شناسه خبر : 40326 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرخش به مذاکرات مستقیم

آیا جوانان اصولگرا اقناع شده‌اند؟

در هفته‌های گذشته برخی اصولگرایان در شبکه‌های اجتماعی برخلاف دیدگاهی که پیشتر شاهد بودیم، از این نوشتند که شاید «مذاکره مستقیم با آمریکا» بتواند حافظ منافع ملی مردم ایران باشد. همان راهبردی که تا شش ماه پیش توسط اصلاح‌طلبان و به‌خصوص دولت روحانی پیگیری می‌شد و اصولگرایان مخالفت می‌کردند و طیف تندروتر این جریان سیاسی با ادبیاتی رادیکال این گزینه را مصداق «معامله با قاتل حاج‌قاسم» می‌خواندند و به هیچ‌وجه زیر بار آن نمی‌رفتند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده است، در این اوضاع حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و برخی شخصیت‌های موثر جریان اصولگرا در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهایی که در شبکه‌های اجتماعی داشتند، از مزایا و ضرورت مذاکره با آمریکا صحبت می‌کردند تا جایی که علی مطهری، نایب‌رئیس پیشین مجلس، در توئیتر نوشت: «اینکه مقامات کشور بالاخره به ضرورت مذاکره مستقیم با آمریکا رسیدند و مصالح مردم را بر ژست انقلابی‌گری ترجیح دادند، یک پدیده مبارک است؛ آنچه باقی می‌ماند، این است که مسوول خسارت‌های مالی و جانی وارده به ملت بر اثر این تاخیر چه کسانی هستند؟» اما همزمان با طرح این انتقادات، گروهی از اصولگرایان به تندی از حامیان مذاکره انتقاد کرده و حتی خواستار برخورد مجلس انقلابی با مدیران وزارت خارجه شدند و روزنامه کیهان در سرمقاله خود به بعضی از این مخالفت‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «اکنون این پرسش از آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی در میان است که چرا و با کدام تحلیل منطقی و قابل قبول از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گویید؟! و کدام بخش از صورت‌مساله نامشخص است که روشن شدن آن به مذاکره، آن‌هم مذاکره مستقیم با آمریکا نیاز دارد؟! تحریم‌های برجامی و تحریم‌های دیگر نظیر تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و... مشخص است. بنابراین مذاکره مستقیم برای چیست و چه ضرورتی دارد؟! ممکن است بفرمایید که باید نظر آمریکا نیز گرفته شود که باید گفت مگر جناب امیرعبداللهیان نمی‌فرمایند که «طرف آمریکایی تاکنون به صورت Non paper  (نوشته غیررسمی) پیشنهادهای خود را در موضوعات فنی به ایران ارائه کرده است»؟ بنابراین نظر آمریکا را دارید؛ مذاکره مستقیم برای چیست؟!» اما اگر اظهارنظرهای اصولگرایان در شبکه‌های اجتماعی، حوزه‌های علمیه و مساجد و به بیان دیگر، وقتی کف جامعه اصولگرایی را ملاک قرار دهیم، درخواهیم یافت که نارضایتی از این رویکرد ضددیپلماسی و مذاکره به شدت بالاست. یکی از همین جوانان اصولگرا در صفحه اینستاگرام خود نوشته که ما در همه سال‌هایی که دولت روحانی بر سر کار بود، با این باور رشد کردیم که مذاکره خیانت به کشور است و حالا دولتی روی کار آمده که همان راه و مرام را دنبال می‌کند.

 

نرخ سربازی چند؟

«هر چند اعلام موافقت کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با خرید خدمت سربازی غایبان ۳۵ سال به بالا خبر خوشایندی برای آنهاست اما اعداد اعلامی شگفت‌انگیز و از توان غالب افراد یا خانواده مشمولان غایب خارج است. آن‌گونه که عصر ایران گزارش داده است، اگر چه مقامات ستاد کل نیروهای مسلح این امر را در حیطه اختیارات خود می‌دانستند اما پیشتر هم سابقه داشته که هر گاه کف‌گیر بودجه به تهِ دیگ می‌خورده و درآمد حاصل از فروش نفت به خاطر سقوط قیمت یا تحریم کم شده و به منابع دیگر توجه نشان داده‌اند، فروش خدمت سربازی هم یکی از منابع درآمدی بودجه به حساب آمده است. مجلسیان اما در ادوار مختلف به این ماجرا نگاه درآمدی داشته‌اند و به همین خاطر وقتی اوضاع اقتصادی و فروش نفت روبه‌راه باشد، طرح‌هایی از این دست در محاق است و همه از قداست خدمت مقدس سخن می‌گویند و تا اوضاع پولی نامرتب می‌شود این فیل، یادِ هندوستان می‌کند و تنها در سال ۸۲ و خارج از اراده مجلس مشمولان غایب، بی‌جریمه معاف شدند. در بودجه ۱۴۰۱ هم پیداست که حتی اگر برجام احیا شود، درآمدهای مالیاتی تحقق یابد و اوراق و املاک بفروشند، باز هم کم می‌آورند و طرح‌هایی چون فروش خدمت سربازی در کمیسیون تلفیق بودجه با این نگاه است که اگر در صحن هم رای بیاورد به این معنی است که رایزنی‌های لازم با ستاد کل نیروهای مسلح صورت پذیرفته؛ خاصه اینکه برخی از فرماندهان پیشین نظامی نماینده مجلس کنونی‌اند و خود رئیس مجلس هم سال‌ها فرمانده نیروی انتظامی، که اداره نظام وظیفه یکی از زیرمجموعه‌های آن است. در توجیه این طرح البته جنبه درآمدی ذکر نشده، بلکه گفته شده «در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از پنج سال با اولویت افراد متاهل و بالاتر از ۳۵ سال است که انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکان‌پذیر نیست». سخنان آقای زارع اما یک بخش قابل تامل دارد و آن هم مبالغ است: مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد ۴۰۰ میلیون تومان و پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر در تمامی رشته‌ها ۶۰۰ میلیون تومان. البته به ازای هر فرزند و نهایتاً سه فرزند ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰درصدی برخوردار می‌شوند. سوال این است که مگر طی ۲۰ سال در این مملکت چه اتفاقی افتاده که از نرخ‌های سال ۸۰ ‌ (5 /1 تا ۳ میلیون تومان) به ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون رسیده‌ایم؟ حداقل دستمزد قانونی کارگران در سال ۸۰ نزدیک به ۶۰ هزار تومان بوده و در عمل تا ۱۵۰ هزار تومان دریافتی داشتند و نرخ خدمت سربازی ۲۰ برابر آن بوده است. با حقوق‌های کنونی نرخ معقول ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان است نه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان و مشخص نیست چرا دلاری یا بر اساس قیمت زمین و ملک محاسبه کرده‌اند؟ دلار اگر از زیر هزار تومان به بالای ۲۵ هزار تومان رسیده، به خاطر عرضه کمتر دلارهای نفتی به بازار و تبدیل ریال نقدینگی به دلار بوده و ملک هم ناشی از افزایش شدید نقدینگی و کمبود عرضه و ترجیح کارهای غیرمولد. خدمت سربازی که ربطی به تحریم و ملک ندارد تا مثل آن ۲۰۰ برابر شود. البته در انتهای هفته گذشته علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این طرح در مجلس رد شده است.

 

پاداش ۱۰ میلیون‌دلاری آمریکا علیه هکران ایرانی

وزارت امور خارجه آمریکا با استناد به ادعاهای پیشین این کشور مبنی بر دست داشتن دو هکر وابسته به ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری ‌۲۰۲۰ آمریکا، برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره عملیاتی که مدعی است این دو فرد در حال انجام دادنش بوده‌اند، پاداشی ۱۰ میلیون‌دلاری در نظر گرفته است. آن‌گونه که ایسنا به نقل از روزنامه اماراتی نشنال گزارش داده است، وزارت امور خارجه آمریکا، با مطرح کردن ادعای دست داشتن دو فرد وابسته به ایران در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، در بیانیه‌ای آورده است که وزارت امور خارجه به دنبال اطلاعات درباره عاملان سایبری ایرانی به نام‌های سیدمحمدحسین موسی کاظمی و سجاد کاشیان است که استخدام شرکتی به نام Emennet Pasargad بوده‌اند- شرکتی که در عملیاتی چندمرحله‌ای و آنچه برخوردار از پشتیبانی دولتی ایران به منظور مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ادعا شده، دست داشت. این دو هکر مظنون در نوامبر ۲۰۲۱ به نقش داشتن در کارزاری ای‌میلی برای تشویق مردم به انتخاب دوباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا متهم شده بودند. این دو فرد تحت تحریم و محکومیت‌های جناح فدرال قرار دارند. آمریکا به دنبال اطلاعات بیشتر درباره طرحی است که مدعی است، این دو فرد به دستور ایران در حال انجام دادنش بوده‌اند و پاداشی ۱۰ میلیون‌دلاری برای آن در نظر گرفته است.

 

صیانت یا مسدودسازی؟

نه‌فقط افکار عمومی، صاحبان کسب‌وکارهای مجازی و کارشناسان متعدد نسبت به نتایج زیان‌بار اجرایی شدن طرح صیانت در صورت عدم اصلاح هشدار داده‌اند، بلکه حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آن را رد کرده و برخی مواد آن را خلاف قانون اساسی تشخیص داده است. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل تدوین قوانین ناکارآمد و تورم بالای قوانینی که اثربخشی لازم را در سالیان دراز نداشته‌اند، باید در همین بی‌توجهی به نظرات کارشناسی دید. همچنین باید به سخنان مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد که به بهارستان‌نشینان توصیه فرمودند: «در مسائل حساس و مهم، ترجیح این است که به‌ جای طرح، لایحه ارائه شود؛ زیرا موافقت دولت به‌عنوان مجری را به همراه دارد و همچنین از پشتوانه کار کارشناسی بدنه دولت نیز برخوردار است.» نادیده ‌گرفتن کار کارشناسی و دقیق که مطمئناً با صرف هزینه گزاف از بیت‌المال انجام می‌شود، ظلم به نظام و مردم است از سویی دیگر، طرح صیانت یک تلاش برای قانونگذاری عادی و معمول نیست و اهمیت موضوع چنان بوده که بیش از یک میلیون ‌و صد هزار نفر نامه‌ای را خطاب به رئیس مجلس امضا کرده و خواستار لغو بررسی طرح شده‌اند که در بخشی از آن تاکید شده «این طرح به عقیده اکثر کارشناسان و متخصصان از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بسیاری از حقوق کاربران را زیر پا گذاشته و خدمات بسیاری را در فضای مجازی محدود خواهد کرد»‌. بنابراین افکار عمومی بر نتایج زیان‌بار طرحی که اینترنت را محدود خواهد کرد، واقف است. اینکه این طرح با همه نگرانی‌هایی که در رابطه با آن مطرح شده اسفند به شورای نگهبان ارسال خواهد شد، زنگ هشدار است، زیرا ارسال طرحی که همچنان نگرانی‌های بسیاری درباره آن وجود دارد به شورای نگهبان، جز تداعی‌کننده این جمله آقاتهرانی که «ما کار خودمان را خواهیم کرد» نیست. نوری‌قزلجه  عضو کمیسیون طرح صیانت در گفت‌وگویی که به‌تازگی داشته است، تاکید کرده: «مسدودسازی و فیلترینگ در این طرح وجود دارد، اما با این عنوان در طرح آورده نشده، ولی نتیجه آن مسدودسازی است. ایرادات و اشکالات اساسی را هنوز نتوانسته‌اند برطرف کنند و طرح جایگزینی وجود ندارد؛ به همین دلیل مبنای ما همان طرح اولیه است.» اینکه در طرح صیانت همچنان بحث مسدودسازی به گواهی سخنان نماینده عضو کمیسیون وجود دارد، محلی برای دفاع از طرح در برابر محدودسازی نمی‌گذارد.

 

بازگشت به دوران اخراج و ستاره

جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر ذیل عناوین جدیدی همچون «نداشتن صلاحیت عمومی» یا «عدم توفیق در مصاحبه» و... تعداد رو به افزایشی از دانشجویان شایسته ولی ناهمسو با گرایش سیاسی دولت عملاً ستاره‌دار شده و از حق تحصیل در دانشگاه‌ها محروم شده‌اند.

در بیانیه جبهه اصلاحات ایران در اعتراض به اخراج دانشگاهیان شایسته و استقلال‌زدایی از دانشگاه آمده است: متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد اخبار و فرآیندهای پرآسیبی بوده‌ایم که همه در جهت استقلال‌زدایی حداکثری از دانشگاه است و به آزادی‌های آکادمیک، مسوولیت اجتماعی و دموکراتیک نهاد علم و کیفیت آموزش دانشگاهی در ایران لطمات سنگینی می‌زند و برای دلسوزان ایران و دغدغه‌مندان توسعه علمی کشور بسیار نگران‌کننده است. دولت قبل حاضر به ابلاغ و اجرای مصوبه پرآسیب سال ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده بود، اما مطابق بخش‌نامه‌ای که در مهرماه سال جاری توسط رئیس‌جمهور کنونی و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرای این مصوبه ابلاغ شده است، هیات‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها در همه مراحل هفت‌گانه جذب و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور امکان مداخله و منع تداوم خدمت اعضای هیات علمی در دانشگاه را خواهند یافت. با توجه به ترکیب سوگیرانه این هیات‌های اجرایی و مبنا قرار گرفتن گزارش‌های بعضاً غیرمنصفانه نهادهای امنیتی متعدد، این اختیار جدید هیات‌های اجرایی عملاً زمینه‌ساز منع استخدام طیف گسترده‌ای از شایستگان علمی و منع تداوم خدمت آن‌ها خواهد شد، از کیفیت کادر علمی دانشگاه‌های کشور خواهد کاست، همچون شمشیر داموکلس دائمی بر سر اعضای هیات علمی در طول خدمتشان آزادی آکادمیک و استقلال‌شان را کم خواهد کرد و بسترساز حذف دانشگاهیان شایسته‌ای خواهد شد که با گرایش سیاسی دولت‌های مستقر همراه نیستند. بر اساس این رویه جدید در پی لغو تعهد خدمت هر یک از اعضای هیات علمی در هر یک از این مراحل هفت‌گانه، وی حتی امکان اعتراض و شکایت به نهادهای قضایی و حقوقی را هم نخواهد داشت. 

♦♦♦

فارس: سردار دریادار پاسدار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه گفت: امروز از نظر اقتصادی هم با توجه بیشتر به قواعد الهی و مبنا قرار ندادن دستورالعمل‌های دیگر، می‌توانیم شرایط بهتر اقتصادی را در جامعه شاهد باشیم.

ایسنا: رئیس قوه قضائیه گفت: اگر از مردم جدا شدیم و روش، منش، کار و نوع مدیریت ما، جدایی و افتراق از مردم را به همراه داشت آنگاه است که با مشکل مواجه می‌شویم و دشمنان با دستگاه‌های تبلیغاتی عریض و طویل خود، نهایت بهره‌برداری را از این مشکل پیش‌آمده خواهند کرد.

ایرنا: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و رئیس هیات دولت در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب و دهه مبارک فجر با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.

ایلنا: فیض‌الله عرب‌سرخی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آینده فعالیت اصلاح‌طلبان گفت: فعالیت اصلاح‌طلبان، مربوط به زمان دور یا نزدیک انتخابات نیست بلکه این فعالیت‌ها در طول روزها و سال‌ها ادامه دارد. یعنی اصلاح‌طلبان چه به صورت فردی در فضای مجازی و چه به شکل تشکل‌ها و گروهی در قالب جبهه اصلاحات و احزاب، به فعالیت خود ادامه می‌دهند. منتها برای انجام این فعالیت‌ها، میدان عمل بسیار محدود و ناکافی در اختیار دارند.

ایرنا: اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، گفت: با اعتماد و اطمینان ملت نسبت به مواضع محکم دولت رئیسی، آمریکا و غرب استعماری چاره‌ای جز عقب‌نشینی ندارند و ایران اسلامی با اقتدار مواضع خود را تثبیت می‌کند.

ایسنا: در حمله مسلحانه به ستاد خبری اداره اطلاعات و سپاه سراوان فرد مسلح به هلاکت رسیده و یکی از شهروندان مجروح شد. حمله مسلحانه به ستاد خبری اداره اطلاعات و سپاه سراوان با عکس‌العمل به موقع ماموران حاضر در محل ناکام ماند.

فارس: حسن همتی، نماینده مجلس، گفت: این منطقی و عقلانی نیست که عده‌ای حقوق، مزایا، اضافه‌کار و... زیاد بگیرند و عده‌ای هم با کمترین حقوق با شرمندگی اهل و عیال زندگی را بگذرانند.

تسنیم: علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: دشمن حق ندارد وارد آب‌های سرزمینی ما شود و در آب‌های تحت نظارت ما قرار بگیرد.

ایسنا: حجت‌الاسلام عبدالله محمدی، امام جمعه میانه، گفت: برخی از مردم تنها با مصرف برنج زندگی روزمره خود را می‌گذرانند و اکنون با افزایش قیمت بی‌رویه این کالا بسیاری از مردم دچار مشقت و سختی شده‌اند.

ایلنا: محمد سرگزی، نماینده مجلس، گفت: بیش از 5 /3 میلیون افغانستانی از منابع آب شرب ما استفاده می‌کنند... این انصاف است ۵۰۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان از آب شرب محروم باشند؟

♦♦♦

وداع با شیخ المراجع

جمهوری اسلامی نوشت: در پی ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ‌المراجع حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، رهبر انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید، در پیام‌های تسلیت جداگانه ارتحال این عالم پارسا، مرجع عالیقدر جهان تشیع و مدافع حریم اسلام و اهل‌البیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) را تسلیت گفتند.  آیین تشییع پیکر مطهر آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از روز چهارشنبه از میدان جهاد قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با حضور خیل عظیم اقشار مختلف مردم، مسوولان کشوری و استانی، استادان حوزه علمیه و طلاب و روحانیون برگزار شد. لازم به ذکر است؛ پیکر این مرجع عالیقدر جهان تشیع پس از اقامه نماز و طواف دور مضجع شریف حضرت معصومه (س) طبق وصیت ایشان برای دفن به کربلای معلی منتقل می‌شود.

 

معنای انتصابات فامیلی چیست؟

اعتماد نوشت: عباس عبدی گفت: یکی از اخباری که این روزها و در جریان انتصابات مدیران جدید مکرر شنیده می‌شود، وفور نسبت‌های خانوادگی در میان منصوبین به اصحاب قدرت است. رفتاری که در عصر جدید و سیاست امروز مذموم و ناپسند شناخته می‌شود. اتفاقی که اگر 100 یا 200 سال پیش رخ می‌داد، طبیعی بود ولی اکنون آن را از منظر وجود و غلبه فساد بر نهاد اداری تجزیه و تحلیل می‌کنند. این رفتار ریشه در چه موقعیت و ساختاری دارد؟  این رفتار در گذشته هم به وفور بوده، شاید در دولت جدید بیشتر شده است. در نظام سلطنتی، اساس حکومت بر حق یک فرد و خانواده استوار است، ولی نکته مهم این بود که این خانواده تقریباً به خانواده سلطنتی منحصر بود.

 

انتقاد علیه دخالت نمایندگان

ایران نوشت: با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب که بارها از سوی همگان و به‌خصوص نمایندگان به عنوان فصل‌الخطاب از آن یاد شده، باز هم شاهد انتصابات سفارشی از سوی برخی و ورود به مسائل اجرایی کشور هستیم. این سرپیچی از فرموده رهبری، بعد شرعی ماجرا را دربر می‌گیرد و در بعد قانونی هم نهاد نظارتی به‌خوبی متوجه اتفاقاتی که با محوریت نمایندگان رخ می‌دهد، هست. آن‌گونه که مدیرکل انتخابات شورای نگهبان گفته، به نظر می‌رسد این دخالت‌ها به گوش نهاد نظارتی انتخابات رسیده و در صورت اعمال قانون در برابر چنین رفتارهایی، به منزله خروج نمایندگان از صلاحیت نمایندگی خواهد بود. او تاکید کرده که نمایندگان تنها حق نظارت دارند و باید از دخالت در انتصابات و عزل و نصب‌ها خودداری کنند.

 

جلیلی استوار در ضدیت با برجام

شرق نوشت: سعید جلیلی پای مخالفت با برجام ایستاده است. سیاستمدار محافظه‌کار ضدبرجام در نامه‌ای به رهبری مخالفت خود را حتی با مسیری که دولت اصولگرای فعلی در راستای برجام طی می‌کند نیز نشان داده است. یک منبع آگاه، درباره محتوای این نامه گفته که جلیلی خواسته ایران از برجام خارج شود و غنی‌سازی را تشدید کند. اخیراً سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «من خبری از این موضوع ندارم. مناسب است در مورد این مساله از خود ایشان سوال کنید. اما می‌توانم بگویم که ما در مذاکرات وین با یک اجماع ملی و با استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی گفت‌وگوها را به جلو می‌بریم و این سرمایه بزرگی است که باید پاس داشته شود.»

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها