شناسه خبر : 13715 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تشکیل اولین بازار نقدی ال‌ان‌جی آسیا توسط ژاپن

با چراغ سبز آمریکا صورت می‌گیرد

خریداران گاز مایع طبیعی ژاپنی تاییدیه دولت آمریکا برای احداثیک واحد تولید ال‌ان‌جی در تگزاس(جهت صادر کردن گاز به کشورهایی که با آمریکا توافقنامه تجارت آزاد ندارند) را به عنوان گامی می‌دانند که به خلق بازار نقدی برای سوخت پاک در آسیا کمک می‌کند.

شیوا سعیدی
خریداران گاز مایع طبیعی ژاپنی تاییدیه دولت آمریکا برای احداث یک واحد تولید ال‌ان‌جی در تگزاس (جهت صادر کردن گاز به کشورهایی که با آمریکا توافقنامه تجارت آزاد ندارند) را به عنوان گامی می‌دانند که به خلق بازار نقدی برای سوخت پاک در آسیا کمک می‌کند. سخنگوی شرکت چوبوالکتریک در این‏باره می‌گوید: ارسال محموله‌های پروژه صادرات ال‌ان‌جی فری‌پورت به ایجاد تغییرات ساختاری و بنیادین در بازار آسیایی ال‌ان‌جی کمک می‌کند. بر اساس پروژه ال‌ان‌جی فری‌پورت، قراردادهای اولیه 20ساله‌ای برای فروش گاز منجمد‌شده آمریکایی به دو خریدار ژاپنی (چوبو الکتریک و اوزاکاگاز) امضا شده است. اما انجام این معامله مشروط به تاییدیه دولت برای کشورهای غیر FTA از جمله ژاپن بود. در سال‌های اخیر به دلیل احتمال خودکفایی پس از تولید داخلی گاز طبیعی خوش‌بینی در آمریکا افزایش یافته است. کشف تکنیک‌های جدید حفاری به سرعت این نگرانی را به و‌جود آورد که اشباع بازار قیمت‌ها را بیش از پیش کاهش دهد. همراه آن نیز امید به دسترسی به بازارهای تازه در آسیا به وجود آمد زیرا آسیا بازاری است که قیمت گاز در آن چند برابر قیمت سوخت در آمریکاست.
اما آینده صادرات به تایید چند درخواست پروژه صادرات به کشورهای غیر FTA مربوط است و تایید فری‌پورت به عنوان نشانه‌ای از باز بودن مسیر تلقی می‌شود. برای خریداران آسیایی، چنین تغییری به معنای پایان اتکا به قراردادهای بلند‌مدت بی‌انعطافی است که آنها را مجبور می‌کند تمام محموله‌ها را در قرارداد ذکر‌شده قبول کنند و البته اجازه فروش دوباره محموله‌ها را نیز ندارند.
شرکت فری‌پورت ال‌ان‌جی واردکنندگان را مجبور به نگهداری محموله‌های ناخواسته نمی‌کند که همین امر در بازار آسیا انقلابی به پا خواهد کرد زیرا در این قاره شرایط قراردادهای سنتی از توسعه بازار نقدی جلوگیری می‌کند. سخنگوی شرکت اوزاکا گاز در این باره به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: قابلیت‌های قرارداد فری‌پورت به ما قدرت مذاکره با تولید‌کنندگان دیگر را می‌دهد. شرکت‌های چوبو الکتریک و اوزاکا گاز تابستان گذشته قراردادهایی امضا کردند که به موجب آن می‌توانند از واحد مایع‌سازی فری‌پورت استفاده کنند. هر شرکت می‌تواند2/2میلیون متریک تن از ظرفیت سالانه ال‌ان‌جی واحد را برای فرآوری گاز طبیعی که در بازار آمریکای شمالی می‌خرد، استفاده کند. اوزاکاگاز همچنین10درصد سهام Freeport LNG Development (اپراتور واحد فری‌پورت) را نیز در اختیار دارد. فری پورت دومین پروژه ال‌ان‌جی است که دولت اوباما برای صادرات به کشورهای غیر FTA صادر کرده است. پیش از آن پروژه سابین پس را در سال 2011 میلادی تایید کرد و قرار است صادرات آن از سال 2015 میلادی آغاز شود. قرار است پروژه 10میلیارددلاری فری‌پورت عملیات تجاری را در سال 2017 میلادی آغاز کند. میتسو فوجی یاما اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقات ژاپن معتقد است تایید پروژه فری‌پورت دلیل خوبی است تا یک بازار نقدی با جریان کافی کالا به و جود بیاید. او می‌گوید: هنگامی که این پروژه تایید شود، شراکت فروشندگان کنونی ال‌ان‌جی مانند قطر، روسیه و استرالیا ناگزیر خواهد بود. خریداران ژاپنی دیگر ال‌ان‌جی با پروژه‌های جداگانه قرارداد بسته‌اند (که مورد تایید دولت آمریکا هستند) و شرایط قراردادها مشابه قرارداد میان فری‌پورت و مشتریان ژاپنی است. ژاپن بزرگ‌ترین وارد‌کننده آسیایی ال‌ان‌جی است اما تنها کشور تشنه انرژی در منطقه است که به ایجاد بازار نقدی ال‌ان‌جی تمایل دارد. سنگاپور نخستین محموله تجاری ال‌ان‌جی خود را در ماه جاری دریافت کرد و قصد دارد تا پایان سال کل ظرفیت محموله خود را به سالانه شش میلیون متریک تن برساند، علاوه بر آن سه میلیون تن ال‌ان‌جی دیگر نیز به ظرفیت خود اضافه کند. این اواخر سازمان جهانی انرژی سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی را نقاطی در آسیا معرفی کرده است که پتانسیل تبدیل شدن به مراکز تجاری گاز طبیعی را دارند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها