شناسه خبر : 39087 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چه زمانی مذاکره؟

به گفته امیرعبداللهیان مذاکرات به‌زودی از سر گرفته می‌شود

بحث بر سر زمان شروع دوباره مذاکرات برجام بالا گرفت. وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفت، در دیدارهایی که با مقامات حاضر به‌خصوص از کشورهای بازیگر برجام داشته است، طبق آنچه خود نیز به آن اذعان کرده مکرر با این پرسش مواجه بوده است که ایران چه زمانی به مذاکرات احیای برجام در وین باز خواهد گشت اما همچنان برنامه مشخصی برای بازگشت و ازسرگیری گفت‌وگوها در این زمینه از سوی ایران اعلام نشده است. در نتیجه این موضوع و در پی نشست خبری وزیر خارجه ایران در نیویورک که بار دیگر با تاکید بر مواضع پیشین ایران انجام شد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت معنی صحبت‌های او و دیگر مقامات ایران در این ‌باره را متوجه نمی‌شود. امیرعبداللهیان البته درباره منظورش از اینکه ایران به‌زودی به مذاکرات باز خواهد گشت، توضیحاتی داده است اما این توضیحات هم از برنامه ایران چیزی را آشکار نمی‌کند.

امیرعبداللهیان درباره مواجهه با سوالات درباره زمان مورد نظر ایران برای بازگشت به گفت‌وگوها گفته بود: «برخی در ملاقات‌ها دوست دارند مدام بگویند اینکه شما می‌گویید به‌زودی این «به‌زودی» یعنی چند روز، چند هفته، چند ماه؟ به‌زودی یعنی به‌محض کامل شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد.» وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «البته من به طرف‌های اروپایی وعده‌هایشان از جمله اینستکس را یادآوری می‌کنم که مدام می‌گفتند ظرف چند ماه آینده و به‌زودی انجام می‌شود.» این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی افزود: «تفاوت بین به‌زودی ایرانی و به‌زودی غربی خیلی زیاد است. به‌زودی از نظر ما یعنی واقعاً در اولین فرصتی که بررسی‌هایمان تکمیل شود. مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم اما مذاکره‌ای جدی و تامین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران.»

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری خود در نیویورک نیز دراین‌باره گفت: «ملاک ما مشاهده رفتار عملی سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی است. ما بر اساس رفتار عملی آقای جو بایدن تصمیم خواهیم گرفت.» امیرعبداللهیان در ادامه در خصوص موضوع برجام با اشاره به اینکه «آمریکایی‌ها از یک‌سو به بازگشت به برجام تاکید می‌کنند و از ایران می‌خواهند که به میز مذاکرات وین بازگردد اما همزمان تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند»، این نوع رفتار را «پارادوکسیکال» خواند که «حاوی پیام سازنده‌ای نیست». وزیر امور خارجه ایران با یادآوری این نکته که دولت جدید «از زمان شروع به کار، سیاست روشن و صریح خود در قبال برجام مبنی بر به رسمیت شناختن تداوم مذاکرات، فاصله نگرفتن از برجام و پیگیری بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام» را اعلام کرده است، تاکید کرد: «این پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود». سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر خارجه درباره زمان ازسرگیری مذاکرات وین خواستار توضیح ایران درباره زمان شروع مجدد این رایزنی‌ها شد. ند پرایس، در نشست خبری هفتگی خود گفت: «البته ما هم اظهارات امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران را که گفته است این کشور به میز مذاکرات بازمی‌گردد شنیده‌ایم. لازم است از آنها پرسیده شود که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چیست.»

 

حمله به «اف‌ها»

اتهام‌زنی در فاصله یک هفته از سوی کشور همسایه، منجر به واکنش‌هایی در داخل شده است. حسین قلی‌اف و الهام علی‌اف در طول یک هفته اتهاماتی را علیه ایران مطرح کردند که با واکنش‌هایی در داخل روبه‌رو شده است. چندی پیش نمایندگان مجلس با طوفان توئیتری علیه حسین قلی‌اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان موضع گرفتند. در ادامه نیز دو نفر از نمایندگان مجلس علیه ادعاهای الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری این کشور موضع‌گیری کردند. رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی ادعاهایی را درباره ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ مطرح کرده است. حسین قلی‌اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، هم‌زمان با مانور نظامی سه کشور جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه در مصاحبه با روزنامه ینی‌شفق ترکیه اظهارات گستاخانه‌ای را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران بیان کرده بود. همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته که صحبت‌های رئیس‌جمهور آذربایجان را دیدم، انتظار این است که مواضع به‌گونه‌ای باشد که بین کشورها و همسایگان سوءتفاهم ایجاد نشود، بالاخره اختلاف‌انگیزی، مناقشه و تنش‌انگیزی در منطقه به نظر من به نفع مجموعه‌هایی است که آرامش، صلح، انسجام، مراوده و حسن همسایگی را نمی‌خواهند. آن‌گونه که شرق گزارش داده است، عباس محمودزاده، درباره اینکه رئیس‌جمهور آذربایجان بعد از مانور نظامی ایران در نزدیکی رود ارس اظهارات مداخله‌جویانه‌ای مطرح کرده مبنی بر اینکه چرا ایران زمان درگیری با این کشور در مناقشه قره‌باغ این مانور را نداشته، گفته است: ما در سیاست خارجی یکسری اصول داریم و به آنها پایبند هستیم؛ از اصول و اولویت‌های ما در سیاست خارجی تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه است و کشور جمهوری آذربایجان هم از همسایه‌های ماست. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: جمهوری اسلامی در مناقشه یا جنگ قره‌باغ که برای آزادسازی این منطقه انجام گرفت، رسماً در کنار مردم جمهوری آذربایجان ایستاد، در بالاترین سطح مقام جمهوری اسلامی ایران یعنی مقام معظم رهبری رسماً و علناً قره‌باغ را جزو خاک آذربایجان اعلام کرده و بر اساس این واقعیت، بر پایان اشغال این منطقه تاکید کردند. وی با اشاره به اینکه ملت ایران در کنار مردم جمهوری آذربایجان برای آزادسازی قره‌باغ ایستادند، ادامه داد: طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به تنش با هیچ‌کدام از کشورهای همسایه نیست و سیاستش هم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر نیست. منتها یک اتفاقاتی افتاده است؛ بعد از آزادسازی قره‌باغ، جابه‌جایی‌هایی صورت گرفت و قدرت‌های دیگری هم بر اساس توافقی که بین کشورهای دخیل بر مناقشه بود، وارد مساله شدند، ازجمله روسیه که نیروهایشان در منطقه بر اساس قراردادی که بسته شد حضور دارند و این موضوع باعث شکل‌گیری نظم جدیدی در جغرافیای منطقه شده است که طبیعتاً قوانین،‌ مقررات و رفتار کشورها با توجه به شرایط جدید یک زمانی طول می‌کشد تا با این نظم جدید منطبق شود. ما ضمن تاکید بر اصول و اولویت‌های خودمان، توصیه‌مان این است در خصوص کارهای فنی در ارتباط با مراودات به دستگاه‌های مسوول زمان داده شود و تنظیم شوند؛ چراکه این مناسبات باید بازتعریف و روزبه‌روز تقویت شوند و موانع این ارتباط نیز باید برداشته شوند.

 

پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی

هیات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر امور خارجه امارات در نشست عالی‌رتبه هفتاد و ششمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل پاسخ داد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با طرح اتهاماتی علیه کشورمان، ایران را کشوری خواند که به ادعای وی می‌خواهد تحت چتر هسته‌ای حاکم تمام منطقه شود. وی در ادامه  با بیان اینکه ایران یک جهش بزرگ هسته‌ای در پیش گرفته است، مدعی شد که ایران از تمام خطوط قرمز هسته‌ای عبور کرده است و حتی معاهدات آژانس را نقض می‌کند. همچنین وزیر مشاور امارات در امور خارجه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی اشغال جزایر سه‌گانه از سوی ایران شد.

در پاسخ به طرح این ادعاها هیات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ خود  که توسط  «پیمان غدیرخمی» یکی از دیپلمات‌های ایران قرائت شد، تاکید کرد: «هدف خباثت‌آمیز نخست‌وزیر رژیم اسرائیل روشن است: سرپوش گذاشتن بر تمام سیاست‌های توسعه‌طلبانه و بی‌ثبات‌کننده و رفتارهای جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در منطقه طی هفت دهه گذشته.» در پیام واکنش ایران با اشاره به سوابق جنگ‌افروزی اسرائیل آمده است: «او حتی یک‌بار به حقوق مسلم مردم فلسطین که بیش از هفت دهه تحت اشغال و سلطه وحشیانه رژیم اسرائیل زندگی می‌کنند و به محاصره غیرقانونی و غیرانسانی که بر نوار غزه اعمال و آن را به بزرگ‌ترین زندان رو‌باز جهان تبدیل کرده است، اشاره‌ای نکرد. در عوض، فریبکارانه سعی کرد بدون اینکه به روی خود بیاورد که حاکمان این رژیم همواره به فعالیت‌های تروریستی مشغول بوده و برخی از آنها حتی به قصاب غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی معروف هستند، رژیم خود را به عنوان تنها دموکراسی منطقه معرفی کند!». همچنین هیات جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات نماینده امارات در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج‌فارس را بی‌اساس خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران وجود چنین اختلافی با امارات را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

صلح ایران و عربستان؟

از شواهد به نظر می‌رسد که بعد از شش سال تنش، تحولاتی مثبت در مناسبات ایران و عربستان سعودی در حال وقوع است. مقامات دو طرف در روزهای اخیر این موضوع را تایید و درباره ادامه روند فعلی ابراز امیدواری کرده‌اند. پیش از این خبرهای جسته و گریخته‌ای از وجود روندی برای تنش‌زدایی بین دو طرف با میانجیگری کشورهایی نظیر عراق شنیده می‌شد و حتی این تلاش‌ها به‌صورت رسمی تایید شده بود. اما حالا ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ابراز امیدواری کرد که ادامه مذاکرات با ایران به نتایج ملموسی در راستای اعتمادسازی و همکاری متقابل میان دو کشور منجر شود. این می‌تواند نشانه‌ای جدی بر این موضوع باشد که دو طرف با تمایل کافی در حال طی کردن مسیر تنش‌زدایی هستند. خصوصاً اینکه مقامات کشورمان هم متقابلاً این موضوع را تایید کرده‌اند. از جمله سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طی چند ماه گذشته تماس‌ها میان تهران و ریاض منظم‌تر بوده است، تاکید کرد که «در خصوص موضوعات دوجانبه گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته است».

آن‌گونه که روزنامه ایران گزارش داده است، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، در پیامی ویدئویی ضمن ابراز امیدواری بابت منتهی شدن مذاکرات ایران و عربستان به یک اعتمادسازی متقابل، تاکید کرد: «ایران کشور همسایه ماست و امیدواریم که مذاکرات مقدماتی ما با این کشور به نتایج ملموسی در راستای اعتمادسازی، همکاری بر پایه احترام به حق حاکمیت ملی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر منجر شود.» ملک سلمان در ادامه مدعی شد: «اولویت اصلی سیاست خارجی عربستان سعودی بر پایه برقراری صلح، تحکیم امنیت، ثبات و حمایت از گفت‌وگو و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز استوار است.»

 

مجازات‌های فرامرزی را پایان دهید

هفته گذشته وزارت امورخارجه چین در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر درخواست واشنگتن از پکن برای کاهش واردات نفت از ایران تاکید کرد که آمریکا باید دست از مجازات‌های فرامرزی خود علیه اشخاص و کشورهای ثالث و اعمال قانون علیه آنها بردارد.

به نوشته روزنامه گلوبال‌تایمز، سخنگوی وزارت امورخارجه چین در کنفرانس خبری هفتگی خود به گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه واشنگتن از پکن خواسته است تا واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد، واکنش نشان داد.

هووآ چان یینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پاسخ به سوالی درباره گزارش خبرگزاری رویترز در این باره تاکید کرد که همکاری‌های پکن با تهران در چارچوب قوانین و حقوق بین‌الملل است و آمریکا باید دخالت در امور دیگران را متوقف کند. موضع پکن در خصوص همکاری ایران و چین در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، شفاف و اصولی بوده و این همکاری‌ها همواره بر مبنای قوانین و حقوق بین‌الملل انجام گرفته است. ایران و چین همواره بر مبنای اصول برابری و منفعت متقابل، تعامل برد-برد و تجاری‌سازی با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

این دیپلمات چینی در ادامه تاکید کرد که پکن با هرگونه تحریم یک‌جانبه مخالف است و از ایالات متحده خواست تا دست از مجازات‌های فرامرزی خود علیه اشخاص و کشورهای ثالث بردارد. 

♦♦♦

ایسنا:‌ با پایان یافتن دوره مسوولیت علی‌عسکری در سازمان صداوسیما، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان، در حکمی پیمان جبلی را به ریاست آن سازمان منصوب و بر مواردی همچون «ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی-‌ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تاکید کردند.

ایلنا: ترکیه می‌خواهد به عنوان بخشی از پروژه مشترکی که توسط اتحادیه اروپا و برنامه توسعه سازمان ملل متحد برنامه‌ریزی شده است، بیش از ۸۰ هزار مین واقع در مرز با ایران در شرق ترکیه را پاکسازی کند. پروژه پاکسازی مین‌ها  به مساحت 2 /4 میلیون مترمربع زمین است. این منطقه شامل مناطق مرزی ایران و ترکیه می‌شود. 

ایلنا: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد دسترسی به سایت‌های ایران گفت: ما از ایران می‌خواهیم که به توافقی که با هم در روزهای گذشته در مورد دسترسی به تجهیزاتمان در سایت‌های هسته‌ای ایران داشتیم، احترام بگذارند. در صورتی که اختیارات  بازرسی آژانس کم شود، احتمال احیای برجام کم می‌شود. ما بازرسان و کارشناسانی در آنجا  داریم و می‌خواهیم که آنها را در ایران نگه داریم.

فارس: سیدمحسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که بدهی دولت به بانک ملی به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، این یعنی دولت‌های پیشین، از «هیچ» پول خلق کرده و مابه‌ازای آن چیزی تحویل نداده‌اند.

ایسنا: یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری در سطح کشور با نام کینگمانی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت و عناصر آن دستگیر شدند.

مهر: ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون موافقت‌نامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه‌های دادگستری و امور خارجه ابلاغ کرد.

مهر:‌ عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز به آمریکا می‌گوییم وقتی شما مسائل داخلی خود را نمی‌توانید حل کنید، دیگر ابرقدرت در هیچ حوزه‌ای نیستید.

فارس: محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس، گفت: جوانان و به ویژه دانشجویان باید با حضور فعال در فضای مجازی به شفاف‌سازی درباره تهاجم رسانه‌ای دشمن و نیز تشریح واقعیات در مورد انقلاب اسلامی بپردازند.

♦♦♦

دیدار با کروبی

اعتماد نوشت: ابراهیم امینی پس از 11 سال با مهدی کروبی پدر معنوی حزب اعتماد ملی دیدار کرد. در این دیدار صمیمی مسائل مختلفی از جمله وضعیت معیشت مردم و تحولات افغانستان مورد بحث واقع شد. به گفته سیدابراهیم امینی، آقای کروبی در این دیدار ضمن اشاره به برخی خاطرات مشترک خود با امام خمینی (ره)، به مرور وقایع منجر به پیروزی انقلاب و برخی اتفاقات مهم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات به وجود‌آمده در چهار دهه حکمرانی در کشور پرداخت. حجت‌الاسلام‌والمسلمین کروبی در ادامه با اشاره به ریاست زنده‌یاد محتشمی‌پور بر ستاد انتخاباتی ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ که سیدابراهیم امینی نیز جانشینی این ستاد را بر عهده داشت، به ذکر برخی خاطرات مشترک خود و سیدابراهیم امینی با آن مرحوم پرداخت.

 

نام نیک از مجلس؟

شرق نوشت: بهارستان‌نشینان تصمیم گرفته‌اند فقط در مواردی خاص، اجازه اظهارنظر داشته باشند و شورای نگهبان هر زمان صلاح بداند، بتواند هر نماینده‌ای را ردصلاحیت و حذف کند. مجلس یازدهمی‌ها از زمان آغاز به کار خود تاکنون در تصمیماتی عجیب اصرار بر کاهش اختیارات و سلب مسوولیت از خود داشته‌اند. به‌طوری‌ که در آینده نه‌چندان دور مجلس نه در رأس امور که نهادی نمایشی و زیر نظر شورای نگهبان خواهد بود. این مجلس شاید مطلوب شورای نگهبان باشد زیرا توانسته در جلب نظر این شورا در جهت کاهش اختیارات بهارستان و افزایش حیطه نظارتی شورای نگهبان عمل کند اما در نهایت چنین مجلسی جز تضییع حقوق ملت دستاوردی نخواهد داشت و در تاریخ نام نیکی از این مجلس اصولگرای به‌ظاهر انقلابی باقی نخواهد ماند.

 

بررسی دوباره طرح شفافیت آرای نمایندگان

ایران نوشت: خبرگزاری خانه ملت خبر داده در آینده‌ای نزدیک شاهد بررسی دوباره طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس خواهیم بود. طرحی که پیش‌تر نتوانسته بود رای اکثریت نمایندگان را کسب کند اما سپس با درخواست تعدادی دیگر از نمایندگان و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس دوباره در دستور کار قرار گرفت و حالا بعد از بررسی‌هایی در کمیسیون تخصصی قرار است دوباره به رای مجلسی‌ها گذاشته شود. نمایندگان مجلس با استناد به ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی بررسی شفافیت آرای نمایندگان را مجدداً در مدار قانونی بررسی در مجلس قرار دادند و نهایتاً کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس آن را مورد بررسی و جزئیات طرح شفافیت آرا را نیز تصویب کرد و این طرح هم‌اکنون در آستانه ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی و تصویب آن توسط نمایندگان است.

 

بازگشت جهانگیری به مطبوعات

همشهری نوشت: دولتمردان حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق اکنون یا به دانشگاه بازگشته‌اند یا جزو جمعیت‌های بازنشستگی قرار گرفته‌اند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق با گذشت نزدیک به دو ماه از پایان دوره مسوولیتش اشاره‌ای به فعالیت‌های سیاسی یا اجتماعی خود بعد از فراغت نداشته است؛ با این حال برخی وزرای کابینه و معاونان او جسته و گریخته به محل ماموریت بعدی خود اشاره داشته‌اند. تدریس در دانشگاه بیشترین فراوانی را در میان مشاغل دولتمردان سابق دارد؛ اما جمعیت بازنشستگان آن هم کم نیستند. خبرها حاکی از آن است که اسحاق جهانگیری که پیش‌تر مدیرمسوول نشریه صنعت و توسعه بوده به این نشریه برگشته و با اعضای تحریریه این نشریه جلسه برگزار کرده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها