شناسه خبر : 38196 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بیم‌ها و امیدهای توافق

مذاکرات وین به کدام‌سو می‌رود؟

هفته گذشته، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات وین و مساله تمدید تفاهم با آژانس، اظهار کرد: تعهدات و وظایف دولت در قانون مجلس کاملاً روشن است. در مساله توافق سه‌ماهه با آژانس اتمی و چگونگی عدم ادامه آن هنوز تصمیم جدی اتخاذ نشده است. همچنین در خصوص پاک کردن اطلاعات دوربین‌های نظارتی نیز تصمیمی گرفته نشده است.

وی گفت: گفت‌وگوهای وین به جایی رسیده است که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را بگیرند. ایران تصمیم خود را گرفته است و ما منتظریم طرف‌های مقابل به‌خصوص ایالات متحده تصمیمات خودشان را بگیرند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به مسدود شدن چند سایت خبری ایرانی از طرف آمریکایی‌ها، گفت: آنچه در خصوص این تارنماها اتفاق افتاد، نشان‌دهنده استیصال گردن‌کشان ایالات متحده در برابر صداهای مستقل مانند ایران است. خطیب‌زاده افزود: این مساله نشان‌دهنده استانداردهای دوگانه و دروغ بودن ادعای آنها در خصوص آزادی بیان است. وی با بیان اینکه ایالات متحده یک اعتیاد عجیب و عمیق به تحریم پیدا کرده است و این موضوع جدیدی نیست، اظهار داشت: همه نیز این را می‌دانند که ترک عادت موجب مرض است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما به ایالات متحده توصیه می‌کنیم به جای این حرکات احساسی، تدبیری بیندیشد برای آنکه به رعایت آزادی بیان و صدای حق، ملتزم باشد و اجازه بدهد گفت‌وگوها در فضای بین‌المللی در یک بستر بی‌طرفانه صورت بگیرد. این سخنان در حالی از سوی خطیب‌زاده مطرح می‌شود که بلینکن هم سخنانی درباره آخرین وضعیت مذاکرات ارائه کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: در مذاکرات غیرمستقیم با ایران از برخی موانع عبور کردیم اما همچنان اختلافات بنیادین وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: توپ اکنون در زمین ایران است و خواهیم دید که چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند و ما نمی‌دانیم که رهبر ایران آماده بازگشت به تعهدات هسته‌ای است یا خیر.

 

عذرخواهی دولت درباره حوادث اخیر

 در هفته‌های گذشته دو سانحه در جاده‌های کشور موجی از انتقادات علیه دولت ایجاد کرده بود. انتقاداتی ناظر بر کهنه بودن ناوگان حمل‌ونقل کشور و مسوولیت‌ناپذیری در خصوص قصورهای محرز سازمان‌ها و نهادهای وابسته به دولت. در پاسخ به این انتقادات سخنگوی دولت عذرخواهی کرد. علی ربیعی با تسلیت درگذشت خبرنگاران محیط زیستی و سربازمعلمان گفت: ما با دو حادثه پی‌درپی جانسور در هفته گذشته روبه‌رو بودیم. مهشاد کریمی و ریحانه‌السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به دنبال زیست بهتر مردمانمان می‌نوشتند در حادثه‌ای خونبار جان خود را حین انجام ماموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدیدگان و همکاران رسانه‌ای به‌ویژه ایسنایی‌ها و ایرنایی‌ها تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: همچنین درگذشت هفت سرباز‌معلم عزیز در مسیر دانش‌افروزی برای کودکان در مناطق محروم غم از دست دادن خبرنگاران محیط زیستی را مضاعف کرد. ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی‌بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان را به خانواده‌هایشان و همه ایرانیان تسلیت می‌گویم.

وی خطاب به مردم ایران گفت: ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش‌آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هرگونه نقصان متصوری پوزش می‌طلبم.

 

نتیجه سهم‌خواهی از دولت سیزدهم

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به برخی لیست‌سازی‌ها برای تحمیل برخی افراد به کابینه سیزدهم، گفت: باید به دولت منتخب فرصت دهیم تا با بهره‌گیری از همه فرصت‌ها و سلایق، کابینه‌ای هماهنگ با رئیس‌جمهور که توانایی پاسخگویی در مورد عملکرد آنها را داشته باشد، تشکیل دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور زمانی می‌تواند پاسخگوی عملکرد کابینه خود باشد که اختیار کافی برای انتخاب اعضای کابینه را داشته باشد، افزود: رویکرد فراجناحی حجت‌الاسلام رئیسی می‌تواند مسیر جدیدی را در تاریخ انقلاب پدید آورد. به این معنا که هر کسی در کشور از ظرفیت‌های لازم برای مدیریت برخوردار است می‌تواند به کابینه راه یابد.  مقام معظم رهبری در مورد سردار سلیمانی تاکید کردند که او به هیچ گروه و جریان سیاسی‌ای وابسته نبود و به شدت انقلابی بود. این مشی باید مبنای کار دولت آینده قرار گیرد. کارآمدترین افراد در کشور انقلابی‌ها بودند، افرادی که بدون وابستگی به جناح‌های سیاسی تلاش می‌کردند. راه و روشی که رئیسی را تا امروز موفق کرده این است که با رویکرد عدم وابستگی به جناح‌های سیاسی وارد عرصه شده است.

وی توصیه کرد: همه کسانی که در ستادهای آیت‌الله رئیسی کمک کردند، اجازه دهند وی با نگاه کارشناسی، علمی، مبتنی بر جریان انقلاب بتواند بدون سهم‌خواهی افراد کابینه خود را معرفی کند. هر گونه سهم‌خواهی برای تشکیل کابینه سیزدهم برخلاف شرع و مصالح ملی است.

 

مشورت رئیسی با وزرا

هفته گذشته رئیس دولت سیزدهم با برخی از وزرای اقتصادی دولت دوازدهم دیدار کرد. ابراهیم رئیسی در دیدار با وزیر صمت گفت: دولت مردمی به دنبال آن است که با اقدامات فوری به بازار ثبات ببخشد تا وضعیت بازار برای همه مردم قابل پیش‌بینی باشد. علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوعش و چالش‌های حوزه صنعت و تجارت ارائه کرد. حجت‌الاسلام رئیسی نیز در این دیدار بیان کرد: دولت مردمی به دنبال آن است که با اقدامات فوری به بازار ثبات ببخشد تا وضعیت بازار برای همه مردم قابل پیش‌بینی باشد. دولت با هدایت، حمایت و نظارت بر چرخه تولید تا توزیع و مصرف کالا، تلاش خواهد کرد آرامش نسبی بر بازار حاکم شود و مردم به راحتی بتوانند کالاهای اساسی مورد نیازشان را تامین کنند. وی این نکته را هم متذکر شد که با طراحی برنامه‌های بلندمدت برای جلوگیری از تلاطم و تکانه‌ها در بخش صنعت و تجارت، فعالان این حوزه‌ها می‌توانند در فضایی شفاف، سالم و رقابتی فعالیت کنند. بیژن نامدار‌زنگنه، وزیر نفت، از دیگر وزرایی بود که با رئیسی دیدار داشت. وی گزارشی از وضعیت این وزارتخانه ارائه داد و رئیسی هم بر استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های موجود حوزه نفت و انرژی در کشور برای بهبود شرایط زندگی مردم تاکید کرد.

 

نقض سیستماتیک حقوق کودکان توسط صهیونیست‌ها

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان با موضوع کودکان و منازعات مسلحانه گفت: سیستماتیک‌ترین و فاحش‌ترین نقض حقوق کودکان در خاورمیانه توسط رژیم صهیونیستی در حال انجام است. طبق گزارش سالانه دبیرکل در سال ۲۰۲۰ سازمان ملل ۱۰۳۱ مورد خشونت شدید علیه ۳۴۰ کودک فلسطینی، از جمله کشته شدن ۱۱ نفر، معلولیت ۳۲۴ نفر و بازداشت ۳۶۱ نفر، و همچنین ۳۰ حمله به مدارس و بیمارستان‌ها توسط نیروهای اسرائیلی را مورد تایید قرار داد. وی ادامه داد: تنها در جریان جنگ وحشیانه و همه‌جانبه ۱۱روزه غزه در ماه می ۲۰۲۱، نیروهای اسرائیلی ۲۵۳ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک را کشتند. از جمله در یک مورد، ۱۳ نفر از اعضای یک خانواده بزرگ در زیر آوار خانه خود دفن شدند که بسیاری از آنها کودک بودند و حتی یک نوزاد شش‌ماهه در میان آنها بود. نیروهای اسرائیلی همچنین ۳۰ مرکز بهداشتی و حدود ۵۰ مدرسه را تخریب کردند.نماینده ایران تاکید کرد: این اقدامات وحشیانه نماد روشنی از نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است که اصول اساسی بین‌المللی را به صورت عمده‌ای نقض می‌کند، و مسوولیت بین‌المللی رژیم اسرائیل در قبال این جنایات را به دنبال دارد؛ بنابراین مقامات این رژیم باید به جرم ارتکاب چنین جنایات فجیعی محاکمه شوند.وی افزود: حمایت از کودکان در درگیری‌های مسلحانه در درجه اول نیاز به پایان دادن به درگیری‌های فعلی و جلوگیری از شعله‌ور شدن مجدد آنها و بروز درگیری‌های جدید و همچنین تضمین اجرای کامل و موثر حقوق بین‌الملل بشردوستانه توسط طرف‌های درگیر دارد.

 

ادعای تازه آمریکا علیه ایران

نماینده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای شورای امنیت سازمان ملل را از حملات هوایی اخیر آمریکا علیه شبه‌نظامیان عراق و سوریه مطلع کرده و ادعایی علیه ایران نیز مطرح کرد. خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است دولت آمریکا شورای امنیت سازمان ملل را در جریان گذاشته است که آنچه نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در سوریه و عراق خوانده است را تحت حملات هوایی قرار داده است  تا از اینکه این شبه‌نظامیان و تهران حملات بیشتری علیه کارکنان نظامی یا اماکن آمریکایی انجام دهند، جلوگیری شود. 

طبق بند ۵۱ منشور سازمان ملل، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل باید فوراً در جریان هرگونه اقدامی که کشورها به عنوان دفاع از خود در برابر حملات مسلحانه انجام می‌دهند، قرار بگیرند. 

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که این حملات هوایی به دلیل یکسری حملات  پهپادی و موشکی علیه کارکنان نظامی و اماکن آمریکایی در عراق، اماکن مورد استفاده این شبه‌نظامیان را مورد هدف قرار داده است. 

توماس در نامه‌ای که گفته می‌شود به رویت رویترز رسیده است، نوشت: این پاسخ نظامی پس از آنکه ثابت شد گزینه غیرنظامی برای پرداختن به این تهدید کافی نبوده است، انجام شد و هدف تنش‌زدایی از وضعیت و جلوگیری از حملات بیشتر را دربر داشته است. 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز سه‌شنبه نامه‌ای مشابه به کنگره این کشور نوشته و گفت: آمریکا آماده است اقدامات بیشتر ضروری و درخور را در مقابل تهدیدات یا حملات بیشتر انجام دهد. 

 

تابش نور بر تاریک‌خانه‌ها

غلامحسین اسماعیلی، با بیان اینکه مهم‌تر از مبارزه با مفسدین مبارزه با فساد، ریشه‌کن کردن فساد و اجازه ندادن بروز فساد در جامعه است، گفت: ما در قوه قضائیه معتقدیم که اقدامات اولیه را باید قوه مجریه و دستگاه‌های اجرایی انجام دهند و راهکار آن نیز مشخص است؛ شاید بگوییم که شفافیت و تابش نور به تاریک‌خانه‌ها از مهم‌ترین عوامل مبارزه با فساد است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برطرف کردن تعارض منافع، برطرف کردن انحصار و رقابت‌پذیر کردن کارها و استفاده از سامانه‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند به از بین بردن فساد کمک کند، ما در قوه قضائیه سعی کردیم در حوزه عمل خود در هرکدام از این اقدامات قدم‌هایی را برداریم.

وی با اشاره به موضوع شفافیت، افزود: ما با برگزاری دادگاه‌های علنی، انتشار آرای دادگاه‌ها در سامانه تناد که مخفف تحلیل و نقد آرای دادگاه‌هاست و با شفافیت در فرآیندهای دادرسی در بخش‌های مختلف سعی کردیم شفافیت ایجاد کنیم. اسماعیلی تاکید کرد: در حوزه استفاده از سامانه‌ها اقدامات بسیار مهمی انجام دادیم به گونه‌ای که امروز سامانه‌ها به کم شدن مراجعات حضوری به واحدهای قضایی کمک می‌کند. این مراجعات حضوری منشأ فساد است و باید استفاده مردم از سامانه‌ها بیشتر شود و از این طریق از فناوری‌های نوین، ویدئو‌کنفرانس و ارتباطات تصویری استفاده شود.

او گفت: علاوه بر آن ایجاد دادگاه‌های تخصصی و بالا بردن هزینه ارتکاب جرم با انتشار اسامی و هویت مفسدان از جمله اقداماتی است که قوه قضائیه برای اینکه بتواند در جهت مبارزه با مفسدان قدم‌های موثری بردارد، انجام داده است. 

♦♦♦

ایسنا: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن اعلام کرد: با همکاری وزارت دادگستری  و معاونت کنسولی وزارت امور خارجه ایران و وزارتین خارجه و دادگستری ژاپن، موافقتنامه تبادل محکومان بین دو کشور با عزیمت اولین گروه سه‌نفره محکومان زندانی ایرانی به مقصد تهران اجرایی شد.

فارس: امیر دریادار، حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در اجلاس آیونز با بیان اینکه رقابت‌های منطقه‌ای بر همگرایی‌های امنیت دریایی سایه انداخته و به شکل مضاعفی کارکردهای اجلاس را متاثر می‌کند، گفت: شاهد شکل‌گیری ائتلاف‌هایی با حضور تعدادی از اعضای این اجلاس در منطقه شمال اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج‌فارس هستیم که فعالیت آنها، همگرایی‌های منطقه‌ای را تقویت نمی‌کند.

ایلنا: غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفت: ما شاهد توسعه بسیار مناسب در حوزه صنعت شیمیایی و پتروشیمی کشور هستیم که کشور ما را تبدیل به یک قطب شیمیایی و پتروشیمی در منطقه کرده است.

تسنیم: غلامعلی حداد‌عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، گفت: انتظار مردم این است که شوراهای شهر، شهردارانی لایق، دلسوز و پاکدست را انتخاب کنند که قلباً به عدالت مومن باشند و با تبعیض مبارزه کنند.

مهر: امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، گفت: توانمندی‌های راداری ما در حدی است که نقطه کور راداری در کشور وجود ندارد و تا کیلومترها خارج از مرز هم رصد می‌شود.

ایسنا:  پایگاه اینترنتی کمیسیون بررسی روابط اقتصادی-امنیتی آمریکا و چین در گزارشی با ابراز نگرانی از روابط رو به پیشرفت ایران و چین نوشت: روابط چین و ایران در یک همکاری محدود عمل‌گرایانه ریشه دارد اما در سال‌های اخیر توسعه یافته و به شراکتی رسیده که بیشتر در تقابل با نظام بین‌المللی تحت رهبری آمریکاست.

ایلنا: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی در کاخ سفید، با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفت که به هر شکل ممکن مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای می‌شویم.

مهر: علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان، در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کماکان به حمایت از دولت و مردم سوریه برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.

تسنیم: به‌مناسبت سالروز میلاد حضرت امام رضا علیه‌السلام و هفته قوه قضائیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات پنج هزار و یکصد و پنجاه و شش تن از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.

♦♦♦

تمدید تفاهم فنی

اعتماد نوشت: خیلی دور، خیلی نزدیک؛ این عبارت این روزها بیش از پیش به کار توصیف وضعیت احیای توافق هسته‌ای ایران با 1+4 و ایالات متحده می‌آید. شش دور مذاکره در دو ماه گذشته به اتمام رسیده و هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده در حالی به پایتخت‌ها بازگشته‌اند که همه باید بار دیگر راهی وین شوند اما تاریخ بازگشت محفوظ است. همزمان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بار دیگر درباره تمدید تفاهم فنی موجود به منظور حفظ فیلم ضبط‌شده از تاسیسات هسته‌ای ایران، تصمیم‌گیری کنند. یک منبع آگاه می‌گوید: «ایران درباره این تفاهم تصمیم‌گیری کرده و رای ایران تمدید محدود این تفاهم فنی به منظور فرصت دادن به دیپلماسی است.»

 

حمایت از طالبان؟

شرق نوشت: چرا اصولگرایان از طالبان حمایت می‌کنند؟ بسیاری از آنها سعی در تطهیر و تلطیف رفتار این جریان شبه‌نظامی دارند؛ آن ‌هم در حالی‌ که 17 مرداد، روز خبرنگار، مصادف است با اقدام تروریستی طالبان در کنسولگری ایران در مزارشریف که به کشته شدن یک روزنامه‌نگار و چند دیپلمات ایرانی در دهه 70 منجر شد. در شرایطی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دنبال صلح با این گروه شبه‌نظامی به پیشروی طالبان در خاک افغانستان منجر شده است، در داخل کشور هم یک جریان سیاسی سعی در بزک کردن این گروه تروریستی دارند. عباس عبدی معتقد است: «توجیهاتی از جمله اینکه این طالبان آن طالبان قبلی نیست، بسیار ساده‌لوحانه است. اتفاقاً اگر این‌بار تفوق پیدا کنند، خشونت بیشتری علیه دیگران به کار خواهند برد.»

 

حدس نزنید

ایران نوشت: ابراهیم رئیسی در نخستین حضور تلویزیونی‌اش در جایگاه رئیس‌جمهوری، با اشاره به گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده درباره ترکیب کابینه گفت: گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌ها می‌شود، دقیق نیست و خواهش می‌کنم که دوستان به خودشان زحمت ندهند، اگر پیشنهادی دارند، حتماً ما را مطلع کنند. او به برنامه‌اش برای ایجاد سامانه‌ای برای ارائه پیشنهاد وزرا و معاونان دولت آینده اشاره کرد و گفت: ما سامانه‌ای ایجاد و شاخصه‌هایی را در آنجا اعلام می‌کنیم تا همه نخبگان، صاحب‌نظران، دغدغه‌مندان مردم، انقلاب، پیشنهادها و نظراتشان را ارائه دهند. گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی هر کس که پیشنهادی دارد، بدهد اما اینکه گمانه‌زنی کنند که آقای زید، عمر یا چه کسی، هم اینکه او اسمش مطرح شود و چیزی اتفاق نیفتد، بعداً موجب مشکل می‌شود.

 

آفت همسویی

همشهری نوشت: دولت سیزدهم از راه می‌رسد. دولتی که شاید مجلس یازدهم بیش از هر نهاد دیگری انتظار آن را می‌کشید. 200 نماینده مجلس پیش از انتخابات در نامه‌ای از ابراهیم رئیسی خواسته بودند در انتخابات 1400 شرکت کند. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس، رئیس ستاد رئیسی بوده و علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در صحنه انتخابات نقش فعالی در ستادهای آنها ایفا کرده‌اند. اکنون گمانه‌زنی‌هایی درباره کوچ بهارستانی‌ها به پاستور مطرح می‌شود. هرچند در صورت باقی ماندن فعالان ستادهای انتخاباتی در مجلس، درباره همسویی دولت آینده و مجلس یک‌دست اصولگرای یازدهم اتفاق نظر وجود دارد. همگرایی‌ای که از همین حالا حتی بعضی از نمایندگان مجلس نسبت به تبعات آن هشدارهایی داده‌اند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها