شناسه خبر : 11012 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افت سه‌درصدی ارزش طلا در پی تشدید جنگ ارزی

چگونه طلا از جنگ ارز سود می‌برد؟

صحبت‌ها درباره جنگ ارزی در حال گرم شدن است، و این در نهایت ممکن است آتشی را زیر بازار طلا روشن کند.

میرا سائفون
صحبت‌ها درباره جنگ ارزی در حال گرم شدن است، و این در نهایت ممکن است آتشی را زیر بازار طلا روشن کند. تلاش‌های کشورهایی همچون ژاپن برای تقویت رشد اقتصادی خود با برنامه‌های محرک عظیم اقتصادی که به راه انداخته‌اند می‌تواند قیمت طلا را منتفع سازد. این کشورها با این کار ارزش پول داخلی خود را برای کمک به صادرات پایین آورده‌اند. با این کار آنها شروع به تغییر رابطه این فلز گرانبها با بازار ارز خارجی و گسترش نقش طلا به عنوان یک دارایی مطمئن و امن کرده‌اند. جولیان فیلیپس، یکی از عوامل مستقر در آفریقای جنوبی و بنیانگذار سایت گلد فورکاستر می‌گوید: ما به ناچار به سمتی حرکت می‌کنیم که طلا ارزش ارز را اندازه‌گیری خواهد کرد، نه ارز ارزش طلا را. از لحاظ تاریخی، این فلز گرانبها به دلار آمریکا قیمت‌گذاری و تجارت می‌شده است. روز پنجشنبه پانزدهم فوریه همین که دلار آمریکا در مقابل یورو تقویت شد، قیمت طلا به شدت کاهش یافت. در روز جمعه نیز به همین صورت با تضعیف ین ژاپن از قیمت طلا کاسته شد. روز جمعه طلا به شدت سقوط کرد، و باعث شد تا قیمت آن طی این هفته بیش از سه درصد سقوط کند. اما همین‌طور که از ارزش ارزهای مختلف کاسته می‌شود، طلا ممکن است نقش قوی‌تری را به عنوان پناهگاهی امن برای دارایی‌های سرمایه‌گذاران بازی کند. فیلیپس می‌گوید: «ما در حال وارد شدن به مرحله‌ای هستیم که در آن قیمت طلا در برابر تمام ارزها افزایش خواهد یافت. همان‌طور که کشورها پول خود را به زور تضعیف کرده‌اند، اکنون کاهش فرانک سوئیس و ین ژاپن به عنوان ارزهای مطمئن و امن، همه ما را مجبور کرده است تا پی به این امر ببریم که ارزهای ملی همچون حیوانات مشابهی هستند که در ژست‌های گوناگون ظاهر می‌شوند.» افزایش قیمت طلا بیش از یک دهه پیش آغاز شد؛ درست زمانی که بانک‌های مرکزی برای شکوفایی اقتصادی کشورهای خود اقدام به اجرای سیاست‌های پولی افراطی کردند. در فوریه سال 2001، قیمت آتی طلا حدود 260 دلار در هر اونس در بخش کومکس بورس نیویورک داد و ستد می‌شد. طلا روز جمعه پانزدهم فوریه در قیمت 50/1609 دلار بسته شد، که این البته کمترین میزان طی شش ماه گذشته به حساب می‌آمد، با این حال همین قیمت بیش از شش برابر بالاتر از قیمت‌های 12 سال گذشته است. پیتر گرانت، تحلیلگر ارشد بازار طلای آمریکا می‌گوید: «کاهش منظم جایگاه ارز از طریق محرک‌های پولی افراطی، روند مداومی است که شدیداً به افزایش 12ساله قیمت طلا کمک کرده است. خواه تاکنون این به جنگ ارزی کشیده شده باشد یا نه، روندی است که به نظر می‌رسد به احتمال زیاد ادامه‌دار باشد و این در نهایت به نفع طلاست.»

جنگ ارزی شروع شده است؟
اصلاً جنگ ارزی چیست و آیا حالا در یک جنگ ارزی به سر می‌بریم؟ جنگ ارزی به کاهش ارزش ارز رقابتی کشورها در تلاش برای کاهش قدرت پول آنها اشاره می‌کند. جولیان جسوپ، اقتصاددان ارشد جهانی در اقتصاد سرمایه، در یادداشت اخیر خود به مشتریان می‌گوید: «جنگ ارزی زمانی رخ می‌دهد که کشورها به طور فعال با تضعیف ارز خود درصدد رقابت با یکدیگر برای به دست آوردن مزیت رقابتی (قیمت) هستند، بنابراین صادرات خود را ارزان و واردات‌شان را گران‌تر می‌کنند.» روز پنجشنبه پانزدهم فوریه بود که قیمت‌های طلا بعد از انتشار گزارشی کاهش یافت. در این گزارش آمده بود وزرای دارایی و بانک‌های مرکزی گروه بیست در نشست آخر هفته خود پیمانی را بازگو خواهند کرد تا جلوی کاهش ارزش رقابتی ارزها را بگیرند و بر روی سیاست‌های پولی خود نظارت کنند تا تاثیرات نامطلوب آن به سایر بخش‌ها سرایت نکند. برخی از تحلیلگران فکر می‌کنند تعهداتی برای جلوگیری از جنگ ارزی وجود دارد، هر چند برخی‌ها نیز بر این باورند جنگ ارزی در حال حاضر آغاز شده است. جف دسیکا، رئیس و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت دسیکا، می‌گوید جنگ ارزی حداقل از سال 2010 شروع شده است. «جنگ ارزی برای اقتصادی که دارد بر روی اهرم نامناسب (سیاست‌های پولی) تکیه می‌کند تا اقتصاد را از رکود خارج سازد، بزرگ‌ترین تهدید به شمار می‌آید.» دسیکا می‌گوید: «همان طور که بانک‌های مرکزی» با از بین بردن ارزش ارز خود، دست به نوعی سیاست تخریبی متقابل زده‌اند، طلا می‌تواند به عنوان بهترین دارایی تلقی شود. کتی لیین، مدیر عامل مدیریت دارایی بی‌کا، با این موضوع موافق است که در حال حاضر جنگ ارزی گاه در حال رخ دادن بوده است؛ بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال کاهش ارزش ارزهای خود نه تنها از طریق سیاست پولی انبساطی، بلکه از طریق مداخله آشکار خود در ارزش‌گذاری ارز (بانک ملی سوئیس) هستند. دسیکا در ادامه می‌گوید: با این حال، این بدان معنا نیست که این به نوبه خود می‌تواند به یک «جنگ تمام‌عیار خونین عمومی» منجر شود. تقریباً همه بانک‌های مرکزی عمده با تضعیف ارز خود مقصر به حساب می‌آیند و هیچ بانکی نمی‌خواهد انگشت اتهام را به سمت بانک دیگری نشانه رود.
طلا پیروز میدان جنگ ارزی
به گفته تحلیلگران، این که آیا این یک جنگ محسوب شود یا تنها پچ‌پچی است بر سر کاهش ارزش ارز و طلا از این موضوع نفع خواهد برد. لیین می‌گوید: «در حال حاضر، سیاستگذاران در تلاش هستند تا ایده جنگ ارزی را بی‌اهمیت جلوه دهند، چون آنها می‌دانند جنگ ارزی هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.» لیین می‌گوید: طلا از جنگ ارزی بهره‌مند خواهد شد. اگر این جنگ شعله‌ور شود، سرمایه‌گذاران به سمت طلا به عنوان حصاری امن هجوم خواهند برد. به گفته دیوید بیهم، نایب رئیس شرکت سرمایه‌گذاری فلزات گرانبهای بلانچارد، در حال حاضر چندین کشور دارند ذخایر ارزی خود را به طلا تخصیص می‌دهند. بیهم می‌گوید: «بانک‌های مرکزی متوجه شده‌اند که آمریکا و اروپا قصد دارند همچنان به کاهش ارزش پول خود ادامه دهند و در پاسخ، آنها نیز دارند ارقام اقلام ترازنامه خود را بالا می‌برند. بازار همچنین شاهد چندین خریدار نهادی است که دارند با خرید طلا خود را برای جنگ ارزی آماده می‌کنند. هنگامی که سرمایه‌گذاران فردی شاهد پتانسیل طلا برای پشتیبانی از سبد سرمایه‌گذاری خود باشند، قیمت طلا جهش پیدا خواهد کرد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها