شناسه خبر : 45477 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جنایت عیان رژیم صهیونیستی

رهبر انقلاب: سیاستگذار این روزهای رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها هستند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه، قطع فوری بمباران‌ها را مورد تاکید قرار دادند و با اشاره به نقش ملموس آمریکایی‌ها در سیاستگذاری اقدامات صهیونیست‌ها گفتند: ملت‌های مسلمان و حتی مردم غیرمسلمان جهان از جنایات جاری رژیم اشغالگر جداً عصبانی هستند و اگر این وحشی‌گری‌ها ادامه یابد، مسلمانان جهان و نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسوولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسوولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟ ایشان افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پرجمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است. رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه دولت غاصب صهیونیستی به علت این جنایات قطعاً باید محاکمه شود، دولت آمریکا را مسوول سیاست‌های رژیم غاصب دانستند و افزودند: بر اساس اطلاعات متعدد، سیاستگذار و تنظیم‌کننده سیاست جاریِ این روزهای رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها هستند و آمریکا در این قضیه مسوول است و باید مسوولیت خود را بشناسد.

مسدودسازی دوباره پول‌های آزادشده ایران

گروهی از جمهوریخواهان کنگره با ادعای حمایت مالی ایران از جنبش حماس، لایحه‌ای برای مسدودسازی دوباره پول‌های آزادشده ایران از بانک‌های کره جنوبی ارائه کردند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: در پی ادعای اثبات‌نشده برخی مقامات آمریکایی، به ویژه جمهوریخواهان مبنی بر نقش ایران در رخ دادن عملیات گسترده «طوفان‌الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و تلاش برای مرتبط ساختن موضوع توافق تهران و واشنگتن برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به وقوع این حمله، «تیم اسکات» سناتور کارولینای جنوبی به همراه ۲۲ قانونگذار جمهوریخواه و یک قانونگذار مستقل لایحه‌ای را برای مسدودسازی دوباره این شش میلیارد دلار تنظیم و ارائه کرده‌اند. شبکه ان‌بی‌سی نیوز در این باره گزارش داد که این لایحه خواستار لغو معافیت تحریمی صادرشده از سوی دولت آمریکا برای آزادسازی این پول‌ها می‌شود. این لایحه همچنین از «جنت یلن» وزیر امور خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد دارایی‌های باارزش ایران را که در حال حاضر تحت تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند بررسی کرده و به کنگره گزارش دهد. لایحه موجود با توجه به شکاف‌های موجود میان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، مسیر نامشخصی برای تصویب شدن پیش رو دارد. تیم اسکات در بیانیه‌ای مدعی شد که آزادسازی این پول‌ها «اشتباه بزرگی بود که بازاری برای گروگان گرفتن آمریکایی‌ها، جسورتر کردن رقبایمان و افزایش اعتبارات صورت وضعیت مالی یکی از بزرگ‌ترین حامیان حماس شد».

اگرچه، مقامات ارشد دولت آمریکا از جمله «آنتونی بلینکن» در این مدت در واکنش به انتقادات داخلی از این دست، تاکید کردند که حتی یک دلار هم از این پول‌ها که در واقع، درآمد نفتی ایران بود که در جریان آزادسازی به حساب‌های بانکی محدودشده در قطر منتقل شده‌اند، هنوز هزینه نشده و تنها برای مصارف بشردوستانه استفاده خواهد شد. مقامات دولت آمریکا با وجود ادعای اینکه ایران به واسطه حمایت‌های دیرینه‌اش از جنبش مقاومت فلسطین در این اقدام حماس «نقش هم‌دستانه» داشته است، می‌گویند هنوز مدرک موثقی ندارند که اثبات کند ایران از این حمله مطلع بوده یا به آن مستقیماً کمک کرده است. این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی در این‌باره تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از جنگ استقبال نکرده است. تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است». به گفته امیرعبداللهیان، «تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند».

او در این راستا، با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با وزیر امور خارجه ایرلند گفت: «در این گفت‌وگو  به وزیر خارجه ایرلند گفتم که به طرف‌های غربی بگوید منصفانه عمل کنند. من به ایشان گفتم که ما به نیروهای مقاومتی دستور نمی‌دهیم و آنها راساً تصمیم می‌گیرند.»

تیر غیب اصولگرایی

اخیراً میدان آستانه قم شاهد برگزاری یک تجمع علیه یکی از وزرای کابینه ابراهیم رئیسی بود. کسی که سال‌ها سابقه حضور در سطح اول اجرایی جریان اصولگرایی و انقلابی را دارد. کسی که مدیریتش در سال ۸۸ در صداوسیما اعتراضات گسترده‌ای را از سوی مردم برانگیخت، اما جریان خاص او را ستایش می‌کردند. عزت‌الله ضرغامی حالا در همان جایگاهی نشسته است که سلف او علی لاریجانی و دیگران نشسته بودند. آن‌گونه که شرق گزارش داده: کسی که روزگاری با جنجال «کنفرانس برلین» محبوب‌القلوب جریان‌های سوپرانقلابی بود، بعدها همان‌ها در حسینیه اعظم قم با لنگه کفش و مهر از او پذیرایی کردند. داستان ضرغامی و لاریجانی اما داستانی تکراری است. اصولگرایان و سوپرانقلابی‌ها با همه یاران خود همین کار را کردند. از احمدی‌نژاد تا اکبر هاشمی‌رفسنجانی. از لاریجانی تا سرافراز و ضرغامی. ستاره بخت و اقبال این افراد تا زمانی خاص برای بدنه سوپرانقلابی درخشش دارد. بعد از مدتی آنها به تیر غیبی گرفتار می‌شوند که همه آنها را شامل می‌شود. تیر غیبی با عنوان «نداشتن عقد اخوت». اکثر کسانی که از نزدیک او را دیده‌اند تایید می‌کنند که ضرغامی رفتارهای خاصی دارد. نوعی خودمانی و ساده بودن در برخوردهایی که بعضاً از محمود احمدی‌نژاد دیده بودیم، در عزت‌الله ضرغامی هم دیده می‌شود. نه فقط امروز، بلکه همان زمان که خیابان‌گردی می‌کرد یا در مصاحبه‌ای خاطرات خریدن لباس زیرش را تعریف می‌کرد نشان می‌داد نوع دیگری است. بسیار خودمانی و البته از زمانی که از قدرت کنار رفته بود در مسائل فرهنگی به شدت بازتر می‌اندیشید. اخیراً بارها به بهانه‌های مختلف کنایه‌هایی به محدود بودن فضای فرهنگی زده است و دست آخر انتشار کلیپ «جولیا پطرس» خواننده لبنانی که آواز «حق سلاح من است» را در دفاع از فلسطین و لبنان و محور مقاومت خوانده بود، برایش جنجال تازه‌ای ساخته است. جریان انقلابی او را «لیبرال دولت» می‌خوانند و ابراهیم رئیسی را به خاطر حذف نکردن او سرزنش می‌کنند. در نهایت نیز برای تحت فشار قراردادن رئیس‌جمهور دست به تجمعی در قم زدند.

متهم کردن ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیروزی فلسطین پیروزی ایران است، چراکه آرمان فلسطین و ایران مشترک است؛ اما این به معنای مداخله در چنین صحنه‌ای نخواهد بود. غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جنگ اسرائیل و حماس می‌گوید: اینکه اسرائیلی‌ها به شکست اعتراف کنند برای آنها سخت است و باید بهانه‌گیری کنند، در همین راستا هم مدام از ایران نام می‌برند، این نشانه ضعف رژیم اسرائیل است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد جنگ اسرائیل و حماس گفت: اسرائیل راهی جز متهم کردن ایران به مداخله در جنگ با حماس ندارد، چراکه آنها نمی‌خواهند شکست را قبول کنند و به آن اعتراف هم نمی‌کنند. ملت فلسطین با پیروزی انقلاب اسلامی از آرمان قبلی خود که تحت تاثیر اتحاد جماهیر شوروی بود و با تفکرات صدام هماهنگی داشت، تغییر موضع داد و اسلامی شد. قبل از انقلاب ۱۱ گروه مسلح در فلسطین بودند که تنها یکی از این ۱۱ گروه یعنی الفتح مسلمان بود و بقیه متفاوت بودند. بعد از پیروزی انقلاب و هدایت‌های امام، ملت فلسطین که در دوره‌ای انتفاضه سنگ را دنبال می‌کردند به انتفاضه موشک رسیدند. در حمله اخیر حماس؛ اسرائیل غافلگیر شد و قدرت موشکی مقاومت موفق شد. درست در زمانی که آنها هرگز تصور نمی‌کردند، حملات برای بازپس‌گیری اراضی و شهرک‌های غصب‌شده آغاز شد. وی با بیان اینکه ایران مداخله‌ای در این جنگ نداشته، تصریح کرد: این جنگ مربوط به ایران و متصل به ایران نیست، اما ایران در آن پیشتاز است و هیچ یک از دولت‌ها به اندازه ایران از مقاومت فلسطین حمایت نمی‌کند.

نقد جلیلی به اصلاح‌طلبان

سعید جلیلی از بسیاری از وقایع در طول این سال‌ها به خصوص زمانی که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بود از سکوت غرب و آمریکا و همراهی آنان با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه انتقاد می‌کرد و آن را بیانگر تناقض آشکار ادعاهای کشورهای غربی در خصوص اجرای دموکراسی در منطقه ارزیابی می‌کرد. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: او چه در بیانیه‌ها، چه در سخنرانی‌های محافل دانشگاهی و چه در دیدارهای رسمی با همتایان خارجی خود یا مقامات بلندپایه برخی کشورها همواره از رفتارهای اسرائیل در مقابل فلسطینیان، صفت جنایت را به کار می‌برد. جلیلی بارها تاکید می‌کرد آمریکا که دارای مناسبات راهبردی با رژیم صهیونیستی است، شریک جنایات این رژیم در غزه بوده و نمی‌تواند مدافع دموکراسی در منطقه باشد. او حتی دولت‌های غربی را نیز حامی رژیم صهیونیستی می‌دانست و بر این اعتقاد بوده که باید پاسخگوی خون‌های به ناحق ریخته‌شده زنان و کودکان فلسطینی در غزه باشند. پیشینه و ایدئولوژی سیاسی جلیلی که به جبهه پایداری نزدیک است، هماره از محور مقاومت دفاع می‌کرد و فلسفه وجودی آن را در منطقه و جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی می‌داند. جلیلی در سال‌هایی که سوریه با بحران سیاسی داخلی و حضور مخرب و ویرانگر داعش در این کشور دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، معتقد بود که دولت و ملت سوریه هزینه حمایت از مقاومت فلسطین را می‌پردازند. اما سکوت او در این روزها که غزه از سوی اسرائیل به خاک و خون کشیده شده و البته حماس -به عنوان یکی از محورهای مقاومت در منطقه- در تقابل با این رژیم پیروزی‌های چشمگیری به دست آورده و دست به عملیاتی بی‌بدیل در تاریخ جنگ‌ها و درگیری‌های محور مقاومت فلسطین با اسرائیل زده است، بسیار عجیب است. بر مبنای سنت فکری و ایدئولوژی سیاسی جلیلی، او هم‌اکنون باید در بیانیه یا اظهارنظر خود بار دیگر جنایات اسرائیل را تقبیح یا محکوم می‌کرد همچنین به تمجید عملیات طوفان‌الاقصی تحت زعامت حماس می‌پرداخت. در روزهایی که تمامی رسانه‌ها و شخصیت‌های مهم سیاسی و مقامات بلندپایه کشورها و سازمان‌های مختلف در جهان سخنان، تحلیل‌ها و اخبار خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند، سکوت چهره سیاسی-ایدئولوژیکی چون سعید جلیلی با هیچ منطقی نمی‌تواند سازگار باشد.

♦♦♦

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار قطع فوری روابط کشورهای اسلامی با تل‌آویو شد.

ایرنا: سفیر فلسطین در تهران در بیانیه‌ای ضمن تشریح وضعیت کنونی غزه، از جمهوری اسلامی ایران و مردم سراسر کشور به خاطر ایستادن همیشگی و ثابت در کنار حقوق فلسطینیان برای رفع اشغال و تشکیل دولت مستقل خودشان به پایتختی قدس شریف قدردانی کرد.

ایسنا: سیدحسین موسویان، سفیر پیشین ایران، در آلمان گفت: اسرائیل با بمباران بیمارستان المعمدانی جنایتی مشابه هولوکاست نازی‌های آلمان را تکرار کرد و البته نفاق غرب در دفاع از حقوق بشر را به جهانیان نشان داد.

ایسنا: سیدعباس موسوی و عصام بن صالح الجطیلی، سفرای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در جمهوری آذربایجان اخیراً به منظور رایزنی در خصوص آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه غزه رایزنی و تبادل نظر کردند. 

ایلنا: امیرسعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، اعلام کرد: هیچ نامه یا پیامی از آمریکایی‌ها درباره غزه و تنش‌های مرتبط با آن دریافت نکرده‌ایم.

ایلنا: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران، در پیامی در واکنش به حمله به یک بیمارستان در غزه، «مماشات» با رژیم صهیونیستی را دلیل تداوم جنایت‌های جنگی آن تلقی کرد.

ایسنا: محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: طبق سند برجام 26 مهر روز لغو تحریم‌های تسلیحاتی است و به‌طور طبیعی اگر اتحادیه اروپا به این تعهد خود عمل نکند یعنی همچنان قابل اطمینان نیستند و نمی‌شود به توافق‌هایشان اعتماد کرد.

ایلنا: ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، گفت: از برزیل انتظار می‌رود ضمن نقش‌آفرینی در ایجاد آتش‌بس و توقف حملات به غزه، صدای جامعه بین‌المللی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در دنیا باشد و جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای مشارکت و همکاری در این زمینه آمادگی دارد.

♦♦♦

توپ شفافیت در زمین بهارستان

شرق نوشت: محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گلایه کرده است «برخی آقایان تصمیم‌گیر در دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام و هر جای دیگر می‌گویند فقط مجلس روی به شفاف‌سازی بیاورد.» طرح شفافیت که در ابتدا مختص شفافیت آرای نمایندگان بود، با فرازوفرود بسیار به شفافیت قوه سه‌گانه تغییر شکل یافت و همین اقدام نمایندگان مجلس شفافیت را به محاق برد. تن دادن به شفافیت شعار انتخاباتی بود که اصولگرایان برای رسیدن به قدرت چه در بهارستان و چه در پاستور به آن تکیه کردند، اما در عمل حاضر نشدند حتی در حد شعار به این موضوع روی خوش نشان دهند.

 

معادله قدیمی

اعتماد نوشت: علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: معادله فلسطین یک معادله قدیمی در جهان است و ابعاد روشنی دارد. واقعیتی است که اختلاف تحلیلی و برداشت چندانی درباره آن در جهان وجود ندارد. سرزمین یک ملت غصب شده و مردم مظلوم فلسطین آواره شده و جذب سایر کشورها شده‌اند. بخش دیگری از مردم هم در سرزمین فلسطین باقی مانده و پس از مبارزات و مذاکرات و پیمان‌ها و... نهایتاً بخش‌های بسیار اندکی از سرزمین مورد بحث، محل استقرار ملت فلسطین شده است. اما همین سرزمین‌های محدود هم از سوی اسرائیلی‌ها به رسمیت شناخته نشده تا معادله حل شود.

 

سکوت احمدی‌نژاد

سازندگی نوشت: سکوت احمدی‌نژاد سوژه برخی چهره‌های سیاسی هم شده است؛ به گونه‌ای که «رحمت‌الله بیگدلی»، فعال سیاسی، در دو توئیت جداگانه به سکوت احمدی‌نژاد درباره جنایت اسرائیل واکنش نشان داد و در این راستا نوشت که «صدای نانسی عجرم بلند شد، اما صدای آرزوکننده محو اسرائیل نه!»؛ او در ادامه نوشت: «احمدی‌نژاد طبق پیش‌بینی سفیر انگلیس، رئیس دولت ایران شد و هشت سال با اتخاذ مواضع تند علیه رژیم صهیونیستی هزینه‌های سنگینی را بر کشور تحمیل کرد! اما امروز که رژیم صهیونیستی غزه را ویران کرده نه‌تنها این رژیم را محکوم نکرده بلکه به گواتمالا، سفر کرده است؟»

 

ماجرای پیوستن ایران به FATF

هم‌میهن نوشت: طی روزهای اخیر یک‌بار دیگر موضوع رسیدگی به FATF در فضای رسانه‌ای و در میان سیاسیون مطرح شده تا جایی که زمزمه‌هایی مبنی بر بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به میان آمد که گفته شده، درخواست رئیس‌جمهوری از رهبری بوده است. البته که این موضوع از سوی سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، تکذیب شد، همین موجب یادآوری‌ها و طرح بحث دوباره موضوع در فضای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی شد؛ چنان‌که مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «دولت تاکنون چنین توصیه‌ای به مجمع نداشته و حتی بحث FATF در مجمع مطرح نشده است.»