شناسه خبر : 42034 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فاصله چندانی با توافق نداریم

دست رد قالیباف به سینه دولت

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت، در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیده‌ایم هرچند فاصله چندانی نداریم، ولی اگر اراده جدی وجود داشته باشد خیلی سریع این اتفاق را شاهدیم. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: مجلس جلسه مهمی به صورت غیرعلنی تشکیل داد. با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر در روند مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشتیم لازم بود نمایندگان در جریان تحولات و موضوعات قرار گیرند. در هفته گذشته در وین متنی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دادند که پیشنهادهای جدیدی در موضوعات باقی مانده بود. ایران آنها را مرور کرد که طبق گزارش ارائه‌شده پاسخ را ارسال کردیم و نیاز است نظرات جمهوری اسلامی مدنظر قرار گیرد. در این جلسه میزبان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، امیر عبداللهیان وزیر خارجه، باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده و اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی بودیم که کمیسیون امنیت ملی با همین افراد جلسه‌ای را تشکیل دادند و جزئیات مورد بررسی قرار گرفت. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مهم‌ترین نکته اهمیت قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌هاست که آقای شمخانی هم به آن اشاره داشت که این قانون گام مهمی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور و تقویت موضع مذاکرات است. این قانون یکی از سرمایه‌های اصلی ماست. نمایندگان تاکید داشتند که باید ادامه راه بر اساس همین مسیر باشد. انتظار می‌رود تیم مذاکره‌کننده هم تلاش کنند در متن خروجی مذاکرات به اهداف این قانون توجه شود. نکته کلیدی درباره اهداف مذاکرات این است که مردم ایران انتفاع اقتصادی داشته باشند. به این عنوان که موانع تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. همچنین ما به منابع فروش نفت برای تامین نیاز مردم کشورمان دسترسی پیدا کنیم. تجار هم چنین روندی را در روند تجارت خارجی دنبال می‌کنند. این مسیر در مذاکرات دنبال شده و مطالبه هم هست. نهایتاً خروجی مذاکرات گزارش رفع تحریم‌ها خواهد بود که دولت باید به مجلس ارائه کند. این ملاک ما برای ارزیابی در مجلس است.

 

قالیباف پای «نه» به رئیسی می‌ایستد؟

اخبار و شایعات درباره تصمیم دولت برای تغییراتی در روند قانونی اجرای حذف ترجیحی، بالاخره محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، را به واکنش واداشت. او در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس درباره حذف بخشی از قانون بودجه ۱۴۰۱ در زمینه الزامات همراه با حذف ارز ترجیحی گفت: «در خصوص قیمت‌ها، مصوبه مجلس سبد خانوار و کالابرگ است و همین‌طور بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰؛ دراین‌باره هیچ مصوبه‌ای هم در جلسه سران که بخواهد این قانون را لغو کند، تصمیم‌گیری نشده است. این موضوع روشن و مشخص است.» آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، روز گذشته در جلسه علنی مجلس تاکید کرد: «امروز قیمت‌ها به‌حدی افزایش یافته و لجام‌گسیخته است که ما از طرح آن شرم داریم. هر جا سخنگوی دولت از پاسخگویی کم می‌آورد، مشکل را به گردن مصوبه مجلس می‌اندازد.» اظهارات حسن‌پور مشابه گفت‌وگوهای بسیاری از نمایندگان در این روزهاست اما او سوال دیگری هم از قالیباف پرسید: «ما شنیده‌ایم در بحث قیمت‌ها قرار است در جلسه سران تصمیم‌گیری شود، اما باید این در مجلس تصمیم‌گیری شود، چراکه ما پاسخگوی مردم هستیم و در تمام روز بین آنها هستیم.» رسانه‌ها در روزهای اخیر متنی از لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ را منتشر کرده‌اند که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، اداری و استخدامی و بانک مرکزی در جلسه هیات وزیران به تصویب رسیده و با امضای ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده که طبق آن حذف عبارت «به قیمت شهریور ۱۴۰۰» از متن قانون بودجه، از مجلس درخواست شده است. همچنین با وجود الزام دولت به استفاده از کالابرگ با هدف کاهش فشار معیشتی به مردم، دولت تاکنون این سازوکار مصوب را اجرا نکرده و علت امتناع خود را «آماده نبودن زیرساخت‌ها» اعلام کرده است؛ خبرهای غیررسمی از رایزنی گسترده دولت برای لغو این الزام و گریز از تخلف قانونی و ادامه رویه فعلی (پرداخت یارانه نقدی) حکایت دارند. گویا در این لایحه، الزام به استفاده از کالابرگ نیز از قانون بودجه ۱۴۰۱ حذف می‌شود. محمدباقر قالیباف ۱۸ اردیبهشت‌ماه تاکید کرده بود که بر اساس متن قانون مصوب مجلس، قیمت‌ها باید به شهریور ۱۴۰۰ برگردد. حالا اما متن منتشرشده از لایحه پیشنهادی دولت چیز دیگری می‌گوید. گویی دولت ابتدا مجوزی را به هر قیمتی از مجلس گرفته است و حالا با یک لایحه اصلاحی سعی دارد چارچوبی را که برایش تعریف شده بود نیز تغییر دهد. اظهارات قالیباف از جانب برخی از رسانه‌ها «نه بزرگ به دولت» تلقی شد. قالیباف در شرایطی به تذکر نماینده مجلس با این ادبیات و محتوا جواب داد که جلسه هفته گذشته بین دولت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها در حوزه مدیریت کالاهای اساسی در راه بود.

 

رئیسی ادامه احمدی‌نژاد است

با نگاهی گذرا به دولت‌های بعد از انقلاب پی خواهیم برد همه دولت‌هایی که با شعارهای متفاوتی بر سر کار آمده‌اند، در آغاز با توان زیادی وارد گود شده‌اند اما رفته‌رفته در تله مصائب، بوروکراسی و تصمیماتی که از پیش گرفته شده بود گرفتار آمده‌اند و نه‌تنها در چنین وضعیتی از مواضع خود عقب نشسته‌اند، بلکه در مقایسه با دولت‌های پیشین گاه از موفقیت‌های کمتری در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی برخوردار بوده‌اند. آن‌گونه که شرق گزارش داده: دولت هاشمی بحران‌های خود را به دولت خاتمی انتقال داد و دولت خاتمی به دولت احمدی‌نژاد که مدعی بود می‌خواهد در همه زمینه‌ها انقلاب کند؛ ادعایی که با بازگشتی ارتجاعی وضع را بدتر از سابق کرد، آن‌هم در حالی که در آن سال‌ها قیمت نفت افزایش بی‌سابقه‌ای داشت. دولت احمدی‌نژاد نشان داد فقط افزایش قیمت نفت نمی‌تواند معیار تعیین‌کننده‌ای در توسعه اقتصادی کشور باشد؛ چراکه همه دولت‌ها به دلایل متعددی نتوانستند برنامه‌های توسعه اقتصادی را که در دولت طراحی و در مجلس تصویب شده بود، اجرایی و عملیاتی کنند. اگر مواردی همچون برنامه سوم دولت خاتمی تاحدودی موفق بود، آن‌هم یکباره در برنامه چهارم دولت احمدی‌نژاد فروپاشید. با این اوصاف امیدی به دولت سیزدهم نیست. دولت سیزدهم به دلیل اینکه باورها و اعتقاداتی همچون دولت احمدی‌نژاد دارد، با یک پرش به عقب وابستگی مسیر را به آن زمان بازگردانده و عدم قطعیت در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی را افزایش داده است.

 

نفت علیه برجام

قیمت نفت که پس از جنگ روسیه و اوکراین به بشکه‌ای ۱۲۰ دلار رسیده بود، حالا روند معکوس در پیش گرفته و کاهشی شده است. آن‌گونه که شرق گزارش داده: بهای معاملات آتی نفت برنت در حال حاضر به بشکه‌ای 5 /96 دلار عقبگرد داشته و اویل پرایس نوشته است توافق هسته‌ای ایران می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را تا ۸۰ دلار به زیر بکشد. کاهش قیمت نفت در حالی رخ می‌دهد که روسیه با مخارج سنگین جنگ دست‌وپنجه نرم می‌کند و به یمن افزایش قیمت انرژی، اقتصاد خود را از آسیب‌های جنگ دور نگه داشته است. این معادلات سبب شده عده‌ای از تحلیلگران معتقد باشند احیای برجام به نفع روسیه نیست. در سوی مقابل بخشی دیگر از تحلیلگران بازار انرژی را مانع احیای برجام نمی‌دانند و معتقد هستند تاثیر برگشت ایران به بازار انرژی جهان بزرگ‌نمایی شده است. این دور از مذاکرات احیای برجام در حالی به پایان رسید که هیات‌های سیاسی همچنان حرف‌هایی را تکرار می‌کنند که در ۱۶ ماه گذشته بارها به زبان آورده‌اند. در این میان اخباری از مخالفت چین و روسیه با متن نهایی اتحادیه اروپا منتشر شد. هرچند این اخبار از سوی دو کشور چین و روسیه تایید نشد، اما بازار انرژی جهان یک پای ثابت تحلیل‌هایی است که این روزها درباره نتیجه مذاکرات برجام شنیده می‌شود؛ برخی اعتقاد دارند آمریکا و اروپا برای مهار بازار انرژی نیاز دارند که حتماً از گفت‌وگوهای برجامی با دست ‌پر خارج شوند و علت اصرار آمریکا برای ادامه این گفت‌وگوها و خودداری از اعلام شکست مذاکرات، بازار انرژی است و برخی دیگر معتقدند احیای برجام با منافع روسیه در بازار انرژی تعارض دارد. کشوری که حالا بازار انرژی را اهرم فشار خواسته‌های خود کرده است. در این میان قیمت هر بشکه نفت که با آغاز جنگ روسیه و اوکراین تا ۱۲۰ دلار رسیده بود، رو به کاهش گذاشته که برخی تحلیلگران سیاسی آن را ناشی از احتمال احیای توافق هسته‌ای می‌دانند.

 

ممیزی در کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی

همزمان با سی و دومین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی، مراسم رونمایی از کتاب خاطرات سال ۱۳۷۸ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با عنوان «حضور و انصراف» با سخنرانی علی مطهری، غلامحسین کرباسچی، رضا صالحی‌امیری، محسن هاشمی‌رفسنجانی و غلامعلی رجایی در خانه موزه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد. آن‌گونه که جماران گزارش داده: غلامعلی رجایی مشاور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ابتدای این مراسم طی سخنانی گفت: همین که آقای هاشمی دست به قلم برد کار بزرگی کرد که کمتر شخصیت سیاسی‌ای در دنیا سراغ داریم خاطرات خودشان را منتشر کرده باشند؛ چون ممکن است مورد نقد قرار بگیرند و نقد به ایشان هم در حدی بود که کم مانده هبوط آدم را به گردن آقای هاشمی بیندازند. سال ۷۸ اول چالش‌های دولت و حاکمیت است و قاعدتاً کار هاشمی را سخت می‌کرد که تلطیف فضا را ایجاد کند. یکی از روش‌های هاشمی «غیرمستقیم‌گویی» است. به نظر من آقای هاشمی در این قضیه مهارت خاصی داشت که گاهی در ابهام، ایهام و لفافه سخن بگوید. غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب سازندگی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه عظمت آقای هاشمی بر کسی پوشیده نیست، گفت: یادداشت‌های آقای هاشمی یک سرمایه ماندنی است. بخشی از آن تاریخ و بخشی رهنمود و وصیتی است که اگر این کتاب‌ها را جلوی خودمان بگذاریم نکات ریزی در مورد برخوردهای اجتماعی دارد که چگونه با دیگران برخورد کنیم. آقای هاشمی‌رفسنجانی من را یاد نامه ۳۱ نهج‌البلاغه می‌اندازد که امیرالمؤمنین (ع) بعد از جنگ صفین به امام حسن مجتبی (ع) نوشتند. این نامه از یک نسل به نسل دیگر است که می‌خواهد به نسل آینده سفارش‌هایی کند و پیش‌بینی‌هایی هم از آینده به دست می‌دهد. به نظرم کتاب‌های آقای هاشمی‌رفسنجانی هم می‌تواند قابلیت این را داشته باشد که توصیه‌هایی به امروزی‌ها و نسل فردا باشد. این کتاب‌ها کمک می‌کند که ما با سیر زندگی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی همراه شویم و آن را مرور کنیم. 

♦♦♦

ایلنا: علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو  گفت: در دستور کار دولت است که حق‌آبه قانونی کشور تامین شود از نظر حقوقی با افغانستان معاهده ۱۳۵۱ را داریم و دنبال آن هستیم که مطابق با آن رفتار شود.

ایسنا: سارا فلاحی نماینده مجلس گفت: از دولت‌های محترم تشکر می‌کنیم که بازنشستگان، فرهنگیان و طبقات پایین ما را در رفاه غرق کرده‌اند. ظاهراً نقدها، تذکرات و سوالات نمایندگان در ادوار مختلف چندان اثری بر دولت‌های کریمه و فخیمه نداشته است، لذا امروز می‌خواهیم از در تشکر برآییم تا شاید افاقه‌ای به حال مردم نگران کند.

مهر: صباغیان گفت: حق نمایندگان است که بدانند مذاکرات چه مسیری را طی می‌کند و سوال ما آن است که چرا نمایندگان مجلس باید از مذاکرات بی‌خبر باشند؟ مجلس مگر نباید در راس امور باشد!؟ الان ما در کجای امور قرار داریم؟

ایلنا: علی شکوری‌راد سخنگوی جبهه اصلاحات تصریح کرد: با توجه به صدور کیفرخواست و ارجاع پرونده آقای تاجزاده به دادگاه تصمیم گرفته شد با رئیس قوه قضائیه مکاتبه و نگرانی‌های موجود در رابطه با این موضوع به ایشان منعکس شود.

خبرگزاری‌صداوسیما: هاشمی‌گلپایگانی تاکید کرد: در طرح عفاف و حجاب، بدحجاب دیگر مجرم نیست بلکه متخلف است و به جای پرونده‌سازی و مجازات‌هایی که در قانون آمده است، شخص جریمه نقدی می‌شود.

فارس: امیر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه عمده دلیل درگیری‌های مرزی اخیر با افغانستان این است که طرف مقابل هنوز آن نظم و نسق مطلوب را پیدا نکرده، گفت: این درگیری‌ها باید از طریق دیپلماتیک حل شود و نیازی به دخالت نیروهای نظامی و انتظامی نیست.

ایسنا: محمود عباس‌زاده‌مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا کاملاً طبیعی است و امر بعیدی نیست به‌ویژه اینکه در طول مذاکرات ایران به صورت غیرمستقیم و با واسطه مذاکره با آمریکایی‌ها داشته و پیام‌هایی ردوبدل شده است.

ایلنا: عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری گفت: سرعت اینترنت افزایش یافته است. میزان دقیق آن را نمی‌دانم، اما افزایش یافته و به‌طور متوسط به حدود ۲۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است. البته در حوزه ارتباطات ثابت وضعمان خوب نیست و این را بارها گفته‌ایم.

♦♦♦

اخراج با عکس پروفایل

شرق نوشت: مهدی رضایی دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان رضوی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنانچه کارمندی شاخص‌های حجاب و عفاف مانند عکس پروفایل را رعایت نکند، چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ خاطرنشان کرد: اگر کارمند مربوطه موارد اعلام‌شده را رعایت نکند، به کمیته انضباط کار معرفی می‌شود و در آن کمیته برایش تصمیم‌گیری خواهد شد. در آنجا می‌تواند در قالب پرونده‌ای با عنوان تخطی از قانون، حتی اخراج هم اجرایی شود. چنانچه مدیر یک دستگاه هم مواردی را که از سوی بازرسان ستاد در قالب نامه محرمانه برایش ارسال شده، پیگیری نکند، به استانداری معرفی خواهد شد.

 

نقطه کانونی بسیاری از تنازعات

اعتماد نوشت: در شرایطی که دولت اصولگرای سیزدهم، پروسه پیشبرد مذاکرات را در دست گرفته، این تصور وجود داشت که چهره‌های سیاسی نزدیک به این جریان، حداقل این‌بار اغلب حامی مذاکرات باشند، این در حالی است که نه‌تنها یک چنین هماهنگی‌ای میان اصولگرایان وجود ندارد، بلکه برجام را می‌توان نقطه کانونی بسیاری از تنازعات در جبهه اصولگرایی قلمداد کرد. در این میان طیف‌های نزدیک به جبهه پایداری در زمره مخالفان جدی احیای برجام قرار دارند. پایگاه رسانه‌ای این طیف در صداوسیما، طی روزهای اخیر تلاش برای تولید برنامه‌های انتقادی از برجام را در دستور کار قرار داده است.

 

شعار برای مردم نان و آب نمی‌شود

جمهوری اسلامی نوشت: دولتمردان به کمک امکانات رسانه‌ای که در اختیار دارند وانمود می‌کنند مردم با دریافت یارانه بیشتر از افزایش قیمت‌ها رضایت دارند در حالی که واقعیت خلاف این تبلیغات پرحجم است. اینکه دولت با سفرها و شعارها و تبلیغات تلاش کند نام خود را مردمی و انقلابی بگذارد، برای مردم آب و نان نمی‌شود. مردمی بودن و انقلابی بودن هنگامی تحقق می‌یابد که رفاه خانواده‌ها تامین و فقر از جامعه ریشه‌کن شود. مجلس نیز مخاطب این اعتراض است که مردمی و انقلابی بودن به حرف زدن و شعار دادن نیست، فقط وقتی می‌توانید خود را مردمی و انقلابی بنامید که مشکلات مردم را حل کرده باشید.

 

اعتراف دیرهنگام وزیر ارتباطات

مردم سالاری نوشت: طراحی کلان و مفهومی ‌ماهواره خیام توسط سازمان فضایی ایران انجام شده است اما ساختش در روسیه اتفاق افتاده و این موضوعی است که ما از روز اول اعلام کردیم و موضوع پنهانی‌ای نبود. چند روز پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «خیام» بالاخره وزیر ارتباطات به‌طور رسمی اعلام کرد که این ماهواره ساخت روسیه ولی در مالکیت ایران است؛ موضوعی که در روزهای اخیر مورد توجه بسیاری بود. در واقع در خبرهای ابتدایی که منتشر شده بود از سویی چنین تصوری شکل می‌گرفت که این ماهواره بومی و ساخت ایران است و از سوی دیگر آن را موفقیتی برای دولت مستقر می‌دانستند!