شناسه خبر : 41367 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بار دیگر تهدید

چرا هنوز همه تقصیرها گردن دولت روحانی می‌افتد؟

برای ایران که این روزها بار دیگر در آستانه محکوم شدن در قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، هیچ‌چیز نمی‌تواند مانند یادآوری مسیرهای گذشته و سختی‌هایی که در مسیر مقابله با اجماع بین‌المللی علیه تهران بر سر راه بود، دردناک باشد. تهران که از تجربه دوباره این مسیر بیمناک است، هشدار داده «بانیان قطعنامه ضدایرانی» مسوول همه عواقب تصویب این قطعنامه خواهند بود. در طرف مقابل نشانه‌ای از عقب‌نشینی اما دیده نمی‌شود. نشست شورای حکام روز دوشنبه در شرایطی آغاز شد که همزمان با تداوم بن‌بست نسبی در گفت‌وگوهای هسته‌ای و «سخت‌تر شدن احیای برجام»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد تهران توضیحات فنی معتبری درباره «یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام‌نشده» ارائه نکرده است. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر روز دوشنبه در وین، در سخنرانی آغازین خود در شورای حکام به ارائه توضیحاتی در خصوص گزارش این نهاد در موضوع ایران پرداخت. گروسی به شورای حکام گفت که از ۵ اسفند ۱۳۹۹ و تحت‌تاثیر تصمیم ایران برای کنار گذاشتن بخشی از تعهدات برجامی به‌ویژه اجرای پروتکل الحاقی، فعالیت‌های آژانس به‌طور جدی تحت‌تاثیر قرار گرفته است. او همچنین با اشاره به بیانیه مشترکی که در سفرش به تهران صادر شد، تاکید کرد: «تهران در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام‌نشده توضیحات معتبر فنی ارائه نکرده است.» به گفته او، تهران همچنین آژانس را مطلع نکرده مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای که در سال 2018 از تورقوزآباد منتقل شده‌اند، در کدام تاسیسات قرار دارند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خطاب به اعضای شورای حکام گفت: «تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی نگهداری از مواد هسته‌ای‌ /یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای مطلع نکند، آژانس قادر به تایید کامل فعالیت‌های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان نخواهد بود و در نتیجه مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان، همچنان پابرجا هستند.» او در انتهای صحبت‌های خود درباره ایران تاکید کرد، آژانس برای اینکه بتواند در جایگاه تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران باقی بماند، آماده همکاری دوباره و بدون تاخیر با ایران است. این اظهارات در شرایطی مطرح شد که انتظار می‌رود، کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام ارائه کنند که در صورت موافقت اکثریت اعضا به تصویب خواهد رسید و به دومین قطعنامه شورای حکام علیه ایران از زمان امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 بدل خواهد شد. تهران گزارش اخیر آژانس و اقدام ایالات متحده و تروئیکای اروپایی در خصوص ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره ایران را «برخلاف دیپلماسی» و «غیرسازنده» می‌داند و می‌گوید همچنان از «توافق خوب» استقبال می‌کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز -پس از صحبت‌های رافائل گروسی در آغاز نشست شورای حکام-  در گفت‌وگو با صداوسیما ضمن تاکید بر اینکه تهران گزارش آژانس و تلاش آمریکا و تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه را قبول ندارد اعلام کرد: «ما این قطعنامه را نه‌تنها سازنده نمی‌دانیم بلکه برداشت ما این است که هم در مسیر همکاری‌های ما با آژانس و هم در مذاکرات اثرات منفی خواهد داشت.»

 

ایران و عراق و ترکیه پشت یک میز

وزیر منابع آبی عراق تاکید کرد که بغداد به‌زودی میزبان نشستی سه‌جانبه میان ایران و عراق و ترکیه در خصوص مشکلات آبی خواهد بود. به گزارش ایسنا، مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که مذاکرات با کشورهای هم‌جوار ادامه دارد و قرار است نماینده ویژه رئیس‌جمهور ترکیه به عراق سفر کند، اما موعد دقیق سفر هنوز مشخص نشده است. وی همچنین تاکید کرد که به‌زودی نشستی سه‌جانبه میان عراق، ایران و ترکیه در بغداد برگزار خواهد شد. الحمدانی با اشاره به سفر اخیر یک هیات ایرانی به عراق به ریاست معاون رئیس‌جمهور ایران گفت این هیات به نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است که وزیر انرژی ایران به بغداد سفر خواهد کرد و در خصوص حل مشکلات آب رایزنی خواهد کرد. وزیر منابع آبی عراق گفت: «ما منتظر سفر مسوولان دو طرف ایرانی و ترکی هستیم و با توجه به روابط خوب و منافع مشترکی که با این دو کشور داریم معتقدیم که این سفرها انجام خواهد شد.»

 

هنوز هم تقصیر روحانی است؟

دولت آقای رئیسی همچنان باور نکرده که انتخابات یک سال است تمام شده است. هنوز وزرای این کابینه فکر می‌کنند در یک نمایش تلویزیونی نشسته‌اند و باید حرف‌های مهیج بزنند و وعده‌های عجیب مانند ایجاد شغل با یک میلیون تومان یا درج قیمت تولیدکننده روی کالاها را بدهند یا هزار ایده‌ای که مشخص نیست از کدام نظریه برآمده، در کجا آزمون عملی شده است یا.... آن‌گونه که شرق گزارش داده است، ساده‌ترین راه فرار برای دولت امروز، انداختن تقصیرها گردن دولت قبل است. دولتی که فکر می‌کند با پشتیبانی لشکری فجازی می‌تواند اقتصاد، سیاست و اجتماع را مدیریت و حکمرانی کند. همان‌گونه که حدادعادل چند روز پیش گفت: «ما اول انقلاب فکر می‌کردیم اگر رادیو و تلویزیون دست ما باشد، تمام است»، حالا هم دنباله‌روهای انقلابیون کهنسال، گروهی از جوانان نواصولگرایی هستند که فکر می‌کنند با یک لشکر فجازی می‌توانند «کارآمدی» را جایگزین بیماری‌های سخت‌درمان کنند. اصطلاح‌هایی مانند «بانیان وضع موجود» یا «محاکمه روحانی»، برآمده از همین نگاه‌های ساده‌اندیشانه‌ای است که تصور می‌کند با گفتن اینکه مشکل مربوط به دولت قبل (و نه دولت‌های قبل) است، می‌تواند برای خودش «سرمایه اجتماعی» یا «کارآمدی» بخرد. آنها فراموش کرده‌اند که یک سال از انتخابات گذشته و تورم همین دوره کوتاه دولت جدید، به اندازه چند سال در گذشته بوده است.

 

سیدمحمود دعایی درگذشت

هفته گذشته و در روز پانزدهم خرداد، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی، در سن ۸۱سالگی بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت. دعایی از سال ۱۳۶۶ عضو مجمع روحانیون مبارز و از سال ۱۳۵۹ سرپرست موسسه اطلاعات بود. مراسم وداع با پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی شامگاه ۱۶ خرداد در حسینیه شماره ۱ جماران برگزار شد. در این مراسم افرادی همچون سیدحسن خمینی، یادگار امام، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین و سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات حضور داشتند.  وزیر خارجه دولت روحانی در این مراسم سخنانی ایراد کرد و گفت: آقای دعایی نمونه انسانیت بود؛ کمتر کسی را من در طول عمرم دیده‌ام که به اندازه ایشان مظهر تواضع، مظهر بردباری و علاقه به انقلاب، علاقه به کشور و علاقه به همه مردم باشد. آنچه راجع به مرحوم آقای دعایی می‌شود گفت این است که نمونه کامل انسانیت بود و درگذشت ایشان واقعاً یک ضایعه بزرگ و باورنکردنی است. خدا ایشان را رحمت کند. ظریف افزود: مهم‌ترین ویژگی ایشان انسانیتش بود. ایشان نمونه انسانیت بود؛ کمتر کسی را من در طول عمرم دیده‌ام که به اندازه آقای دعایی مظهر تواضع، مظهر بردباری و علاقه به انقلاب، علاقه به کشور و علاقه به همه مردم باشد. ظریف در پاسخ به این پرسش جماران که مسوولان چه درس بزرگی می‌توانند از این مرد بزرگ بگیرند، گفت: اینکه ما با مهر و محبت بسیار بیشتر می‌توانیم به انقلاب خدمت کنیم. این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش جماران مبنی بر اینکه به چه دلیل از همه طیف‌های سیاسی برای ادای احترام به مرحوم دعایی در مراسم حاضر شده‌اند، گفت: چون ایشان با همه طیف‌ها و گروه‌ها «انسان» بود.

 

تعقیب شلوغ‌کاران

هفته گذشته، رئیس قوه قضائیه با اشاره به اتفاقی که در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی‌(ره) در روز چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام راحل (هنگام سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی) رخ داد و با موضع‌گیری و نارضایتی رهبر معظم انقلاب همراه بود، گفت: با توجه به اینکه اتفاق رخ‌داده در روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام راحل، مسبوق به سابقه است، از دستگاه اطلاعاتی می‌خواهیم تا این موضوع را دنبال کنند؛ چنانچه عده‌ای از روی غفلت مبادرت به چنین عملی می‌کنند باید متنبه شوند؛ همچنین چنانچه عده‌ای ناخواسته از ناحیه شیاطین تحریک می‌شوند، باید به این مساله توجه کنند؛ از سوی دیگر، اگر دست‌های پشت پرده‌ای نیز وجود دارد که می‌خواهند این‌گونه مراسم ملی و مهم ما را مخدوش کنند و سوژه به دست دشمن بدهند، باید موضوع دنبال و تعقیب شود و اقدام مقتضی و متناسب صورت بگیرد. اشاره اژه‌ای، به حضور عده‌ای از افراد سازماندهی‌شده در مراسم سالگرد امام خمینی بود که پیش از سخنرانی سیدحسن خمینی، با شلوغ کردن و شعارهای مرگ بر ضد ولایت فقیه، مانع سخنرانی سیدحسن خمینی شدند. خبرگزاری فارس در گزارشی درباره اخلالگران این مراسم نوشته: «در حین سخنرانی تولیت حرم مطهر امام خمینی برخی از حضار با شعارهایی همچون «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» حاشیه‌هایی را ایجاد کردند، اما سیدحسن خمینی به سخنرانی خود ادامه داد.» این خبرگزاری البته تاکید کرده تنها افرادی که کارت حضور داشتند، مجوز حضور در جلسه را داشتند و سایر مردم بیرون حرم ایستاده بودند. رفتاری که با عتاب و خطاب رهبر انقلاب هم مواجه شد و معظم له در انتقاد به معترضان گفت: «شنیدم برخی افراد در زمان سخنرانی حاج سیدحسن خمینی شعار دادند و سروصدا کردند، بنده کاملاً با این کار مخالفم.»

 

اعتراض بازنشستگان به میزان افزایش حقوق

جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی کشور در اعتراض به افزایش ۱۰درصدی حقوق، در تبریز، زنجان، اصفهان، ساری و چند شهر دیگر تجمع کردند. به گزارش همشهری آنلاین، برخی از بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به افزایش حقوق ۱۰ درصد+۶۵۰ هزارتومانی حقوق مستمری‌بگیران، در چند شهر تجمع کردند. در تبریز اعتراض حدود هزار تن از بازنشستگان از مقابل اداره کل تامین اجتماعی آغاز شد و از خیابان آبرسان به مقابل استانداری ختم شد.  پلیس، بازنشستگان را در مسیر این اعتراض مسالمت‌آمیز تا میدان شهدای تبریز همراهی کرد. در زنجان نیز بازنشستگان تامین اجتماعی در تجمعی به اعتراض پرداختند. در شیراز، کرمانشاه و بجنورد نیز تجمعات مشابه در مقابل ادارات کل تامین اجتماعی مخابره شده است. «بازنشسته بیدار است، بر حق خود آگاه است»،‌ «نیروی انتظامی، حمایت، حمایت» «هزینه‌ها دلاریه، حقوق ما ریالیه»، «تورم ۱۰۰ درصد، افزایش ۱۰ درصد»‌ از جمله شعارهای مردم در تجمعات بود. در شهرهای اصفهان و ساری نیز تجمع تعدادی از بازنشستگان گزارش شده است. 

♦♦♦

تسنیم: امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، گفت: به فرمان رهبر معظم انقلاب با هر خطای دشمن تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهیم کرد.

ایرنا: رئیس‌جمهور در راستای تسریع در تامین و ذخیره احتیاطی کالاهای اساسی وزرای صمت و جهاد کشاورزی را مکلف کرد موانع پیش‌روی این برنامه را شناسایی و با هماهنگی معاون اول نسبت به رفع آن اقدام کنند.

فارس: سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، با اشاره به برخی گلایه‌های مردمی نسبت به دهک‌بندی‌ها برای پرداخت یارانه، از وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی خواست دهک‌بندی‌ها مورد بررسی قرار گیرند و تاکید کرد که در این زمینه باید به عدالت عمل کرد.

مهر: مجلس یازدهم وارد سومین سال شده است؛ ۲۴ نفر از نمایندگان در ارزیابی عملکرد دوساله‌شان به بررسی نقاط قوت و ضعف خود پرداختند و اعمال برخی اصلاحات را در فرصت باقی‌مانده این دوره ضروری دانستند.

مهر:‌ سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیسی، با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور برنامه‌ای برای کلنگ‌زنی هیچ پروژه‌ای ندارد، گفت: محوریت دور دوم سفرهای استانی مطالبه‌گری از سوی دولت خواهد بود.

تسنیم: آیت‌الله علیرضا اعرافی عضو فقیه شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه درباره ملاقات اخیر وی با پاپ (رهبر کاتولیک‌های جهان) گفت: ملاقات با استقبال خیلی خوب پاپ مواجه شد؛ خیلی با روی بشاش و گشاده از ملاقات استقبال کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا، گفت: رهبر انقلاب طی ۳۲ سال ایران را با وجود توطئه‌های گوناگون داخلی و پیرامونی با حکمت و درایت و قانون‌گرایی رهبری کردند.

ایسنا: حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر، گفت: ولایت فقیه یک امر اعتباری مثل ریاست‌جمهوری و ریاست مجلس نیست. تا زمانی که خلوصی برای ایجاد سنخیت بین امام زمان (عج) و نایب ایجاد نشود، پرچم رهبری شیعه به دست کسی نمی‌افتد. 

تسنیم: محمد باقر قالیباف،‌ رئیس مجلس، گفت: فاصله گرفتن از بینش و روش انقلاب، دامن‌گیر ما شده و یکی از ماموریت‌های جدی ما این است که بتوانیم در این بخش دین را کارآمد کنیم. ما هستیم که باید با عملمان نشان دهیم که یک منتظر واقعی هستیم.

♦♦♦

قضاوت دولت سیزدهم با تورم

خراسان نوشت: این روزها فشار تورم به ویژه در زمینه مواد غذایی خانوارها را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از افراد جامعه در خریدهای عادی و روزمره خود با تعجب و نگرانی با قیمت‌هایی مواجه می‌شوند که آرامش روانی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این ترتیب و با توجه به ثبت چهار سال پیاپی تورم بالا از سال 1397 تا ۱۴۰۰، تورم را باید اساسی‌ترین معضل امروز اقتصاد کشور دانست. معضلی که توفیق در مواجهه با آن، در سرنوشت دولت مستقر و قضاوت مردم درباره این دولت کاملاً موثر است.

 

تحریف ریاکارانه

اعتماد نوشت: عباس عبدی گفت: یکی از بدترین اقدامات پایه‌گذاران نواصولگرایی، تحریف مفهوم انقلاب و نقش مردم و نیز مواضع مرحوم امام در این زمینه است. آنان شهامت نداشتند تا صریحاً اعلام کنند که مواضع اصل انقلاب را نمی‌پذیرند، در نتیجه ریاکارانه اقدام به تحریف آنها کردند. منظور تحریف جایگاه مردم و رای مردم در انقلاب و نظام به ویژه در آرای مرحوم امام است. موضوع تحریف به تعریف از انقلاب و جایگاه مردم برمی‌گردد. آنان که اصل حاکمیت بدون قید و شرط ملت را نادیده می‌گیرند و به جای آن، الزام به غلبه محتوای موردنظر خود را می‌نشانند، در واقع ضدانقلابی هستند که پوشش انقلابی دارند.

 

کار به کاردان سپرده شود

رسالت نوشت: شایسته‌سالاری در مدیریت و سپردن سکان امور به افراد کاردان عواملی است که در مصاف با تز ناراضی‌تراشی دشمنان خارج‌نشین نظام و همراهان معدود داخلی آنها راه را بر هر کارشکنی و غوغاسازی می‌بندد و اعتماد عمومی را ارتقا می‌دهد. در این میان سهم و جایگاه دولت و در راس آن رئیس‌جمهور محترم قابل توجه است، همان‌طور که ابراهیم رئیسی در قریب به یک سال گذشته نشان داده در بحث مردم‌داری پیشرو است و عزم جدی در همراهی و همدلی با مردم دارد، توجه بیش‌ازپیش او به انتصابات و سپردن منصبان به افراد متعهد و متخصص که بر مسند امور قرار می‌گیرند نیز امری ضروری است.

 

 چالش‌های تبدیل پژوهش به عمل

دنیای‌اقتصاد نوشت:‌ بازوی پژوهشی وزارت امور اقتصادی و دارایی به بررسی چالش‌های تبدیل پژوهش به عمل در سیاستگذاری پرداخته است. با توجه به تنوع و پیچیدگی محافل سیاستگذاری و فرآیندهای آن تعجبی ندارد که چالش‌های زیادی برای جانبداری از تبدیل پژوهش به عمل وجود داشته باشد. این چالش‌ها شامل «دنیای متفاوت سیاستمداران و پژوهشگران»، «عدم تمایل پژوهشگران به چانه‌زنی»، «کسب اعتبار مالی نسبت به تاثیرگذاری سیاست و انعطاف‌ناپذیری پژوهشگران» و «تسلط قدرت بر دانش» هستند.