شناسه خبر : 20777 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برادران میلیاردر هندی از تهدیدها فرصت می‌سازند

کسب سود به دنبال کاهش ارزش روپیه

کاهش ارزش پول ملی در کشورهای در حال توسعه دنیا اتفاقی است که در برهه‌های مختلف زمانی افتاده است و در نتیجه این کاهش ارزش پول داخلی نرخ تورم در این کشورها افزایش و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کاهش یافته است که نتیجه این تحولات منفی را می‌توان متضرر شدن شمار زیادی از مردم کشور دانست.

کاهش ارزش پول ملی در کشورهای در حال توسعه دنیا اتفاقی است که در برهه‌های مختلف زمانی افتاده است و در نتیجه این کاهش ارزش پول داخلی نرخ تورم در این کشورها افزایش و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کاهش یافته است که نتیجه این تحولات منفی را می‌توان متضرر شدن شمار زیادی از مردم کشور دانست. اما این بار افت ارزش پول داخلی هند به دلیل اصلاح اقتصادی آمریکا و پیش‌بینی خروج سرمایه‌های خارجی از کشورهای در حال توسعه دنیا و ورود دوباره آن به بازارهای صنعتی و تولیدی آمریکا و اروپاست. این سرمایه‌ها از سال 2007 میلادی به تدریج وارد کشورهای در حال توسعه از قبیل چین و هند شد تا ریسک حضور در بازارهای بحران‌زده غربی برای سرمایه‌داران از بین برود ولی حال که اقتصاد آمریکا نشانه‌های اصلاح را نمایان می‌کند دیگر دلیلی برای باقی ماندن در این بازارهای آسیایی وجود ندارد و همین مساله سبب شده است تا نه‌تنها اقتصاد کشور هند بلکه اقتصاد چین و دیگر کشورهای پذیرای سرمایه‌های غربی در شش سال گذشته شاهد افت نرخ رشد اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی باشند.
ولی شاشی و روای ریوای برادران هندی که مالکان و بنیانگذاران گروه essar هستند حتی از این فرصت هم برای کسب درآمد بیشتر استفاده کردند. طبق گزارش‌های موجود هم‌اکنون نرخ کاهش ارزش روپیه در برابر دلار به بالغ بر 13 درصد رسیده است و ارزش روپیه در بازارهای جهانی کمترین ارزش از سال 1991 میلادی یعنی دوره آزاد‌سازی اقتصادی تا‌کنون است ولی برادران میلیاردر هندی از این فرصت هم برای کسب درآمد و سود بیشتر استفاده کردند. آنها با تبدیل 3/4 میلیارد دلار از بدهی‌های خود از روپیه به دلار موفق شدند میلیاردها دلار سود به دست آورند. هم‌اکنون میزان بدهی‌های شرکت آنها بالغ بر 2/1 درصد دارایی‌هایشان است که سهم قابل توجهی است ولی با توجه به مبلغ بالای دارایی این شرکت از نظر عددی با رقمی بالغ بر 7 میلیارد دلار بدهی روبه‌رو هستند. آنها از فرصت کاهش ارزش روپیه در بازار جهانی استفاده کردند و با سفته‌بازی در بازار ارز موفق شدند ضمن پرداخت بخشی از بدهی‌های خود، سود زیادی هم به دست آورند. اما این اولین بار نیست که این برادران ثروتمند آسیایی به دنبال کسب سود از طریق بازار پول و سرمایه هستند. آنها در سال گذشته اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام لندن کردند و با خرید سهام شماری از شرکت‌های صنعتی در‌صدد کسب سود از این بازار بر‌آمدند و موفق شدند بیشتر از 2/13 درصد سود به دست آورند. شاشی ریوای در این زمینه گفت: «پول در آوردن در لندن کار ساده‌ای است، لندن پر از فرصت‌های اقتصادی است و اگر کمی دقت در مورد شرایط اقتصادی و بازار داشته باشید می‌توانید سود خوبی به دست آورید. لندن مرکز مالی و اقتصادی دنیاست و حضور در این مرکز مالی شما را به سمت کسب درآمد سوق می‌دهد.» اما این دو برادر که لقب ثروتمندان آسیایی را به خود اختصاص داده‌اند و با وجود اینکه هر یک سرمایه‌ای بالغ بر 2/4 میلیارد دلار دارند ولی هنوز شکل زندگی سنتی هندی را حفظ کرده‌اند و هر دو در یک خانه ساکن هستند طی سال‌های کاری خود از فرصت‌های کوچک اقتصادی استفاده کردند. استفاده آنها از فرصت آزادسازی اقتصادی در هند که در دهه 1990 میلادی اتفاق افتاد، استفاده از فرصت رشد بازار سهام در کشور انگلستان، سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی در هند و خدمت‌رسانی به بازارهای در حال توسعه و حتی توسعه‌نیافته آفریقا به منظور فراهم کردن بستر توسعه بیشتر شرکت و در نهایت کسب میلیاردها دلار سود از افت ارزش روپیه در بازار جهانی که از نظر شمار زیادی از فعالان اقتصادی از بین رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رشد را برای کشور به همراه داشت، نشان داد این دو برادر نه‌تنها از بازار و اقتصاد سررشته دارند بلکه می‌توانند با روحیه کارآفرینی و دانش صنعتی تمامی تهدیدهای اقتصادی را به فرصت تبدیل کنند.

آغاز کار برادران ریوای
شاشی و راوی ریوای سهم اعظم درآمد خود را از طریق وارد شدن به فعالیت صنعتی و توسعه فعالیت صنعتی و تولیدی خود طی 20 سال گذشته به دست آوردند. شاشی و راوی ریوای کارآفرینان هندی هستند که در زمره ثروتمندترین افراد قاره آسیا قرار گرفته‌اند. این دو برادر بنیانگذار گروه Essar هستند که یک شرکت بسیار بزرگ فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی است. این شرکت در سال 1996 میلادی در بمبئی راه‌اندازی شد و درآمد آن در سال 2012 میلادی بالغ بر 39 میلیارد دلار آمریکا بوده است. این شرکت در آغاز به عنوان یک شرکت ساختمانی راه‌اندازی شد ولی به سرعت بخش‌های تولیدی و خدماتی و حتی خرده‌فروشی هم به آن اضافه شد و در کشورهای مختلف شعبه‌هایی از آن راه‌اندازی شد. مدیریت این شرکت را شاشی ریوای بر عهده دارد. راوی به عنوان معاون مدیر عامل در این شرکت همکاری می‌کند.
البته با وجود اینکه شرکت Essar توسط این دو برادر راه‌اندازی شده است ولی تاریخچه فعالیت خانواده ریوای در این شغل به سال 1800 میلادی باز می‌گردد. این شرکت توسط اجداد این دو برادر راه‌اندازی شده بود اما پدر شاشی و راوی در سال 1956 میلادی این شغل خانوادگی را به یک شرکت حمل و نقل دریایی که به صادرات انواع محصولات از کشور هند به کشورهای همسایه اشتغال داشت تبدیل کرد و نام آن را با توجه به حروف اول اسم دو پسرش (‌SR) انتخاب کرد. ولی با وجود کم بودن درآمد این شغل هیچ یک از اعضای خانواده به فکر توسعه این فعالیت و اضافه کردن بخش‌های جدید به آن نبودند. به هر حال در سال 1969 میلادی و بعد از مرگ پدر شاشی و راوی، این دو برادر که کمتر از 22 سال داشتند و راوی برادر کوچک‌تر هنوز دوره دانشگاه را هم به اتمام نرسانده بود، به فکر توسعه کار پدر افتادند و ظرف کمتر از 30 سال موفق شدند یک شغل کوچک خانوادگی را به یک فعالیت تجاری بسیار بزرگ و بین‌المللی تبدیل کنند و از افراد فقیری که در یکی از روستاهای هند ساکن بودند به ثروتمندترین کارآفرینان قاره آسیا تبدیل شوند و برای بالغ بر 73 هزار نفر در سراسر دنیا فرصت شغلی ایجاد کنند. هم‌اکنون این شرکت چند‌ملیتی که ساختمانش در کشور هند چهارمین ساختمان بزرگ و گران‌قیمت در کل کشور هندوستان است در حوزه‌هایی از قبیل انرژی و فولاد و مخابرات و ساختمان فعالیت می‌کند. توسعه‌ بخش فولاد این شرکت در سال‌های اخیر و بعد از توسعه صنعت فولاد در کشور‌های آسیایی با سرعت بیشتری انجام شد و هم‌اکنون با شرکت‌های فولاد مینه‌سوتای آمریکا و شرکت فولاد‌سازی آلگومای کانادا نیز کار می‌کنند.
در آوریل سال 2010 میلادی این دو برادر هندی سه میلیارد دلار از عرضه سهام شرکت Essar انرژی (essar‌ energy) به بازار سهام لندن سود به دست آوردند و ارزش سهام شرکت آنها در نتیجه ورود به بورس لندن 9/3 درصد رشد کرد. همچنین اضافه کردن شرکت نیروگاهی Essar به مجموعه شرکت‌های این برند هم سبب شد تا درآمد‌زایی آنها رشد زیادی بکند اگرچه تنها 25 درصد شرکت Essar نیرو به دو برادر ریوای تعلق دارد. بخش‌های مختلف فعال در این شرکت را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد.

فولاد
شرکت Essar فولاد یک شرکت فولاد جهانی است که علاوه بر هند در کشورهای کانادا و آمریکا و خاورمیانه و آسیا هم فعالیت می‌کند. ظرفیت تولید فولاد در این شرکت برابر با 14 میلیون تن در سال است و در نظر دارد تا انتهای دهه جاری میلادی ظرفیت تولیدش را به بالغ بر 25 میلیون تن برساند. پورتفوی محصولات تولیدی در این شرکت عبارت است از انواع لوله‌های فولادی، ورقه‌های نورد سرد و گالوانیزه. این شرکت بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد ورقه‌ای در هند است و سالانه بالغ بر 10 میلیون تن فولاد ورقه‌ای از طریق کارخانه فعال در هند و چهار میلیون تن در سال از طریق کارخانه‌های خارج از هند به بازار مصرف دنیا صادر می‌‌کند. بخش فعال در حوزه مواد معدنی شرکت Essar مالک چندین معدن سنگ آهن و زغال‌سنگ در کشورهای هند و اندونزی و موزامبیک و آمریکاست و به بالغ بر 6/1 میلیارد تن از ذخایر سنگ آهن دنیا و 450 میلیون تن از ذخایر زغال سنگ دسترسی دارد. همین مساله عاملی شده است تا سرعت رشد این شرکت در حوزه فولادسازی بیشتر از دیگر شرکت‌های فعال در هند و حتی دیگر کشورهای آسیایی باشد.

انرژی
کار اصلی شرکت Essar در حوزه نیرو و نفت است و 76 درصد از سهام شرکت Essar انرژی به این دو برادر هندی تعلق دارد. این شرکت هم‌اکنون دومین شرکت نیروگاهی بزرگ در هند است. ظرفیت تولید این شرکت برابر با 1600 مگاوات است ولی پیش‌بینی می‌شود تا انتهای دهه حاضر میلادی ظرفیت آن به بالغ بر 8070 مگاوات برسد. البته با در نظر گرفتن میزان انرژی برق تولیدی در کارخانه‌های این شرکت در کشور کانادا ظرفیت تولید برق این شرکت به 3055 مگاوات می‌رسد. تولید برق در نیروگاه‌های این شرکت با استفاده از گاز طبیعی و زغال سنگ و سوخت‌های مایع صورت می‌گیرد و میزان بالای برق تولیدی در این شرکت سبب شده است سهم زیادی از برق مصرفی هند را تولید کند. اما شرکت نفتی Essar که حضور بین‌المللی بسیار قدرتمندی دارد و در بخش‌های مختلف صنعت نفت از اکتشاف و استخراج گرفته تا خرده‌فروشی و عمده‌فروشی فعالیت می‌کند، دسترسی کامل به بلوک‌های نفتی بزرگ ساحلی و فراساحلی دنیا دارد و هم‌‌اکنون بیشتر از 45 هزار کیلومترمربع از این بلوک‌های نفتی را برای اکتشاف در اختیار خود قرار داده است. پالایشگاه‌های این شرکت در گجرات هند و کشمیر و کشور انگلستان قرار دارد و 50 درصد از سهام شرکت پالایش فرآورده‌های نفتی کنیا هم به گروه Essar تعلق دارد. شرکت نیروگاهی Essar در سال2010 میلادی در بورس لندن وارد شد ولی شرکت نفتی اس آر در بازار سهام بمبئی و بازار سهام ملی هند معامله می‌شود.

بخش خدمات
در بخش خدمات‌رسانی این گروه به حوزه‌های حمل و نقل دریایی و مخابراتی وارد شده است. در بخش حمل و نقل دریایی ضمن حمل بار از هند به دیگر کشورها انتقال تجهیزات به حوزه‌های نفتی فراساحلی به منظور توسعه این حوزه‌ها هم در دستور کار بخش حمل و نقل شرکت Essar قرار دارد. هم‌اکنون این شرکت 27 کشتی باری دارد و 12 کشتی دیگر هم سفارش داده است که تا انتهای سال 2016 میلادی به شرکت تحویل داده می‌شود. از طرفی تجهیزات اکتشاف نفتی از قبیل ریگ‌های فراساحلی هم که تحت مالکیت این شرکت هندی قرار دارد به صورت اجاره در اختیار دیگر شرکت‌های نفتی قرار داده می‌شود که درآمد زیادی از محل آن نصیب شرکت Essar می‌شود. بخش مخابراتی این شرکت هم نه‌تنها در کشور هند بلکه در بازار خدمات مخابراتی دنیا فعالیت می‌کند و خدمات آی‌تی و مخابراتی را ارائه می‌دهد. شبکه خدمات موبایل بر مبنای GSM در کشور کنیا، و فروشگاه‌های عرضه انواع گوشی‌های موبایل که موبایل استور نامیده می‌شود و هم‌اکنون 900 شعبه در سراسر هند دارد از دیگر خدمات این شرکت در عرصه مخابراتی است. هم‌اکنون شرکت مخابراتی Essar بالغ بر 140 میلیون مشترک در کشورهای هند و کنیا و اوگاندا و کنگو دارد.

زیرساخت
این شرکت در پروژه‌های زیرساختی هم فعالیت زیادی دارد که از جمله این پروژه‌های زیرساختی می‌توان به ساخت بنادر، پروژه‌های ساختمانی و مهندسی پیچیده و حتی واحدهای تولیدی در هند اشاره کرد. این بخش را می‌توان به عنوان یکی از زیربخش‌های شرکت‌های معرفی‌شده در بالا دانست زیرا ساخت بخش‌های مرتبط با شرکت فولادسازی و نیرو و ... هم در دستور کار این شرکت قرار دارد. این شرکت دومین شرکت بزرگ فعال در حوزه EPC است و تاکنون کارخانه‌هایی با ظرفیت تولید بالغ بر10میلیون تن احداث کرده است. این شرکت اقدام به ساخت بیشتر از پنج هزارکیلومتر خط لوله کرد. از طرف دیگر شرکت Essar با به‌کارگیری سیستم‌های آی‌تی در تمامی کارخانه‌ها و شرکت‌های خود تلاش می‌کند عضوی از جامعه جهانی باقی بماند و ارتباط مستقیمی با جهان داشته باشد. این شرکت در بخش نشر هم وارد شده است و انتشارات رسانه پاپریکا را در انگلستان راه‌اندازی کرده است تا اقدام به عرضه مجله‌هایی با فرهنگ و دیدگاه‌های هندی در کشور انگلستان کند. همچنین بخش کشاورزی این شرکت به پرورش گل و گیاه و انواع سبزیجات و عرضه آن به بازارهای مصرف جهانی اشتغال دارد و از این محل هم درآمد کلانی در بازارهای خارج از هند به دست آورده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها