شناسه خبر : 40973 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به دنبال تضمین موثق

روند مذاکرات به کدام سو می‌رود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: فعلاً تضمین موثقی گرفته نشده است و صرفاً رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ای داده که این بیانیه ملاک ما برای تضمین توافق نخواهد بود. زهره الهیان، درباره روند مذاکرات وین، گفت: مذاکرات موضوعی است که مجلس شورای اسلامی به‌طور جدی آن را پیگیری می‌کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به‌طور مرتب با مسوولان وزارت امورخارجه و مذاکره‌کنندگان کشورمان جلساتی را برگزار می‌کند و در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار می‌گیرد. وی بیان کرد: تاکید مجلس، حفظ خطوط قرمز در مذاکرات است و این مطالبه مجلس از تیم مذاکره‌کننده کشورمان و وزارت امورخارجه است. ملاک برای مجلس آن است که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران در روند مذاکرات مورد توجه جدی قرار گیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون مذکور، همه تحریم‌ها باید لغو شود و مسلم این است که ما باید تضمین موثقی را از طرف آمریکایی بگیریم تا مجدداً با خروج آمریکا از توافق و بازگشت تحریم‌ها مواجه نشویم. الهیان افزود: فعلاً تضمین موثقی گرفته نشده است و صرفاً رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ای داده که این بیانیه ملاک ما برای تضمین توافق نخواهد بود. مجلس، تیم مذاکره‌کننده کشورمان و وزارت امورخارجه قائل بر این هستند که باید مقابل بدعهدی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، تضمین داخلی نسبت به توافق اخذ کنیم. وی گفت: این تضمین داخلی به این صورت است که اگر طرف مقابل مجدداً تحریم‌ها را بازگرداند یا تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان اعمال کرد و تحریم‌های ایران تشدید شد، ما هم تعهدات خودمان را ملغی کنیم و مجدداً غنی‌سازی و سایر گام‌ها را در جهت احیای صنعت هسته‌ای برداریم.

 

اینجا خلیج فارس است

به گزارش خبرآنلاین، سردار دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، گفت: آمریکایی‌ها و کشورهای فرامنطقه‌ای در این منطقه جایگاهی ندارند، رژیم اشغالگر قدس قطعاً در این منطقه جایگاهی نخواهد داشت و ما تا یک حدی می‌توانیم تحمل کنیم و اگر صبر ما تمام شود قطعاً آن موقع ما هشدار جدی می‌دهیم به هر کس و هر کشوری که تلاش کند برای منافع ما در خلیج‌فارس مشکلی ایجاد بکند پاسخ ما قاطع و پشیمان‌کننده خواهد بود. سردار تنگسیری افزود: امروز نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس کاملاً سیادت و حضور دارد، از تنگه هرمز تا شمال خلیج فارس در حیطه مسوولیتی این نیرو است و به‌ صورت شبانه‌روزی حضور فعال و موثر داریم و با اشراف کامل اطلاعاتی، تمام حرکات و تحرکات بیگانگان را در منطقه رصد می‌کنیم و تاکنون اجازه نداده‌ایم و نخواهیم داد که در آب‌های جمهوری اسلامی، آب‌های سرزمینی و حتی آب‌هایی که تحت نظارت ما هستند مثل فلات قاره، نیروهای بیگانه حضور پیدا بکنند. دریادار تنگسیری ادامه داد: نیروی دریایی سپاه از سال ۹۲ راهیان نور دریایی را برای آشنایی مردم عزیزمان به‌خصوص جوانان رشید مملکت اسلامی‌مان با دریا و قابلیت‌هایی که در عرصه خلیج فارس و جزایر وجود دارد راه‌اندازی کرد و ان شاءالله این راه ادامه دارد و ما درخواست می‌کنیم جوانان عزیز ما بیایند و با این جزایر و ظرفیت‌های عظیم درخلیج فارس و این منطقه راهبردی بیشتر آشنا بشوند. سردار تنگسیری با مهم دانستن عنوان «خلیج فارس» گفت: اینجا «خلیج فارس» است و هیچ‌کس نمی‌تواند اسم جعلی روی این موقعیت بگذارد و جوانان ما ان‌شاءالله باید این میراث گران‌بها را که از گذشتگان به ما رسیده است، خوب حفظ کرده و به آیندگان منتقل کنند.

