شناسه خبر : 45050 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگرانی از آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده

محمد خاتمی: نظام باید خود را اصلاح کند

به نقل از پایگاه خبری هیل، مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، استیو اسکالیز، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان و الیز استفانیک، رئیس کنفرانس جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود خطاب به دولت بایدن نسبت به توافق اخیر تهران و واشنگتن که موجب آزادسازی شش میلیارد دلار از وجوه مسدودشده ایران در کره جنوبی شده است، به شدت ابراز نگرانی کردند. آنگونه که ایسنا گزارش داده: این نمایندگان با استناد به خبر ادعایی روزنامه وال‌استریت ژورنال در تاریخ ۱۱ آگوست (۲۰ مردادماه) مبنی بر اینکه سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داده است، دولت جو بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) را به دستیابی به یک توافق محرمانه با ایران ذیل توافق تبادل زندانیان متهم کردند. آنها در ادامه با ادعای اینکه «این توافقات با یکدیگر مرتبط هستند» تاکید کردند: هرگونه توافق یا قراردادی با ایران که برنامه غنی‌سازی این کشور را به‌طور کامل و دائمی متوقف نکند این نگرانی را ایجاد می‌کند که دولت شما در حال حمایت از برنامه هسته‌ای ایران است، در حالی ‌که فعالیت‌های هسته‌ای این کشور امنیت ملی ایالات‌متحده را تهدید می‌کند. رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفتند که اگر این توافق درست باشد، مفاد قانون بازنگری توافق هسته‌ای 2015 را نقض می‌کند که دولت را ملزم کرده است هرگونه تصمیم در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به اطلاع کنگره برساند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که دولت بایدن و مقامات جمهوری اسلامی ایران هرگونه ارتباط میان مذاکره با ایران در مورد تبادل زندانیان و آزادی وجوه مسدودشده‌اش را با سایر مسائل، از جمله با گفت‌وگوهای هسته‌ای رد کرده‌اند. رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود که روز دوشنبه امضا شده است، ادعا کردند که این توافق همچنین ایران را به گروگان‌گیری بیشتر در آینده تشویق خواهد کرد و ممکن است ایران در آینده پول بیشتری مطالبه کند.

خوداصلاحی نکنید نابود می‌شوید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، در دیدار با «شورای مرکزی کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب»، بار دیگر بر لزوم خوداصلاحی حاکمیت تاکید و تصریح کرد: با این شیوه حکمرانی، هم اسلام، هم مردم و هم ایران زیان می‌کنند و لطمه‌های غیرقابل جبران می‌بینند. وی با بیان اینکه طبقه متوسط موتور حرکت جامعه به سمت پیشرفت است، گفت: طبقه متوسط کجاست؟ بخشی به طبقه فرودست هل داده شده و بخشی دیگر مهاجرت کردند و بخشی هم که مانده‌اند گرفتار انواع مسائل هستند. آنگونه که شبکه شرق گزارش داده: او در ادامه گفت: نه از انقلاب پشیمانیم و نه جمهوری اسلامی را رد می‌کنیم اما حرفمان این است که آنچه هست با جمهوری اسلامی فاصله بسیار زیادی دارد. برگردید به جمهوری اسلامی و خوداصلاحی کنید. اصلاح در ساختار به گونه‌ای که خبرگان به نمایندگی از مردم نقش کنترل قدرت فائقه را داشته باشد و شورای نگهبان در نقش درست خود باشد و مجمع تشخیص نماینده عرف کارشناس باشد. او در ادامه گفت حکومتی که هدف آن توسعه و رفاه و عدالت به معنای واقعی کلمه و امنیت نباشد، پایدار نخواهد بود. قبلاً گفته‌ام اگر خوداصلاحی نکنید نابودی‌تان حتمی است. ما حکمرانی خوب نداریم و لحظه‌به‌لحظه مردم از حکومت دور می‌شوند، نظام باید خود را اصلاح کند. قانون اساسی عیب‌های زیادی دارد اما الان نمی‌گویم عوض شود بلکه باید در فضایی دموکراتیک بنشینیم و بحث کنیم و اصلاحات لازم را به عمل آوریم و اینک با همین قانون اساسی هم می‌توان اصلاحات کرد. حکومت باید بگوید اشتباه کرده و خود را اصلاح کند.

صفحه جدید روابط تهران و ریاض

سفر دو ماه قبل بن‌فرحان به تهران به عنوان اولین سفر یک وزیر خارجه سعودی به ایران پس از ۱۷ سال و سفر وزیر خارجه ایران به ریاض پس از یک دهه، خود به خوبی گویای بهبود روابط است. اما توجه به صحبت‌های ردوبدل‌شده به‌طور واضح‌تری این رخداد را نشان می‌دهد. آنگونه که ایرنا گزارش داده: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در مسیر بازگشت از سفر به عربستان سعودی در جمع خبرنگاران از تغییر نگاه‌ها در عربستان سخن گفت و خاطرنشان کرد: «عربستان سعودی در این سفر تلاش کرد بر اینکه این کشور نگاه متفاوت از گذشته دارد تاکید کند و آمادگی خود را برای رقم خوردن صفحه جدیدی از روابط دو کشور نشان دهد.» وی با اشاره به اینکه بیش از 90 دقیقه گفت‌وگوهای صریح، روشن، بدون پرده و بدون روتوش با بن‌سلمان صورت گرفته است ارزیابی خود را از شرایط منطقه این‌گونه تشریح کرد: «برداشت من این است که منطقه وارد صفحه جدیدی از همکاری‌های چندجانبه خواهد شد، این درک به وجود آمده که منطقه با نگاه درون‌زا و بدون تکیه به بیگانگان می‌تواند به سمت توسعه گام بردارد.» محمد بن‌سلمان نیز در دیدار انجام‌شده با وزیر امور خارجه، ضمن ابلاغ سلام خود و پادشاه عربستان سعودی به رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله رئیسی، در اظهاراتی معنادار روابط عربستان با ایران را «راهبردی» معرفی کرد. این کلیدواژه با توجه به منازعات گذشته به شدت قابل تامل است و نشان می‌دهد این کشور تلاش دارد تا صفحه جدیدی از روابط دوجانبه را رقم بزند. به‌خصوص آنکه به گفته امیرعبداللهیان، محمد بن‌سلمان به بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان، دستور داد جهت تنظیم چارچوب سند همکاری بلندمدت دو کشور اقدامات اولیه صورت بگیرد تا در جریان سفر مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضا برسد. همه موارد فوق گویای گذار کشورهای منطقه از تنش‌زایی‌های بی‌حاصل به همکاری در سایه احترام متقابل است. این رخداد را می‌توان از نتایج درخشان توجه توامان به میدان و دیپلماسی در سیاست رسمی کشور دانست.

به میانجی نیاز نداریم

محمد العرابی، رئیس شورای روابط خارجی مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری العالم العربی تاکید کرد که تماس‌ها با ایران برقرار است اما ضرورتی ندارد که علنی شود. وی گفت که مصر برای ازسرگیری روابطش با ایران نیازی به میانجیگری یا دخالت طرف‌های دیگر ندارد. آنگونه که ایسنا گزارش داده: العرابی گفت که موضوع ساده‌تر از چیزی است که آن را پیچیده کنیم، بازگشت روابط کامل با تهران انجام خواهد شد اما مصر محدودیت‌ها و ملاحظات خود را دارد و برای تغییر این ملاحظات فشاری بر آن نیست. رئیس شورای راهبردی مصر گفت که روابط دیپلماتیک با ایران وجود دارد و قطع نشده است، اما بازگشت کامل روابط نیازمند ملاحظات ویژه‌ای است. وی گفت که ایران کشوری فعال در منطقه است و بازگشت روابط به پرونده‌هایی مانند یمن، سوریه و لبنان مرتبط است. العرابی گفت که قاهره برای ازسرگیری روابط با تهران امنیت ملی عربی را در نظر گرفته است و تعیین چارچوب زمانی برای بازگشت روابط امری دشوار است، اما شاید گشایشی در پرونده‌هایی که ذکر کردیم حاصل شود و امور پیش برود. اخیراً حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران و مصر گفت: بین ما و مصر مشترکات زیادی وجود دارد و مصر یک کشور موثر و تاثیرگذار در جهان اسلام و عرب است. وی با بیان اینکه هم مردم مصر به ایران علاقه‌مند هستند و هم مردم ایران به مصر علاقه دارند، گفت: از زمانی که آقای السیسی روی کار آمدند صرف‌نظر از  چالش‌ها و مسائلی که در درون مصر وجود داشت اولین نقطه همکاری مشترک ما موضوع سوریه بود؛ رویکرد آقای السیسی در ارتباط با سوریه، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و فاصله گرفتن از این موضوع بود که برای تغییر نظام سیاسی در سوریه همکاری کند و باعث تشدید جنگ تروریستی در سوریه شود. با توجه به این نگاه ما گفت‌وگوهای امنیتی با یکدیگر در این رابطه را شروع کردیم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه در حال طراحی هستیم که در زمان مناسب و براساس برنامه‌ای که با مصر تنظیم می‌کنیم، شاهد ارتقای روابط دو کشور باشیم، تاکید کرد: ما هیچ‌گونه محدودیتی برای توسعه همه‌جانبه روابط با مصر نداریم و از توسعه روابط با مصر استقبال می‌کنیم.

عقلانیت را باید بسط داد

علی لاریجانی در جمع گروهی از کارآفرینان گفت: عقلانیت را باید بسط داد، زندگی قابل پیش‌بینی حق مردم است، وظیفه اصلی ما این است که مردم خودمان زندگی قابل پیش‌بینی داشته باشند. بعضی آقایان طوری حرف می‌زنند که اگر ما در برخی پایتخت‌ها نفوذ داشته باشیم خیلی کار مهمی انجام داده‌ایم. مدتی قبل بود که خبرهایی درباره ورود علی لاریجانی به اتمسفر انتخابات با فهرست عقلانیت شامل طیف‌های میانه‌رو و معتدل منتشر شد. آنگونه که اعتماد گزارش داده: علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب، تلاش کرد تا معنای مورد نظر خود را از عقلانیت و ابعاد و زوایای گوناگون آن تشریح کند. او با اشاره به اینکه به نظر من مهم‌ترین وظیفه حکومت، توسعه ملی پایدار برای کشور است، گفت: این توسعه شامل مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و... می‌شود و مدیران کشور باید بدانند چون وظیفه ذاتی حکومت توسعه ملی پایدار است باید بسترهایش را فراهم کنند. علی لاریجانی تاکید می‌کند: عقلانیت را باید بسط داده و به این پرسش پاسخ بدهیم که می‌خواهیم در حکومت چه کار کنیم. علی لاریجانی، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در جمع گروهی از کارآفرینان گفت: سوال مهم از اینجا شروع می‌شود که ما مهم‌ترین وظیفه حکومت را چه می‌دانیم؟ اول تکلیف این را روشن کنیم و ببینیم روی یک مفاهیم روشنی می‌توانیم حرکت کنیم؟ لاریجانی در این مراسم گفت: بعضی آقایان طوری حرف می‌زنند که اگر ما در برخی پایتخت‌ها نفوذ داشته باشیم خیلی کار مهمی انجام داده‌ایم. نه، این وظیفه تبعی ماست، وظیفه اصلی ما این است که مردم خودمان زندگی قابل پیش‌بینی داشته باشند و بدانند مسیر آینده چیست. 

♦♦♦

ایسنا: لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت که واشنگتن به نظارت بر حمایت ایران از برخی گروه‌ها در منطقه ادامه می‌دهد.

ایلنا: حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با وانگ یی،  وزیر امور خارجه چین، با اشاره به پیشرفت‌های خوب حاصل‌شده در راستای اجرای توافقات روسای جمهور دو کشور، پیشبرد برنامه جامع همکاری ۲۵ساله را در مسیر درست ارزیابی کرد و مورد تاکید قرار داد.

ایرنا: در حالی که سرنوشت تحقیقات درباره پرونده رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات‌متحده آمریکا در امور ایران، بر سر  مجوزها و دسترسی‌های امنیتی‌اش اعلام نشده، او همچنان امیدوار به بازگشت به منصب دولتی در «زمانی مناسب» است.

ایسنا: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، سفر ابراهیم بوغالی، رئیس مجلس الجزایر به تهران را نقطه عطفی در روند رو به گسترش روابط دو کشور دانست و گفت: فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و الجزایر و تهیه نقشه راه روابط، می‌تواند نقش موثری در تسریع و تسهیل گسترش تعاملات فی‌مابین داشته باشد.

ایلنا: ارتش اوکراین با تکرار برخی ادعاهای تکذیب‌شده اعلام کرد که ۱۵ فروند پهپاد ساخت ایران را سرنگون کرده است.

ایرنا: رودرا گائوراو شرست، سفیر هند در ایران، در مراسم سالگرد استقلال این کشور گفت: دهلی به دنبال تنوع‌بخشی به روابط اقتصادی خود با ایران است و به بهبود شرایط ژئوپولیتیکی که موجب تحمیل فشارهای خارجی بر همکاری اقتصادی دو کشور می‌شود، امید دارد.

ایسنا: شورای وزیران سعودی در جلسه هفتگی خود به بررسی اقدامات انجام‌شده در راستای اجرایی کردن توافق ایران و عربستان پرداختند. وزیران سعودی تاکید کردند که خواهان آغاز مرحله جدیدی از روابط با جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل هستند.

ایلنا:  حمیدرضا دهقانی، سفیر کشورمان در قطر، اعلام کرد که دو تن از هموطنان بازداشت‌شده در این کشور، شب گذشته، آزاد و به ایران بازگردانده شدند.

ایرنا:  ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد: ما به هرگونه توافقی در زمینه هسته‌ای با ایران نزدیک نیستیم و موضوع تبادل زندانیان از سایر مسائل کاملاً جداست.

♦♦♦

بهارستان به اضافه ۴۰ نفر

شرق نوشت: طبق طرح جدید نمایندگان مجلس، در صورت تصویب و نهایی شدن در مجلس دوازدهم به جای ۲۹۰ نفر، بهارستان ۳۳۰ نماینده خواهد داشت. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی، از بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد. سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در گفت‌وگویی اعلام کرده بود این طرح باید در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار گیرد. 

 

نیازمند گفت‌وگو هستیم

اعتماد نوشت: «نیازمند گفت‌وگو هستیم.» این عبارتی است که رئیس عدلیه از آغاز رخدادهای اعتراضی پس از فوت مهسا امینی بارها مطرح کرده است. دیروز هم رئیس قوه قضائیه از ضرورت گفت‌وگو با مردم و بین مسوولان سخن گفت و اعلام کرد: باید همه فرمایشات و دستورات و این نویدی که رهبر حکیم انقلاب فرمودند را جدی بگیریم و انتظارات ایشان را محقق کنیم؛ در این مسیر، روحیه جهادی و انقلابی، اراده قوی، تلاش مضاعف و همدلی و همراهی مسوولان قوا با یکدیگر و با مردم لازم است؛ برای تحقق همدلی میان مسوولان با یکدیگر و میان مسوولان با مردم نیز باید گفت‌وگو کنیم.

 

چرخش مجلس صیانتی

هم‌میهن نوشت: بهارستان اخیراً مهمان وزیر ارتباطات بود تا او از آرزوهای خود برای ایرانی‌ها سخن بگوید. وزیری که به دنبال جمع کردن بساط فیلترشکن‌فروشی است. با این حال مهم‌تر و عجیب‌تر از آرزوهای وزیر چرخش مجلس صیانتی درباره اینترنت بود،‌ مجلسی که همچنان تصویب طرح صیانت را در کمیسیون ویژه اصل 85 در دستور کار خود دارد. با این حال اعتراض برخی از مجلسی‌ها به کیفیت پایین اینترنت موجب شد تا کمیسیون صنایع و معادن درباره علل پایین بودن کیفیت و سرعت اینترنت گزارشی را تهیه و ارائه دهد. 

 

با روزنامه‌نگاران مستقل مصاحبه کنید

جمهوری‌اسلامی نوشت: به رئیس‌جمهور رئیسی در حدود نیمه مردادماه امسال پیشنهاد کردیم در آغاز سال سوم ریاست‌جمهوری خود به جای آنکه با خبرنگاران صدا و سیما مصاحبه کند و گزارش عملکرد بدهد، با خبرنگاران آزاد و مستقل مصاحبه کند. این پیشنهاد به مذاق دست‌اندرکاران امور اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری خوش نیامد و با ارسال جوابیه‌ای که در روزنامه چاپ شد تلاش کردند کار خود را به نوعی توجیه کنند. حالا بار دیگر این پیشنهاد را تکرار می‌کنیم و انتظار داریم به جای توجیه، آن را جدی بگیرند. اطمینان داریم چنین اقدامی در جلب اعتماد مردم به دولت و نظام موثر خواهد بود و هیچ‌یک از طرفین از این مصاحبه ضرر نخواهند کرد.