شناسه خبر : 45937 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ریشه‌های تروریسم در شرق کشور

انصارالفرقان مسوولیت حادثه تروریستی منطقه شورو زاهدان را بر عهده گرفت

در شرایطی که بیش از چهار روز از حادثه تروریستی راسک با 11 کشته و هفت زخمی نمی‌گذشت، خبر رسید که گروه‌های تروریستی، اقدام به برنامه‌ریزی برای انجام یک عملیات تروریستی دیگر در شورو زاهدان کرده‌اند. تسنیم از یک اقدام تروریستی دیگر خبر داد و نوشت: «یک مین کنار جاده‌ای در مسیر خودرو خدماتی و پشتیبانی تیپ ویژه ۱۱۰ سلمان فارسی در منطقه شورو زاهدان منفجر شد.» این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: «در این حادثه به هیچ‌یک از خدمه خودرو آسیبی وارد نشده و صرفاً شیشه‌های خودرو آسیب جزئی دیده است.» در این میان گروه تروریستی انصارالفرقان که یکی از گروه‌های نزدیک به جندالله محسوب می‌شود مسوولیت این حادثه را بر عهده گرفت. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: احسان هوشمند، پژوهشگر مسائل قومی در این رابطه گفت: متاسفانه استان سیستان و بلوچستان طی روزهای اخیر شاهد برخی اقدامات تروریستی بوده که مورد نخست آن در راسک و دومین مورد هم در منطقه شورو زاهدان رخ داده است. مدت‌هاست برخی جریانات که در کشورهای مجاور مستقر شده‌اند، هر از گاهی اقدام به اجرای عملیات‌های تروریستی در ایران می‌کنند و به عمق خاک کشورهای همسایه می‌گریزند. البته ریشه‌های این تحولات را باید در دهه‌های قبل جست‌وجو کرد. پس از انقلاب، فضای سیاسی استان سیستان‌وبلوچستان به‌خصوص بخش‌های جنوبی آن با دگرگونی‌هایی مواجه می‌شود. در این استان مناسبات ارتباطی میان طوایف با هم و طوایف با حکومت و... نظام ارتباطی، اجتماعی و سیاسی را تضمین و تامین می‌کند. در سال‌های قبل از انقلاب به‌جز برخی رقابت‌های طایفه‌ای بین طوایف رقیب، اقدامات امنیتی خاصی در منطقه شکل نمی‌گرفت. حتی در دهه 70 میلادی، صدام حسین که تلاش کرده بود با سرمایه‌گذاری بالا، یک جریان بلوچ تجزیه‌طلب با عنوان «جنبش آزادیبخش بلوچستان» را ایجاد کند توفیق نیافت. کمااینکه کشورهای عرب هم همواره تلاش داشتند هویت بلوچ‌ها را از ایرانی بودن به عرب بودن بازگردانند. یعنی زبان این منطقه را که یکی از زبان‌های ایرانی (مازنی، گیلکی، بختیاری، لری و...) است به تبار عربی بازگردانند که توفیقی نیافتند.

طرفین به برجام برگردند

در نشست دوره‌ای شورای امنیت معاون دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد که اسرائیل با ارسال نامه‌هایی به این نهاد بین‌المللی مدعی شده پهپادها، موشک‌های کروز و بالستیک استفاده‌شده در حملات نیروهای مسلح یمن علیه تل‌آویو در ماه اکتبر و نوامبر از سوی ایران به آنها عرضه شده است و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می‌شود. او همچنین بیان کرد: سازمان ملل به درخواست خود از اعضا برای نشان دادن حداکثر خویشتن‌داری و طی تمامی مسیرهای دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: در ادامه، بیورن اولاف اسکوگ، نماینده اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای نقشی اساسی در برقراری ثبات در خاورمیانه دارد، گفت که تمامی طرفین توافق هسته‌ای باید بدون تاخیر، گفت‌وگوها را برای احیای توافق هسته‌ای از سر بگیرند. وی مدعی شد که توسعه برنامه هسته‌ای ایران که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن را گزارش کرده است، «انحراف جدی» از تعهدات برجامی محسوب می‌شود. نماینده اتحادیه اروپا افزون بر این، با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و عرضه پهپادها به روسیه آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته و  گفت: ایران باید همکاری خود با کشوری را پایان دهد که تمامی اصول منشور سازمان ملل را نقض کرده است. در ادامه، جان کلی، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که ایران به انجام دادن اقدامات «تحریک‌آمیز» ادامه می‌دهد و «عامدانه» در فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اخلال ایجاد می‌کند. کلی با نادیده گرفتن اقدامات یک‌جانبه و غیرقانونی کشورش در زمینه توافق هسته‌ای گفت که ایران باید اقداماتی برای جلب اعتماد بین‌المللی انجام بدهد و اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف کند.

روابط سازنده با قطر

در دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر برخی موضوعات مورد اهتمام دوجانبه و منطقه‌ای از جمله تحولات فلسطین و غزه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان روابط سیاسی میان دو کشور را سازنده و متمایز توصیف کرد و بر لزوم تقویت تلاش‌های مشترک به منظور ارتقای روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه همپای روابط سیاسی دو کشور تاکید کرد. امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از اجرای بخش‌های مهمی از توافقات روسای دو کشور، به برگزاری موفق اجلاس اخیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره کرد و پیگیری مشترک برای اجرای کامل توافقات را خواستار شد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مساله فلسطین و تحولات غزه به عنوان مهم‌ترین موضوع مشترک مورد اهتمام و پیگیری دو کشور در دوماهه اخیر با هدف توقف پایدار حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه شهروندان در غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه،  افزایش تحرکات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر یافتن راهکار سیاسی برای بحران غزه را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت تداوم تلاش‌های مشترک در مسیر اهداف مورد توافق دو کشور و مبتنی بر خواست و نیاز ملت فلسطین تاکید کرد.

  امیرعبداللهیان با اشاره به دریافت برخی پیام‌ها و نشانه‌ها گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در تلاش‌های جدید می‌خواهند حساب خود را از حساب جنایات رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها جدا کنند، اما عملاً همچنان در کنار رژیم اسرائیل در روند شکست‌خورده نظامی ایستاده‌اند. وی زمان را به ضرر دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و گفت: اصرار رژیم صهیونیستی بر تداوم جنگ علیه غزه و حمایت دولت آمریکا از این رژیم، صرفاً بر ابعاد و دامنه شکست نظامی و سیاسی آنها و نیز افزایش مسوولیت‌های بین‌المللی آنها خواهد افزود. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار، با ارائه ارزیابی مثبت از روند روابط دوجانبه، عزم کشورش را برای اجرای کامل توافقات روسا و مسوولان دولتی دو کشور و ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فی‌مابین مورد تاکید قرار داد. وی ضمن مثبت و موثر خواندن تلاش‌های مشترک دو کشور در مسیر تحقق آتش‌بس پایدار در غزه و تقویت ارسال کمک‌های گسترده انسان‌دوستانه برای مردم فلسطین، روند تحولات را به نفع راهکار سیاسی و حرکت به سمت پایان جنگ ارزیابی کرد.

پایان اولین نشست کمیته سه‌جانبه مشترک ایران، چین و عربستان

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با روسای هیات‌های ایران و عربستان دیدار کرد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: این نشست به ریاست جناب دنگ لی معاون وزیر امور خارجه چین به منظور پیگیری توافقنامه پکن برگزار شد که در آن رئیس هیات ایران علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات سعودی مهندس ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر امور خارجه بود. در این دیدار، نتایج مثبت  روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با توجه به توافق پکن که در ماه مارس گذشته بین دو کشور با حضور جمهوری خلق چین منعقد شد و همچنین موضوع بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض، دیدارها و سفرهای متقابل وزرای خارجه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. ایران و عربستان از نقش مهم جمهوری خلق چین در این زمینه و میزبانی این نشست قدردانی کردند. ایران و عربستان سعودی تعهد کامل خود را نسبت به اجرای توافق پکن اعلام کردند.  طرف چینی بر آمادگی خود برای ادامه نقش سازنده و حمایت از طرف‌های ایرانی و عربستانی در برداشتن گام‌های بیشتر برای تقویت روابط تاکید کرد.  سه طرف در مورد راه‌های همکاری سه‌جانبه در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کردند. سه طرف از تداوم وضعیت کنونی نوار غزه به عنوان تهدیدی برای امنیت و صلح در منطقه و در سطح بین‌المللی ابراز نگرانی کردند و بر لزوم توقف فوری عملیات نظامی در نوار غزه و امدادرسانی به غیرنظامی‌ها به‌طور مستمر تاکید کردند و با کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها مخالفت کردند. سه طرف تاکید کردند که هرگونه اقدام برای آینده فلسطین باید منعکس‌کننده اراده مردم فلسطین باشد. همچنین سه طرف از حق مردم فلسطین برای ایجاد کشور و تعیین سرنوشت خود حمایت می‌کنند.

استقبال آمریکا از تحریم‌های انگلیس علیه سپاه 

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای افزود: آمریکا و انگلیس حامیان حماس در سپاه پاسداران و دیگر گروه‌های وابسته به آن را تحریم می‌کنند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده، این نهاد آمریکایی اضافه کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) و انگلیس به‌طور مشترک تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نیروی قدس، حماس و جهاد اسلامی فلسطین وضع کردند. وزارت خزانه‌داری آمریکا ادامه داد: «انگلیس اولین اقدام خود را علیه ایران انجام می‌دهد و هشت مقام از جمله فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و افراد مرتبط با حمایت ایران از حماس و جهاد اسلامی فلسطین را هدف قرار می‌دهد. دلیل تحریم‌های جدید تهدیدات بی‌سابقه حکومت ایران، از جمله تلاش‌ها برای تضعیف صلح و امنیت در سراسر خاورمیانه و توطئه‌هایی برای کشتن افراد در خاک انگلیس است. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز یک مقام نیروی قدس را به دلیل حمایت از حماس تحریم می‌کند.» وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: مجید زارعی یکی از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که در حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس نقش دارد، تحریم کرده است. والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «وزارت خزانه‌داری از تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران استقبال می‌کند. این تحریم‌ها در اقدام علیه حمایت ایران از حماس و دیگر گروه‌های نیابتی منطقه‌ای که طرفدار جنگ هستند و به رنج گسترده دامن می‌زنند، کمک خواهد کرد. آمریکا به هماهنگی با شرکای خود از جمله انگلیس برای مقابله با تامین مالی تروریسم و تهدیدات ایران ادامه می‌دهد.» جمهوری اسلامی ایران پیشتر درباره اقدامات «غیرسازنده و غیرمسوولانه» کشورهای غربی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده است. 

♦♦♦

ایسنا: محمدحسن شیخ‌الاسلامی به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده معرفی شد.

ایرنا: «علیرضا عنایتی» سفیر ایران در ریاض با اعلام این خبر گفت: این حضور  موجب تقویت زمینه‌های همکاری در روابط روبه رشد ایران و عربستان در حوزه‌های مختلف خواهد بود. 

ایلنا: علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه که به منظور برگزاری کمیته مشورتی معاونان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن به توکیو سفر کرده، با خانم کامیکاوا وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کرد.

ایرنا: وزارت امور خارجه آلمان در پی ادعای یک دادگاه منطقه‌ای این کشور علیه ایران درباره تلاش برای حمله به یک کنیسه، کاردار ایران را احضار کرد.

ایسنا: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: روایتگری‌ها از توافق اسفند ناصواب و ناصحیح است و هیچ‌جا نگفته‌ایم دوربینی نصب می‌کنیم، اقدام اضافه‌ای انجام می‌دهیم یا پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم.

ایلنا: «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که هیچ توافقی بین ایران و روسیه وجود ندارد که مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ (در مورد ایجاد برجام) را نقض کند. وی افزود: «روسیه معتقد است برجام هیچ جایگزینی ندارد و ازسرگیری این توافق ضروری است.»

ایرنا: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به شانزدهمین نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در مسیر همگرایی در راستای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای تاکید کرد.

ایسنا: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام برخی کشورهای غربی در طرح و تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در موضوع حقوق بشر را مصداق روشن استاندارد دوگانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اهداف نامشروع سیاسی دانست و آن را به‌شدت محکوم کرد.

ایلنا: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره آنچه «تهدیدهای منطقه‌ای ایران» خوانده شده است، گفت‌وگو کرد. 

♦♦♦

دعوا بر سر قدرت

اعتماد نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق کشورمان با اشاره به اهمیت گفت‌وگو و رواج آن در جامعه گفت: هرچه نزاع افزایش پیدا کند، از سرمایه‌های اجتماعی کاسته خواهد شد. متاسفانه از آنجا که در کشور ما بر سر قدرت دعوا وجود دارد، این نزاع‌ها هم همیشه خواهند بود و حتی می‌بینیم زمانی که حاکمیت یکدست می‌شود، باز هم نزاع ادامه پیدا می‌کند و این شرایط نزاع همیشگی است، چون دعوا بر سر موضوع و گفتمان نیست؛ بلکه دعوا بر سر قدرت است. وقتی شما فاقد گفتمان باشید و به جای دعوا و اختلاف بر سرِ گفتمان، بر سر قدرت دعوا داشته باشید، همیشه نزاع خواهید داشت.

 

از مناظره تا محاکمه

هم‌میهن نوشت: در مسیر به‌دست آوردن رای و به‌خصوص جلب توجه آرای خاکستری، معمولاً سخنان بسیاری به‌خصوص در ماه‌های منتهی به هر انتخابات به میان می‌آید و در کنار انواع و اقسام ادعاها و شعارهایی که برای نشان دادن کارآمدی مطرح می‌شود، تلاش برای برجسته کردن نقاط ضعف رقیب نیز به میان می‌آید. این موضوع هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌ویژه در مناظره‌های آن که فرصتی برای بیان نظرات و انتقاد از سایر رقبا و البته بیان چنین ادعاهایی نیز هست، مطرح می‌شود. موضوعی که در ایران پس از انقلاب 57 و به‌ویژه در فضای انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر دیده می‌شود.

 

آقایان توان خود را اندازه نگرفته بودند

جمهوری اسلامی نوشت: برخی‌ها قبلاً می‌گفتند با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد. می‌گفتند آغاز مسوولیت ما پایان فساد است. مشکلات را نه نتیجه تحریم که حاصلِ بی‌عرضگی قبلی‌ها می‌دانستند. تاکید دیگران بر اصلاح روابط جهانی را غرب‌گدایی می‌نامیدند. حالا که دوره به آنان رسیده است می‌بینند زمین چقدر سفت است. لذا یک ملت را در جلسه امتحانِ الهی نشانده‌اند. انگار درِ جلسه هم بسته شده و کلید گم شده است. کسی هم نمی‌تواند از آن خارج شود! نمی‌دانستند آقایان که اداره کردن کشور گرفتار انواع تحریم‌ها سخت است. توانِ خود را اندازه نگرفته بودند که برداشتن موانع قوتی بیشتر می‌طلبد یا نمی‌خواهند؟

 

 اهتمام همه مسوولان به افزایش مشارکت اجتماعی

اطلاعات نوشت: ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت با تاکید بر اهتمام همه مسوولان به افزایش مشارکت اجتماعی، گفت: مشارکت در انتخابات یکی از جلوه‌های مشارکت اجتماعی است، اما لازم است همه وجوه و جلوه‌های این مشارکت در زمینه مردمی‌سازی امور و حضور و شرکت مردم در شئون اجتماعی مختلف مورد توجه باشد. وی بر ضرورت روایت و تبیین دقیق، بهنگام و هنرمندانه پیشرفت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در دستگاه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: مسوول اصلی روایت پیشرفت‌ها و اقدامات در وهله اول خود وزرا و مسوولان دستگاه‌های اجرایی هستند.