 

کمک به فقرا به جای ارز 4200  تومانی

معاون اول رئیس‌جمهور برنامه‌های دولت را برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و محو فقر مطلق تشریح کرد. محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، با اشاره به اینکه تمام بخش‌ها و وزارتخانه‌های دولت سیزدهم مأموریت دارند تا در دستگاه‌های متبوع خود، برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی برنامه‌ریزی دقیقی را به صورت روزانه دنبال کنند، اظهار داشت: متاسفانه ارز ۴۲۰۰ به یک کانون فساد در کشور منجر شد، ولی اجرا و مدیریت صحیح طرح حذف ارز ترجیحی می‌تواند اثرات بسیار مثبت و بزرگی برای اقتصاد کشور در نسل‌های کنونی و آینده به جای بگذارد. وی تصریح کرد: دولت سیزدهم در مسیر حذف ارز ۴۲۰۰ گام برداشته است و امیدواریم با همکاری قوای سه‌گانه و کمک‌های مردم، بتوانیم این طرح بزرگ نوسازی اقتصاد کشور را با موفقیت اجرایی کنیم. مخبر با تاکید بر اینکه دولت برای اثرات حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم را پیش‌بینی کرده است، گفت: باید تمام اقشار جامعه، نخبگان و رسانه‌های مختلف در جریان چگونگی و اثرات مثبت اجرای این طرح قرار گیرند تا نگرانی در سطح جامعه پس از اجرای این طرح وجود نداشته باشد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به برنامه دولت برای کمک به مردم به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر پس از اجرای حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی از بودجه کشور اشاره و تصریح کرد: دولت به عنوان کمک مالی، مبلغی را که تنها برای خرید کالا استفاده می‌شود، برای واریز به حساب بانکی اقشار مختلف در نظر گرفته تا در این صورت، علاوه بر کمک و از بین بردن اثرات حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی، از تورم و افزایش پایه پولی و نقدینگی در کشور نیز جلوگیری شود.

 

احتمال سفر اردوغان به تهران

 رئیس‌جمهور در تماس تلفنی رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: ضرورت دارد با مساعی کشورهای اسلامی همه تلاش خود را برای متوقف کردن حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین به کار بگیریم. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به وی و ملت دوست و همسایه ترکیه گفت: از خداوند متعال می‌خواهم که به برکت این عید بزرگ، بهترین‌ها را نصیب همه امت اسلامی کند. رئیس‌جمهور تاکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران ارتقای معنادار روابط همه‌جانبه با کشورهای منطقه به‌خصوص ترکیه است. رئیسی در ادامه سخنانش با غیرقابل قبول توصیف‌ کردن رخدادهای اخیر در فلسطین، اظهار کرد: ضرورت دارد با مساعی کشورهای اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف بین‌المللی همه تلاش خود را برای متوقف کردن حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین به کار بگیریم. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک عید سعید فطر به رئیس‌جمهور و مردم کشورمان تصریح کرد: امیدوارم این عید برای کل جهان اسلام مایه سلامتی، رفاه و شادی باشد. رئیس‌جمهور ترکیه با ابراز تمایل به سفر به تهران بیان کرد: ترکیه علاقه‌مند است در این سفر درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز انجام هماهنگی برای پیشبرد روابط دوجانبه و بین‌المللی، به‌خصوص افزایش حجم تجارت با جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی داشته باشد.

 

اعتراض علیه تصمیمات سلیقه‌ای

انجمن واردکنندگان برنج در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درباره تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای بدون هماهنگی با تشکل‌ها هشدار داد و اعلام کرد که این اقدامات به تعطیلی تجارت برنج منجر می‌شود. انجمن واردکنندگان برنج در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور از عدم ابلاغ و اجرای به‌موقع قانون بودجه ۱۴۰۱، تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای بدون هماهنگی با تشکل‌ها و عواقب این اتفاقات هشدار داد و خواستار پیش‌بینی‌های لازم در حوزه واردات کالاهای اساسی شد. در این نامه آمده است که اقدامات مذکور به تعطیلی تجارت برنج منجر می‌شود و این امر امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند.

در متن این نامه آمده است:

احتراماً با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، به استحضار می‌رساند موارد مطروحه ذیل موجب تهدید بازار واردات برنج و امنیت غذایی کشور شده است:

۱- عدم ابلاغ و اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در گمرکات کشور تاکنون.

۱-۱- در صورت ترخیص کالا به‌صورت علی‌الحساب بر مبنای سال ۱۴۰۰ محاسبات انجام و تعهد از واردکنندگان اخذ می‌شود.

۲- عدم امکان فروش بر اساس تعهد گمرک، به دلیل عدم محاسبه قیمت تمام‌شده مستند در سازمان محترم حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مغایر شدن قیمت تمام‌شده سال ۱۴۰۱ با قیمت‌های دستوری سال ۱۴۰۰ جهاد کشاورزی.

۳- عدم امکان نگهداری محموله‌ها در انبارها بعد از ترخیص تا اعلام قیمت تمام‌شده توسط دولت به دلیل ظن به احتکار.

۴- امکان عدم ترخیص از گمرکات به دلیل دموراژ، عدم امکان انبارداری در فضاهای مناسب، شرایط آب و هوایی جنوب کشور و خصوصاً متروکه شدن محموله‌ها توسط سازمان محترم جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی.

۵- افزایش قیمت تمام‌شده محموله‌ها به دلیل عدم تصمیم‌گیری دولت در میزان سود بازرگانی.

5-1- حتی در صورت تقلیل شش درصد به یک درصد حداقل هزار تومان با مبنای Ets (نرخ سامانه مبادلات 23 هزار تومانی) علاوه بر افزایش‌های قیمت جهانی برای هر کیلوگرم برنج را خواهیم داشت.

جناب آقای معاون اول محترم، آیا واردکنندگان با این معادله چند‌مجهولی که در هیچ جای آن امکان حضور و تصمیم‌سازی ندارند، چاره‌ای جز ریسک در ترخیص و تحمل ضرر و زیان برای محموله‌های واردشده و تعطیل کردن ادامه تجارت واردات برنج دارند؟ پیشنهاد اضطراری این است که تصمیم عاجل دولت محترم در کاهش سود بازرگانی و به تبع آن، به‌رغم مخالفت این انجمن با قیمت‌گذاری به دلیل نوسان عوامل تشکیل‌دهنده آن با تخصیص ارز نیمایی، وزارت محترم جهاد کشاورزی و وزارت محترم صمت نسبت به محاسبه قیمت تمام‌شده و اعلام آن با استناد به ارزش‌های جهانی برنج و قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و تصمیمات دولت در تعیین میزان سود بازرگانی و سایر افزایش‌های قانونی در اسرع وقت با هماهنگی بخش خصوصی اقدام کنند. 

♦♦♦

فارس: مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: دولت باید در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد و کارهای خوب و ارزشمندی را که الان انجام می‌شود، اثربخش‌تر کند تا مردم طعم شیرین آن را بچشند و راه این اثربخشی نیز توجه به چند اولویت و ابرپروژه‌ای است که باید به صورت زمان‌بندی‌شده و با برنامه دنبال شود.

جماران: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای گفت: درک زندگی آحاد مردم خصوصاً مستضعفان و کمک به معیشت و رفاه مردم مظلوم باید مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدام مسوولان اجرایی باشد.

مهر: شجاعی علی‌آبادی، نماینده مجلس، گفت: برخی از نمایندگان که مخالف طرح شفافیت آرا هستند، معتقدند این طرح معایب و آسیب‌هایی دارد و اگر آرای آنان شفاف شود، ممکن است گاهی اوقات آرای آنان تحت تاثیر فشارهای اجتماعی قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: حجت‌الاسلام طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، گفت: هیچ اقدامی علیه امنیت جمهوری اسلامی و ملت عظیم ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند و ضربه متقابل را در سرزمین‌های خودشان دریافت می‌کنند.

ایرنا: دادگستری خراسان رضوی گزارش داد: کیفرخواست متهم حادثه حرم مطهر رضوی که به شهادت دو نفر از روحانیون جهادی مشهد منجر شده بود، صادر شد.

خبرگزاری صداوسیما: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، مسوولان مربوطه، به‌ویژه در وزارت کشور را مکلف کرد نسبت به کنترل تردد افراد از مرزها، نهایت دقت و نظارت را به عمل بیاورند و به وزارت بهداشت نیز دستور داد نسبت به نظارت بر تامین اقلام دارویی مختلف و نیز کنترل دقیق قیمت، کارهای لازم را انجام دهد.

فارس:‌ آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، گفت: دولت سیزدهم را با ریاست یک عالم ربانیِ سختی‌کشیده و رنج‌دیده داریم که با همه وجود مردم را درک کرده و مردم هم با همه وجود به او رای داده‌اند و به صداقت و امانتش یقین داریم، اما تعدادی، قشری و گروه‌هایی از مردم از گرانی افسارگسیخته در رنج‌اند و همه‌جا گله می‌کنند و انتظار دارند که این بن‌بست تمام شود.

 ایسنا: حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، می‌گوید با وجود افت ۲۰درصدی، همچنان صادرات ایران به افغانستان ادامه دارد.

♦♦♦

مسوول کیست؟

اطلاعات نوشت: قیمت تقریباً تمام کالاها و خدمات از نیمه فروردین به شدت روبه افزایش بوده و رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است. هرگاه هم از آقایان درباره گرانی‌ها سوال می‌شود، تبدیل به تحلیلگر اقتصادی می‌شوند و وجوه قضیه را جوری تحلیل می‌کنند که همه مقصرند الا آنان. این در حالی است که این افراد مسوول‌اند و مسوول به کسی گفته می‌شود که مسوولیت انجام کاری به او واگذار شده و با این استدلال، مردم از آنها دلیل و علت گرانی را نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند کاری کنند که وقتی برای خرید به فروشگاه می‌روند، شاهد کاهش واقعی قیمت‌ها باشند و به مسوولیت قانونی خود عمل کنند.

 

اختلافات اقتصادی مستمر

شرق نوشت: گمانه‌زنی‌ها درباره وجود برخی اختلافات در دولت بالا گرفته است. عمده این گمانه‌ها بر رویدادهایی مانند حذف محسن رضایی و صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت به عنوان نشانه اختلاف، تاکید دارند. قبل از آن هم اخباری از برخی اختلاف‌نظرهای نه‌چندان ساده بین رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد مطرح شده بود. سخنگویان دولت همواره این اختلافات را تکذیب کرده‌اند، اما ماجرای چالش‌های مستمر بین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، دیگر چیزی نیست که قابل کتمان باشد. 

 

جای خالی تصویر امام

جمهوری اسلامی نوشت: ظاهراً با حذف تصویر امام در دیدار رسمی رئیسی روبه‌رو بوده‌ایم. «این انقلاب بی ‌نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته‌شده نیست.» این جمله راهبردی را رهبر انقلاب سال‌ها قبل به زبان آوردند تا تبیینی باشد بر شخصیت بی‌مانند امام خمینی در نگاه و کلام ایشان. اما برخی این عظمت مجسم را از یاد می‌برند. سرود می‌سازند، به فرمانده سلام می‌کنند اما خمینی بزرگ را از یاد می‌برند. حرفی نیست شاید کلمات و بیانشان را شایستگی نام بردن از آن «عزیزِ یگانه» نیست. اما وقتی کار به نادیده گرفتنِ پروتکل‌های رسمی می‌رسد و عکس امام از برخی دیدارهای رسمی برخی حضرات، حذف می‌شود، چه باید گفت؟ 

 

توافق تهران-ریاض نزدیک است

دنیای اقتصاد نوشت: نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه گشایش واقعی در روابط میان کشورهای منطقه به وجود آمده است تاکید کرد: مطمئن هستیم که تفاهم میان ایران و عربستان نزدیک است. پیشتر نیز سفیر ایران در بغداد با اعلام جزئیاتی از گفت‌وگوهای اخیر میان تهران و ریاض به میزبانی بغداد از توافق دو طرف برای نقشه راه مذاکرات آینده خبر داد. در تازه‌ترین ارزیابی از روند مذاکرات ایران و عربستان سعودی، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق گفت: عراق در تحقق تفاهمات میان کشورهای منطقه و تحقق ثبات منطقه‌ای منافع مستقیم دارد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها