شناسه خبر : 20289 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چینی‌ها به دنبال بازار جایگزین

کاهش تولید لبنیات نیوزیلند

چین و به دنبال آن روسیه واردات محصولات لبنی از کشور نیوزیلند را ممنوع اعلام کردند. این ممنوعیت به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد آلودگی محصولات این کشور به نوعی از ویروس بوتولیسم اتفاق افتاد. اگرچه مقامات نیوزیلند ادعا می‌کنند محصولات آلوده را جداسازی کرده و از ورود آنها به بازار مصرف جلوگیری کرده‌اند، اما هنوز نگرانی‌ها خصوصاً در کشورهایی که به تازگی لبنیات از نیوزیلند وارد کرده‌اند، پابرجاست.

ایما موسی‌زاده

چین و به دنبال آن روسیه واردات محصولات لبنی از کشور نیوزیلند را ممنوع اعلام کردند. این ممنوعیت به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد آلودگی محصولات این کشور به نوعی از ویروس بوتولیسم اتفاق افتاد. اگرچه مقامات نیوزیلند ادعا می‌کنند محصولات آلوده را جداسازی کرده و از ورود آنها به بازار مصرف جلوگیری کرده‌اند، اما هنوز نگرانی‌ها خصوصاً در کشورهایی که به تازگی لبنیات از نیوزیلند وارد کرده‌اند، پابرجاست. هنوز برای پیش‌بینی اینکه این ممنوعیت چه اثری بر بازار جهانی محصولات لبنی خواهد داشت زود است، اما با توجه به این موضوع که چین یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان شیر و لبنیات در سطح جهان است، مطمئناً برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان خود، به دنبال بازاری جایگزین خواهد بود. این بازار به دلیل حجم بالای نیاز چین، حتماً باید تولید بالایی داشته باشد و این می‌تواند به معنای بالا رفتن شدید قیمت‌های محصولات لبنی ایالات متحده باشد که احتمالاً تنها جایگزین نیوزیلند در بازار خواهد بود. این افزایش قیمت‌ها حداقل در کوتاه‌مدت و تا زمانی که سلامت محصولات نیوزیلند دوباره تایید شود، محتمل خواهد بود.

کاهش قیمت ذرت و سویا
در روزهای آخر جولای و اوایل آگوست، قیمت ذرت و سویا در بازارهای جهانی به دلیل شرایط آب و هوایی کاهش یافت. در حالی که تا چند هفته گذشته خشکی و کاهش بارش باران (که چند ماه قبل وفور بی‌موقع آن باعث تاخیر کشت شده بود) نگرانی‌ها در مورد مقدار و کیفیت محصول ایالات متحده را به شدت افزایش داده بود تغییر شرایط آب و هوایی، خنک شدن هوا و بارش باران کافی تا حد زیادی خاطر فعالان بازار را آسوده کرد و قیمت‌ها را کاهش داد. طی این مدت ذرت با 12/0 تا 16/0 دلارکاهش قیمت، کمترین قیمت از اکتبر 2010 به بعد را تجربه کرد. قیمت قراردادهای آتی این محصول نیز کاهش یافت و در مقاطعی به زیر پنج دلار به ازای هر بوشل رسید. قیمت سویا نیز در همین بازه زمانی با 2/0 تا 5/0 دلار کاهش قیمت به کمترین میزان از مارس 2012 رسید. ایالات متحده امیدوار است با تداوم شرایط مناسب آب و هوایی، بیشترین برداشت محصول ذرت طول تاریخ خود را در سال زراعی جاری تجربه کند.

ممنوعیت واردات از کانادا
اداره دامپزشکی روسیه واردات گوشت و سایر فرآورده‌های وابسته از کانادا را ممنوع کرد. سخنگوی این اداره در بیانیه‌ای که به این مناسبت انتشار یافت، اظهار داشت: «با بررسی‌های فراوان، ما نتوانستیم سلامت گوشت‌های وارداتی از کانادا را با معیارهای داخلی اتحادیه اوراسیا، که برای سلامت مردم پیش‌بینی شده، تایید کنیم. همچنین در مواردی استفاده از هورمون رشد راکتوپامین در گوشت‌ها محتمل است. به همین دلیل ورود هر نوع گوشت و محصولات مشتق از آن از کشور کانادا تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می‌شود.» البته چند ماه پیش در ماه مارس، روسیه اعلام کرده بود به زودی در مورد صادرکنندگان گوشت به این کشور، خصوصاً کانادا و مکزیک، فهرستی از پرورش‌دهندگانی را که تولیدات‌شان قابل ارائه و صادرات به اتحادیه اوراسیاست منتشر خواهد کرد. در حال حاضر البته این موضوع به ممنوعیت کامل واردات منجر شده اما اداره دامپزشکی روسیه در حال تعامل با همتای کانادایی خود است تا تولید‌کنندگان مناسبی که کیفیت محصولاتشان استانداردهای اتحادیه را تامین می‌کند، بیابد.

طیور روسیه
بزرگ‌ترین ناحیه تولید و پرورش مرغ و ماکیان در روسیه، در شش‌ماهه اول امسال زیانی چندین میلیون دلاری را به ثبت رسانده است. به عنوان مثال بخشی که رتبه دوم تولید ماکیان در روسیه را دارد اعلام داشته در شش ماه اول سال 2013 زیانی برابر 21 میلیون دلار داشته است. بنا به اظهارات کارشناسان عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند و نمی‌توان امیدوار بود وضعیت به سرعت و در کوتاه‌مدت چندان تغییری داشته باشد. مدیر یکی از این مزارع اعلام کرد قیمت انواع ماکیان از پایان سال 2012 بی‌وقفه در حال کاهش بوده است. به نظر می‌رسد البته علت عمده این اتفاق عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی بوده که به معنای برداشتن تعرفه‌های وارداتی است. این موضوع در کنار افزایش قیمت خوراک مرغ، وضعیت را برای پرورش‌دهندگان در این کشور بسیار بغرنج کرده است. البته نمی‌توان در کوتاه‌مدت به حل این مشکل امید داشت اما از آنجا که قطع تعرفه واردات ادامه خواهد داشت، فعالان در بخش مرغ و ماکیان باید سعی کنند با بهینه کردن تولید، به سطوح قیمتی اقتصادی و همسان با دیگر کشورها دست پیدا کنند.

همبرگر سیصد هزار دلاری
صدها خبرنگار روز پنجم آگوست در یک استودیو تلویزیونی در غرب لندن گرد هم آمدند تا اولین همبرگر دنیا را که تمام سلول‌های آن در آزمایشگاه کشت شده بود از نزدیک ببینند. هر چند هیچ یک از آنان یک گاز هم از این همبرگر نصیب‌شان نشد اما برای اولین بار دیدند که گوشت مصنوعی که می‌تواند غذای آینده باشد چه شکلی خواهد داشت. اولین همبرگر مصنوعی تاریخ که فقط 140 گرم وزن داشت و بیش از250هزار یورو (330 هزار دلار آمریکا) برای تولیدکننده آن‌که سرگئی برین بنیانگذار گوگل نیز از حامیان آن بود آب خورد، شاید گران‌ترین وعده غذایی تاریخ بشر باشد. این همبرگر در نهایت در برابر دیدگان بیش از 100خبرنگار و توسط یکی از بهترین سرآشپزهای بریتانیا پخته شد و دو تن از سرشناس‌ترین طعم‌شناسان دنیا نیز آن را تست کردند. پاسخ اما خیلی امیدوارکننده نبود. آبدار نبودن این همبرگر دکتر مارک پست متخصصی که این گوشت را در شرایط آزمایشگاهی کشت کرده ناامید نکرد. این رویداد ابتدای مسیری است که می‌تواند راه نوینی برای تولید گوشت به شمار رود.گوشت‌خواران باید از شنیدن این خبر خوشحال باشند زیرا این همبرگر با استفاده از سلول‌های پایه ماهیچه‌ای تولید شده و به گفته دکتر مارک پست از دانشگاه ماستریخت با استفاده از یک نمونه سلول پایه می‌توان 175میلیون همبرگر ربع پوندی تهیه کرد. در حال حاضر برای تولید این میزان گوشت همبرگر باید440 هزار راس گاو ذبح شود. یکی دیگر از جنبه‌های امیدوارکننده این روش تولید گوشت، کاستن از تعداد گله‌های دنیاست زیرا 18درصد از گاز متان متصاعد‌شده در جو که از دلایل اصلی گرمایش زمین به شمار می‌رود ناشی از گازی است که از معده گله‌های دامی خارج می‌شود. شاید تولید گوشت در آزمایشگاه یا خانه راه‌حلی برای کاهش گرمایش زمین نیز باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها