین در بازار جهانی فراهم کرد. در این شرایط بازارهای مالی آسیا که تصور بحران در اقتصاد ژاپن را داشتند به این شرایط تازه عکس‌العمل نشان دادند و ارزش این بازارها ارتقا یافت. یکی از تحلیلگران بازارهای مالی در ژاپن بر این باور است که این رشد در آغازین روزهای هفته نشان‌دهنده شوک بازار است و نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد. وی با اشاره به طرح‌های تازه‌ای که دولت ژاپن برای اصلاح اقتصاد در دستور کار دارد و با توجه به احتمال تغییر سیاست‌های پولی و مالی افزود: برخی از شرکت‌های بزرگ صنعتی در این سال شاهد رشد بدهی و برخی شاهد افزایش سودآوری بودند. اگر تا انتهای هفته جاری تعداد شرکت‌هایی که درآمدزایی را تجربه کردند بیشتر از شرکت‌های زیان‌ده باشد بدون شک بازارهای مالی رشد را شاهد خواهند بود ولی اگر حالت عکس اتفاق بیفتد در هفته‌های آتی بازار سهام آسیا با افت ارزش روبه‌رو می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها