شناسه خبر : 16806 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برزیل بازار آمریکا را کساد می‌کند

کاهش ۵۶درصدی ذخایر سویا

صادرات میوه و سبزی اسپانیا در سه‌ماه اول سال ۲۰۱۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مقدار شش درصد و از نظر ارزش هشت درصد رشد داشت. صادرات این کشور در مدت مذکور به ۴/۴ میلیون تن میوه و سبزی با ارزش ۰۸۹/۴ میلیون یورو بالغ شد.

صادرات میوه و سبزی اسپانیا در سه‌ماه اول سال 2013 نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مقدار شش درصد و از نظر ارزش هشت درصد رشد داشت. صادرات این کشور در مدت مذکور به 4/4 میلیون تن میوه و سبزی با ارزش 089/4 میلیون یورو بالغ شد. صادرات سبزیجات با شش درصد افزایش در این سه‌ماهه به 1/2 میلیون تن بالغ شد که 073/2 میلیون یورو از سهم صادرات اسپانیا را به خود اختصاص داد. بیشترین میزان افزایش صادرات از آن فلفل، گوجه فرنگی و خیار بود و صادرات کاهو به‌رغم افزایش مقدار، با کاهش ارزش روبه‌رو شد. صادرات میوه این کشور نیز شش درصد از نظر حجم و 6/8 درصد از نظر ارزش رشد داشت. اسپانیا در سه‌ماهه اول سال 2013 مجموعاً 3/2 میلیون تن انواع میوه با ارزش 016/2 میلیون یورو صادر کرد؛ بیشترین صادرات میوه این کشور را مرکبات تشکیل می‌دهد.

سویا
طبق آخرین گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، میزان ذخایر سویا کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی کارشناسان بازار این محصول است. میزان ذخایر این محصول 435 میلیون بوشل اعلام شده که 56 درصد کمتر از تخمین مربوط به سویا در ماه مارس (با مقدار 999 میلیون بوشل) است و نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز کاهشی 35 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین این رقم، کمترین ذخایر سویای ایالات متحده از سال 2004 به بعد محسوب می‌شود. اما این میزان کاهش تخمین محصول، با توجه به کاهش تقاضای سویای آمریکا، اثرات متناسبی روی قیمت نداشته است. بیشتر این کاهش تقاضا به دلیل افزایش برداشت سویا در کشورهای آمریکای جنوبی، خصوصاً برزیل، اعلام شده است. این گزارش همچنین با افزایشی اندک در پیش‌بینی سطح زیر کشت سویا، کل سطح زیر کشت این محصول در ایالات متحده را به 5/31 میلیون هکتار رساند.

گندم
وضعیتی که در مورد سویا تشریح شد، البته با شدت کمتر، در مورد گندم نیز صادق است. میزان ذخایر این محصول کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده اعلام شد. ذخایر ذرت در ماه جاری 718 میلیون بوشل اعلام شد که 42 درصد کمتر از میزان ذخایر 1234 میلیون‌بوشلی ماه مارس 2013 است اما تنها سه درصد نسبت به ذخایر ثبت‌شده در ماه مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد. گزارش منتشرشده در روز 28 ژوئن توسط وزارت کشاورزی آمریکا همچنین سطح زیر کشت گندم در این کشور را نسبت به پیش‌بینی قبلی یک درصد افزایش داد.

ذرت
گزارش وزارت کشاورزی آمریکا حاکی از این بود که سطح زیر کشت ذرت در سال جاری در این کشور، بالاترین عدد از سال 1936 به بعد است. این ارقام که پس از ماه‌ها نگرانی فعالان بازار منتشر شد، احتمالاً خواهد توانست در ماه‌های پیش‌رو، ثبات نسبی را به بازار این محصول بازگرداند و باعث کاهش قیمت‌هایی شود که سال گذشته در پی خشکسالی شدید در اغلب ایالت‌های تولید‌کننده ذرت، رکوردهایی تاریخی را تجربه کردند. با توجه به شرایط آب و هوایی و بارش باران شدید و رطوبت زیاد خاک که کاشت را در بسیاری از ایالت‌ها با مشکل روبه‌رو کرده بود، کارشناسان نگران بودند میزان سطح زیر کشت ذرت در گزارش ماه ژوئن این سازمان از پیش‌بینی‌ها کمتر باشد و باعث افزایش قیمت‌ها شود، اتفاقی که خوشبختانه به وقوع نپیوست. میزان ذخایر این محصول نیز 76/2 میلیارد بوشل اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12درصد کاهش را نشان می‌دهد. میزان ذخایر داخل مزرعه در این بازه زمانی، کاهشی 15درصدی و میزان ذخایر خارج از مزرعه، کاهشی10درصدی را نشان می‌دهد.

صادرات توت‌فرنگی پرو
ارزش صادرات توت‌فرنگی کشور پرو در پنج‌ماهه اول سال 2013 به 1/5 میلیون دلار بالغ شد که به معنی افزایشی 102درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. میزان صادرات این محصول بین ماه‌های ژانویه تا می 2013 برابر 3365 تن بود که نسبت به صادرات 1475تنی سال 2012، افزایشی 128درصدی را نشان می‌دهد. عمده‌ترین خریداران محصول توت‌فرنگی پرو، طبق آمار این کشور به شرح ذیل است: آلمان با 3/1 میلیون دلار واردات، بلژیک با 800 هزار دلار واردات، کانادا با 667 هزار دلار، پورتوریکو با 504 هزار دلار، ایالات متحده با 347 هزار دلار واردات. این کشور بیشترین میزان صادرات توت‌فرنگی را در ماه فوریه با 723 تن صادرات تجربه کرد و رکورددار مبلغ نیز ماه می با درآمد صادراتی 062/1 میلیون دلار بود.index:1|width:300|height:|align:left

کاهش سود حاصل از صادرات میوه در آرژانتین
اتحادیه پرورش‌دهندگان میوه آرژانتین، که تولید‌کنندگان بیش از 65 درصد از گلابی و سیب صادرشده توسط این کشور عضو آن هستند، اعلام کرد در صورتی که روند قیمت‌ها و هزینه‌ها به همین ترتیب ادامه یابد، به زودی صادرات این دو نوع میوه برای کشاورزان آرژانتینی مقرون به صرفه نخواهد بود. رئیس این اتحادیه در سخنانی اعلام کرد در حالی که هزینه‌های تولید سیب و گلابی در آرژانتین نزدیک به 100 درصد رشد را بین سال‌های 2007 تا 2013 تجربه کرده است، قیمت‌ها در سطح جهانی بین 35 تا 50 درصد افزایش داشته است. طبق آمار این اتحادیه بخش اعظم افزایش هزینه‌های تولید مربوط به هزینه‌های نیروی کار است. هزینه نیروی کار در مجموع 50 درصد هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهد و در سال 2007 به طور ناگهانی از 17 دلار به 43 دلار افزایش یافت. همچنین در همین بازه زمانی قیمت سوخت نیز در این کشور 150درصد افزایش یافت که باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل و در نتیجه قیمت تمام‌شده محصول شد. رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان میوه آرژانتین در همین سخنان اعلام کرد اگر اقدامات موثری در جهت کاهش هزینه‌ها برای تولید‌کنندگان صورت نگیرد، این کشور توان رقابت در بازارهای جهانی را از دست خواهد داد و در نتیجه کشورهایی با هزینه تولید کمتر جانشین آرژانتین خواهند شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها