شناسه خبر : 18390 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

احتمال کناره‌گیری برنانکی از ریاست فدرال رزرو قوت گرفت

آخرین سال بن

مونا مشهدی‌رجبی: تغییرات در کابینه اوباما از ابتدای روی کار آمدنش آغاز شد ولی این تغییرات زمانی اهمیت بیشتری پیدا کرد که به فعالان حوزه اقتصادی و مالی ارتباط داشت.

مونا مشهدی‌رجبی
تغییرات در کابینه اوباما از ابتدای روی کار آمدنش آغاز شد ولی این تغییرات زمانی اهمیت بیشتری پیدا کرد که به فعالان حوزه اقتصادی و مالی ارتباط داشت. یکی از بحث‌بر‌انگیزترین تغییرات را می‌توان احتمال کنار رفتن بن برنانکی رئیس فدرال‌رزرو آمریکا دانست که می‌تواند تغییرات زیادی در سیاست‌های اقتصادی این کشور ایجاد کند. اغلب اقتصاددانان با توجه به کارنامه کاری برنانکی طی دو دوره گذشته و موفقیت‌های وی در کنترل بحران اقتصادی بر این باورند که او باید برای یک دوره پنج‌ساله دیگر در سمت خود ابقا شود ولی تعداد اندکی معتقدند برنانکی شخصاً تمایلی به ماندن در این سمت داشته باشد‌. آنها معتقدند پیش از اینکه اوباما تصمیم به تغییر رئیس فدرال‌رزرو آمریکا بگیرد، برنانکی شخصاً از ادامه همکاری با دولت جدید آمریکا انصراف می‌دهد و از ژانویه سال 2014 میلادی که پایان دور دوم ریاست وی در فدرال‌رزرو است از این سمت کناره‌گیری می‌کند.
هلوین استوینس اقتصاددان ارشد مرکز مطالعات اقتصادی آمریکا می‌گوید: ریاست فدرال‌رزرو به معنای کنترل نبض اقتصادی آمریکاست‌. فشار زیاد کاری آن هم در سخت‌ترین رکود اقتصادی قرن بیست و یکم سبب شده است تا برنانکی هم دیگر تمایلی به باقی ماندن در این سمت نداشته باشد. اگرچه اغلب اقتصاددانان بر این باورند فردی می‌تواند سیاست‌های اصلاحات اقتصادی در این کشور را به بهترین نحو اجرا کند و به نتیجه برساند که این سیاست‌ها را طراحی کرده باشد و از همان ابتدا در مورد سختی‌ها و ضعف‌های آن اطلاعات داشته باشد‌.
سی‌ان‌ان در یک نظرسنجی از اقتصاددانان آمریکایی نوشته است‌: دو‌سوم اقتصاددانان فعال در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور بر این باورند اگر برنانکی تمایل به باقی ماندن در سمتش داشته باشد اوباما وی را در این مقام ابقا می‌کند ولی شواهد نشان می‌دهد او در نظر دارد به تدریس در دانشگاه پرینستون باز گردد و سال‌های بعدی زندگی‌اش را در یک کار بی‌دغدغه‌تر و کم‌استرس‌تر سپری کند. اگرچه تمامی آنها این اتفاق را برای اقتصاد آمریکا بد می‌دانند و معتقدند باقی ماندن بر‌نانکی کلید تداوم طرح‌های اصلاحات اقتصادی در آمریکاست و می‌تواند به بهبود کامل اقتصاد کمک کند.
البته شخص برنانکی تا‌کنون در مورد اینکه آیا برای دور سوم ریاستش در فدرال‌رزرو برنامه‌ای دارد یا خیر، سخنی نگفته است و در آخرین جلسه رسمی فدرال‌رزرو هم به خبر‌نگاری که در این زمینه از وی سوال کرده بود، گفت: «هم‌اکنون آنقدر درگیر مسائل بغرنج اقتصادی و سیاست‌های مختلفی که می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی شود هستم که فرصتی برای فکر کردن به آینده شغلی خودم و برنامه‌های سال آینده‌ام پیدا نکرده‌ام‌.» این سخن از طرف بسیاری از تحلیلگران به معنای عدم تمایل وی برای باقی ماندن در سمتش تعبیر شد‌.
از طرف دیگر جمهوریخواهان آمریکا هم با انتخاب وی برای دور جدید مخالف هستند‌. او که در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش به عنوان رئیس فدرال‌رزرو برگزیده شده بود زمانی که اوباما وی را به عنوان کاندیدای ریاست فدرال‌رزرو برای دور دوم معرفی کرد با بیشترین تعداد مخالفت در کنگره توانست در صدر فدرال‌رزرو باقی بماند‌. اغلب نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا در دور دوم به او رای منفی داده بودند و حتی رقیب اوباما در انتخابات اخیر یعنی میت رامنی هم در سخنرانی‌های انتخاباتی تاکید کرده بود تمایلی برای حفظ وی در این سمت ندارد‌. او ضمن تقدیر از تلاش‌های برنانکی بر ضرورت تغییری بزرگ در ریاست فدرال‌رزرو و تغییر سیاست‌های اقتصادی در آمریکا تاکید کرده بود.
اما سوال این است که با کنار رفتن برنانکی در روز سی و یکم ژانویه سال 2014 میلادی سیاست‌های اقتصادی آمریکا چه تغییری می‌کند؟ آیا طرح‌های پیشنهادی وی همچنان در کشور اجرا می‌شود یا اینکه سیاست‌های کاملاً متفاوتی جایگزین سیاست‌های اقتصادی فعلی می‌شود؟
فدرال‌رزرو آمریکا در نظر دارد طرح خرید کالاهای سرمایه‌ای را به منظور تقویت نرخ رشد اقتصادی ادامه دهد تا زمانی که ثبات به اقتصاد باز گردد و بر شمار فرصت‌های شغلی در کشور افزوده شود‌. هم‌اکنون نرخ بیکاری در آمریکا برابر با 8/7 درصد است و انتظار می‌رود تا انتهای سال 2013 میلادی در خوش‌بینانه‌ترین حالت نرخ بیکاری به 5/7 درصد تنزل یابد ولی احتمال تداوم طرح تزریق به اقتصاد بیشتر از یک سال - به خصوص اگر برنانکی هم در مسند قدرت فدرال‌رزرو نباشد- بسیار کم است‌. برخی دیگر از اقتصاددانان معتقدند این سیاست که به qe3 معروف شده است تا انتهای سال 2014 میلادی اجرا می‌شود و تا آن زمان نرخ بیکاری در کشور به مرز 9/6 درصد تنزل پیدا می‌کند که خبر خوبی برای اقتصاد بحران‌زده آمریکاست‌.
به هر حال برنانکی یکی از کلیدی‌ترین اعضای تاثیر‌گذار در اقتصاد آمریکاست و تغییر وی می‌تواند تحولات بزرگی را در اقتصاد آمریکا ایجاد کند‌. تحولاتی که اغلب اقتصاددانان در مورد اثرات آن تردید دارند ولی اعضای حزب جمهوریخواه از آنها استقبال می‌کنند و وجود آن را برای بقای اقتصاد آمریکا ضروری می‌دانند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها